Sandra Korstjens.

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Sandra Korstjens.

Bericht door quasimodo » do feb 20, 2014 19:21

Samen met haar man Marc Bessems, die per 1 januari zou beginnen aan zijn correspondentschap voor de NOS, vertrok Sandra Korstjens eind 2012 naar Brazilië. Een paar maanden later sleepte zij dezelfde functie in de wacht, maar dan voor RTL. Nu zijn ze geliefden en concurrenten tegelijk in een land dat internationaal in grote belangstelling staat dankzij het naderende WK Voetbal en de Olympische Spelen.
Marc hield zich al jaren bezig met Latijns-Amerika, als redacteur op de buitenlandredactie. Het leven dat ze nu leiden was zijn droom. Tot ook Sandra, destijds 24, misschien wel de jongste correspondent werd die Nederland ooit gehad heeft. En daar is ze eigenlijk best trots op. “Mag ook wel, toch?” Tijdens het werken helpen ze elkaar soms een handje. Als de één een stand-upper moet opnemen, let de ander even op de camera. “We houden elkaar op de hoogte van wat we doen om te vermijden dat we hetzelfde maken. Je bent natuurlijk concurrenten, maar tegelijkertijd willen we allebei dat de ander het goed doet.”

Het werk zit Sandra mee. In tegenstelling tot veel freelance buitenlandverslaggevers in hun omgeving, kunnen ze samen goed rondkomen. Voor collega’s die in hun eentje gaan, heeft ze bewondering. Goede vrienden maken is in Brazilië lastig. “Omdat het soort vriendschappen dat je hier opbouwt heel anders is. Dat heeft er niet eens mee te maken dat je dat in Nederland tijdens je studententijd opbouwt. Brazilianen zijn heel erg familiemensen.”

Zo’n ander land verandert je kijk op Nederland. “Mensen klagen zo veel in Nederland. Dan denk je 'Kom hier eens kijken'. Soms zie ik het in de reacties op de blogs die ik schrijf. Ik heb een keer iets geschreven over de belabberde gezondheidszorg hier. Dan krijg je mensen die reageren met ‘Dat wordt hier ook steeds erger’. Dan denk ik 'Wake up, mensen'. Maar dat kun je natuurlijk niet schrijven. Ik snap ook wel dat mensen hun baan hebben verloren en dat het geen lolletje is. Maar armoede in Nederland is hier gewoon de hogere middenklasse.”

Ook je eigen positie is anders in Brazilië. “Wij hebben nu netto ongeveer hetzelfde soort leven als in Nederland. Maar ik voel me hier rijker, omdat er zo veel arme mensen zijn. In Nederland was ik dat helemaal niet.”

“Ik vond het wel een tegenvaller dat het langer duurde voordat ik gewend was aan Brazilië dan ik had gehoopt. Om te accepteren hoe de dingen hier gaan. Die eindeloze bureaucratie in het begin, daar word je gewoon lijp van.” En sommige dingen wennen ook na de eerste maanden niet. “Ik verbaas me altijd weer over de afstanden. Ik denk dat mensen dat misschien niet inzien. Dat Brazilië alleen al bijna net zo groot is als de VS. Van noord naar zuid is het net of je in een ander land komt. De mensen zien er anders uit, ze hebben een ander accent. Het klimaat, het landschap, de cultuur. In het zuiden merk je een beetje een Duitse cultuur. In het noorden zit je gewoon in de jungle.”

Bij Brazilië denk je al gauw aan Rio, carnaval en de stranden van Copacabana. Het zijn de stereotypen waar Sandra als correspondent mee worstelt. “Soms merk ik dat als je zegt dat het hier heel slecht gaat, ze bij RTL zeggen ‘Ja, maar dat weten we wel’. Als je aan de andere kant wil laten zien dat het steeds beter gaat, zeggen ze ‘Ja, maar dat weten we ook al’. Wat wil je dan dat ik laat zien van de ontwikkeling? Dat maakt het wel lastig. Ze willen in dat opzicht juist niet de clichéverhalen, maar wil je iets heel anders maken, dan moet het wel een heel goed verhaal zijn.”
http://www.verspers.nl/artikel/join/495 ... wY3H_l5OwQ



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Sandra Korstjens.

Bericht door quasimodo » zo mar 02, 2014 18:11

27 februari 2014 06:00
Overal billen

Correspondent Sandra Korstjens verbaast zich geregeld over het leven in Zuid-Amerika.

In Brazilië ontstond deze week grote ophef over twee T-shirts van Adidas. Het sportmerk besloot alvast in de WK-stemming te komen, maar de manier waarop schoot sommige mensen in het verkeerde keelgat. De shirts zouden namelijk veel te seksueel getint zijn.

Op het ene T-shirt staat de tekst 'Lookin' to score Brazil' met daarbij een afbeelding van een dame in bikini. Op het andere T-shirt staat 'I love Brazil', waarbij het hartje dat het woord 'love' moet uitbeelden vooral doet denken aan twee billen met een tangaslipje.

Waar je ook kijkt in dit land, overal zie je billen.
De Braziliaanse overheid was not amused. Brazilië wil namelijk juist de strijd aangaan met het sekstoerisme in het land. En het beeld dat Adidas op de shirtjes schetst past daar niet bij. President Dilma Rousseff stuurde als reactie dan ook de volgende tweet de wereld in: "Brazilië is blij om toeristen te ontvangen tijdens het WK, maar het land is ook klaar om de strijd tegen sekstoerisme aan te gaan."

Sekstoerisme is een serieus probleem in Brazilië, waar helaas ook veel minderjarige meiden in de prostitutie belanden. Ik geef de Braziliaanse overheid dan ook groot gelijk dat ze dit probleem proberen aan te pakken. Maar begint een betere wereld niet bij jezelf?

Want hoewel ik de T-shirts smakeloos en seksistisch vind, en de strijd tegen het sekstoerisme zeker steun, is de reactie van de overheid eigenlijk nogal hypocriet. Want waar je ook kijkt in dit land, overal zie je billen. En dan heb ik het niet over een hartje dat aan een achterwerk doet denken.

Brazilianen zijn nu eenmaal gek op billen. Op zich niets mis mee natuurlijk. Ik denk dat menig Nederlandse man ze groot gelijk geeft.
Deze week barst het carnaval hier weer los. En dat betekent dat carnavalskoninginnen op naaldhakken op de nationale televisie hun billen heen en weer zullen schudden voor de camera. Op diezelfde nationale televisie is elke zondagavond bovendien een televisieshow te zien, waarbij een wat oudere presentator in lelijke trui staat te presenteren terwijl tientallen dames in bikini achter hem poseren. Over bikini’s gesproken: die zijn hier bijna niet in een normaal, bilbedekkend formaat te verkrijgen. Verder is er natuurlijk nog de Miss Bumbum-verkiezing, waarbij elk jaar de mooiste billen van het land worden gekozen. En je hoeft maar een willekeurig lokaal sufferdje open te slaan en je kijkt tegen een welgevormd achterwerk aan.

Zo kan ik nog wel even doorgaan. Want Brazilianen zijn nu eenmaal gek op billen. Op zich niets mis mee natuurlijk. Ik denk dat menig Nederlandse man ze groot gelijk geeft. Maar het imago dat dat oplevert, van een seksueel losbandig land, daar zijn de Brazilianen dan weer minder blij mee.

Adidas haalt de shirts nu uit de verkoop. De Braziliaanse overheid kan dus opgelucht ademhalen. Maar of het daadwerkelijk iets oplevert? Als de overheid het imago van Brazilië echt wil veranderen, dan kan ze er beter voor zorgen dat de carnavalskoninginnen wat meer aantrekken. Maar ja, dat kost vast stemmen onder de mannelijke bevolking. Want aan die billen mag je niet komen.

@sandrakorstjens
http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenla ... ral-billen



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Sandra Korstjens.

Bericht door quasimodo » zo mar 16, 2014 16:13

Apen en bananenschillen

Correspondent Sandra Korstjens verbaast zich geregeld over het leven in Zuid-Amerika.

Blij liep de 27-jarige voetballer Marcos Arouca da Silva het veld af. Zijn ploeg Santos had tegenstander Mogi Mirim net met 5-2 verslagen. Maar de fans van die ploeg waren allesbehalve blij met Arouca, die een van de doelpunten had gescoord. ‘Macaco!’ klonk het plotseling van de tribune: ‘Aap!’

Racisme in het voetbal is niet nieuw hier. Het gaat zelfs heel ver terug.
Het is een geliefd scheldwoord voor donkere voetballers. Zo klonken er vorige maand tijdens een wedstrijd in Peru steeds apengeluiden op het moment dat een zwarte Braziliaanse speler de bal had. En niet alleen spelers worden het slachtoffer. Vorige week werd een Braziliaanse scheidsrechter ook uitgemaakt voor aap. Hij moest maar teruggaan naar de jungle vonden een aantal fans uit het overwegend blanke zuiden van Brazilië. En het bleef niet bij woorden. De auto van de scheidsrechter werd beschadigd en er werden bananenschillen op gegooid.

