Dirk's Blog Bolsonaro is een bedreiging voor de Braziliaanse natuur.

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Plaats reactie
ddetmar
Artikels: 88
Berichten: 96
Lid geworden op: di okt 16, 2018 19:33

Dirk's Blog Bolsonaro is een bedreiging voor de Braziliaanse natuur.

Bericht door ddetmar » ma jan 21, 2019 14:25

Dirk's Blog Bolsonaro is een bedreiging voor de Braziliaanse natuur.
by ddetmar

Overgenomen uit Vroege Vogels van BNNVARA van zondag 20 januari 2019 President Brazilië lijkt ramp voor natuur. De afgelopen jaren floreerde het Braziliaanse natuurbeleid. Er werd steeds minder bos gekapt en …
Source: https://djw-detmar.nl/bolsonaro-is-een- ... se-natuur/

Read more



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Dirk's Blog Bolsonaro is een bedreiging voor de Braziliaanse natuur.

Bericht door borsjea » ma jan 21, 2019 16:41

De groeiende vraag naar landbouwgrond kan worden beperkt door bestaande grond beter te gebruiken er zijn streken waar door droogte er beperkingen zijn opgelegd waardoor 20 tot 80% van de grond braak ligt, zorg eerst voor meer water in die streken, gebruik het water beter er zijn diverse technieken voor handen. Veel natuurgebieden zijn afgesloten en verboden voor publiek, stel deze beperkt open, dagelijks onder begeleiding een klein groepje mensen toegang verlenen om deze mensen dichter bij de natuur te brengen en natuurbewust te maken, niet de nieuwe regering is een bedreiging voor de natuur de Braziliaan zelf vormt een veel grotere bedreiging door zijn rotzooi gewoon overal weg te gooien, woon aan de kust zie dagelijks de mensen met koelboxen en tassen naar het strand wandelen, de mensen die terug komen hebben echter vrijwel niets bij zich, na zon´s ondergang ligt het strand vol met rotzooi dagelijks zijn de schoonmaakteams uren bezig om te zorgen dat de volgende ochtend het strand er weer wat beter uitziet. Wie s´morgens vroeg over het strand loopt ziet overal nog wat restjes liggen. Gelukkig voeren steeds meer plaatsen een verbod op gebruik van plastic in wat dan weer vaak wordt aangevochten door de vakbonden in die industrie, gelukkig neemt de macht van deze bonden steeds verder af.



joaninha
Artikels: 0
Berichten: 493
Lid geworden op: ma sep 25, 2017 20:48

Re: Dirk's Blog Bolsonaro is een bedreiging voor de Braziliaanse natuur.

Bericht door joaninha » ma jan 21, 2019 19:52

Ik ben 2 maanden geleden een dagje naar Cumbuco geweest met de familie van mijn vriendin. Wat mij vooral opviel was de ontiegelijke rotzooi langs de wegen. Elke struik langs de weg is veranderd in in plastic struik door het afval dat erin blijft hangen. Langs de Beira Mar wordt er goed opgeruimd. Maar elk braakliggend stukje grond zowel in de stad als erbuiten lijkt op een vuilnisbelt. Wel jammer dit. In Nederland erger ik me vaak aan het zwerfafval dat aso's uit de auto gooien maar gelukkig wordt het daar regelmatig opgeruimd. Maar in Brazilië is dat vele malen erger. Misschien ook omdat daar minder opgeruimd wordt.



Gebruikersavatar
Baiano
Artikels: 0
Berichten: 530
Lid geworden op: di mar 20, 2018 22:48

Re: Dirk's Blog Bolsonaro is een bedreiging voor de Braziliaanse natuur.

