Bitcoin eft goedgekeurd in Brazilië.

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Bitcoin eft goedgekeurd in Brazilië.

Bericht door quasimodo » ma mar 22, 2021 13:30




Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Bitcoin eft goedgekeurd in Brazilië.

Bericht door quasimodo » wo jun 09, 2021 14:18




Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7214
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Bitcoin eft goedgekeurd in Brazilië.

Bericht door Progresso » wo jun 09, 2021 18:59

Dat El Salvador zich wil onttrekken uit de dollar-economie lijkt mij meer dan logisch.

Ik denk niet dat Brazilië gaat volgen. Het land is een van de grootste economieën ter wereld en al zijn exportproducten staan genoteerd in dollars.

De uitspraak van de Salvadoraanse president dat het sturen van geld door diaspora naar familie in El Salvador te sturen goedkoper wordt valt nog te betwijfelen. Je moet van goede huize komen om nu nog die online geldwisselkantoren te verslaan.

Voor de gemiddelde Braziliaan (en Salvodoraan) ziet het plaatje er als volgt uit:

Bitcoins met € of $ kopen bij een exchange: 1%
Bitcoins versturen naar wallet Braziliaanse Exchange: €1 en €20
Kosten Braziliaanse Exchange: 2.9%

Voor €1000 ben je dus minimaal €40 kwijt. Daar komt nog bij dat als je het niet goed doet (zoals de meesten) je ook nog een koersverliezen moet incalculeren. 10% verlies in een paar uur zijn geen zeldzaamheid.

Ja, het kan allemaal zonder enig risico en zelfs met een zeer gunstige wisselkoers, maar dan moet je wel weten wat je doet.

Wat het nut van die Bitcoin EFT in Brazilië is vraag ik mij ook af. Dat is handig als je risico's, bijvoorbeeld dat koersverlies wil afdekken, maar dat gaat dan alleen weer op voor grotere partijen in de markt.

Voor importeurs en exporteurs heeft het ook geen nut. Die transacties lopen nu, met de hele papierkraan via de centrale bank. Blijft over wat speculatie, maar dan kun je beter gewoon direct Bitcoins kopen.

In ieder geval worden het interessante tijden. Als meer kleine landen de Bitcoin als wettig betaalmiddel in gaan zetten dan zou de dollar nog wel eens verder onder druk komen te staan.

Interessante materie in interessante tijden.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Bitcoin eft goedgekeurd in Brazilië.

Bericht door quasimodo » wo jun 09, 2021 21:27

Als ik zie wat ik aan kosten kwijt ben bij een overboeking met Western Union dan snap ik wel dat mensen naar alternatieven zoeken. Ik denk dat ik maar eens een extra bankrekening neem en mijn vriendin gewoon een pinpas mee geef. Illegaal waarschijnlijk maar wel een stuk goedkoper.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7214
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Bitcoin eft goedgekeurd in Brazilië.

Bericht door Progresso » wo jun 09, 2021 23:47

Je hebt toch zo'n andere. Ik ben even de naam kwijt maar daar hoor ik goede verhalen over. Ruim een jaar geleden een keer getest en het ligt mij bij dat de kosten rond de 1% lagen.

Edit: gevonden. Het was Transferwise, dat heet tegenwoordige Wise.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7214
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Bitcoin eft goedgekeurd in Brazilië.

Bericht door Progresso » wo jun 09, 2021 23:48

El Salvador is lekker bezig.




Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Bitcoin eft goedgekeurd in Brazilië.

Bericht door quasimodo » do jun 10, 2021 02:38

Dat Wise heb ik ook betere verhalen over gehoord maar werkt vooral goed als je 2 bankrekeningen hebt onder dezelfde naam. En daar ik geen cpf heb en zij geen Nederlandse bankrekening kan openen leek het mij veel werk als er eens wat problemen waren. Bovendien als ze een Nederlands pasje heeft kan ze er ook hier mee betalen. Het wordt hier ook steeds lastiger om met cash geld te betalen en ze is bijna het halve jaar hier. Ik weet niet of dit met een Braziliaanse bankrekening zo goed werkt en wat dan de kosten zijn.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7214
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Bitcoin eft goedgekeurd in Brazilië.

Bericht door Progresso » do jun 10, 2021 16:22

Progresso schreef:
wo jun 09, 2021 18:59
Bitcoins met € of $ kopen bij een exchange: 1%
Bitcoins versturen naar wallet Braziliaanse Exchange: €1 en €20
Kosten Braziliaanse Exchange: 2.9%
Toch een kleine (eigenlijk zeer grote) correctie.

Nu die Bitcoins gewoon officieel betaalmiddel is vervallen natuurlijk de kosten van de Braziliaanse of Salvodoraanse exchange. Dan wordt het versturen van geld uit Amerika natuurlijk wel aantrekkelijk.

De president van El Salvador is zeer goed op de hoogte van de mogelijkheden. Zo vermelde hij in een van zijn tweets gebruik te maken van het Lightning Network, een zogenaamde tweede laag bovenop het Bitcoin-protocol, waar tegen uiterst geringe kosten (minder dan een cent) zonder problemen honderduizenden bitcointransacties per seconde kunnen worden uitgevoerd. Daarmee vervallen dus ook de mining kosten van tussen de €1 en €20.