Racisme in het voetbal is niet nieuw hier. Het gaat zelfs heel ver terug. Ruim honderd jaar geleden begon voetbal in Brazilië als een elitesport, meegebracht door immigranten uit Engeland die het spel op dure kostscholen voor het eerst hadden gespeeld. De eerste jaren was het ondenkbaar dat zwarte mensen zouden meespelen. Dat veranderde op een gegeven moment langzaam toen mulatto’s, mensen met gemengd bloed, toch mee mochten doen. Maar nog steeds probeerden zij zo ‘blank’ mogelijk te lijken. Zo maakte een speler van de club Fluminense zijn gezicht voor de wedstrijd wit met rijstpoeder. En een ander gebruikte brillantine om zijn kroeshaar in bedwang te houden.

Uiteindelijk raakte het voetbal in Brazilië zijn elitaire karakter kwijt, maar dat betekende niet dat volkssport nummer 1 vrij raakte van racisme. En de rest van het land overigens ook niet. In Brazilië komen letterlijk tientallen verschillende tinten huidskleuren voor. Maar in dit kleurenfestijn is niet iedereen gelijk. De grote kloof tussen arm en rijk in Brazilië valt namelijk vaak samen met iemands huidskleur.

Zelf loop ik als blonde en blanke vrouw juist overal makkelijk naar binnen, hoe afgesleten mijn kleding ook is.
Sommige Brazilianen kunnen daar vrij luchtig over doen. Er zijn immers geen discriminerende wetten in het land en racisme is officieel strafbaar. Maar ik ken helaas genoeg verhalen van zwarte Brazilianen die extra goed in de gaten worden gehouden als ze een winkel binnenlopen. Of er bij een politiecontrole worden uitgepikt. En zelf loop ik als blonde en blanke vrouw juist overal makkelijk naar binnen, hoe afgesleten mijn kleding ook is.

Kortom: er is wel degelijk een verschil in behandeling tussen blank en zwart. Zowel op straat als op het voetbalveld. Voetballer Arouca is dan ook wel wat gewend: “Het is beter om dit soort dingen te negeren, en om niet naar dit soort mensen te luisteren, als je ze al mensen kunt noemen. Het is lastig om over te praten over wat er allemaal gebeurt. Maar het gebeurt en niet alleen in het voetbal. Ik hoop alleen maar dat iemand er serieus iets aan kan doen, want het is erg droevig.”

@sandrakorstjens
http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenla ... enschillen



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Sandra Korstjens.

Bericht door quasimodo » ma mar 24, 2014 08:48

20 maart 2014 06:10
De duurste PlayStation ter wereld

Correspondent Sandra Korstjens verbaast zich geregeld over het leven in Zuid-Amerika.

Net als de inwoners van veel andere landen klagen ook Brazilianen graag over de belastingen in hun land. Want die zouden veel en veel te hoog zijn. Een vriend van me weet het zeker: “Wij betalen de hoogste belastingen ter wereld.” Maar waar komt dat idee nu eigenlijk vandaan? Een snelle check van de inkomstenbelasting laat namelijk zien dat Brazilianen met een hoogste tarief van 27,5% het een stuk beter voor elkaar hebben dan Nederlanders.

Toch is het idee van die hoge belastingen niet helemaal uit de lucht gegrepen. Want Brazilianen betalen het grootste deel van de belasting niet via hun salaris, maar via de producten die ze kopen. En dan nog liever gezegd: via de producten die ze importeren. Vooral elektronica is duur. Voor mobieltjes, laptops en tablets betaal je in Brazilië de hoofdprijs.

"Brazilianen betalen het grootste deel van de belasting niet via hun salaris, maar via de producten die ze importeren."
Je zou denken dat de Brazilianen daar intussen aan gewend zijn. Toch ontstond een aantal maanden geleden nog grote ophef toen de PlayStation 4 werd gelanceerd. Het apparaat kost in de Verenigde Staten omgerekend zo’n 290 euro. In Nederland is dat alweer een stuk duurder en gaat hij voor 399 euro over de toonbank. Maar dat is nog helemaal niets vergeleken met de prijs die gameliefhebbers in Brazilië moeten betalen: meer dan 1230 euro voor hetzelfde apparaat. Daarmee is het de duurste PlayStation ter wereld.

Door een storm van kritiek over de prijs voelde fabrikant Sony zich verplicht om uitleg te geven. Uit hun verklaring blijkt dat 63% van de verkoopprijs in Brazilië uit belastingen bestaat. De Braziliaanse overheid verdient er dus lekker aan. Tot grote onvrede van de Brazilianen. Toch zouden juist zij de reden zijn voor de krankzinnig hoge invoerbelastingen.

Zoals de Braziliaanse overheid het ziet, worden de burgers hierdoor namelijk geholpen. Het idee is dat bedrijven de invoerbelastingen kunnen omzeilen door de producten in Brazilië zelf te produceren. En dat creëert dan vervolgens banen voor de Braziliaanse bevolking. Maar meestal werkt het niet zo. Want veel bedrijven laten Brazilië liever links liggen, dan dat ze hier met veel bureaucratische rompslomp een nieuwe fabriek openen.

"Door de hoge winkelprijzen wordt het smokkelen van elektronica naar Brazilië steeds interessanter."
De Brazilianen die de mogelijkheid hebben, gaan liever shoppen in de Verenigde Staten. Als je flink inslaat, haal je de kosten voor je ticket er makkelijk uit. En als je geen zin hebt om naar de VS te gaan, zijn er ook andere oplossingen. Zo kun je terecht op de Braziliaanse marktplaats. Daar zijn honderden aanbieders die PlayStations en iPhones doorverkopen. Want door de hoge winkelprijzen wordt het smokkelen van elektronica naar Brazilië steeds interessanter.

Een deel van al die apparatuur komt bijvoorbeeld via Paraguay het land binnen. Maar er zijn ook mensen die simpelweg hun koffer volstoppen met elektronica om hun vakantie op die manier terug te verdienen. Maar dan moet je natuurlijk niet gesnapt worden door de douane. Zoals twee medewerkers van luchtvaartmaatschappij American Airlines vorig jaar overkwam. Zij hadden onder meer 14 smartphones in hun ondergoed verstopt. Dat bleek toch niet zo’n goed idee. Want in plaats van hun smokkelwaar met winst te verkopen, eindigde het tweetal uiteindelijk in de Braziliaanse gevangenis.

@sandrakorstjens
http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenla ... ter-wereld



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Sandra Korstjens.

Bericht door quasimodo » do mar 27, 2014 16:02

27 maart 2014 06:41
Asociale Hollanders

Correspondent Sandra Korstjens verbaast zich geregeld over het leven in Zuid-Amerika.

"Meneer, komt u uit de rij vandaan?" Dat vraagt het meisje achter de kassa, terwijl ik mijn betaling afrond. Ik kijk om en achter me staat een man van een jaar of zestig. "Hoezo, welke rij?" De man doet alsof zijn neus bloedt. "Nou, er is één gezamenlijke rij voor beide kassa’s, meneer. Dus ik wil u vragen om daar achteraan te sluiten." "Ach, help me nou gewoon maar, ik sta hier nu toch al", zegt hij zonder een spier te vertrekken.

Ik ben even op bezoek in Nederland en meteen word ik geconfronteerd met het asociale gedrag van sommige landgenoten.
Ik ben even op bezoek in Nederland en meteen word ik geconfronteerd met het asociale gedrag van sommige landgenoten. Persoonlijk valt het me altijd op dat het vaak 'mensen op leeftijd' zijn, die menen dat de regeltjes niet voor hen gelden. Zijn Braziliaanse ouderen dan anders? Eerlijk gezegd zou ik het niet weten, omdat je in Brazilië als zestigplusser altijd voorrang krijgt. Bij de supermarkt, bij de bank, op het vliegveld. Opstaan voor een bejaarde in de bus? Het is niet alleen een teken van respect, maar zelfs een wettelijke verplichting. Net zoals zwangere vrouwen, mensen met kleine kinderen en gehandicapten voorrang krijgen, hoeven ook zestigplussers niet in de rij te staan.

En zo is het al ontelbare keren gebeurd dat ik eindeloos stond te wachten bij de bank, omdat elke keer dat ik bijna aan de beurt was er wel weer een oudere dame of heer binnenkwam. Die overigens vaak genoeg fysiek prima in orde waren. Natuurlijk is dat soms frustrerend, maar dan heb ik gewoon pech. En discussies? Die zijn er eigenlijk nooit door de duidelijke regels. Best prettig voor de Brazilianen, die het liefst alle conflict uit de weg gaan.