Bericht door Baiano » ma jan 21, 2019 19:58

joaninha schreef:
ma jan 21, 2019 19:52
In Nederland erger ik me vaak aan het zwerfafval dat aso's uit de auto gooien maar gelukkig wordt het daar regelmatig opgeruimd. Maar in Brazilië is dat vele malen erger. Misschien ook omdat daar minder opgeruimd wordt.
Ben het daar niet mee eens. Brazilianen gooien zonder het minste schuldgevoel hun rotzooi buiten het raampje van hun auto, net als ze hun rotzooi graag achterlaten op stranden. Het gaat minder om het opruimen, en meer om het niet achterlaten van rotzooi zodat het niet hoeft opgeruimd te worden. Het is mijn overtuiging dat een goede opvoeding kan bijdragen tot een verbetering. Er is wat dat betreft nog erg veel werk aan de winkel in dit land.



joaninha
Artikels: 0
Berichten: 493
Lid geworden op: ma sep 25, 2017 20:48

Re: Dirk's Blog Bolsonaro is een bedreiging voor de Braziliaanse natuur.

Bericht door joaninha » di jan 22, 2019 20:32

Dat ben ik natuurlijk met je eens. De oorzaak zijn de mensen die de rommel maken. En in Brazilië valt er nog veel op te voeden op dat gebied. Maar in Nederland lijkt het ook minder doordat de bermen een paar keer per jaar door afvalprikkers worden schoongemaakt. En ook meerdere keren gemaaid. Als dat niet zou gebeuren zag het er ook een stuk slechter uit.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4634
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Dirk's Blog Bolsonaro is een bedreiging voor de Braziliaanse natuur.

Bericht door Felix » di jan 22, 2019 23:44

Nederland is ook het land van de hondendrollen op de stoep en van volle prullenbakken in de stad vol met etensresten, friet etc. er in en er onder met daar rond omheen enorme meeuwen die zich behoorlijk dreigend kunnen gedragen.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Dirk's Blog Bolsonaro is een bedreiging voor de Braziliaanse natuur.

Bericht door borsjea » wo jan 23, 2019 01:00

Hier in ons dorp dagelijks vuil ophaling, grofvuil afhankelijk van de wijk 1 a 2 keer per week. Vrijwel elke wijk heeft een eco afvalstation waar afval gescheiden gratis kan worden ingeleverd. En zelfs op nog geen 100 meter van het punt in mijn wijk wordt op een braak liggend stukje grond wekelijks afval gedumpt, waarom niet even 100 meter door rijden. En dat is niet alleen bij de afvalstation. Periodiek worden braak liggende gronden grootschalig gereinigd 25 a 30 kiepwagens aan vuil is geen uitzondering men maakt vooraf een foto, op het moment dat de grond schoon is een foto en dan weer 24 uur later je schaamt je rot wat er binnen 24 uur wordt gestort. Heb hier gezien hoe een winkelier een paar straten verderop het afval wat op straat lag in de put veegde een paar dagen later liep hij te vloeken op de gemeente omdat bij een regenbui de put het water niet verwerkte. Putten worden maandelijks geleegd het afval wat uit de put gehaald wordt wordt meestal pas een uurtje later opgehaald, verbazend hoeveel afval er uit wordt gehaald.



joaninha
Artikels: 0
Berichten: 493
Lid geworden op: ma sep 25, 2017 20:48

Re: Dirk's Blog Bolsonaro is een bedreiging voor de Braziliaanse natuur.

Bericht door joaninha » wo jan 23, 2019 09:36

Borsjea, dat is goed geregeld bij jouw in het dorp. Bij mijn vriendin in de straat wordt ook wekelijks het vuil opgehaald hoewel het geen rijke buurt is. De meeste mensen maken het stukje straat voor hun deur redelijk schoon. Maar ze wonen op een heuvel en op braakliggende stukjes wordt puin en van alles gedumpt. Dat is inderdaad jammer. Tot de hoeveelheid zo groot en instabiel wordt en na een flinke regenbui naar beneden schuift. Het kan dan nog gevaarlijk zijn ook. En ligt het natuurlijk weer aan de gemeente als er doden vallen bij een aardverschuiving. Jammer dat veel mensen zo omspringen met hun afval. Armoede alleen is de oorzaak niet. Het ligt aan de opvoeding. Brazilië zou er veel mooier uitzien als mensen dit besef hadden.



ddetmar
Artikels: 88
Berichten: 96
Lid geworden op: di okt 16, 2018 19:33

Re: Dirk's Blog Bolsonaro is een bedreiging voor de Braziliaanse natuur.

