Brazilie Nieuws: Het lief & leed van Geraldo en Ciro

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Gebruikersavatar
Redactie
Artikels: 2008
Berichten: 2256
Lid geworden op: di nov 14, 2017 16:18
Contacteer:

Brazilie Nieuws: Het lief & leed van Geraldo en Ciro

Bericht door Redactie » wo jun 20, 2018 18:18



Afbeelding


De jongste peiling van het Paraná instituut laat er geen twijfel over bestaan: presidentskandidaat Geraldo Alckmin kijkt op dit moment meer tegen leed aan dan lief. Bijna 60% van de kiezers in São Paulo (deelstaat) vindt dat hij het niet verdient om president te worden.

Volgens dezelfde peiling denkt 37,4% dat hij wel hun stem waard is. En op wie wensen de Paulistas dan wel te stemmen? In het scenario waar Lula meedoet aan de verkiezingen, verschijnt Alckmin op de derde plaats met 16,7%, na Jair Bolsonaro (20,6% en Lula (19,5%).


Afbeelding
Een interne peiling van zijn partij PSDB wees uit dat de traditionele kiezers niet eens geloven dat hij kandidaat zal blijven tot aan het einde van de wedloop voor de verkiezingen. Zijn kandidatuur komt maar niet van de grond: in de rankings van de diverse peilingen scoort hij het minst goed van alle voorafgaande kandidaten van de ‘tucanos’ in een periode van 30 jaar. Vier maanden voor de opening van de kieshokjes haalt hij met moeite 7% van de intentiestemmen op nationaal vlak, dit volgens de jongste Datafolha peiling. Hierdoor kwam het al tot een soort botsing tussen hem en andere partijbonzen waarbij hij een servetje op de tafel gooide, een voorsmaakje van de handdoek in de ring? Een en ander leidde o.m. tot een stukje over de ex-gouverneur bij de humoristische website Sensacionalista waarbij hij een Neymar pruikje op zijn hoofd kreeg (foto), dit om wat meer op te vallen (Neymar zelf veranderde ondertussen nog eens zijn kapsel maar dat belette niet dat er via de sociale media opmerkingen de ronde doen als “Neymar, stop met die pogingen om op te vallen, begin nou eindelijk eens te voetballen!”).

Ciro Gomes

Ciro Gomes, presidentskandidaat van de centrum-linkse PDT, nam gisteren deel aan een meeting met de burgemeesters van de gemeentes in Minas Gerais, waar de uitgenodigde presidentskandidaten antwoorden konden geven op vragen. Het panel had hiervoor regels opgesteld: het formaat hield in dat iedere kandidaat vijf minuten kreeg om zichzelf voor te stellen, gevolgd door twee vragen die mochten beantwoord worden in 3 minuten ieder. Daarna kregen de kandidaten ieder nog eens vijf minuten voor een slotwoord.

Ciro hield zich niet aan de regels en wilde meer tijd nadat hij onderbroken werd door de moderator: “Luister, als dat niet kan, dan trek ik mij terug. Ik ben geen demagoog, ik wil de regering van Brazilië op mij nemen om de warboel waarin dit land zich bevindt, op te lossen. Ik ga de autoriteit van Brazilië herstellen”. Zijn uitspraak werd op gejouw onthaald maar Gomes stond op en liep weg.


Afbeelding
Voordien werd Gomes geïnterviewd door Jovem Pan, een keten van radiozenders. In dat interview bestempelde hij Fernando Holiday (foto), het jonge gemeenteraadslid van de MBL, als een “capitãozinho do mato” (verwijzing naar vroegere jagers op ontvluchte slaven). Ciro zei letterlijk: “Esse Fernando Holiday aqui, que a pior coisa que tem, é um negro que é usado pelo preconceito para estigmatizar, que é o capitão do mato no passado, você imagina o que eu estou dizendo dele aqui”. Fernando Holiday plaatste daarop een reactie in een video, zeggend dat hij Gomes gerechterlijk zal laten vervolgen voor een daad van racisme.
Foto's: Roosewelt Pinheiro - Agência Brasil - Alan Santos - PR

Bron: https://brazilienieuws.online/2018/06/2 ... o-en-ciro/



Plaats reactie