De man doet net alsof ik niet besta, waardoor ik alleen maar bozer word. Wat denkt hij eigenlijk wel?
Maar nu sta ik in Nederland. Het kassameisje kijkt inmiddels hulpeloos naar mij, dus schiet ik haar te hulp: "Ik heb ook in de rij gewacht, net als iedereen. Dus volgens mij is het een goed idee als u achteraan sluit." De man doet net alsof ik niet besta, waardoor ik alleen maar bozer word. Wat denkt hij eigenlijk wel? Maar van mijn opmerkingen over zijn onbeschofte gedrag lijkt hij zich niets aan te trekken.

Terwijl ik uiteindelijk boos de winkel uitloop, moet ik denken aan Brazilië. Daar had deze man niet in de rij hoeven staan en ik had dus ook niet met hem in discussie gehoeven. Maar er is nog een groot verschil. En dat is eigenlijk veel belangrijker dan de vraag of hij wel of geen recht heeft op voorrang. Want uiteindelijk maken Brazilianen zich hier gewoon niet zo druk om. Loslaten is het devies.

Helaas gaat me dat nog niet echt gemakkelijk af. Ik zucht nog een keer diep. Ach, ze hebben ook gewoon gelijk, die Brazilianen. Want ik moet natuurlijk niet m'n humeur laten verpesten door zo’n vervelende vent. En dus zal ik hem nu maar snel vergeten en ga ik, omringd door leuke mensen, nog een paar dagen genieten van Nederland. Zodat ik bij thuiskomst in Brazilië weer met een grote glimlach de rijen kan trotseren.

@sandrakorstjens
http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenla ... hollanders



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Sandra Korstjens.

Bericht door quasimodo » do apr 03, 2014 14:58

03 april 2014 06:26
Lijken kijken met het bord op schoot

Correspondent Sandra Korstjens verbaast zich geregeld over het leven in Zuid-Amerika.

Overal waar je komt in Brazilië zie je televisies: hangende exemplaren in bars en restaurants, enorme plasmaschermen in de krapste huisjes in de favela's en zelfs kleine schermpjes in taxi's, waarop chauffeurs in de file toch nog even hun favoriete programma kunnen zien.

Brazilianen kijken dan ook een recordaantal uren per dag naar de televisie. Waar Nederlanders het gemiddeld houden bij ruim drie uur per dag, brengen de Braziliaanse kijkers gemiddeld bijna zes uur per dag door voor de beeldbuis.

Ongekend populair zijn alle verschillende 'telenovelas', de Braziliaanse soaps. Voor veel Brazilianen is hun dagelijkse portie soap heilig. De meest succesvolle telenovela aller tijden was 'Avenida Brasil'. Ik was net een maand in Brazilië toen de laatste aflevering in oktober 2012 werd uitgezonden. En dat was te merken ook: op straat was het rustig en de barretjes zaten volgepakt met mensen die niets wilden missen. In totaal keken ruim 50 miljoen Brazilianen naar de laatste aflevering, een kwart van de bevolking.

"Zonder halfnaakte vrouwen is een programma eigenlijk niet compleet"
Ik moet eerlijk toegeven dat ik niet zoveel heb met deze soaps, waarin bizarre dramatische verwikkelingen elkaar in hoog tempo opvolgen. En toch zijn ze vaak nog een stuk beter dan de rest van de programma's die hier wordt uitgezonden. Naast dat ze dol zijn op de telenovelas, zijn tv-kijkende Brazilianen namelijk geobsedeerd door seks en geweld.

Dat leidt bijvoorbeeld tot heel veel programma's met dames in bikini. Gewoon, omdat het kan. Of het nu in een spelshow op de zondagavond is of in Big Brother, dat hier nog altijd ongekend populair is: zonder halfnaakte vrouwen is een programma eigenlijk niet compleet.

Ik kan nog wel begrijpen dat de Brazilianen daar graag naar kijken. Maar waar ik me elke keer echt over verbaas, zijn alle misdaadprogramma's hier. Zo zap ik deze week weer eens langs 'Cidade Alerta', waarin de ene na de andere moordzaak en overval worden besproken. Inclusief de bloederige details, die ze graag 20 keer uit zoveel mogelijk verschillende hoeken laten zien. Altijd lekker als je met je bord eten op schoot zit.

"In het kader van verder inburgeren, doe ik vanavond dus toch maar weer een Braziliaans zaprondje"
De stembanden van de presentator worden hierbij niet gespaard. Ook deze keer gaat hij weer flink tekeer: "Het is een catastrofe! Het is een schande! 50 procent meer berovingen in São Paulo!", brult hij me toe. Na tien minuten heb ik het wel gezien en zap ik verder om vervolgens bij een van de evangelische kanalen uit te komen waar duizenden gelovigen zich in een megakerk hebben verzameld. Hysterisch huilend vertellen de aanwezigen over bijzondere genezingen bij hun dierbaren.

Op het volgende evangelische kanaal zitten juist koppels die met behulp van God hun relatie proberen te redden. Niet echt my cup of tea, maar fascinerend is het wel. In het kader van verder inburgeren doe ik vanavond dus toch maar weer een Braziliaans zaprondje. Maar zes uur per dag televisiekijken? Dat ga ik toch echt niet redden.

@sandrakorstjens
http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenla ... -op-schoot



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Sandra Korstjens.

Bericht door quasimodo » ma apr 28, 2014 19:58

24 april 2014 06:09
De strijd om het WK-lied

Correspondent Sandra Korstjens verbaast zich geregeld over het leven in Zuid-Amerika.

Nog zeven weken en dan begint het: het WK voetbal in Brazilië. Maar voordat de strijd om de beker losbarst, is de strijd om de grootste WK-hit al begonnen.

Mijn grootste favoriet tot nu toe komt op de officiële cd van de FIFA niet voor, al is het alleen maar vanwege de titel: 'Imagina na Copa', 'Stel je eens voor tijdens het WK'.


Het is de zin die Brazilianen vaak zuchtend en steunend uitspreken als ze het hebben over de grote verkeersopstoppingen, hoge prijzen of andere problemen in hun land. Niet echt positief dus. Maar het levert wel een aanstekelijk liedje op van sertaneja-zangers Fernando & Sorocaba.

"Met deze volkse muziek is het vaak zo: óf je houdt ervan, óf je vindt het afschuwelijk. Een echte middenweg is er meestal niet."
Serta-wat? Sertaneja is een soort Braziliaanse countrymuziek. Denk aan mannen met gitaren, laarzen en cowboyhoeden. De benzinepompen in het Braziliaanse binnenland liggen vol met cd’s met deze muziek en sommige radiostations draaien niets anders.

In Brazilië is deze muzieksoort minstens zo populair als de in het buitenland veel bekendere samba. Toch kent vrijwel elke Nederlander tenminste één sertaneja-hit. Want een paar jaar geleden zong iedereen nog luidkeels mee met 'Ai se eu te pego' van Michel Teló.

Hoe populair deze muziekstijl in Brazilië ook is, lang niet iedereen is er fan van. Met deze volkse muziek is het vaak zo: óf je houdt ervan, óf je vindt het afschuwelijk. Een echte middenweg is er meestal niet.

Met het officiële WK-lied van de FIFA, dat eerder deze maand uitkwam, is dat trouwens niet anders. Rapper Pitbull, Jennifer Lopez en de beroemde Braziliaanse zangeres Claudia Leitte namen met zijn drieën ‘We are one’ op.

Afgezien van een paar zinnetjes Portugees heeft het weinig met Brazilië te maken en dus reageerden veel Brazilianen met afschuw op het dancenummer. De clip werd overigens niet in Brazilië opgenomen, maar in Miami. Dat zegt waarschijnlijk al genoeg…


"Wat mij betreft is het dan toch 1-0 voor de Belgen, die 'Ta fête' van Stromae gewoon tot officieel WK-lied hebben gebombardeerd"
Ricky Martin toog voor de clip van zijn single ‘Vida’ wel naar de stranden van Rio de Janeiro. Helaas vergat hij om ook maar één woord Portugees te zingen. Het hele liedje is in het Engels en Spaans.

Gelukkig zag ik op de cd met officiële WK-muziek van de FIFA ook nog wat Braziliaanse dingen voorbijkomen. ‘Lepo lepo’ van de groep Psirico bijvoorbeeld. Dat nummer deed het tijdens het carnaval dit jaar al erg goed, dus wie weet wordt dat wel de knaller van het WK.



En ach, uiteindelijk host iedereen toch wel mee op de tribunes. De Brazilianen waarschijnlijk wel wat soepeler dan wij. Verschil moet er zijn natuurlijk.

Het schijnt trouwens dat we vanuit Nederland ook weer wat ‘nieuwe’ dingen kunnen verwachten. 2Unlimited die een Braziliaanse variant van 'No limit' maakt en Dries Roelvink die de hit 'Copacabana' van Barry Manilow naar eigen inzicht heeft bewerkt. Ieder z’n smaak natuurlijk, maar wat mij betreft is het dan toch 1-0 voor de Belgen, die 'Ta fête' van Stromae gewoon tot officieel WK-lied hebben gebombardeerd.

