Brazilie Nieuws: Braziliaanse post op weg naar privatisering

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Redactie
Artikels: 2008
Berichten: 2256
Lid geworden op: di nov 14, 2017 16:18
Contacteer:

Brazilie Nieuws: Braziliaanse post op weg naar privatisering

Bericht door Redactie » za apr 20, 2019 16:36

Brazilie Nieuws: Braziliaanse post op weg naar privatisering
by Redactie


Afbeelding
Een lid van de economische ploeg van de regering liet deze week uitlekken dat president Bolsonaro zwichtte onder de druk om de Braziliaanse post te privatiseren. Die ploeg richt zich nu op de verkoop van het staatsbedrijf. De aangehaalde motieven: meer vrijheid om te moderniseren, en om te reageren op de veranderingen in de markt, gepromoveerd door de e-commerce, zonder dat de overheid er iets...

Read more



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Brazilie Nieuws: Braziliaanse post op weg naar privatisering

Bericht door borsjea » za apr 20, 2019 18:34

Ben benieuwd of er bedrijven zijn die correios nog willen overnemen, dit bedrijf is echt door en door rot. Koop veel via internet en als het even kan kies ik voor een bedrijf die geen gebruik maakt van correios, Mercadolivre kent het verzend systeem Full wat buiten correios om gaat hier vaak via Logi en dat betekend dat je vaak al binnen 24 uur zaken in huis hebt.
Zit bij Correios vermoedelijk aan het eind vd bestelronde en het gebeurt regelmatig dat een zending op pad gaat en onder de noemer bewoner was niet thuis terug naar het postkantoor gaat en dat bij een gebouw met de aanwezigheid van een portier 24 uur. Vorige week was het weer raak en document wat met een spoedzendig van Sedex en een toeslag was verstuurd werd niet aangeboden. Klacht ingediend bij correios gevraagd hoe het mogelijk was dat dit gebeurde in onze situatie gevraagd of correios gebruik maakt van GPS loggin wat werd bevestigd en of men na wilde gaan wanneer de bezorger dan wel voor de deur stond en dat wij de indruk hadden dat de man zijn ronde niet afmaakte om eerder naar huis te kunnen, wachten overigens nogg op antwoord.
Hoe sneller deze toko geprivatiseerd kan worden hoe beter



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Brazilie Nieuws: Braziliaanse post op weg naar privatisering

Bericht door Martinho » za apr 20, 2019 18:37

Privatiseren lost niks op, integendeel vaak.

Waarom zou een nutsbedrijf (de post is dat toch?) concurrerend moeten zijn. Een winstoogmerk toevoegen betekent vaak een vermindering van de service naar de klanten en hogere overheadkosten (managers, aandeelhouders).

Aan de andere kant moet ik bekennen dat mijn elektraleverancier ENEL (hoewel heel duur) me gisteravond een prima service leverde. Mijn aardlekschakelaar sprak vaak aan en we konden geen aardlek in ons huis ontdekken. Dus gingen ze de paal in om te kijken, maar daar zat het niet. Tegen verwachting in deden ze iets waar ze waarschijnlijk geen instructie voor hebben: de groepenkast openmaken en de bedrading daar controleren. Het bleek een los contact.....



Gebruikersavatar
Baiano
Artikels: 0
Berichten: 530
Lid geworden op: di mar 20, 2018 22:48

Re: Brazilie Nieuws: Braziliaanse post op weg naar privatisering

Bericht door Baiano » za apr 20, 2019 20:57

Martinho schreef:
za apr 20, 2019 18:37
Privatiseren lost niks op, integendeel vaak.
Zou kunnen. Maar geef toe: als je bijna R$ 100 (vandaag 23 EUR) moet ophoesten om zeker te zijn dat je omslag met wat documenten binnen de drie dagen aankomt op zijn bestemming (van staat tot staat, is nu eenmaal vaak het geval in dit land), dan zit er iets fout (tenzij ik slecht ingelicht ben over de huidige prijzen in andere landen). Ik werd al enkele malen teleurgesteld en om dat te vermijden verstuur ik enkel nog documenten via Sedex, en zelfs dat werkt niet overal. Postkantoren lijden onder dezelfde problemen als andere overheidsinstanties. Je kan niet betalen met je debet- of kredietkaart, Sedex werkt niet - net in dat kantoor waar je dacht dat alles ok is -, of je krijgt te horen "sistema fora do ar".

Privaat = concurrentie. Doet de ene het niet goed, dan ga je naar de andere. Is de ene te duur, dan zoek je een goedkopere die het even goed doet.

We leven nu eenmaal in een competitieve maatschappij. Heb je zelf een klein bedrijfje met een werknemer die het niet goed doet, dan zoek je een andere. Of niet?



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Brazilie Nieuws: Braziliaanse post op weg naar privatisering

Bericht door borsjea » za apr 20, 2019 21:43

Poststukken zie je dagenlang via track & Trace op het postkantoor liggen, expreszendingen waarvoor je extra betaald worden als PAC afgehandeld via track & trace is dat duidelijk te zien zou dus een systeem moeten komen waar de consument in dat soort gevallen de verzendkosten dubbel krijgt terug betaald. Meerdere keren mee gemaakt op het postkantoor dat meerdere medewerkers ondanks dat het druk is weglopen een een lange tijd weg blijven. Postbezorging is naar wat ik het idee heb tegenwoordig beperkt tot 2 a 3 dagen per week. Grootste ergenis is dat het hier regelmatig gebeurt dat met niet bezorgt en in track & Trace aangeeft dat er niemand thuis was en dat met een portiersloge. Geweigerde zending omdat deze duidelijk beschadigt probeert de zelfde bezorger de volgende dag opnieuw aan een ander portier aan te bieden, die bij toeval op de hoogte was vd weigering en mij naar beneden riep, heb gevraagd of ik de dag er voor niet duidelijk genoeg was met de weigering en of hij de boel probeert te belazeren.

