Brazilie Nieuws: Lula: schuldig of onschuldig?

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Redactie
Artikels: 2008
Berichten: 2256
Lid geworden op: di nov 14, 2017 16:18
Contacteer:

Brazilie Nieuws: Lula: schuldig of onschuldig?

Bericht door Redactie » zo feb 10, 2019 20:14

Brazilie Nieuws: Lula: schuldig of onschuldig?
by Redactie


Afbeelding
Ex-burgemeester en ex-presidentskandidaat Fernando Haddad (PT) profiteerde van de 39ste verjaardag van de arbeiderspartij (foto) om uitvoerig kritiek te geven op president Jair Bolsonaro en zijn familie. Volgens Haddad werkte de familie Bolsonaro zich meer in nesten in een tijdspanne van 30 dagen dan de PT gedurende gans zijn geschiedenis.

“Een familie komt aan...

Read more



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Brazilie Nieuws: Lula: schuldig of onschuldig?

Bericht door borsjea » zo feb 10, 2019 22:09

Ergens hoop ik op informatie waardoor ik zou gaan twijfelen aan de schuld van Lula, helaas de informatie die er te vinden is leid alleen maar naar schuld.
Keer op keer zien we overtuigende medestanders niet met bewijzen van onschuld komen maar wijzen op andere waar verdenkingen tegen zijn en die nog niet beschuldigt zijn. De laatste tijd is de zoon van Bolsonaro de speelbal en ja het klinkt op dit moment ook erg verdacht, snel duidelijkheid is gewenst maar hoelang na de eerste verdachtmakingen bij Lula was er eindelijk een uitspraak?
Haddad vergeet dat hij zelf ook zo´n 35 processen heeft lopen en dat de lijst met aanklagingen cq veroordelingen van partij genoten lang is. Het verbaasd mij dat Haddad zo met zich laat spelen, het hele gedoe rond Haddad is Lula, Lula is Haddad ipv een duidelijk signaal we hebben een nieuw gezicht van de partij. De PT 39 jaren jong, 40 zullen ze ook wel halen of dat met Haddad is of dat die een andere koers uit kiest moeten we nog zien. Of de partij ook Abraham nog zal zien daar heb ik mijn twijfels over zeker als men niet snel het roer omgooit



Gebruikersavatar
Baiano
Artikels: 0
Berichten: 530
Lid geworden op: di mar 20, 2018 22:48

Re: Brazilie Nieuws: Lula: schuldig of onschuldig?

Bericht door Baiano » zo feb 10, 2019 22:46

Blijkbaar ben ik niet de eerste om hierop te reageren. Whatever.

Ik lees in de tekst dat sommige verdedigers vinden dat Lula het recht heeft op een speciale behandeling. Hoezo speciale behandeling? Is hij bovenmenselijk? Onfeilbaar zoals de paus van zichzelf beweert? Komaan, dat is niet meer van deze tijd.

Waarover gaat het dan? Een personencultus zoals Kim Jong-Un (en zijn voorvaderen) of Nicolas Maduro de bevolking willen opleggen? Komaan, ook dat is niet meer van deze tijd.

Je moet wel erg blind zijn om niet in te zien dat Lula in de val trapte van de eeuwige "jeitinho brasileiro", de zaken zodanig manipulerend dat het persoonlijk voordeel de bovenhand haalt.

Dat geldt niet alleen voor Lula maar voor vele anderen in de Braziliaanse maatschappij, ongeacht de politieke keuze. Volhouden dat Lula immuun was voor dergelijke ingrepen, is bepaald naïef, op zijn minst.

De man heeft een verdienste, eveneens op zijn minst. Hij streefde naar een verbetering van de leefomstandigheden van zijn landgenoten. Wie dat ontkent, is ziende blind. Maar hij wilde ook zijn eigen leefomstandigheden verbeteren, iets wat ik in de voorbije decennia kon vaststellen bij vele andere politieke activisten, ook uit linkse hoek, zo van "Nu is het mijn beurt, ik heb al lang genoeg gestreden voor de anderen". En ik kan jullie verzekeren, het ging zelfs niet eens en altijd om een enorme persoonlijke verrijking. Figuren als Lula waren best tevreden met een eenvoudige sítio waar de rijke klasse van dit land zijn neus voor zou ophalen. Wat betekent een sítio als deze of een dakappartementje aan de kust van São Paulo in vergelijk met de eigendommen van grootgrondbezitters, luxueuze bezittingen met een miljoenenwaarde? Een eenvoudige zoekopdracht via Google toont aan dat je in São Paulo echt vele miljoenen moet afdokken voor een dakappartment met een oppervlakte van minstens 250- tot 500 m2.

Lula droomde van een huisje in het groen, een meertje, een zwembad voor de kleinkinderen. Wie zou hem dat niet gunnen? Hij maakte echter een grote fout, loste het allemaal op via zijn politieke invloeden, zelfs niet eens peperduur, integendeel. Maar Odebrecht, OAS en Schahin werden het doelwit van het Lava Jato schandaal. Net die bedrijven die het buitenverblijfje opfristen voor de ex-president en zijn familie.