Net als met voetbal is het een kwestie van je sterkste troef op het juiste moment inzetten.

@sandrakorstjens

http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenla ... et-wk-lied








Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Sandra Korstjens.

Bericht door quasimodo » do mei 08, 2014 21:35

Gevaarlijke Facebookpagina

De Facebookpagina van ‘Guarujá Alerta’ staat vol met foto’s van overvallers, gestolen auto’s en drugsvangsten van de politie. In schreeuwerige hoofdletters worden de inwoners van de Braziliaanse stad Guarujá, aan de kust bij São Paulo, voor allerlei gevaren gewaarschuwd.

De pagina heeft meer dan 50.000 likes. Want Brazilianen zijn vaak geobsedeerd door geweld. Televisieprogramma’s over misdaad trekken miljoenen kijkers. En websites zoals ‘Guarujá Alerta’ zijn ontzettend populair. Maar die fascinatie voor geweld, die meestal voortkomt uit angst, brengt ook gevaren met zich mee.

"De pagina heeft meer dan 50.000 likes. Want Brazilianen zijn vaak geobsedeerd door geweld. Televisieprogramma’s over misdaad trekken miljoenen kijkers."
Dat bleek toen de beheerder van ‘Guarujá Alerta’ een fout maakte. Een hele grote fout. Op de pagina verschenen geruchten over een kidnapper die in de stad actief zou zijn. De vrouwelijke kidnapper zou de kinderen gebruiken bij voodoo-rituelen.

De beheerder gaf aan dat het om een gerucht ging. Maar daarbij vergat hij de gedachten van veel van zijn lezers: waar rook is, is vuur. Het gerucht ging een eigen leven leiden. En toen er ook nog een politieschets van de mogelijke dader werd geplaatst, ging het mis.

De tekening leek volgens een aantal mensen op de 33-jarige Fabiane Maria de Jesus, moeder van twee kinderen. En ook al was de schets intussen van de Facebookpagina verwijderd, en benadrukte de beheerder van ‘Guarujá Alerta’ nog een keer dat het alleen een gerucht was, het lot van Fabiane was bezegeld.

Afgelopen zaterdag haalt ze op de terugweg van de kerk nog een boodschap. Op het moment dat ze de winkel uitkomt wordt ze aangevallen door een woedende menigte. Op internet staan gruwelijke filmpjes en foto's van het incident. Fabiane wordt op straat in elkaar geslagen, terwijl tientallen mannen, vrouwen en kinderen toekijken.

Bewusteloos ligt ze op de grond. Een jongen pakt haar haren vast en slaat haar hoofd op de grond. Een ander slaat haar met zijn fiets. Vervolgens bindt iemand een fietsband om haar pols en sleept haar meters over de stoffige weg.

"Twee dagen later sterft Fabiane in het ziekenhuis. De politie verklaart dat het gerucht absoluut niet waar was. De vrouw had geen strafblad en werd nergens van verdacht."
Twee dagen later sterft Fabiane in het ziekenhuis. De politie verklaart dat het gerucht absoluut niet waar was. De vrouw had geen strafblad en werd nergens van verdacht. De politieschets die 'Guarujá Alerta' had laten zien, was een schets uit Rio de Janeiro uit 2012.

Op de pagina van 'Guarujé Alerta' staat nu dat niemand het recht in eigen hand mag nemen. Maar ja, achteraf is het altijd makkelijk praten. Helaas spelen steeds meer Brazilianen voor eigen rechter. Het vertrouwen in de politie is klein en de angst voor geweld is groot. Dat kan een gevaarlijke combinatie zijn. Met onschuldige slachtoffers als gevolg.

De beheerder van 'Guarujá Alerta' wilde de stad veiliger maken. Daar is op zich niets mis mee. Maar door angst te zaaien en geruchten te plaatsen, bereikte hij uiteindelijk juist het tegenoverstelde. Nu is hij plotseling zelf betrokken bij de misdaden waar hij voor waarschuwt. Want de politie onderzoekt in hoeverre de beheerder van de Facebookpagina medeverantwoordelijk is voor de dood van Fabiane.

@sandrakorstjens

http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenla ... bookpagina



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Sandra Korstjens.

Bericht door quasimodo » do mei 15, 2014 16:55

15 mei 2014 06:01
Vliegen in Brazilië: even geduld a.u.b.

3
9
4
Correspondent Sandra Korstjens verbaast zich geregeld over het leven in Zuid-Amerika.

Tientallen mensen staan te dringen bij de balie, hun boarding pass stevig in de hand geklemd. Het is een grote chaos en achter de balie zit slechts één medewerkster van de luchtvaartmaatschappij. Gek genoeg blijft ze verbazingwekkend kalm. Terwijl ze driftig op haar toetsenbord getallen intikt, roept ze: "Uw vlucht vertrekt vanaf gate 21, en die van u vanaf 16."

Ik sta op het vliegveld van São Paulo. Mijn vlucht naar Rio zou over een half uur vertrekken, maar het informatiebord werkt helaas niet. Alle passagiers wordt opgedragen om bij de balie om meer informatie te vragen. Die balie waar maar één meisje achter zit.

Ik waag me tussen de duwende mensen die allemaal haar aandacht proberen te trekken. Als ik uiteindelijk vlak naast haar sta, pakt ze zonder op te kijken mijn boarding pass uit mijn hand en werpt er een vlugge blik op. "Wacht even, ik moet iets nakijken." Zonder verdere uitleg staat ze opeens op en loopt weg. Mét mijn boarding pass.

"Tja, als dingen hier toch eens logisch werden georganiseerd…"
Ik probeer in haar buurt te blijven, maar word bijna weggeduwd door andere passagiers die haar ondertussen aanklampen. Ze verdwijnt achter een deur en als ze terugkomt spreekt een andere man haar aan. Tot mijn verbazing zie ik dat ze hem een boarding pass geeft. Nog net op tijd realiseer ik me dat die van mij is. Ik dring naar voren en gris hem uit de handen van de man, die het blijkbaar niet eens gek vond dat hij net een extra boarding pass cadeau kreeg.

Intussen weet ik nog steeds niets over mijn vlucht, en dus ga ik opnieuw bij de balie staan. Na lang wachten krijg ik uiteindelijk te horen dat het toestel nog niet is geland en dat ik het over een half uur nog maar eens moet vragen. Waarom ze deze informatie niet gewoon omroepen? Tja, als dingen hier toch eens logisch werden georganiseerd…

Uiteindelijk stap ik met twee uur vertraging het vliegtuig in. Om op het vliegveld van Rio de Janeiro opnieuw de chaos tegemoet te gaan. Het is jammer dat het vliegveld vaak het eerste is dat buitenlandse bezoekers zien als ze aankomen in Brazilië. Want het is niet bepaald een vrolijk welkom. Braziliaanse vliegvelden zijn berucht vanwege de lange rijen, deprimerende inrichting en chaotische taferelen.

"Ben ik nu een zeikerige Nederlander? Misschien wel."
Ik vlieg vrij vaak voor m’n werk, en helaas is de situatie die ik hierboven beschrijf geen uitzondering. De laatste keer dat ik terugkwam uit Nederland moest ik bijvoorbeeld eerst door een waterval van stromende regen lopen, omdat de slurf niet goed aansloot op het vliegtuig. De wachttijd voor de paspoortcontrole was die dag anderhalf uur en in de bagagehal was het vervolgens een grote chaos van koffers die al een uur op hun eigenaar stonden te wachten.

Ben ik nu een zeikerige Nederlander? Misschien wel. Ik word zelf soms ook wel eens moe van de verhalen over dingen die niet goed werken of slecht georganiseerd zijn in Brazilië. Maar geloof me, het is nog vermoeiender om er middenin te zitten. En denk maar niet dat de Brazilianen zelf een goed woord over hebben voor hun eigen vliegvelden.

Gelukkig worden steeds meer vliegvelden de laatste tijd opgeknapt. Oorspronkelijk was het de bedoeling dat het tijdens het WK al een stuk beter zou zijn, maar die deadline wordt op de meeste plekken helaas niet gehaald. Het vliegveld in de stad Fortaleza is misschien wel het meest extreme voorbeeld, want daar worden de passagiers straks ontvangen in een provisorische terminal, gemaakt van canvas. Gewoon een soort enorme tent dus.

In São Paulo werd de afgelopen jaren ook gewerkt aan de gloednieuwe terminal. Wonder boven wonder is deze uiteindelijk wel op tijd afgekomen en werd hij afgelopen weekend voor het eerst in gebruik genomen. Maar helaas regende het meteen al klachten over te weinig stoelen bij de gates en een slechte bewegwijzering. Bovendien zal de terminal tijdens het WK nog niet op volle sterkte worden gebruikt. En dat betekent dat slechts 10 procent van alle passagiers er volgende maand zal aankomen.

Het ‘nieuwe’ Brazilië heeft nog wat meer tijd nodig.