Er moet wat gebeuren met Correios het bedrijf is door en door ziek verkopen of de markt openzetten voor anderen.



Gebruikersavatar
Baiano
Artikels: 0
Berichten: 530
Lid geworden op: di mar 20, 2018 22:48

Re: Brazilie Nieuws: Braziliaanse post op weg naar privatisering

Bericht door Baiano » za apr 20, 2019 22:41

Ik ga akkoord met Martinho dat een privatisering niet altijd een oplossing biedt. Maar het gaat om een nutsvoorziening, ze moet dus "nuttig" zijn voor de bevolking, net zoals elektriciteit, drinkwater of telefoon. Wie in Brazilië leeft, woont en werkt zal het kunnen bevestigen: het "nut" is soms ver te zoeken, maar de prijzen zijn wel peperduur. Geen wonder dat de bevolking klaagt: net die basisvoorzieningen slaan een groot gat in de begroting van een familie. Een arme familie betaalt touwens evenveel waardoor zij nog veel meer het slachtoffer zijn van misbruiken en diensten die hun geld niet waard zijn. Bovendien zijn piratenaansluitingen op elektriciteits- en watervoorzieningen schering en inslag, voornamelijk op die locaties waar de overheid schromelijk afwezig is en waar de diensten in kwestie enkel optreden onder begeleiding van de politie. Geen wonder dat corruptie hoog scheert in dergelijke gevallen. Al die maatschappijen willen geen geld verliezen, m.a.w. het verlies moet betaald worden door de anderen, de rest van de bevolking die wel correct aangesloten is. En probeer maar te klagen: je wordt van het kastje naar de muur gestuurd, ook bij de post.

Neen, privatisering is geen garantie, maar een privébedrijf kan het enkel volhouden als ze hun best doen. De concurrentie ligt immers op de loer. Wie eenmaal bedrogen werd, zoekt een alternatief. Klanten betalen en willen waar voor hun geld, zo simpel is dat. Indien Sedex (een onderdeel van de Braziliaanse post) mij in de steek laat, dan zoek ik een andere dienstverlener. Indien de picanha van mijn slager om de hoek niet deugt en te duur is, dan zoek ik een andere slager. Een nutsvoorziening moet de bevolking dienen, niet teleurstellen.



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Brazilie Nieuws: Braziliaanse post op weg naar privatisering

Bericht door Martinho » za apr 20, 2019 23:34

Als een nutsbedrijf slecht werkt, moet de politiek ingrijpen. Het probleem los je niet op in het aanbrengen van concurrentie, want als de organisatie niet verandert blijft het even slecht opereren. De post moet (en kan best) veel efficienter, en waarschijnlijk ook goedkoper, maar dan moet directie en management ingrijpend reorganiseren.
Ik heb zelf 16 jaar gewerkt bij een nutsbedrijf (het Gemeentevervoerbedrijf van Amsterdam) dat inderdaad ook log en inefficient was. Elk jaar werd de begroting afgekeurd, en een personeelsstop resp investeringsstop ingesteld. Totdat we een nieuwe directeur kregen, de jonkheer die eerder de NZH op het spoor had gezet. Er kwamen wat lijken uit de kast gevallen, de bijl ging er in, slecht management mocht oprotten en in twee jaar tijd waren we uit de problemen. Nu is het geprivatiseerd maar of dat beter is weet ik niet.
Dat het slecht kan uitpakken zie je aan de NS (ja, ik zit nou eenmaal in het openbaar vervoer) waarover steen en been wordt geklaagd en niet ten onrechte. Het uiteentrekken van de infrastructuur en het vervoer was een grote fout m.i. en de privatisering heeft veel onvrede gebracht, niet alleen bij de reizigers (dat gekloot met dat in- en uitchecken bij vrijwel elke overstap) maar ook bij de medewerkers. Maar we hebben fijn geprivatiseerd hoor, dat wilden de liberalen graag.
Idem dito voor de elektriciteitsvoorziening. Al toen ik nog in Amsterdam woonde kreeg ik folders in de bus dat ik voor groene stroom moest kiezen. Nou, je maakt mij niks wijs, ik ben niet voor niks ingenieur, die stroom komt door dezelfde draden. Er viel bovendien weinig te kiezen als je weet dat maar een paar procent echt groen is.
Dat ik hier ENEL noemde voor een betere service dat te verwachten viel is in vergelijking met de voorganger AMPLA die meestal gewoon niet op klachten reageerde. En dat zijn beide commerciele bedrijven, maar wederom: iets anders kiezen kan echt niet.

Zo ook de geprivatiseerde en aan buitenlandse investeerders verpatste (nog door de voor-voor-voorgaande president) telefonie providers. Mijn vaste lijn is van OI, dus ik moet het doen met Velox (ADSL) omdat mobiele ontvangst hier bijna niet bestaat. DE service is slecht, zo slecht dat OI voor miljarden aan boetes heeft uitstaan. Niemand die er wat aan doet. Maar toegegeven: de voorganger TELERJ was zo beroerd dat het echt lachwekkend was. Maar je kreeg toen nog wel een aansluiting, als je maar (veel) betaalde. OI belooft alleen maar, maakt zelfs een afsprak om te komen installeren, maar dan kunnen de technici het adres niet vinden, ze verzuimen helemaal of ze beweren ten onrechte dat je niet thuis was. Klagen helpt niet (Rennies ook niet, evenals privatiseren dus)



Plaats reactie