Doodverklaarde baby beweegt beentje op altaar van kapel.

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 5046
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Doodverklaarde baby beweegt beentje op altaar van kapel.

Bericht door quasimodo » do jul 11, 2013 20:43

In het zuiden van Brazilië is een doodverklaarde baby op wonderbaarlijke wijze weer tot leven gekomen. Het 'lijkje' van Yasmin Gomez was in een doos gestopt en op het altaar van de ziekenhuiskapel gelegd, meldt de Daily Mail. Toen haar oma samen met een begrafenisondernemer het lichaampje kwam ophalen, begon het pasgeboren meisje met haar beentje te bewegen. Even later opende Yasmin haar ogen en was het medische mirakel geschied.

Elza Silva, de grootmoeder van Yasmin, reageerde totaal verrast. 'Aanvankelijk kon ik het niet geloven', zegt ze tegen Globo G1. 'We zagen overduidelijk dat ze weer ademde. We omhelsden elkaar en begonnen te schreeuwen van geluk: 'Ze leeft! Ze leeft!' Het was een mirakel.'

Reanimatie bleek vruchteloos
Volgens het officiële rapport was Yasmin nog in leven toen ze werd geboren in het Lincoln Graca ziekenhuis in de stad Londrina. Vlak na haar geboorte stopte ze echter met ademen. De wanhopige reanimatiepogingen bleken vruchteloos. Yasmin werd doodverklaard en er werd een overlijdensakte opgesteld. De 22-jarige moeder, Jennifer da Silva Gomes, werd als eerste op de hoogte gebracht van het overlijden. 'Mijn wereld stortte helemaal in. Ik was compleet radeloos, want al mijn dromen waren aan diggelen geslagen.'

Baby naar kapel gebracht, daar gebeurde mirakel
Verpleegster Ana Claudia Oliveira, die assisteerde bij de geboorte, vroeg speciaal om het babylijkje niet zoals de procedure voorschrijft meteen naar het mortuarium te brengen, maar het op te baren in de ziekenhuiskapel.

Drie uur later ging Yasmins grootmoeder samen met de begrafenisondernemer, een familievriend, naar de kapel om het lijkje op te halen en in een doodskist te leggen. Toen gebeurde dus het mirakel. 'Dat ze plots met haar beentje bewoog was een ongelooflijk emotioneel moment', herinnert de oma zich. 'Ik beefde over mijn hele lijf en kon geen woord meer uitbrengen. Ik was overmand door geluk. Ik riep een verpleegster, die het eerst niet kon geloven. Ze vertelde ons dat het enkel maar om spasmen ging. Maar daarna opende Yasmin haar ogen.'

Dokter: 'In 20 jaar nog nooit meegemaakt'
Yasmin werd snel naar de intensive care-afdeling van het nabijgelegen Sagrada Familia kinderziekenhuis gebracht. Daar is haar toestand nu stabiel. Dokter Aurelio Filipak, die had geprobeerd de baby te reanimeren en de overlijdensakte had getekend, stond perplex. 'Mensen mogen hun eigen conclusies trekken, maar enkel de getuigen van dit unieke voorval weten wat er echt is gebeurd. In mijn 20-jarige carrière in de medische wereld heb ik zoiets nog nooit meegemaakt. Een uur lang hebben we geprobeerd haar te reanimeren. Alle toestellen bewezen dat ze geen hartslag meer had en niet meer ademde.'

'Overwinning'
Na deze miraculeuze 'hergeboorte' overweegt de familie van Yasmin om 'Victoria' (naar 'overwinning') toe te voegen in haar naam.
http://www.ad.nl/ad/nl/1014/Bizar/artic ... apel.dhtml



Plaats reactie