@sandrakorstjens
http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenla ... geduld-aub



Pedro2
Artikels: 0
Berichten: 55
Lid geworden op: wo feb 26, 2014 13:47

Re: Sandra Korstjens.

Bericht door Pedro2 » vr mei 16, 2014 01:31

En dan nog de actie voerende PF erbij... Kan nog leuk worden op die vliegvelden tijdens het wk.. ;) Hoe gaan ze dat doen me de bagage afhandeling dan in For..?



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Sandra Korstjens.

Bericht door quasimodo » do mei 22, 2014 16:49

22 mei 2014 05:57
Het WK en de slechte timing van Pelé

0
3
0
Correspondent Sandra Korstjens verbaast zich geregeld over het leven in Zuid-Amerika.

In december wist Pelé het nog zeker. De Braziliaanse voetbalkoning riep tegen iedereen die het maar wilde horen dat het WK een fantastische show wordt. Niet zo gek, als je bedenkt dat hij een van de ambassadeurs voor het WK in zijn land is.

Maar afgelopen week gebeurde er iets geks. Pelé zei opeens dat er te veel geld aan de stadions is besteed. En dat het geld beter geïnvesteerd had kunnen worden in scholen en in ziekenhuizen.

Goh? Dat had de rest van het land echt nog niet in de gaten zeg. Dit was precies het onderwerp van de grote protesten tijdens de Confederations Cup vorig jaar in Brazilië. Toen verklaarde Pelé juist dat de mensen zich niet zo druk moesten maken en zich achter het Braziliaanse team moesten scharen. Tot woede van de demonstranten.

Ex-voetballer Romário zei destijds over Pelé: "Hij is een poëet als hij zwijgt. Pelé kan beter zijn mond houden, want als hij praat komt er alleen maar bullshit uit."
Ex-voetballer Romário, tegenwoordig politicus in het Braziliaanse parlement en uitgesproken tegenstander van het WK, zei destijds over Pelé: "Hij is een poëet als hij zwijgt. Pelé kan beter zijn mond houden, want als hij praat komt er alleen maar bullshit uit."

Maar Pelé besloot deze week dus toch weer zijn mond open te doen over het WK. Wat hij precies zei is eigenlijk helemaal niet zo opvallend of schokkend. Want vrijwel alle Brazilianen vinden dat er teveel geld aan het WK is besteed. Wat overigens niet wil zeggen dat straks iedereen de straat op gaat om tegen het toernooi te protesteren, daar hebben de meeste Brazilianen echt geen zin in. Maar goed, dat is een ander verhaal.

"Wat bijzonder is, is dat het juist voetbalkoning Pelé is die deze woorden zegt. Normaal gesproken is hij namelijk niet zo van de kritiek."
Wat bijzonder is, is dat het juist voetbalkoning Pelé is die deze woorden zegt. Normaal gesproken is hij namelijk niet zo van de kritiek. En al helemaal niet op de organisatie waarvoor hij werkt. Pelé kiest het liefst voor de meest conflict vermijdende weg. Toevallig is dat ook vaak de weg die het meeste geld opbrengt. Dat hij drie weken voor de start van het WK dit soort uitspraken doet, verbaast dan ook vriend en vijand.

"Hoe dan ook, voor de demonstranten komt de kritiek van Pelé veel te laat. Timing is niet zijn sterkste punt zullen we maar zeggen."
Want waarom zegt hij dit nu opeens? Voelde hij zich aangevallen door de demonstranten die vorige week borden met zijn foto omhoog hielden, met daarop de tekst ‘verrader van de eeuw’? Of maakt hij zich oprecht zorgen over de organisatie van het WK? Hoe dan ook, voor de demonstranten komt de kritiek van Pelé veel te laat. Timing is niet zijn sterkste punt zullen we maar zeggen. Wat dat betreft lijkt hij toch behoorlijk goed bij de organisatie van het WK te passen.

Overigens wil dit niet zeggen dat Pelé het WK nu gaat boycotten. Want hij mag het dan misschien eens zijn met de demonstranten, op straat zal je hem tijdens het WK niet vinden. Wel in de VIP box in het stadion.

Ach, en op een bepaalde manier krijgt de voetbalkoning vast gelijk. Want ik twijfel er net als hij niet over dat het WK een fantastische show wordt. Maar wel eentje met een zwarte rand.

@sandrakorstjens
http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenla ... g-van-pele



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Sandra Korstjens.

Bericht door quasimodo » di jun 03, 2014 17:37

Kritiek krijgen is nooit leuk

Correspondent Sandra Korstjens verbaast zich geregeld over het leven in Zuid-Amerika.

Je zou misschien denken dat de Brazilianen zich op dit moment vooral druk maken over de WK-stadions die niet helemaal af zijn, over de geldverspilling aan het toernooi en over de schrikbarend hoge moordcijfers die deze week bekend werden. Maar nee, steeds meer Brazilianen leken zich deze week vooral zorgen te maken om alle kritiek uit het buitenland op hun geliefde land.

In de New York Times verscheen een opiniestuk van een Braziliaanse journaliste over de kritiek op de WK-voorbereidingen. "Als ze punctualiteit wilden," schrijft Vanessa Barbara, "dan hadden ze de Duitsers of Zwitsers het WK moeten laten organiseren". De staatssecretaris van sport viel haar gisteren bij. Volgens hem wordt de capaciteit van Brazilië om een groot sportevenement te organiseren, veel strenger beoordeeld dan wanneer het over een meer 'ontwikkeld' land zou gaan.

"Als ze punctualiteit wilden, dan hadden ze de Duitsers of Zwitsers het WK moeten laten organiseren."
Ik snap het wel hoor. Natuurlijk is het vermoeiend en vervelend als de hele wereld met een vergrootglas kijkt naar jouw land. En kritiek krijgen is nooit leuk, dat begrijp ik ook. Eerlijk is eerlijk, wij Nederlanders zijn ook niet bepaald goed in het accepteren van kritiek van andere landen. Ik herinner me tenminste nog een gezellige discussie rond de feestdagen vorig jaar…

Maar is het niet nog veel vermoeiender als je, zoals Vanessa Barbara in de New York Times schrijft, "13 bureaucratische procedures moet doorlopen en gemiddeld 107,5 dagen moet wachten om een bedrijf te openen"? Gek genoeg lijkt de journaliste uiteindelijk vooral gefrustreerd door haar eigen land, maar wil ze geen kritiek van anderen accepteren. Ze berust in het feit dat Brazilianen het nu eenmaal "op hun eigen manier doen". Zeuren heeft dus geen zin.

"We zeuren omdat jullie Brazilianen beter verdienen!"
Wacht even hoor. Ja, het WK wordt ongetwijfeld een mooi feest. Maar dat is het punt niet. We zeuren niet alleen vanwege het WK. We zeuren omdat jullie Brazilianen beter verdienen! En dat vindt een groot deel van de Brazilianen ook. Veel mensen die ik spreek schamen zich een beetje voor hun land. Maar slechts een kleine groep gaat ook echt de straat op en neemt geen genoegen meer met corruptie en geldverspilling.

Het wordt tijd dat Brazilianen zoals Vanessa Barbara zich niet meer zo bezighouden met hun imago in het buitenland. En dat ze zich in plaats daarvan druk maken over wat er in eigen land gebeurt. Niet voor mij, niet voor andere landen en niet voor de FIFA en het IOC. Nee, gewoon voor henzelf. Want het maakt echt niet uit wat anderen van je vinden.

@sandrakorstjens
http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenla ... nooit-leuk



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Sandra Korstjens.

Bericht door quasimodo » ma jun 23, 2014 12:53

11 juni 2014 05:56
RTL Futebol: De kater komt later

Sandra Korstjens, Marcel Maijer en Pim Sedee vormen de equipe van RTL Nieuws tijdens het WK voetbal in Brazilië. In RTL Futebol berichten ze bij toerbeurt over de randverschijnselen van het grootste sportevenement ter wereld.

3
13
1
Lange tijd was er van WK-koorts in Brazilië geen sprake. Maar op het allerlaatste moment lijken de Brazilianen toch een beetje wakker te worden. Snel worden er deze week nog wat straten beschilderd, vlaggen opgehangen en straatverkopers proberen groen-gele pruiken en toeters te slijten.

Op het vliegveld van São Paulo hebben de dames achter de incheckbalie hun Braziliaanse T-shirts al aangetrokken. En er wordt plotseling opvallend veel informatie in het Engels omgeroepen. Kortom: het WK wordt steeds voelbaarder.

"Nu het toernooi in eigen land is, zijn de Brazilianen vooral zenuwachtig. Bang voor wat komen gaat."
Maar wie ik het ook vraag, iedereen geeft toe dat het enthousiasme een stuk kleiner is dan andere jaren. Toen werden straten al weken van tevoren versierd. En kon Brazilië niet wachten tot het voetbalfestijn weer zou beginnen. Maar nu het toernooi in eigen land is, zijn de Brazilianen vooral zenuwachtig. Bang voor wat komen gaat.

