Brazilie Nieuws: Kátia tegen Haddad: opstappen a.u.b.

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Redactie
Artikels: 2008
Berichten: 2256
Lid geworden op: di nov 14, 2017 16:18
Contacteer:

Brazilie Nieuws: Kátia tegen Haddad: opstappen a.u.b.

Bericht door Redactie » do okt 11, 2018 16:36

Brazilie Nieuws: Kátia tegen Haddad: opstappen a.u.b.
by Redactie


Afbeelding
Kátia Abreu (PDT), senator en running mate van de verslagen presidentskandidaat Ciro Gomes, verdedigde gisteren het idee dat PT-kandidaat Fernando Haddad zich terug zou trekken uit de race om plaats te ruimen voor Ciro Gomes, “in naam van de democratie”.

“Ik zou het helemaal niet vreemd vinden en zelfs bijzonder waardig indien hij (Haddad) zich zou terugtrekken,...

Read more



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7214
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Brazilie Nieuws: Kátia tegen Haddad: opstappen a.u.b.

Bericht door Progresso » do okt 11, 2018 17:08

Dit is volgens mij het recept voor een staatsgreep.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7214
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Brazilie Nieuws: Kátia tegen Haddad: opstappen a.u.b.

Bericht door Progresso » ma okt 15, 2018 23:08

DTV:

Stel dat Haddad een dag voor de verkiezingen gezien de peilingen de handdoek in de ring gooit, betekent dit dan automatisch dat Ciro president wordt?

Zo lees ik die wet namelijk:
Haar voorstel is gebaseerd op artikel 77 van de Braziliaanse grondwet waarin o.m. staat: “Indien, vóór de tweede kiesronde een van de kandidaten zou overlijden, zich zou terugtrekken of er een wettelijk argument zou opduiken waardoor de kandidatuur ongeldig zou worden, dan wordt de derde kandidaat in de ranking van de eerste kiesronde, de opvolger”.



Gebruikersavatar
Baiano
Artikels: 0
Berichten: 530
Lid geworden op: di mar 20, 2018 22:48

Re: Brazilie Nieuws: Kátia tegen Haddad: opstappen a.u.b.

Bericht door Baiano » di okt 16, 2018 00:13

Progresso schreef:
ma okt 15, 2018 23:08
Stel dat Haddad een dag voor de verkiezingen gezien de peilingen de handdoek in de ring gooit, betekent dit dan automatisch dat Ciro president wordt?
Er zijn hier enkele onwaarschijnlijkheden in het spel. 1) De kans dat Haddad opgeeft op de voorlaatste dag is werkelijk erg klein, zelfs zo goed als uitgesloten. 2) Indien Haddad op een of andere manier vóór de tweede kiesronde toch moet afhaken, dan gaat de keuze tussen Bolsonaro en de derde geplaatste in de eerste ronde, dus tussen Bolsonaro en Gomes. Onwaarschijnlijk in dit geval is een bevestiging van de vorige peilingen waar in de scenarios van de 2de ronde tussen Bolsonaro & Gomes de laatste ging overwinnen. Tussen die peilingen en de 2de ronde liggen ong. 4 weken, een periode waarin Bolsonaro een forse voorsprong haalde. Die valt niet meer weg op de vooravond van de tweede ronde.

Je stelling is werkelijk een bijzonder onverwacht scenario en ik durf niet goed voorspellingen te doen wat dit betreft. In Brazilië weet je namelijk nooit. Bovendien heeft de PDT (de partij van Gomes) zijn "kritische steun" toegezegd aan de PT. Het is inmiddels wel duidelijk dat veel Brazilianen op Bolsonaro stemmen omdat ze de PT & Lula niet meer willen. Brazilië maakt een ruk naar rechts en dat lijkt me moeilijk te stoppen op dit moment.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7214
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Brazilie Nieuws: Kátia tegen Haddad: opstappen a.u.b.

Bericht door Progresso » di okt 16, 2018 00:42

Volgens mij staat er iets anders in de wet. Maar hier kom ik aan de grenzen van mijn begrijpend lezen in het Portugees:

Art. 77. A eleição do Presidente e do Vice-Presidente da República realizar-se-á, simultaneamente, no primeiro domingo de outubro, em primeiro turno, e no último domingo de outubro, em segundo turno, se houver, do ano anterior ao do término do mandato presidencial vigente.

1º A eleição do Presidente da República importará a do Vice-Presidente com ele registrado.
2º Será considerado eleito Presidente o candidato que, registrado por partido político, obtiver a maioria absoluta de votos, não computados os em branco e os nulos.
3º Se nenhum candidato alcançar maioria absoluta na primeira votação, far-se-á nova eleição em até vinte dias após a proclamação do resultado, concorrendo os dois candidatos mais votados e considerando-se eleito aquele que obtiver a maioria dos votos válidos.
4º Se, antes de realizado o segundo turno, ocorrer morte, desistência ou impedimento legal de candidato, convocar-se-á, dentre os remanescentes, o de maior votação.
5º Se, na hipótese dos parágrafos anteriores, remanescer, em segundo lugar, mais de um candidato com a mesma votação, qualificar-se-á o mais idoso.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7214
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Brazilie Nieuws: Kátia tegen Haddad: opstappen a.u.b.

Bericht door Progresso » di okt 16, 2018 00:47

Ik haal het even uit dit artikel:

https://www.msn.com/pt-br/noticias/elei ... ar-BBNimwM

Daarin staat:
Por lei, caso o candidato morra antes do 1º turno, o partido ou coligação pode nomear substituto. Caso isso ocorra entre o 1º e o 2º turno, o 3º colocado na disputa é convocado. E se morrer após a diplomação é o vice quem assume.
Dat zou dan gebaseerd zijn op artikel 77, lid 4. Maar volgens mij staat daar toch iets anders.
4º Se, antes de realizado o segundo turno, ocorrer morte, desistência ou impedimento legal de candidato, convocar-se-á, dentre os remanescentes, o de maior votação.



Plaats reactie