Brazilie Nieuws: Datena: ze kunnen ontploffen!

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Redactie
Artikels: 2008
Berichten: 2256
Lid geworden op: di nov 14, 2017 16:18
Contacteer:

Brazilie Nieuws: Datena: ze kunnen ontploffen!

Bericht door Redactie » vr jun 29, 2018 17:16



Afbeelding


De Braziliaanse grondwet bepaalt dat iedere deelstaat, afgezien van de grootte of het aantal inwoners, 3 senatoren mag hebben, aldus resulterend in een totaal van 81 zetels in het parlement. Dit werd aldus vastgelegd om iedere deelstaat dezelfde rechten te geven. Een senator wordt verkozen voor een termijn van 8 jaren, in tegenstelling tot het mandaat van volksvertegenwoordiger dat slechts 4 jaar geldig is. Een van de mogelijke nieuwkomers in de Senaat is José Luiz Datena, de bekende TV-presentator die zich onlangs aansloot bij DEM. Hij maakte zijn kandidatuur gisteren officieel bekend tijdens een politiek event in een hotel, in São Paulo, de deelstaat die hij vanaf 1 januari 2019 wenst te vertegenwoordigen.

Het valt in dergelijke omstandigheden goed te begrijpen dat tegenkandidaten van eender welke politieke strekking, allesbehalve gelukkig zijn met zijn komst. Het is immers zo goed als zeker dat de reputatie van Datena van hem een stemmenkanon zal maken. Iedere stem voor hem is een verloren stem voor een tegenkandidaat.

Datena nam geen blad voor de mond tijdens zijn toespraak en keek daarbij recht in de camera, proberend uit te leggen waarom hij nu in de politiek stapt, dit na jarenlang kritiek te geven op politici in zijn programma’s op de radio en televisie: “Het is heel eenvoudig, het basisprincipe van een akkoord. Een goed akkoord is datgene wat goed is voor beide partijen, hierbij de minder goeie kant van de tegenpartij aanvaardend. De Braziliaanse politiek is voor een groot deel rot en corrupt, en dat is de minder goede kant van de tegenpartij”.

Elders in zijn toespraak zei hij: “Voor velen die met mij een politiek akkoord afsloten ben ik het slechte deel van dat akkoord. Er zijn individuen in deze alliantie die mij haten. Die mogen van mij ontploffen! Dat is de grote realiteit. Ze zullen me moeten aanvaarden”.

Datena werd aangekondigd als “nieuw” in de politiek en zei dat het Braziliaanse volk de leugens meer dan zat is: “Gedaan met de roofpartijen, het is welletjes geweest, het kan niet meer! Mogelijk worden jullie opgezadeld met een slechte politicus, maar wel iemand die eerlijk is”.

De polemische presentator scoort goed in de peilingen maar hij vermeed om het vel van de beer te verkopen vooraleer hij geschoten is: “Wie op mij wil stemmen is welkom. Wie mijn aanpak niet goedvindt hoeft niet op mij te stemmen”.

De ceremonie werd bijgewoond door João Doria (PSDB), kandidaat als gouverneur (van São Paulo), kamervoorzitter Rodrigo Maia (DEM) en minister Gilberto Kassab (PSD). Allemaal kwamen ze hun zegje doen voor de microfoon om Datena welkom te heten. Zij vinden dat hij de wens tot vernieuwing van de Brazilianen symboliseert. Geraldo Alckmin (PSDB), de grote afwezige, werd onrechtstreeks bekritiseerd door Datena die het failliet verklaarde van het veiligheidsbeleid in São Paulo, al twintig jaar onder het beleid van de ‘tucanos’. Hij verwees hierbij naar de criminele organisatie PCC, ontstaan in de grootste stad van Latijns-Amerika.

Datena betreurde ook het besluit van voormalige rechter Joaquim Barbosa om zich terug te trekken als presidentskandidaat en zei dat hij op hem had willen stemmen. Hij gaf ook kritiek op het gerechtelijk systeem in Brazilië waarbij naast straffeloosheid een politiek van vrijlaten toegepast wordt, hierbij de naam vernoemend van ex-minister José Dirceu (PT), deze week naar huis gestuurd door het 2de panel van het STF.
Foto: Fotos Públicas - Bandeirantes

Source: https://brazilienieuws.online/2018/06/2 ... ntploffen/



Gebruikersavatar
JoopLiefaard
Artikels: 0
Berichten: 25
Lid geworden op: wo mar 21, 2018 16:30
Locatie: Ribeirão Preto - SP
Contacteer:

Re: Brazilie Nieuws: Datena: ze kunnen ontploffen!

Bericht door JoopLiefaard » za jun 30, 2018 13:40

Het zijn mooie woorden van Datena. Als hij gekozen wordt gaat hij zelf deel uitmaken van dit "rotte en corrupte" politieke systeem. Het zal moeten blijken of hij zich dan nog steeds zo "eerlijk" kan of wil presenteren en er ook naar handelt. Er is een andere politicus die zichzelf graag de eerlijkste man van Brazilië noemt en nu zijn dagen in de gevangenis slijt.



Plaats reactie