Een maand geleden stond ik naast het stadion in São Paulo waar de openingswedstrijd morgen wordt gespeeld. Er werd toen nog druk gebouwd aan de tribunes. Deze week worden de laatste puntjes op de i gezet. Is het klaar? Dat ligt er een beetje aan hoe je het bekijkt. Uitvoerig getest is het stadion in ieder geval niet. De grootste testwedstrijd had een publiek van 40.000 man. Tijdens de openingswedstrijd zullen er 65.000 mensen op de tribunes zitten. Maar er kan prima gevoetbald worden.

Als het uiteindelijk allemaal relatief soepel verloopt, ben ik vooral benieuwd of de Brazilianen weer een beetje trots worden op hun land. Want het gevoel dat de afgelopen tijd overheerste bij veel mensen was schaamte. Schaamte voor de organisatie van het WK, maar tegelijkertijd ook schaamte voor demonstranten die van plan zijn om het voetbalfeest te verstoren.

"Ik ben vooral benieuwd of de Brazilianen weer een beetje trots worden op hun land."
Want hoewel er zeker weer protesten zullen komen, wil de meerderheid van de Brazilianen nu het zover is dat alles rustig verloopt. Voor zichzelf, maar vooral ook voor de bezoekers van het WK. Want gastvrijheid is een groot goed in Brazilië. "We gaan ons best doen om iedereen zo goed mogelijk te verwelkomen", hoorde ik vandaag nog.

Ondanks hun eigen teleurstelling over de geldverspilling aan het toernooi – 61 procent van de Brazilianen gelooft zelfs dat het WK slecht is voor het land – willen de meeste Brazilianen toch vooral dat de bezoekers een mooie tijd hebben. Juist daarom zal het een onvergetelijk WK worden. En de kater? Die komt later wel.

@sandrakorstjens
http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/column/s ... komt-later



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Sandra Korstjens.

Bericht door quasimodo » ma jun 23, 2014 12:57

Sandra Korstjens: “Brazilianen houden niet van stilte”

15 juni 2014 -
Het WK Voetbal 2014 is donderdag van start gegaan in Brazilië. Het land is niet alleen gepassioneerd over voetbal, maar ook over muziek. Een gesprek over de Braziliaanse muziekgekte met Sandra Korstjens van RTL Nieuws.
TWITTER
FACEBOOK
GOOGLE+
REAGEER

Het WK Voetbal wordt dit jaar gehouden in het land van de samba. Beroemd zijn de beelden van het carnaval in Rio De Janeiro waar een hele stad danst op de klanken van swingende liedjes. Brazilianen zijn erg gepassioneerd, over voetbal maar zeker ook over muziek.

Iemand die dat dagelijks ondervindt is Sandra Korstjens. Zij woont sinds september 2012 in São Paulo, het economische hart van Latijns-Amerika. Vanuit die stad werkt de 25-jarige als correspondent voor RTL Nieuws.

Kloppen de verhalen dat Brazilianen zo muziekgek zijn?
Ja, dat zijn ze zeker. Brazilianen houden niet zo van stilte is mijn ervaring. Vooral in volkswijken en in de favela’s hoor je altijd wel ergens muziek. En iedereen hier danst, van jong tot oud en ook de mannen. Wat dat betreft kloppen de clichés wel redelijk.

Wat zijn de belangrijkste muziekstromingen in Brazilië?
Het zijn er heel erg veel omdat Brazilië heel erg groot is, even groot als de VS. Maar een belangrijke stroming is sertanejo, dat in Nederland bekend is door artiesten als Michel Teló en Gusttavo Lima. Een aardig deel van de top 100 in Brazilië bestaat momenteel uit dit soort muziek.



De muziek is erg makkelijk mee te zingen, vergelijkbaar met Jan Smit in Nederland. Het is volkse muziek die overal populair is, maar vooral op het platteland. In Amerika is dat ook zo met countrymuziek. Overigens worden op universiteiten ook veel sertanejofeesten gegeven.

Een andere belangrijke stroming, vooral onder de jongeren, is de baile funk. Die stroming begon ooit in de favela’s van Rio. De teksten zijn vaak erg gewelddadig en seksueel getint. Er worden baile funk feesten georganiseerd, vooral door drugsbendes.

Hoe groot is het verschil tussen het platteland en de stad in Brazilië qua muziek?
Dat verschil is best wel groot. Baile funk is dus vooral populair in de favela’s van steden, terwijl sertanejo veel geluisterd wordt op het platteland. Als je het binnenland inrijdt dan zijn er veel radiostations die alleen maar sertanejo draaien. Bij tankstations zijn dat de CD’s die verkocht worden.

Welke artiesten zijn erg populair in Brazilië?
Ook dat zijn er velen. Je hebt artiesten die al tientallen jaren bekend zijn, zoals Caetano Veloso. Iedereen in Brazilië kent hem. Een maand geleden overleed een populaire zanger, Jair Rodrigues. Zijn dood was megagroot nieuws hier.

En Claudia Leitte is erg populair, de vrouw die mee heeft gezongen op het officiële WK-liedje van Pitbull en Jennifer Lopez. Dat liedje doet het niet zo goed, maar zij wel. Zij zit ook in de jury van The Voice Brasil, dat net als in Nederland een heel veel bekeken programma is. Carlinhos Brown zit ook in de jury, hij is eveneens heel bekend. Hij doet mee op de single van Shakira.



Hoe doen Engelstalige artiesten het in Brazilië?
Brazilianen hebben een grote voorkeur voor Portugese muziek. In Nederland is er heel veel Engelstalige muziek populair, maar over het algemeen is dat hier een stuk minder. Als je nu kijkt naar de top 100 dan zijn de bovenste twintig allemaal in het Portugees gezongen. Er zijn wel internationale artiesten die het hier goed doen. One Direction was hier een paar weken geleden en alle meisjes stonden te gillen, net als bij Justin Bieber.

Spaans is trouwens helemaal niet zo populair. Veel mensen denken dat omdat Brazilië in Latijns-Amerika ligt. Er zijn allerlei WK-liedjes van buitenaf waarin in het Spaans gezongen wordt, maar daar hebben de Brazilianen niet zoveel mee. De meeste Brazilianen verstaan eerder Engels dan Spaans.

Hoe klinken Braziliaanse radiostations?
Je hebt echt een scheiding per muziekstroom. Zo zijn er stations zoals 3FM die juist wel veel Engelstalige muziek draaien, gecombineerd met de populaire Braziliaanse artiesten. Maar zoals gezegd zijn er zenders die bijvoorbeeld alleen sertanejo en die muziek hoor je een stuk minder op andere stations.

In Nederland is de muziekconsumptie de laatste tijd erg veranderd. Downloads nemen flink af terwijl streamingdiensten als Spotify in opkomst zijn. Hoe is dat in Brazilië?
Ik weet niet precies de cijfers, maar de indruk die ik heb is dat hier best wel veel legaal gedownload wordt. Spotify is sinds eind mei beschikbaar in Brazilië, daarvoor waren er al wel allerlei alternatieven om naar streaming muziek te luisteren. Er wordt hier sowieso veel gebruik gemaakt van internet, wat dat betreft doet Brazilië niet onder voor Nederland.

Hoe wordt er in Brazilië gereageerd op de WK-liedjes?
Dat nummer van Pitbull, Jennifer Lopez en Cláudia Leitte is niet zo’n succes hier. Het klinkt niet Braziliaans. Sowieso is de tekst merendeels in het Engels en mag alleen Cláudia Leitte wat in het Portugees doen. Braziliaanse muziekstromingen komen niet terug en de videoclip is opgenomen in Miami. Brazilianen vinden: het WK is in Brazilië, dus laat dat ook horen.



http://megatop50.3fm.nl/nieuws/detail/3 ... e%E2%80%9D



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Sandra Korstjens.

Bericht door quasimodo » ma jun 23, 2014 12:59

19 juni 2014 17:34
RTL Futebol: Onverwachts Braziliaans succes

Sandra Korstjens, Marcel Maijer en Pim Sedee vormen de equipe van RTL Nieuws tijdens het WK voetbal in Brazilië. In RTL Futebol berichten ze bij toerbeurt over de randverschijnselen van het grootste sportevenement ter wereld.

9
41
3
De meeste Brazilianen waren er heilig van overtuigd: het WK zou een totale chaos worden. Want voor een van de grootste sportevenementen ter wereld was Brazilië absoluut niet klaar. Dat kon niet goed gaan.

"Alsof we hier met zijn allen op een dunne ijslaag staan. Zolang we niet te hard springen gaat het goed."
Eerlijk gezegd twijfelde ik zelf ook nogal. Want wat ik tijdens de voorbereidingen zag, van vertragingen tot ongelukken bij de bouw van de stadions en van corruptie tot protesten, leek niet het recept voor een soepel verlopend toernooi.