Het is een kunst om jezelf volkomen te scheiden van de ondernemingen die de economie van het land in handen hebben, zeker als je president bent van dat land.

Lula bedoelde het vast allemaal goed, maar trapte in de val, net zoals zijn partijgenoten: José Dirceu, Antonio Palocci, José Genoino, Delúbio Soares... het verhaal van Adam en Eva.

Terugkerend naar de vraag "Is Lula schuldig of onschuldig"?: Ja hij is schuldig. Dat is mijn persoonlijke mening. Hij had dit allemaal kunnen vermijden, meer, hij en zijn partij hadden schuld kunnen bekennen. Dat deden ze niet, en dat zullen ze ook niet doen. Immers, de tegenstanders zijn ook schuldig en die bekennen dat ook niet.

M.a.w. de Brazilianen kijken aan tegen een onwerkelijke situatie. Wie moeten ze nog geloven? Ciro Gomes, het linkse "alternatief" dat nu uitpakt met de woorden "Ik heb jullie gewaarschuwd"? Fernando Haddad die uitpakt met "Wij komen terug en zullen overwinnen"?

Allemaal bullshit. Lula is een "has-been". Idem dito voor reservewiel Haddad en het linkse "alternatief" Ciro Gomes.

Het ontbreekt links-Brazilië aan enige realiteitszin. Gleisi & Co blijven zich vastklampen aan voorbijgestreefde waardes, zien niet eens in dat de wereld evolueert, dit terwijl de nieuwe rechtse regering nood heeft aan een oppositie die in staat is om de vingers op de zere wondes te leggen. De gebruikelijke houding van Lula en soortgenoten van "quando pior, melhor" werkt niet meer.

Wake up, little Lula, wake up
Wake up, little Lula, wake up
We've both been sound asleep
Wake up little Lula and weep
The movie's over, it's four o'clock
And we're in trouble deep
Wake up, little Lula
Wake up, little Lula
Well, what are we gonna tell your people
What are we gonna tell your followers?
What are we gonna tell our friends
When they say, "Ooh la la!"



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4634
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Brazilie Nieuws: Lula: schuldig of onschuldig?

Bericht door Felix » zo feb 10, 2019 23:56

Lula droomde van een huisje in het groen, een meertje, een zwembad voor de kleinkinderen. Wie zou hem dat niet gunnen?
Heeft hij zich goedkoop láten omkopen? De schade die hij het land hiermee berokkend heeft blijft natuurlijk astronomisch hoog. Trouwens er schijnt ook sprake van actief omkopen door de voormalige president.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Brazilie Nieuws: Lula: schuldig of onschuldig?

Bericht door borsjea » ma feb 11, 2019 00:54

Baiano schreef:
zo feb 10, 2019 22:46
Ik lees in de tekst dat sommige verdedigers vinden dat Lula het recht heeft op een speciale behandeling. Hoezo speciale behandeling? Is hij bovenmenselijk? Onfeilbaar zoals de paus van zichzelf beweert? Komaan, dat is niet meer van deze tijd.
Voorkeurs regel geld natuurlijk niet alleen voor Lula maar voor (ex)politieke en justiciele functionarisen volgens mij is deze regeling niet eens zou oud, wellicht hadden de personen de de regel verzonnen een raar onderbuik gevoel. Het gaat niet alleen om een veel ruimere cel, een waslijst van collega´s die zijn bijdrage aan de advocatenbond weer betaald om buiten de bezoekuren op bezoek te gaan, geestelijken die vrijwel onbeperkt langs kunnen komen. Waar naar andere gevangenen niet wordt omgekeken is de huisvestingssituatie van Lula al meerdere malen onder de loep genomen.

Sex en verlofregelingen zouden worden terug gebracht had men een paar maanden geleden gezegd benieuwd of de minister van justitie ook met voorstellen komt om de voorkeursbehandeling terug te brengen.
Baiano schreef:
zo feb 10, 2019 22:46
Lula droomde van een huisje in het groen, een meertje, een zwembad voor de kleinkinderen. Wie zou hem dat niet gunnen?
Eventueel door het volk geschonken als dankbaarheid van zijn goede dingen die hij heeft verricht zou ik dat niet eens erg vinden, bij elke bolsa de familia eenmalig een paar centavos inhouden zou voldoende moeten zijn, en met de belofte dat na zijn dood de plek een publieke voorziening wordt.
Baiano schreef:
zo feb 10, 2019 22:46
Fernando Haddad die uitpakt met "Wij komen terug en zullen overwinnen"?
Het verbaasd mij dat Haddad de partij nog zo steunt terwijl hij als een marjonette is gebruikt. De toespraak na de uitslag van de verkiezingen werd niet zijn naam gescandeerd maar die van Lula en Haddad die lachte als een boer met kiespijn. Ik had verwacht dat hij wel met eisen op tafel kwam en niet dat hij de rest van zijn leven met een papieren Lula masker rond moet lopen, misschien is het nog te kort na de verkiezingen en is hij al op de achtergrond bezig met de oprichting van een nieuwe partij, of is het de hete adem van Justitie die hem terug houdend doet over komen immer ook hij staat op het verdachte lijstje van Lavo Jato



Plaats reactie