Brazilie Nieuws: Ketchupliefhebber? Probeer eens Natchup!

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Redactie
Artikels: 2008
Berichten: 2256
Lid geworden op: di nov 14, 2017 16:18
Contacteer:

Brazilie Nieuws: Ketchupliefhebber? Probeer eens Natchup!

Bericht door Redactie » zo dec 02, 2018 14:42

Brazilie Nieuws: Ketchupliefhebber? Probeer eens Natchup!
by Redactie


Afbeelding
Beeld u een stevig rood sausje in, lichtjes gezoet, om te gebruiken bij uw sandwich of op uw frietjes. Velen zullen meteen aan ketchup denken. Beeld u deze saus in met dezelfde karakteristieken, maar gemaakt op basis van fruit en groenten, vrij van chemische additieven en kleurstof. Dat wordt aangeboden door Natchup, een product dat ontwikkeld werd door de federale universiteit van Ceará (UFC)....

Read more



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Brazilie Nieuws: Ketchupliefhebber? Probeer eens Natchup!

Bericht door Martinho » zo dec 02, 2018 18:06

Nu ben ik allesbehalve een ketchup liefhebber, dus eigenlijk zou ik me van commentaar moeten onthouden.

Er is natuurlijk helemaal niets tegen om de hoeveelheden suiker en zout in voedingsmiddelen te verminderen. Het is zelfs sterk aan te raden uit oogpunt van volksgezondheid. Alleen: is acerola op zich niet minder zoet dan tomaat, en moet dus meer aangezoet worden? Ik kan het mis hebben, natuurlijk, want ik eet zelden acerola en veel regelmatiger tomaat.
Het is ook een buitengewoon goed idee om meer lokale landbouwproducten te gebruiken voor voedingswaren, want dat vermindert de CO2 "footprint" aanzienlijk. Goed voor het milieu dus. Alleen: dan moet je het niet in zware potjes over de halve wereld willen gaan exporteren.

Dit product zou vrij zijn van chemische additieven (heeft gewone ketchup dat wel, vraag ik dan), wordt organisch gekweekt (tomaten niet?) en is "dus" ook zonder pesticiden (dat is waarschijnlijk niet waar, en worden ook bij de organische landbouw pesticiden gebruikt, tenzij het niet erg is dat de helft wordt opgevroten door insecten en er regelmatig een wurm in het product terechtkomt). Maar het spreekt de bakfietsmoeders vast wel aan. En die hebben vast wel wat meer geld over voor dat soort religie, wat ook wel zal moeten want in de bestelling-link staat dat een potje van 350 gram R$14,50 kost.

Als het nou veel LEKKERDER was, en niet een na-aperij van een bestaand product, had ik het zonder meer eens willen proberen.



Gebruikersavatar
Baiano
Artikels: 0
Berichten: 530
Lid geworden op: di mar 20, 2018 22:48

Re: Brazilie Nieuws: Ketchupliefhebber? Probeer eens Natchup!

Bericht door Baiano » zo dec 02, 2018 19:14

Wel ik vond een scheutje ketchup altijd wel lekker bij een bakje frietjes, of zelfs bij een pizza. Maar dan komen de ouderdomskwaaltjes en krijg je plots te horen van de witjas dat je suiker, zout e.d. wat onder controle moet houden. Een initiatief als dit is dus welkom, maar ik ben het eens met Martinho dat R$ 14,50 voor een potje van 350 gr allesbehalve goedkoop is. Na-aperij vind ik niet zo erg, dat is nou eenmaal concurrentie, net als generische geneesmiddelen. Als ze goedkoper zijn en even goed dan het originele product... Ik zie bijvoorbeeld bij Extra (Braziliaanse warenhuisketen) dat ze R$ 12,53 vragen voor een flesje van 397gr. Als de smaak (die ik nog niet ken) van deze Natchup goed is, dan is de meerprijs misschien terecht, rekening houdend dat je hier een natuurlijk een gezond product krijgt voor je geld. Nog wat afwachten, maar als ik het tegenkom bij het winkelen ga ik het vast eens proberen.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Brazilie Nieuws: Ketchupliefhebber? Probeer eens Natchup!