Maar nu het WK een week bezig is, en de feeststemming overheerst, lijken de Brazilianen langzaam over hun minderwaardigheidscomplex heen te komen. Veel Brazilianen zijn verbaasd dat het zo goed gaat. "Ze zeggen zelfs dat het het beste WK ooit is!" zei een Braziliaan gisteren tegen me. Alsof hij het zelf nog niet helemaal kon geloven.

Nu is het een beetje flauw om een domper op de feestvreugde te zetten, maar misschien is het te vroeg om na al een week al te juichen. Ik blijf toch een onheilspellend gevoel houden. Alsof we hier met zijn allen op een dunne ijslaag staan. Zolang we niet te hard springen gaat het goed. Maar hij kan elk moment breken. Want de eerste scheurtjes zijn al ontstaan.

"Ik hoop oprecht dat ik het mis heb en dat alles gewoon goed blijft gaan."
Gisteren nog bestormden tientallen Chilenen zonder kaartje het mediacentrum in het stadion in Rio de Janeiro. Zij wisten simpelweg door de strenge beveiliging heen te breken en zetten binnen de boel op zijn kop. En zoals ik een paar dagen geleden al schreef, treedt de politie buitenproportioneel op tegen vreedzame demonstranten. Er zijn zelfs berichten over een agent die met scherp heeft geschoten tijdens een protest.

De meeste voetbalfans krijgen hier uiteraard niets van mee. Voor hen bestaat Brazilië vooral uit mooie stadions, fantastische wedstrijden en gezellige feestjes. Ik hoop ook oprecht dat ik het mis heb en dat alles gewoon goed blijft gaan. De meeste Brazilianen doen hun uiterste best om het iedereen zo goed mogelijk naar de zin te maken. De afgelopen dagen waren we in Porto Alegre en ik heb zelden zoveel behulpzame en lieve mensen meegemaakt.

Toch is er voor de Braziliaanse fans nog wel een ander probleem. De organisatie mag dan voorlopig boven verwachting presteren, het Braziliaanse team scoort lang niet zo goed. En dat het WK voor Brazilië uiteindelijk op organisatorisch gebied misschien wel succesvoller is dan op sportief gebied, dat zal iedereen hier verbazen.

sandra.kortsjens@rtl.nl

@sandrakorstjens
http://www.rtlnieuws.nl/sport/voetbal/c ... ans-succes



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Sandra Korstjens.

Bericht door quasimodo » zo jul 20, 2014 17:25

De Oranjefans worden steeds beroemder in Brazilië. Met klompen aan de voeten, wortels in het haar en het gezicht oranje geschminkt, trekken ze regelmatig alle aandacht naar zich toe. Afgelopen week stonden de inwoners van Porto Alegre ook weer vol verbazing te kijken naar de Nederlanders die om acht uur ’s ochtends al met een biertje in de hand de polonaise liepen.

Toch zijn er niet zo heel veel Oranjefans naar Brazilië afgereisd. En bij het stadion in Porto Alegre was dat goed te merken. In de rij om naar binnen te komen, was ik al snel omringd door Australiërs die luidkeels "Robben is a girl's name" zongen. Ook in het stadion moesten de Oranjefans het op de tribune regelmatig afleggen tegen de Australiërs die met ruim drie keer zoveel waren.

Behalve nadat het winnende doelpunt werd gescoord natuurlijk. Toen werden de Aussies opeens verdacht stil… Hoewel ook dat maar eventjes duurde.

Vergeleken met de Chileense fans zijn wij maar makke lammetjes. Met tienduizenden zijn ze naar Brazilië gekomen.
Deze week wacht de Oranjefans pas een echte uitdaging: de Chilenen. Vergeleken met de Chileense fans zijn wij maar makke lammetjes. Met tienduizenden zijn ze naar Brazilië gekomen. Om het WK mee te maken, hoe dan ook. Want veel van hen hebben niet eens een kaartje.

Dat was dan ook de reden dat tientallen overenthousiaste Chileense fans afgelopen week de hekken omver liepen bij het stadion in Rio de Janeiro. Uiteindelijk kwamen ze in het perscentrum terecht en werden ze opgepakt en het land uitgezet zonder dat ze de wedstrijd tegen Spanje hadden gezien.

Intussen werd Spanje niet alleen op het veld weggespeeld door de Chilenen, ook op de tribune was enkel een zee van Chileense supporters te zien. Alsof ze de Spanjaarden compleet hadden opgeslokt.

Terwijl de Nederlanders nog veel bewondering oogsten omdat ze liever gaan kamperen dan in een hotel overnachten, gaan de Chilenen pas echt back to basic.
Toewijding aan hun team kun je ze in ieder geval niet ontzeggen. Terwijl de Nederlanders nog veel bewondering oogsten omdat ze liever gaan kamperen dan in een hotel overnachten, gaan de Chilenen pas echt back to basic. In hun auto, op het busstation, overal kan geslapen worden als het aan hen ligt.

En waar ze ook gaan, klinkt altijd luidkeels Chi Chi Chi Le Le Le. Maar hopelijk krijgen we die tienduizenden enthousiaste Chilenen morgen weer even net zo stil als de Australiërs in Porto Alegre afgelopen woensdag.

@sandrakorstjens
http://www.rtlnieuws.nl/sport/voetbal/c ... olland-hup



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Sandra Korstjens.

Bericht door quasimodo » zo jul 20, 2014 17:27

Het moet een bijzonder gezicht zijn. Ergens voor de kust van Brazilië vaart op dit moment een cruiseschip gevuld met 3500 voetbalgekke Mexicanen. Het zijn voornamelijk mannen, want die houden nu eenmaal meer van voetbal.

Het schip werd al vóór de WK-loting geboekt door een Mexicaanse touroperator. Mexico had vervolgens het ‘geluk’ dat de speelsteden Natal, Fortaleza en Recife uit de bus kwamen. Allemaal steden aan de noordoostkust van Brazilië, op relatief korte afstand van elkaar. Volgens sommige mensen was dat wel heel erg toevallig. Want speelsteden zoals Manaus of Cuiaba zijn echt niet te bezoeken met een enorm cruiseschip.

"Volgens ooggetuigen wilde hij indruk maken op een meisje. Zijn lichaam is nog steeds niet teruggevonden."
Het was in ieder geval goed nieuws voor de vakantievierende Mexicanen. Want terwijl de Nederlandse fans de afgelopen weken van hot naar her vlogen en vervolgens in hun tentjes kropen op de Oranjecamping in São Paulo, zaten de Mexicanen er al comfortabel bij. Aan boord van de 333 meter lange MSC Divina zijn verschillende restaurants, zwembaden en een casino. Hoewel de dagen volgens de berichten vooral worden gevuld met voetbal kijken en zuipen.

Maar is het eigenlijk wel zo’n goed idee om een paar duizend feestvierende fans op een schip te zetten? Vorige week bleek hoe snel het mis kan gaan. De 28-jarige Mexicaan Jorge Alberto Lopes Amores was al de hele dag aan het drinken toen hij vanaf het dek naar beneden sprong, het water in. Volgens ooggetuigen wilde hij indruk maken op een meisje. Zijn lichaam is nog steeds niet teruggevonden.

Een Mexicaanse journalist die aan boord is, omschrijft de sfeer als een mix tussen The Twilight Zone en The Shining, maar dan met voetbal. “Het is niet het echte leven.” Dat klinkt vooral een beetje eng als je het mij vraagt. Maar blijkbaar hebben de Mexicaanse fans het prima naar hun zin. Ze willen in ieder geval heel graag terug naar Fortaleza, om ook de wedstrijd tegen Nederland aanstaande zondag mee te maken.

"Maar de Mexicanen zullen hoe dan ook wel komen. Hooguit met wat minder luxe vervoer."
Eén probleem: blijkbaar had niemand verwacht dat Mexico de groepsfase zou overleven. Eigenlijk zit het helemaal niet in de planning van het schip om opnieuw naar Fortaleza te varen. Of het schip hier opnieuw in de haven komt te liggen is dus nog even afwachten. Maar de Mexicanen zullen hoe dan ook wel komen. Hooguit met wat minder luxe vervoer.

http://www.rtlnieuws.nl/sport/voetbal/c ... nse-mannen



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Sandra Korstjens.

Bericht door quasimodo » zo jul 20, 2014 17:28

"Vem Júlio César!" schalt het door de kroeg in Fortaleza. "Kom op Júlio César!" Het gespannen gezicht van de keeper van het Braziliaanse elftal verschijnt in beeld op de schermen. De druk op hem moet enorm zijn. Een penaltyreeks tijdens het WK in eigen land. Iedereen rekent nu op de doelman.

