Anders kijken naar het WK.

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Anders kijken naar het WK.

Bericht door quasimodo » zo mar 23, 2014 19:22

ANDIJK - Het had een gewone vakantie van twee jonge rugzakreizigers in Brazilië moeten worden, maar het liep anders. Min of meer bij toeval liepen Chris Heemsbergen en Dirk Baas uit Andijk tegen tal van misstanden aan, die stuk voor stuk te maken hadden met de voorbereidingen voor het komende WK-voetbal. Ze zijn er danig van geschrokken.

Weer veilig terug in Andijk vertelt Chris zijn verhaal. ,,Ik ging erheen met de gedachte dat een WK een land helpt opbouwen en goed is voor de werkgelegenheid, maar inmiddels weet ik wel beter. Hele dorpen zijn plat gebulldozerd om nieuwe stadions te bouwen. Ook zijn 4.000 straatkinderen verdwenen tijdens een 'sociale schoonmaak'. Omdat de gevangenissen vol zitten zijn ze door de officiële instanties vermoord, zodat de bezoekers van het WK alleen het 'mooie' Brazilië te zien krijgen.''

Nog niet klaar

Maar er gaat nog veel meer mis bij de voorbereidingen voor het WK. ,,Vliegvelden en bushaltes zijn al maanden nauwelijks bereikbaar door alle verbouwingen. Wegen, hotels en bruggen zijn nog maar half af. Veel nieuwe stadions zijn nog lang niet afgebouwd, terwijl het WK al over enkele maanden van start gaat. We hebben het stadion in Rio de Janeiro bezocht. Dat is het enige dat bijna klaar is, maar dat komt omdat het een bestaand stadion is. Ze hebben het alleen gerenoveerd.''

Bij toeval ziet Chris dan ook nog een documentaire over het afgelopen WK in Zuid-Afrika. ,,Ik moest een dagje in mijn hotelkamer doorbrengen, geveld door salmonella. In het TV programma werd duidelijk gemaakt dat Zuid-Afrika helemaal leeg werd gezogen voor het WK. Het land blijft achter met grote kostenposten. De gecreëerde banen waren slechts kortstondig. Grote stadions komen niet meer vol.''

Het is een heftig verhaal van de twee vrienden uit Andijk. Chris (26) werkt bij een hoveniersbedrijf en Dirk (25) werkt in de agrarische sector. Omdat het werk 's winters toch praktisch stil ligt, leek het een goed idee om juist dan op vakantie te gaan. Naar een warm land, wel te verstaan.

Vorig jaar, ook in de winter, reisde Chris met een andere vriend door het Afrikaanse land Rwanda. ,,Dat beviel goed. Dus deze keer besloten we om twee maanden naar Brazilië te gaan. Met de rugzak. We sliepen in goedkope hotelletjes en af en toe zelfs onderweg, in een nachtbus.''

Platgewalst

En zo reizen Chris en Dirk het hele, reusachtige, land rond. In de stad Belo Horizonte bezoeken ze een stichting die straatkinderen helpt om een normaal leven op te bouwen. Daar horen ze het verhaal van de 'verdwenen' straatkinderen. Ook wordt het verteld dat twintig kilometer buiten de stad Recife een heel dorp is plat gewalst, om plaats te maken voor een splinternieuw stadion. Zo'n 170.000 mensen verloren huis en haard, zonder enige compensatie.

Naast heftige ervaringen hebben Chris en Dirk gelukkig ook mooie dingen meegemaakt in Brazilië. ,,We zijn met een helikopter over de beroemde Iguazu watervallen gevlogen. Dat was fantastisch. We zijn een groot deel van de Amazone rivier afgevaren, van Manaus tot aan de kust. We hebben ook de Pantanal bezocht. Dat is een groot moerasgebied, waar slechts één weg doorheen loopt.''

Andere ogen

Dat neemt niet weg dat de jonge Andijkers straks met andere ogen naar het WK zullen kijken. Chris vraagt zich af wat dit nog te maken heeft met voetbal. ,,Ik word hier echt kotsmisselijk van. Voor degenen die erheen gaan kan ik alleen maar zeggen: 'denk er maar aan dat voor jou stoeltje iemand van zijn bezittingen of zelfs van zijn leven is beroofd'.''
http://www.dichtbij.nl/west-friesland/r ... et-wk.aspx



Plaats reactie