Nederlandse tips over zaken doen in Brazilië.

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4951
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Nederlandse tips over zaken doen in Brazilië.

Bericht door quasimodo » do okt 31, 2013 12:58

Do's en dont's
Profiteren van WK Voetbal: 'Tudo vai dar certo'

Brazilië biedt met zijn afzetmarkt van 201 miljoen consumenten grote kansen aan het Nederlandse bedrijfsleven. Met het WK Voetbal 2014 en de Olympische Spelen in 2016 in het vooruitzicht is er alle reden na te denken hoe je van deze enorme markt kunt profiteren.

Handelsdelegatie
Paul Comenencia was tot van de zomer consul-generaal voor Nederland in Rio de Janeiro, Jokko de Wit reist sinds 2003 met zijn Oranjecamping het Nederlands Elftal achterna. In 2014 zet hij zijn tenten op bij het WK in Brazilië en in 2016 bij de Olympische Spelen in Rio. De Wit nam ook recent deel aan de handelsdelegatie naar Brazilië onder leiding van minister Lilianne Ploumen van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking. Hij sloot als een van de eerste bedrijven een contract af.

‘Ongekend positief’
Comenencia, heeft drie jaar in Rio gewerkt: “Brazilianen zijn ongekend positief. ‘Tudo vai dar certo’, alles komt goed. Het eeuwige optimisme werkt aanstekelijk. Niet alleen het carnaval maakt je vrolijk, ook het zakendoen is de moeite waard. Brazilië is een relatief gesloten en opkomende economie met vriendelijke mensen die belangstelling hebben voor alles wat van buiten komt. Men draagt ons een warm hart toe vanwege de vroege Nederlandse aanwezigheid in Brazilië. Nederland geldt als gidsland voor degelijkheid en betrouwbaarheid. Onze reputatie kan niet stuk. De Olympische Spelen 2016 en het WK Voetbal 2014 bieden kansen voor logistiek, crowd management, beveiliging, verlichting, versiering en entertainment. Nederland is in beeld. Belangrijk is om te investeren in persoonlijke relaties en kennis van taal en cultuur. Kort na mijn aankomst hield ik een speech in het Portugees – ik zat nét op les – kreeg daar alle lof voor en hield er goede contacten aan over.”

‘Alles draait om vertrouwen’
De Wit: “Mooier had het niet kunnen zijn: het WK in voetballand Brazilië! Het heeft mijn hart gestolen toen ik als 18-jarige jongen meedeed aan een uitwisselingsprogramma en een jaar lang in drie gastgezinnen woonde. De positieve levenshouding trof me destijds het meest. Het is een misvatting dat Brazilië een ontwikkelingsland is dat zit te springen om onze hulp. De houding is juist: we doen het zelf wel. Alles draait om vertrouwen. Sinds drie jaar ben ik er veel om de Oranjecamping op poten te zetten. Een enorme logistieke puzzel. Brazilianen zijn enthousiast. Bij het eerste gesprek kan altijd alles. Als je dat per e-mail bevestigt, hoor je niets. Pas aan het einde van een traject komen afspraken op papier. Tussentijds moet je erop vertrouwen dat het goed komt. En dat komt het ook.”

Do’s
• Investeer in langdurige persoonlijke relaties en contacten
• Kom zo vaak mogelijk terug; contact telt
• Leer en spreek Braziliaans-Portugees; zeer weinig mensen spreken Engels
• Brazilianen zijn informeel en houden van humor
• Ga gesprekken zo relaxed mogelijk in en laat ruimte over voor ‘small talk’
• Hoe hoger het lokale gehalte van je bedrijf, product of dienst, hoe groter de succeskansen

Dont's
• Er zijn weinig don’ts in de zakelijke cultuur
• Brazilianen zijn informeel en niet altijd stipt op tijd
• Verwar dat niet met Zuid-Amerikaans gedrag
• Draag geen korte broek; het kledingvoorschrift is meestal een colbert met das
• Doe niet alsof je de waarheid in pacht hebt
http://www.deondernemer.nl/deondernemer ... certo.html



Plaats reactie