"Brazilië is met de hakken over de sloot door naar de kwartfinale. En Júlio César is de held van de dag."
En dan gebeurt het onvoorstelbare: hij houdt de bal tegen. Tot twee keer toe weet Júlio César een doelpunt te voorkomen. De laatste penalty knalt op de paal. De Brazilianen in de kroeg huilen, lachen en schreeuwen tegelijk. Brazilië is met de hakken over de sloot door naar de kwartfinale. En Júlio César is de held van de dag.

Hoe anders was dat in 1950 toen Brazilië de laatste wedstrijd van het WK en daarmee het toernooi verloor van Uruguay. Brazilië had aan een gelijkspel al genoeg gehad om het WK te winnen. De Braziliaanse media hadden het team bij voorbaat al tot winnaar uitgeroepen. En toen maakte de Uruguayaanse Alcides Ghiggia plotseling 2 – 1.

Het verlies van die wedstrijd is nog altijd een groot trauma voor Brazilië. Het spook van 1950 wordt het ook wel genoemd. De arme keeper die de bal doorliet, werd de grote zondebok. De rest van zijn leven werd Moacir Barbosa geconfronteerd met het verlies van die ene wedstrijd.

"Barbosa zei zelf vlak voor zijn dood in 2000: "De maximumstraf in Brazilië is dertig jaar. Maar ik heb levenslang gekregen.""
In het fantastische boek Futebol van Alex Bellos staat beschreven hoe Barbosa twintig jaar later een winkel bezocht. Een vrouw herkende de keeper en zei tegen haar zoon: "Kijk hem, dat is de man die heel Brazilië heeft laten huilen." Barbosa zei zelf vlak voor zijn dood in 2000: "De maximumstraf in Brazilië is dertig jaar. Maar ik heb levenslang gekregen."

Extra mooi voor Brazilië was dan ook het feit dat Uruguay gisteren werd uitgeschakeld. Anders waren ze hen in de kwartfinale tegen gekomen. Maar het spook is uit de weg geruimd. In plaats daarvan neemt Brazilië het vrijdag op tegen Colombia.

Na afloop van de wedstrijd tegen Chili verscheen Júlio César hevig geëmotioneerd voor de camera. "Er ontbreken nog drie overwinningen. Ik hoop dat ik straks nog een interview geef terwijl heel Brazilië feest viert. Dat is mijn grote droom." Ik hoop voor hem dat zijn droom straks niet alsnog in een nachtmerrie verandert. Maar voorlopig juicht heel Brazilië voor Júlio César.

@sandrakorstjens
http://www.rtlnieuws.nl/sport/voetbal/c ... n-brazilie



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Sandra Korstjens.

Bericht door quasimodo » zo jul 20, 2014 17:29

De tribunes in het WK-stadion in Fortaleza waren afgelopen zondag niet alleen gevuld met Mexicanen en Nederlanders. Een groot deel van de toeschouwers kwam gewoon uit Brazilië. Gehuld in oranje of groen, en degenen die geen keuze konden maken tussen beide ploegen kwamen in hun eigen Braziliaanse shirt.

"In het hele stadion was amper een zwarte Braziliaan, of zelfs maar iemand met licht getinte huid te bekennen."
Voor me zat een groepje Braziliaanse vrouwen, die uiteindelijk hard meejuichten toen Nederland scoorde. Wat me vooral opviel aan hen was hoe blank ze waren. En deze vriendinnen waren niet de enigen. In het hele stadion was amper een zwarte Braziliaan, of zelfs maar iemand met licht getinte huid te bekennen. Terwijl deze Brazilianen bij elkaar toch de helft van de bevolking vormen. Maar dan wel het armste deel.

Voorafgaand aan het WK hadden sommige mensen nog de hoop dat het WK toegankelijk zou zijn voor alle lagen van de bevolking. Er werd een speciale vierde categorie ingesteld en deze kaartjes mochten alleen aan Brazilianen verkocht worden.

De prijs tijdens de groepswedstrijden voor deze kaartjes was slechts 20 euro. Nog steeds niet goedkoop voor mensen met een minimumsalaris van ongeveer 240 euro per maand. Toch was de prijs uiteindelijk niet het grootste probleem. Dat er maar heel weinig van deze kaarten beschikbaar waren wel.

De overheid had beloofd dat er 400.000 van de Categorie 4-tickets beschikbaar zouden zijn. Bovendien zouden er nog 50.000 kaarten worden weggegeven aan de arbeiders die de stadions hebben gebouwd en nog eens 50.000 aan de allerarmste families.

"De zwarte Brazilianen die je wel ziet in de stadions zijn degenen die de wc’s schoonmaken en drinken verkopen."
Maar de 400.000 kaarten werden op dezelfde manier via internet verkocht als alle andere tickets. En hoewel het dus de bedoeling was dat door deze categorie armere Brazilianen een kans zouden krijgen om een kaartje te kopen, bleken in de praktijk de Brazilianen met de betere inkomens ook met deze kaarten aan de haal te gaan. Bij de laatste wedstrijd van Brazilië was 90% van de toeschouwers afkomstig uit de hoogste twee economische klassen, terwijl maar zo’n 15% van de Brazilianen daar deel van uitmaakt.

En dat betekent dus uiteindelijk dat de stadions zich nu vullen met alleen rijke blanke voetbalfans. De zwarte Brazilianen die je wel ziet in de stadions zijn degenen die de wc’s schoonmaken en drinken verkopen.

Toch wil dat niet zeggen dat het WK niet van deze Brazilianen is. Want juist in de armere wijken waar ik kom zie ik de Brazilianen het meest intens meeleven met het WK. Niet in het stadion, maar in hun eigen buurtkroeg. Waar ze schreeuwen, dansen en huilen. Waar ze juichen voor de spelers van hun elftal, die vaak net als zij in dit soort wijken zijn opgegroeid. En die nu wel het stadion inkomen, maar dan om te voetballen.

@sandrakorstjens
http://www.rtlnieuws.nl/sport/voetbal/c ... r-iedereen



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Sandra Korstjens.

Bericht door quasimodo » zo jul 20, 2014 17:30

“Neymaaaaar! Neymaaaaar!” Het is toch echt Arjen Robben die een vrije trap gaat nemen, maar de duizenden Braziliaanse voetbalfans op de tribune in het stadion van Salvador schreeuwen hun kelen schor voor hun eigen held. Nederland en Costa Rica zijn best leuk, maar uiteindelijk hebben ze op deze zaterdag wel iets anders aan hun hoofd: de geblesseerde Neymar.

Pas 22 jaar is hij, maar nu al de absolute superster van het Braziliaanse team. Op bijna alle gele shirtjes die je hier ziet, prijkt het rugnummer 10. De druk op Neymar om tijdens het WK in eigen land te presteren, was enorm. Toch leek hij redelijk ontspannen om te gaan met het feit dat 200 miljoen Brazilianen al hun hoop op hem hadden gevestigd.

Bij de Brazilianen overheerste niet de blijdschap over het halen van de halve finale, maar het verdriet om het verlies van Neymar
Afgelopen vrijdag lukte het de Brazilianen om Colombia in de kwartfinale te verslaan. Maar de knie van de Colombiaanse verdediger Zúñiga maakte in de 87ste minuut voor Neymar wel een einde aan het WK. Een beschadigde ruggenwervel betekent dat hij de rest van het toernooi niet meer mag spelen. Dus overheerste bij de Brazilianen dit weekend uiteindelijk niet de blijdschap over het halen van de halve finale, maar het verdriet om het verlies van Neymar.

De hashtag #ForçaNeymar, 'sterkte Neymar', was meteen trending op Twitter. En de Braziliaanse media raken niet over hem uitgepraat. We zagen de voetballer in een rolstoel omringd door zijn ploeggenoten en zwakjes zwaaiend vanuit een helikopter. Vervolgens verscheen er een videoboodschap waarin Neymar iedereen bedankt en zegt dat hij overtuigd is dat Brazilië het WK gaat winnen.

Pelé en Ronaldo houden hun landgenoten voor dat Brazilië ook zonder Neymar het WK kan winnen
Niet onbelangrijk, want door zijn uitschakeling voelde het de afgelopen dagen bijna alsof het WK voor Brazilië voorbij was. Je zou haast vergeten dat ze morgen gewoon tegen Duitsland spelen. Voetbalsterren Pelé en Ronaldo voelden zich al geroepen om hun landgenoten te vertellen dat Brazilië ook zonder Neymar het WK kan winnen. Want er zijn nog genoeg fantastische spelers over. Het was bijvoorbeeld David Luiz die vrijdag een vrije trap meesterlijk in het doel schoot en daarmee de halve finale voor Brazilië veiligstelde.

En Neymar? Als het aan de Braziliaanse trainer Scolari ligt, is die er tegen Duitsland gewoon bij. Op de bank, voor de morele ondersteuning van het team. En ook een beetje voor het publiek. Want ook al staat hij niet op het veld, 'Neymaaaaar', zoals ze zelf zingen, blijft hun favoriet.

@sandrakorstjens
http://www.rtlnieuws.nl/sport/voetbal/c ... der-neymar



Plaats reactie