Brazilie Nieuws: Peso Real

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Redactie
Artikels: 2008
Berichten: 2256
Lid geworden op: di nov 14, 2017 16:18
Contacteer:

Brazilie Nieuws: Peso Real

Bericht door Redactie » vr jun 07, 2019 18:45

Brazilie Nieuws: Peso Real
by Redactie


Afbeelding
President Bolsonaro bevestigde vanmorgen dat in Argentinië (waar hij momenteel op bezoek is) de eerste stap gezet werd voor de schepping van een eenheidsmunt in Mercosul (of Mercosur: Zuidelijke Gemeenschappelijke Markt, een douane-unie tussen Brazilië, Argentinië, Uruguay, Paraguay en Venezuela, opgericht in 1991. Bolivia is ook lid sinds 2016 maar wacht op de goedkeuring van Brazilië).
Read more



Gebruikersavatar
Baiano
Artikels: 0
Berichten: 530
Lid geworden op: di mar 20, 2018 22:48

Re: Brazilie Nieuws: Peso Real

Bericht door Baiano » vr jun 07, 2019 21:54

Kamervoorzitter Rodrigo Maia heeft zo zijn bedenkingen over het idee van een "Peso Real": "Dollar omhoog? Terugkerende inflatie? Ik hoop van niet", zo twitterde hij. Anderen zijn enthousiast.

Peso is de Argentijnse (en Mexicaanse, Chileense, Colombiaanse, Cubaanse, Dominicaanse, Filipijnse en Uruguayaanse) munt, Real de Braziliaanse. Een massaal huwelijk als je het mij vraagt. Kans op slagen, wat vinden jullie?



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Brazilie Nieuws: Peso Real

Bericht door Felix » za jun 08, 2019 02:57

Het lijkt mij vooralsnog geen enkele kans van slagen hebben.



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Brazilie Nieuws: Peso Real

Bericht door Martinho » za jun 08, 2019 06:56

Met Venezuela erbij kon het wel eens problematisch zijn, dat land is gewoon te onstabiel op het moment. Maar voor een gezamenlijke markt (wat Mercosul toch is, is een gezamenlijke munt echt een voordeel. Net als in Europa eigenlijk. Maar dan moet er wel aan voorwaarden worden voldaan, zoals een economie die redelijk stabiel is en op orde. En de politieke situatie is er ook niet naar denk ik.



Gebruikersavatar
Baiano
Artikels: 0
Berichten: 530
Lid geworden op: di mar 20, 2018 22:48

Re: Brazilie Nieuws: Peso Real

Bericht door Baiano » za jun 08, 2019 13:35

Martinho schreef:
za jun 08, 2019 06:56
En de politieke situatie is er ook niet naar denk ik.
Vooral dat is een hindernis naar mijn gevoel, en geen kleine. Bolsonaro droomt ervan om al die landen mee te krijgen in zijn rechtse spoor. Gezien de geschiedenis van Latijns Amerika denk ik dat er nog veel water naar de oceaan zal stromen vooraleer dat gebeurt, zelfs in zijn eigen land.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7211
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Brazilie Nieuws: Peso Real

Bericht door Progresso » za jun 08, 2019 14:01

Een muntenheid zonder sterk genoeg leger heeft weinig mogelijkheden om te overleven. Het experiment "euro", wat nog volop in gang is zal dit ook leren.

Het is niet voor niets dat sommige politieke partijen streven naar een EU-leger, het Nederlandse leger stelselmatig hebben verzwakt en de contributie aan de NATO niet voldoen.



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Brazilie Nieuws: Peso Real

Bericht door Martinho » za jun 08, 2019 16:19

Waar zou dat leger tegen moeten verdedigen? Een Europees leger is nooit tot stand gekomen omdat er weinig reden voor is, naast de NATO. En de NATO was voor de Sovjet Unie, ik geef toe dat Putin ook een beetje eng is soms, maar die kunnen we makkelijk hebben.
De Euro, of dat nou een experiment zou zijn of niet, kon worden ingevoerd omdat er een redelijk goed politiek verband was. En eigenlijk ook een redelijk goed economisch verband, al is en was het vaak zo dat veel landen in Europa de hulpsinterklaas van Duitsland zijn. Je weet vast wel hoe die ontstaan is: vanuit de EGKS en de Benelux met name. En Frankrijk deed dan ook schoorvoetend mee, want die wantrouwden Duitsland.

Dat soort verbanden bestaan hier nauwelijks is mijn indruk. Er bestaat niet een Mercosul parlement en een Mercosul regering voor zover ik weet. Dat lijkt me een voorwaarde voor een betere politieke eenheid. Ik meen dat er ook geen centrale bank is, die de munteenheid zou kunnen ondersteunen, en ik zie de wil tot verdere samenwerking ook niet erg. Het super-nationalisme van een Bolsonaro is ook in tegenspraak met een mogelijke superstaat natuurlijk. Dat is een links idee, en je weet dat B. daar de pest aan moet hebben. Waarom zijn ministers het ter sprake brengen is dan ook onbegrijpelijk.

De opmerking over dat zwakke leger begrijp ik wel. Maar Europa leeft niet meer in de tijden van voor de twee oorlogen, mede dankzij de EU. Merkel zie je er niet voor aan dat ze de panzerdivisies laat rollen, en volgens mij rijden de soldaten van Nederland niet meer op de fiets. Ze worden nu uitgezonden naar vreemde oorden (wat dan vaak mislukt) omdat het land verdedigen een beetje een boze droom is geworden, niet een werkelijkheid.
Maar is het Braziliaanse leger zoveel sterker? Tot voor kort maakte ik mij zorgen dat B. zich door T. zou laten verleiden even Venezuela te "doen", maar ik vrees dat Venezuela meer en beter werkende tanks heeft. Schoonzoon zit in het leger, vandaar.



Plaats reactie