Bericht door borsjea » zo dec 02, 2018 20:37

Het is te hopen dat ze de overbodige verpakking achterwegen laten. De nut van een potje in een iets grotere potje is mij niet duidelijk.

Wellicht dat dit product de streek waarhet ontwikkeld is "Ceará" een extra impuls geeft.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7214
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Brazilie Nieuws: Ketchupliefhebber? Probeer eens Natchup!

Bericht door Progresso » ma dec 03, 2018 18:13

ach, zolang mensen in Nederland voor R$25 2 denneappels kopen valt R$ 14,50 voor een bijzonder product wel mee.




Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Brazilie Nieuws: Ketchupliefhebber? Probeer eens Natchup!

Bericht door Martinho » ma dec 03, 2018 18:29

Daarom gaat de wereld dus ook naar de kloten



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7214
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Brazilie Nieuws: Ketchupliefhebber? Probeer eens Natchup!

Bericht door Progresso » ma dec 03, 2018 19:34

Zo'n nieuw product kan wel kans van slagen hebben, zeker in Brazilië. Zolang ze hier smeerkaas in de Sushi doen of Nutella op een pizza verbaast mij niets meer.

Acerola heeft zoveel vitamine C en anti-oxidanten dat je zonder problemen zonder additieven dat prutje op de markt kunt gooien. Acerola groeit hier uiterst makkelijk met 3 oogsten per jaar. Zelfs op ons uiterst arme duingrond heb ik 2 nog zeer kleine boompjes staan die al heel bescheiden vrucht geven. 2 jaar verder verwacht ik dat er een ruime oogst is. Pompoenen zijn ook erg makkelijk en vragen weinig.

Ik vind dit wel leuke initiatieven. Misschien wordt het wat, maar ik moet eerlijk zeggen dat de marketing en de keus van het distributiekanaal me niet aanstaan. Typische techneuten met een leuk product maar geen idee van consumentenmarketing.



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Brazilie Nieuws: Ketchupliefhebber? Probeer eens Natchup!

Bericht door Martinho » ma dec 03, 2018 20:10

Ketchup is natuurlijk niet echt een nieuw product, en de naam mag anders zijn en de ingredienten zeker ook, men zegt dat het sterk op ketchup lijkt en zo smaakt. Dat kan best een goede zaak zijn, zoals ik hierboven aangaf, want het gebruik van lokale producten geeft grote besparingen op vervoer. Vervoer, dat een hoge vervuilingsgraad heeft.
Wat ik dan niet begrijp is dat men het via het web interlokaal en internationaal wil gaan brengen. Weg voordeel.

Ik noemde als ander voordeel dat er minder suiker in zou gaan. Nou is het bekend dat er veel suiker in voedsel gaat, ook al is dat niet altijd zo nodig, als een soort smaakversterker meen ik. Er is een trend om die toevoeging te minderen en dat is een goede zaak. Zout ook, mijn ervaring is dat dit in Brazilie ook overvloedig (te) wordt gebruikt, en dat is minder gezond.
Maar vitamine-C is een zuur, herinner ik mij van de schooltijd. Zuur kan je alleen compenseren met suiker. Het spijt me dat ik dan niet zie hoe men hier MINDER suiker kan gebruiken voor dezelfde smaak, want tomaten zijn nauwelijks zuur, eerder zoet indien rijp.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Brazilie Nieuws: Ketchupliefhebber? Probeer eens Natchup!

Bericht door borsjea » di dec 04, 2018 16:33

Begrijp dat de levering voorlopig is beperkt tot de gemeente waar het product wordt geproduceerd.
Benieuwd hoe het met de rechten zit of andere dit product ook mogen produceren, zelf gebruik ik weinig ketchup.



Plaats reactie