Strengere regels vliegtuigmaatschappijen

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Gebruikersavatar
Salseros
Artikels: 0
Berichten: 2959
Lid geworden op: za feb 24, 2007 01:00
Locatie: Dordrecht / Fortaleza

Strengere regels vliegtuigmaatschappijen

Bericht door Salseros » vr okt 24, 2008 08:21

Een nieuw wetsontwerp werd deze week goedgekeurd door de “Comissão de Constituição, Justiça e Cidanania” van de Braziliaanse senaat. Braziliaanse vliegtuigmaatschappijen die vluchten aflasten, vertragingen hebben, de passagiers te lang laten wachten op hun bagage na aankomst of betrapt worden op overbooking, zullen voortaan schadevergoedingen moeten betalen. Het wetsvoorstel moet wel nog gestemd worden in de Braziliaanse kamer.

Het gaat om een voorstel (Projeto de Lei 114/04) van senatrice Serys Slhessarenko (PT) die de “Código Brasileiro de Aeronáutica” zal wijzigen door een aantal schadevergoedingen op te leggen om de passagiers te beschermen tegen onregelmatigheden in de luchthavens. In het voorstel werd een plafond vastgesteld voor schadevergoedingen van passagiers of familieleden die het slachtoffer worden van een ongeval. Bij dodelijke afloop gaat het om een minimum van R$ 1 miljoen (340.000 euro). Bij zware letsels mag de vergoeding niet minder dan R$ 750.000 zijn (260.000 euro). Bij aflasting of vertraging (meer dan 2 uur) heeft de passagier ook recht op een schadevergoeding. Indien hij meer dan 20 minuten moet wachten op zijn bagage, moet de vliegtuigmaatschappij een boete betalen aan de passagier die minstens de helft van de prijs van zijn reis bedraagt. In het geval van een overbooking heeft de passagier echt op een schadevergoeding die gelijk is aan het bedrag van het ticket. Ook heeft de passagier in dat geval recht op een andere vlucht, aan dezelfde voorwaarden als de reis die hij boekte. Indien de reiziger afhaakt na geconfronteerd te worden met een overbooking, krijgt hij de schadevergoeding en de waarde van zijn ticket terugbetaald. De Braziliaanse consumenten zullen tevreden zijn.



Bron & gehele bericht: Klik Hier!

Persoonlijke noot: Ze zijn goed bezig daar, hoop dat andere landen zoals Nederland ook gaan volgen zodat we eindelijk eens een keer een behoorlijke vergoeding kunnen krijgen voor grote vertragingen (ik denk aan het Arke drama van destijds).
Laat mij trouwens maar een half uur wachten op de bagage, kan ik de helft van mijn ticket terugkrijgen!



Plaats reactie