Bericht door ddetmar » wo jan 23, 2019 14:45

Het heeft tientallen jaren gevergd voordat het besef bij de Nederlanders doordrong dat het een kleine moeite is om je afval op de daarvoor ingerichte plekken (zoals onder andere glasbak en gemeentelijke depots) af te leveren. Het afval probleem in Brazilië is gigantisch maar dat is niet het enige probleem dat dit prachtige land teistert. De natuur verdwijnt in rap tempo en dat is niet in procenten uit te drukken omdat heel veel kleine verstoringen ontzettend grote en verstrekkende gevolgen hebben. Zie bijvoorbeeld mijn artikel over de Belo Monte dam (dat is slechts 1 voorbeeld). Totdat het moment is gekomen dat het in de hoofden van alle Brazilianen is doorgedrongen dat als je je eigen nest bevuilt je zelf met de problemen blijft zitten zal er niet zoveel veranderen. Zeker nu niet met een populist aan de macht. Maar jullie hebben allemaal gelijk: Een schoner Brazilië begint bij jezelf.
Ik woon in Teresina en ik fiets regelmatig in het buitengebied. Langs de weg wordt zoveel vuil gestort zodat ik er verdrietig van word. Kleine kinderen die een snoepje uitpakken en het papier zonder erbij na te denken achteloos laten vallen waar ze staan of dit nu in huis of erbuiten is, dat maakt niet uit. Alweer een generatie die het niets uitmaakt en duppers van ouders die menen dat de opvoeding door de school wordt verzorgd en er vervolgens zelf niets aan doen. Deze generatie van prinsjes en prinsessen maakt het ook niets uit wat er met het land en de wereld gebeurt. Als ze maar een auto onder de kont hebben,



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Dirk's Blog Bolsonaro is een bedreiging voor de Braziliaanse natuur.

Bericht door Martinho » wo jan 23, 2019 22:03

Graag wel even bij het onderwerp blijven. Een dam voor opwekking van elektra is bepaald geen afval, ik snap die vergelijking dan ook helemaal niet. De aantasting van de natuur is natuurlijk een geweldig stokpaardje van (meestal) Europeanen die menen dat zo geweldig goed te hebben bestreden in eigen land, maar dat is gedeeltelijk nogal wat borstklopperij van beleid van recente datum.
Ik ben het absoluut niet eens met het "beleid" (even tussen aanhalingstekens, want het is hap-snap en de tegenpartij) van die Bolsonaro, maar dat hij even snel de hele Amazone afbreekt zie ik niet gebeuren. En laten we ook eerlijk zijn: ook veel Nederlanders, zelfs die de mond vol hebben over milieu en duurzaamheid, hebben weinig op met anderen. Zelf iets echt doen is moeilijk te verkroppen, bijvoorbeeld een leuke strandvakantie in Fortaleza nalaten (Linda) omdat het een gigantische CO2 footprint heeft.
Ja, ik heb nog van mijn moeder geleerd op afval zoals papiertjes van snoep niet gewoon op de straat te flikkeren. In die tijd (jaren 50) waren er nog niet eens afvalbakken overal, dus die moest je meenemen naar huis en DAAR in de prullenmand doen. Maar leren de kinderen en jonge mensen dat nog steeds? Ik heb de indruk van niet hoor.
De Brazilianen kennen dat inderdaad niet of minder. Als wij thuis komen van de supermarkt met honderdduizend plastic zakjes (want dat schijnt echt niet uit te roeien te zijn, de inpakker bij de kassa weet niet anders) dat worden die thuis uitgepakt en de zakken op de grond gegooid, meestal. Waarna de wind de rest doet, ik vind ze overal in de tuin terug, maar kennelijk heeft niemand in de gaten dat ik ze dan opraap en in de afvalbak deponeer.



Plaats reactie