ZOEKTOCHT NAAR ZAKENPARTNERS IN BRAZILIË .

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

ZOEKTOCHT NAAR ZAKENPARTNERS IN BRAZILIË .

Bericht door quasimodo » ma aug 04, 2014 19:02

04 AUGUSTUS 2014|TEKST MAURITS REIJNOUDT|BEELD MAURITS REIJNOUDT|ARTIKEL 29 VAN 29|TREFWOORD BRAZILIË

Vlak voor de aftrap van het WK voetbal, begin juni, vond in Brazilië een handelsmissie plaats. Tientallen Nederlandse ondernemers vlogen samen met een regeringsvertegenwoordiger naar het voetballand om handel te drijven.
Handelsmissies worden georganiseerd door de Nederlandse overheid. Het concept is makkelijk. Om de Nederlandse zakenwereld in het buitenland te helpen, reist een vertegenwoordiger van de overheid naar bijvoorbeeld Brazilië, ondernemers kunnen zich bij hem aansluiten.

Twee uur rijden buiten het zakelijk centrum van Brazilië, São Paulo, ligt de stad Campinas. In één van de buitenwijken woont Willem van Kampen. Hij werkt voor Waterregisseurs, een Nederlands bedrijf dat in Brazilië terechtkwam dankzij een handelsmissie. Van Kampen spreekt vloeiend Portugees, maar met een Limburgse tongval. Hij woont in Campinas samen met zijn vrouw Liliana Serrano. Na achttien jaar in Nederland te hebben gewoond, nam ze haar man vier jaar geleden mee terug naar haar geboortestreek.

Serrano is werkzaam voor CoBrazil; een Nederlandse organisatie die MKB'ers in Brazilië helpt om bij zakenrelaties de schouders los te masseren en zo het zakendoen te vergemakkelijken. Haar man, Van Kampen, ondersteunt Waterregisseurs in het langdurige proces van het opbouwen van relaties. “Als je hierheen komt, moet je zeker weten dat je een goed idee meebrengt. Er zijn hier echt heel veel kansen, maar ook valkuilen”, vertelt hij.

De Nederlander doelt op bekende problemen die opdoemen als de West-Europese handelaar zich naar Zuid-Amerika begeeft, zoals een culturele spraakverwarring op. Bereidheid lijkt vaak groot, maar beloftes worden niet zomaar waargemaakt. Wouter Roelofs werkt voor de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Hij zet Nederlandse en Braziliaanse handelaars aan één tafel en ziet daarbij dezelfde hordes als Van Kampen: “Internationaal ondernemen gaat niet over één nacht ijs. Nederlanders zullen in Brazilië vooral het geduld moeten opbrengen om relaties op te bouwen en de businesscultuur te leren kennen.”



De Nederlandse Pieter van Zijl en Doreen van 't Spijker zijn de oprichters van Waterregisseurs. Toen Van Zijl voor het eerst in Brazilië kwam, ging hij mee met een Nederlandse handelsdelegatie. Zijn eerste indrukken waren geweldig: “De Zuid-Amerikanen waren bereid om met ons samen te werken.” Eenmaal terug in Nederland viel zijn overzeese droom in duigen: “Ik dacht hier de contacten wel voort te kunnen zetten maar hoorde nooit wat terug.”

Van Zijl maakte een beginnersfout die, volgens Van Kampen, nog vaak gemaakt wordt. Brazilianen lijken op het eerste oog vaak welwillend, maar dat enthousiasme van de eerste ontmoeting kan alleen blijven bestaan als er voor langere tijd in geïnvesteerd wordt. De Nederlandse overheid probeert ondernemers daarbij te helpen. Bijvoorbeeld door themagebonden groepsreizen. Wouter Roelofs, van de RVO, legt uit: “Als Nederlanders op een gezamenlijke missie naar het buitenland gaan en er een duidelijk thema aan die reis verbonden is, geeft ze dat inspiratie om samen een vervolgstrategie te bepalen.”

De handelsmissie van afgelopen juni draaide helemaal om technologische innovatie. Dat is een opkomende markt in Brazilië. “Een van de onderwerpen was bijvoorbeeld het concept 'smart cities'”, vertelt Roelofs. Die innovatie is in Brazilië belangrijk. Bijna 85 procent van de bevolking woont in stedelijk gebied. “We willen aansluiting zoeken bij vorige missies die zich focusten op technologie. Allemaal om de Nederlandse experts dichter bij de Brazilianen te brengen.”

Dat sociale aspect kennen Van Kampen en zijn vrouw Serrano maar al te goed. Hij vanuit zijn werk voor Waterregisseurs en zij vanuit haar werk voor CoBrazil. Van Kampen skypet regelmatig met zijn Nederlandse collega's om ze op de hoogte te brengen van de vorderingen. “Ik doe dit werk omdat het vanuit Nederland haast onmogelijk is om hier in Brazilië een zakenrelatie te starten. Dat kost heel veel tijd”, vertelt hij.

“In de eerste ontmoetingen met een zakenpartner moet je het hebben over voetbal en vrouwen"

Het werk van Van Kampen is precies wat een veelgenoemde stelregel voor ondernemen in Brazilië zegt: eerst contacten, dan contracten. Van Zijl: “In de eerste paar ontmoetingen met een zakenpartner moet je het vooral hebben over voetbal en vrouwen. Pas al je elkaar een beetje kent, kan je zaken doen.”

Nederlandse ondernemers die vlak voor Louis van Gaal naar Brazilië reisden, moeten daarom niet denken dat die handelsmissie met de kerst al rijpe vruchten afwerpt. Voor Van Zijl duurde het langer dan verwacht om in Brazilië te kunnen beginnen. Eind 2013 verzelfstandigden hij en zakenpartner Doreen van 't Spijker hun bedrijf. Dat maakte het juridisch makkelijker om in Brazilië te ondernemen. Van Zijl is nu niet in zijn eentje aansprakelijk voor eventuele fouten. Hij hoopt onder andere in te kunnen springen op het groeiend tekort aan efficiënte waterzuivering. “De suikerplantages op het Braziliaanse platteland lozen veel afvalwater met schadelijke stoffen. Wij willen in Brazilië zuiveringsinstallaties verkopen. De regering eist namelijk schoner afvalwater.”

Van Zijl speelt daarmee in op een groeiende behoefte. Dat beaamt Theo Groothuizen die namens de RVO al twee jaar in São Paulo bouwt aan een relatienetwerk in Brazilië: “Voor alle bedrijven liggen kansen in de opkomende markten, maar voor bepaalde sectoren is Brazilië op dit moment nog interessanter. Vooral bedrijven in de infrastructurele- en watersector hebben nu goede kansen. De Nederlandse expertise op dit gebied is erg goed. Dat maakt het makkelijker om voor die bedrijven een solide entree te maken op de Braziliaanse markt.”

Voor Waterregisseurs was deelname aan de handelsmissie een duwtje in de goede richting. “Zonder deelname had ik waarschijnlijk nooit het grote gat in de Braziliaanse markt ontdekt. Nu zijn we een heel eind op weg met het plan om waterzuiveringsinstallaties te verkopen”, aldus Van Zijl.

De technologie en innovatie missie van juni reisde in het kielzog van een handelsreis voor agrofood en biotechnologie in mei. Volgende doelgroep: de autobranche. In september stapt weer een delegatie Nederlanders in het vliegtuig.
http://www.verspers.nl/artikel/join/939 ... 9-6h_l_t1Y



Plaats reactie