[Nieuws] Europarlement wil af van vloeistofcontrole

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Gebruikersavatar
Salseros
Artikels: 0
Berichten: 2959
Lid geworden op: za feb 24, 2007 01:00
Locatie: Dordrecht / Fortaleza

[Nieuws] Europarlement wil af van vloeistofcontrole

Bericht door Salseros » do sep 06, 2007 08:31

Ik las dit artikel vannochtend in de krant en van nu.nl even hier geplaatst... binnenkort misschien dus weer gewoon de tandpasta en deo etc in de handbagage? Ik vraag me af of dat gaat lukken... zo ja, dan zul je het probleem toch in Brazilie blijven houden.


STRAATSBURG - Het Europees Parlement wil helemaal af van de strenge limieten voor vloeistoffen in handbagage van vliegtuigpassagiers. Een meerderheid nam woensdag een dergelijke oproep aan de EU-landen aan.

Passagiers mogen sinds vorig jaar hooguit kleine flesjes met bijvoorbeeld aftershave, gel of tandpasta meenemen in doorzichtige zakjes. Het nut van die maatregel is echter niet bewezen en de overlast is groot, vindt het parlement.

"Natuurlijk mogen we de dreiging van terrorisme niet onderschatten. Maar deze maatregel is niet realistisch. Dat zeggen ook deskundigen op het gebied van terrorisme", zei Jeanine Hennis-Plasschaert (VVD), die zich lang tegen de strengere limieten en controles heeft verzet.

Prullenbak

CDA'ster Corien Wortmann wijst op ongelijke behandelingen van passagiers: "Ik hoor veel klachten over reizigers die op de ene luchthaven wél medicijnen of babyvoeding mogen behouden, terwijl dat op de andere luchthaven in de prullenbak moet verdwijnen."

De Europese Commissie verwees de oproep direct naar de prullenbak. "De maatregelen leiden soms inderdaad tot overlast. Maar de incidenten in Groot-Brittannië, Denemarken en Duitsland tonen dat terroristen niet wachten met nieuwe methodes", zei EU-commissaris Jacques Barrot (verkeer).

Waakzaamheid

Hij meent dat de EU nu geen zwakheid moet tonen. Een grotere waakzaamheid is juist geboden, vindt Barrot. "De controles afschaffen zonder alternatief, schept een gevaar waar ik passagiers niet aan wil blootstellen."

De EU-landen besloten in 2006 tot de maatregel, nadat terroristen in Londen hadden geprobeerd explosieve vloeistoffen aan boord te smokkelen. Inmiddels zijn containers vol sterke drank, parfums en tandpasta van vliegvelden afgevoerd. Sommige vliegvelden vragen geld voor de verkoop van de verplichte doorzichtige zakjes.

Enquête

In een enquête van de Europese Commissie dit voorjaar bleek dat een op de drie Nederlanders (32 procent) de controles overdreven vindt. De helft (52 procent) vindt die prima en een op de zes (16 procent) vindt de controles juist niet streng genoeg. Nederlanders zijn daarmee na Oostenrijkers het meest kritisch over de verscherpte controles op de EU-vliegvelden.

Bron: Nu.nl


New Generation Italo Disco Community: www.nextgenerationitalo.boards.net

Plaats reactie