Brazilie Nieuws: Interview met Lula

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Redactie
Artikels: 2008
Berichten: 2256
Lid geworden op: di nov 14, 2017 16:18
Contacteer:

Brazilie Nieuws: Interview met Lula

Bericht door Redactie » za apr 27, 2019 19:12

Brazilie Nieuws: Interview met Lula
by Redactie


Afbeelding
Iets meer dan een week geleden zorgde minister Dias Toffoli (STF) ervoor dat het verbod op een interview met ex-president Lula opgeheven werd, net een jaar nadat deze opgesloten werd in een cel van de federale politie, in Curitiba. Het interview, eerder aangevraagd door de journalisten Mônica Bergamo (Folha de São Paulo) en Florestan Fernandes Junior (El País) en in eerste instantie geweigerd,...

Read more



Gebruikersavatar
Baiano
Artikels: 0
Berichten: 530
Lid geworden op: di mar 20, 2018 22:48

Re: Brazilie Nieuws: Interview met Lula

Bericht door Baiano » zo apr 28, 2019 14:09

Lula: Brazilië wordt geregeerd door een bende gekken. En wat zelfkritiek betreft: hij vindt dat de Braziliaanse elite dat maar moet doen, na de verkiezing van Bolsonaro. Lula vergeet er bij te zeggen dat de gekheid het resultaat is van een reactie van de Braziliaanse kiezers tegen de bende dieven uit het PT-tijdperk die door het Lava Jato onderzoek geïdentificeerd werden. De stem van de kiezer is nog altijd de beste remedie tegen gekken en stropers aan de macht. Lula zou beter eens in de spiegel kijken van de badkamer in zijn 'sala' en zich afvragen of het niet onder de PT was dat de machine voor de ontvangst van smeergeld geperfectioneerd werd. Dilma kwam dankzij Lula aan de macht en het land stevende razendsnel af naar de economische afgrond. Bolsonaro won de verkiezingen, surfende op de golf van het antipetisme. En nu kunnen de Bolsonaro kiezers hun zelfkritiek uiten. Velen deden dat al. Lula niet, hij lijdt misschien aan geheugenverlies.

Over de sítio in Atibaia: 'Ik maakte een fout omdat ik het gebruik van die (vervloekte) sítio aanvaardde'. Neen Lula, niet alleen dat, je vond het normaal dat jij en je familie gebruik maakten van een buitenverblijf dat speciaal voor jullie verbouwd en verfraaid werd door enkele van de grootste aannemers van Brazilië: Odebrecht en OAS. Kostprijs meer dan een miljoen reais! Mocht dat plots met mij gebeuren, een woning of buitenverblijf dat mij door iemand anders gratis en voor niets ter beschikking gesteld wordt, ik zou mij ernstige vragen beginnen te stellen. Ik was nooit president, zelfs geen politicus, dus waarom zou iemand anders mij op zo 'n manier begunstigen? Komaan man, wees eerlijk en geef toe dat je bevoordeeld werd omwille van je status en de invloed die je nog kon uitoefenen na twee ambtstermijnen, inclusief een erg hoge populariteitsgraad bij de bevolking. Je bent allesbehalve een dommerik, waarom kocht je die sítio dan niet zelf zoals je beweert: 'Indien ik het gewild had, dan had ik die sítio kunnen kopen'?

Voor het overige kan niet ontkend worden dat Lula een politiek beest is, en blijft.

De beste analyse die ik tot nog toe las over dit interview, werd geschreven door journalist Reinaldo Azevedo (UOL), de man die ooit de term 'petralhas' uitvond, en nadien enigszins zijn jas keerde (nadat hij weg ging bij Veja). Toch is hij nog eerlijk genoeg om op de zwakke (en sterke) punten van dit interview te wijzen. Ik geef de links naar de twee delen van zijn analyse even door.

https://reinaldoazevedo.blogosfera.uol. ... em-provas/

https://reinaldoazevedo.blogosfera.uol. ... e-petista/



Plaats reactie