Brazilie Nieuws: Stem op hem!

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Gebruikersavatar
Redactie
Artikels: 2008
Berichten: 2256
Lid geworden op: di nov 14, 2017 16:18
Contacteer:

Brazilie Nieuws: Stem op hem!

Bericht door Redactie » za jun 30, 2018 19:28



Afbeelding


De campagne van presidentskandidaat Ciro Gomes (PDT) gaat de hulp inroepen van bekende Braziliaanse artiesten om hem te lanceren via de sociale media. Indien de beroemdheden in kwestie hun medewerking toezeggen, dan zullen er video’s geproduceerd worden die zij dan moeten verspreiden via Facebook, Whatsapp en Instagram.


Afbeelding
Het bericht komt van de krant O Globo en vermeldt ook de namen van die bekende Brazilianen: Wesley Safadão, Caetano Veloso, Beth Carvalho, Bethe Faria, Fagner, Tirulipa (zoon van clown en ex-deputado Tiririca) en zelfs zijn eigen ex, de actrice Patrícia Pillar (foto). Gomes (of zijn campagneleider) is er zich goed van bewust dat de sociale media erg belangrijk zijn in deze tijden van minder financiële middelen (ook al kan de PDT rekenen op hun deel uit een verkiezingsfonds* van meer dan 63 miljoen reais, betaald door de Braziliaanse belastingplichtige) en een kiescampagne die korter zal zijn dan voorheen. Ciro’s ambitie bestaat erin om minstens 2 miljoen volgers aan te spreken op deze manier, vóór 16 augustus, de officiële datum waarop de campagnes zendtijd krijgen op de Braziliaanse radio’s en TV-stations. De linkse presidentskandidaat heeft nu 170.000 volgers bij Twitter, en 275.000 bij Facebook.

In de jongste dertig dagen scoort hij op de negende plaats wat zijn populariteit betreft op Facebook. Bij Twitter staat hij op de vijfde plaats.

De samenwerking met de bekende zanger Caetano is al een feit.Twee weken geleden deed die een interview met Gomes en plaatste dat op zijn YouTube kanaal. De video werd al meer dan 220.000 maal bekeken. Caetano verklaarde ook zijn steun via Instagram.

Volgens de jongste peiling van Ibope scoort Ciro Gomes 8% van de stemintenties in het scenario zonder Lula. Hiermee staat hij achter Jair Bolsonaro (17%) en Marina Silva (13%). Geraldo Alckmin scoort 6% en staat hierbij technisch op dezelfde hoogte.

Patrícia Pillar, voormalige echtgenote van Gomes, gaf onlangs commentaar op het zogenaamde machistische gedrag van haar vroegere echtgenoot. Die verklaarde in 2002, gevraagd naar de rol van zijn echtgenote in zijn toenmalige campagne: “De rol van mijn vrouw bestaat erin om met mij te slapen”. Patrícia zei hierover: “Ik leefde 17 jaar met hem en hij vertoonde nooit een machistisch gedrag. Hij kreeg die vraag regelmatig voorgeschoteld en gaf gewoon een ongelukkig antwoord omdat hij het moe was om geprovoceerd te worden”. Gomes zelf verklaarde later dat het hem speet: “Ik heb toen onzin verteld, en heb me al meer dan een miljoen keer verontschuldigd. Men heeft mij willen treffen door een uitspraak van mij uit zijn context te halen, enkel maar omdat men mij niet kon beschuldigen van diefstal, van incompetentie of omdat ik geen antwoord heb op de werkloosheid e.d. meer”.

Ciro en Patrícia gingen uit elkaar in 2011, maar behielden een vriendschappelijke relatie. Zij bevestigt dat ze op haar ex zal stemmen, zonder enige twijfel.

Voor nogal wat Brazilianen maakt het een verschil uit wanneer figuren als Wesley Safadão of Tirulipa zeggen op wie dat ze moeten stemmen, helaas…

*Het verkiezingsfonds (Fundo Especial de Financiamento de Campanha) werd in het leven geroepen nadat het STF verbood om nog donaties toe te laten om verkiezingscampagnes te financieren. Het geld voor dit fonds komt uit de staatskoffers, m.a.w. de belastingbetaler draait voortaan op om de kiescampagnes te bekostigen. En die kost is niet klein. Het totaal voor de verkiezingen van dit jaar loopt op tot 1,71 miljard reais. Het geld wordt verdeeld naarmate de grootte van de 35 politieke partijen die het land rijk is. De MDB is de grootste partij van Brazilië en krijgt 215 miljoen, gevolgd door de PT (199 miljoen), de PSDB (173 miljoen), de PP (142 miljoen) en de PSD (109 miljoen). Kleinere partijen moeten het doen met minder geld (tot 15 miljoen) en minder zendtijd, vandaar het belang van de sociale media.
Foto's: Facebook - Wikimedia Commons

Source: https://brazilienieuws.online/2018/06/30/stem-op-hem/



Plaats reactie