'Brazilië is geen land voor beginners'

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7402
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

'Brazilië is geen land voor beginners'

Bericht door Progresso » wo okt 08, 2014 22:03

Bron: Financieel Dagblad: Achter de betaalmuur
Karen Eshuis – Sao Paulo
maandag 6 oktober 2014, 21:33 update: maandag 6 oktober 2014, 22:08

Afbeelding
Ondernemer Pieter Lekkerkerk verkoopt in Brazilië met zijn bedrijf EscolherSeguro autoverzekeringen via internet. 'Ook een Braziliaan slaapt slecht als er een auto van tien maandsalarissen onverzekerd op straat staat', zegt hij.

Er rijdt op een druk kruispunt in Sao Paulo geen auto voorbij zonder deuk of kras. ‘Ja, je ziet hier iets meer oude barrels’, vertelt de 39-jarige Lekkerkerk. Maar tussen de verouderde auto’s doemen steeds meer spiksplinternieuwe wagens op. ‘Bijna allemaal op krediet gekocht door de opkomende middenklasse.’ Reden voor Lekkerkerk om vijf jaar geleden een bedrijf te beginnen in de verkoop van online autoverzekeringen.
Lees verder (betalen)
Dit is zeg maar deel 2 van het avontuur EscolherSeguro. Ik meen bijna zeker te weten dat ik er ooit een stukje op Brazilieforum er over heb geschreven, maar ik kan het niet meer vinden.

Deel 1 is hier te lezen in de oude Financiele Telegraaf.

Initiatiefnemer 1 is ondertussen vertrokken. Vijf jaar later geeft ook Pieter Lekkerkerk dat hij zijn verwachtingen moet temperen.
Verwachtingen managen

‘Ik heb in Brazilië echt geleerd om verwachtingen te managen. Dit land is niet voor beginners, omdat de kosten echt voor de baten uitgaan.’ Ook de bureaucratische rompslomp is voor ondernemers een loden last. ‘Je belangrijkste medewerker in dit land is je accountant. Ik begon ooit met een slechte, maar die is inmiddels de laan uitgestuurd en nu heb ik een goede.’
Ik denk dat iedereen die hier een onderneming heeft gehad zich wel in dit verhaal kan herkennen. Overigens moedig van Lekkerkerker om zijn verhaal te doen in het FD, ook als het allemaal wat tegenvalt.



Plaats reactie