Protestacties in Brazilië: live poll op televisie loopt mis.

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 5117
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Protestacties in Brazilië: live poll op televisie loopt mis.

Bericht door quasimodo » wo jun 19, 2013 18:49

Protestacties in Brazilië: live poll op televisie loopt mis


Luc Beernaert − 19/06/13, 14u49




Wanneer je live op televisie een peiling doet, moet je je vraag goed formuleren, zoveel is duidelijk. Je moet als vraagsteller ook neutraal blijven, maar dit nieuwsanker van de Braziliaanse televisie kan zijn afkeer voor het straatprotest dat begin deze maand in Brazilië uitbrak niet verbergen. Wat hij krijgt, is het tegengestelde van wat hij verwachtte en wenste. Hij formuleert de vraag opnieuw, want "misschien hebben de mensen het niet goed begrepen". Ook nadat hij begint te stotteren en de regisseur de poll rest op 0 voorstemmen en 0 tegenstemmen, krijgt hij hetzelfde resultaat binnen: een overduidelijke meerderheid steunt de protestacties mét geweld. .

Eerder deze week werd in een dozijn steden in Brazilië het leger ingezet tegen de manifestanten. Aanleiding voor de protestacties was het verhogen van de prijzen voor het openbaar vervoer, maar het protest richt zich inmiddels tegen de corruptie, de slechte onderwijs- en gezondheidsvoorzieningen en de hoge kosten van het levensonderhoud.

Mét vandalisme dus
Met de peiling wilde de televisiemaker duidelijk aantonen dat een meerderheid van de kijkers zich kant tegen het gewelddadig protest, waarbij ruiten van banken en winkels sneuvelden.

"Ik ben tegen oproer", steekt het nieuwsanker van wal. "Ik doe er niet aan mee. Reken maar niet op mij, snap je? Protest moet vredig verlopen. Zonder vandalisme, zonder straten te blokkeren".

"Heel wat mensen zijn die gewelddadige protesten beu", gaat hij door in een poging de stemming te leiden. "Bent u voor of tegen deze vorm van protest. Protest dus met vandalisme".

Begrepen?
Wanneer gauw blijkt dat de meerderheid deze vorm van protest goedkeurt, vraagt het nieuwsanker zich af of de vraag wel goed geformuleerd is. Hij drukt ook zijn verbazing uit: "De meerderheid vindt vernielingen fijn! De stem van het volk moet gehoord worden, ik wil niet... Ik geef gewoon mijn mening. Ik vind het vandalisme. Vandalisme is het! Ik zou nee stemmen".

Even later worden de resultaten weer op 0-0 geschakeld, maar ook een tweede poging om de mening van het volk te keren loopt uit op een beschamende mislukking. Tot de man het opgeeft: "Haal die poll hier maar weg".

http://www.demorgen.be/dm/nl/2909/tv/ar ... -mis.dhtml



Plaats reactie