Brazilie Nieuws: De tragedie van Araguiaia

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Redactie
Artikels: 2008
Berichten: 2256
Lid geworden op: di nov 14, 2017 16:18
Contacteer:

Brazilie Nieuws: De tragedie van Araguiaia

Bericht door Redactie » di jul 17, 2018 21:46

Brazilie Nieuws: De tragedie van Araguiaia
by Redactie


Afbeelding
Brazilië beleefde in 1973 een periode die bekend is als “Anos de Chumbo” (loden jaren), een tijd waarin repressie en martelingen als regel gelden. Een groep militanten van de communistische partij PCdoB deed toen een poging om een guerrilla oorlog te ontketenen, aan de oevers van de rivier Araguaia. Toenmalig president Emílio Garrastazu Médici gaf het bevel aan aan generaal Orlando...

Read more



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4743
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Brazilie Nieuws: De tragedie van Araguiaia

Bericht door Felix » di jul 17, 2018 22:38

Orlando Geisel om de beweging de kop in te drukken, kost wat kost.
Het betreft hier niet generaal Ernesto Geisel, de man die Médici zou opvolgen.

Het was natuurlijk oorlog en oorlog is per definitie een smerig bedrijf. De guerrilha heeft nooit voor de democratie gevochten, hun doel was een communistische dictatuur, veelal maoistisch. Houden terroristen zich wel aan de zogenaamde Geneefse Conventie?

Ik ben persoonlijk geen fan van Bolsonaro, maar dikwijls wordt er wel beweerd dat het ineens zoveel opduiken van negatief nieuws over de militaire regeringen van bijna praktisch 50 jaar terug, te wijten is aan de angst voor het succes van de opkomende presidentskandidaat reserve-legerkapitein Bolsonaro.

Ik vraag me geregeld af of de militairen zelf echt blij zijn met deze subalterne reserveofficier en zijn toenmalige ongedisciplineerde gedrag in het leger.
Bolsonaro.jpeg
Jair Bolsonaro, voorlaatste rechts, gedurende een partijtje basketbal met zijn collega's van de parachutistenbrigade.



Plaats reactie