Als je dan ook nog eens goed kijkt waar je je Bitcoins koopt kun je dus nagenoeg zonder kosten geld vanuit Amerika naar El Salvador overmaken.

Als je dan bedenkt dat 20% van het Bruto Binnenlands Product van El Salvador bestaat uit geld wat migranten vanuit Amerika naar El Salvador sturen, waar dan een paar procent blijft hangen bij de banken en de Western Unions van deze wereld dan snap je de beweegredenen van deze president wel.

Ik ben benieuwd wanneer de CIA en FBI weer gaan ingrijpen in dit Midden-Amerikaanse land. Dat zal niet de eerste keer zijn.



joaninha
Artikels: 0
Berichten: 493
Lid geworden op: ma sep 25, 2017 20:48

Re: Bitcoin eft goedgekeurd in Brazilië.

Bericht door joaninha » vr jun 11, 2021 08:59

quasimodo schreef:
wo jun 09, 2021 21:27
Als ik zie wat ik aan kosten kwijt ben bij een overboeking met Western Union dan snap ik wel dat mensen naar alternatieven zoeken. Ik denk dat ik maar eens een extra bankrekening neem en mijn vriendin gewoon een pinpas mee geef. Illegaal waarschijnlijk maar wel een stuk goedkoper.
Heb ik ook gedaan. Ik heb een KNAB bankrekening geopend en heb 2 rekeningen met elk een pasje. Via mijn mobiel kan ik de rekeningen controleren en transacties doen. Één rekening met pasje gebruik ik voor mijn vriendin. Mijn vriendin kan vrijwel overal met het bankpasje ( geen credit of debit card) betalen tegen lage kosten. 0,5% en een goede eerlijke wisselkoers. Ook weinig risico omdat ik de bankapp beheer en er nooit veel geld op de rekening staat. Als ze wat nodig heeft kan ik direct via de app wat geld naar "haar" rekening sturen. Tot nu toe werkt dit al 3 jaar uitstekend. Pinnen bij geldautomaten is wel duur, maar dat ligt aan de Braziliaanse banken die er kosten voor rekenen. Want ook daarvoor rekent KNAB 0,5% en een gunstige koers. Daarom doet ze nu nog uitsluitend pinbetalingen. En soms stuur ik ook nog wel eens via de WU app geld. Maar dat is inderdaad duurder.
Uiteraard is het natuurlijk niet toegestaan om iemand anders je pasje te geven maar gelukkig nog geen problemen gehad.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7214
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Bitcoin eft goedgekeurd in Brazilië.

Bericht door Progresso » vr jun 18, 2021 20:41

Buurland Paraguay gaat blijkbaar ook aan de Bitcoin. Met een GDP van $100 miljard vier keer zo groot als El Salvador.



Het is economisch gezien een bijzonder experiment. Waarschijnlijk gaat al et spaargeld omgezet worden in Bitcoin en kun je de lokale munt af gaan schrijven.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Bitcoin eft goedgekeurd in Brazilië.

Bericht door quasimodo » za jun 19, 2021 01:23

Iemand zal toch het geld incasseren in ruil voor bitcoin. Dus geld blijft gewoon in omloop maar in andere handen.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7214
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Bitcoin eft goedgekeurd in Brazilië.

Bericht door Progresso » za jun 19, 2021 02:45

quasimodo schreef:
za jun 19, 2021 01:23
Iemand zal toch het geld incasseren in ruil voor bitcoin. Dus geld blijft gewoon in omloop maar in andere handen.
Wat ik ervan begrijp is dat in El Salvador Bitcoin gewoon wettig betaalmiddel is geworden. Hoe de specifieke wetgeving is weet ik niet, maar wat ik uit de Telegram-groepen begrijp is dat iedereen Bitcoins moet accepteren. Hoe Paraguay het precies aan gaat aanpakken is mij nog niet geheel duidelijk.

Als hobby-econoom denk ik dat het volgende scenario zich gaat ontwikkelen. Er is de wet van Gresham die zegt dat slecht geld goed geld verdrijft. Het "goede" geld verdwijnt uit de circulatie. Als je in je portemonnee een zilveren gulden gevonden had, haalde je hem eruit en legde je die apart om niet meer uit te geven. Hetzelfde geld voor herdenkingsmunten met exact dezelfde nominale waarde, gouden tientjes, Maple Leafs en Kruger Rands. Allemaal wettelijke betaalmiddelen maar het slechte geld zorgt ervoor dat het goede geld uit de circulatie verdwijnt.

Mijn aanname is dat Bitcoin het goede geld is en opgepot gaat worden. In het geval van El Salvador betreft het hier zonder enige twijfel alle geldtransfers vanuit de Verenigde Staten naar El Salvador, goed voor 20% van het BBP, ofwel US$ 5 miljard per jaar wat opgepot gaat worden. Ik vermoed dat er nog wat Bitcoin mining bedrijven naar El Salvador worden gelokt en de nodige Amerikanen die een fortuin hebben gemaakt en op zoek zijn naar een nieuwe woonplaats om de belastingmaatregelen van Biden te ontlopen.

Het lijkt mij logisch dat landen die door de Verenigde Staten op een sanctie lijst zijn gezet zeer spoedig de overstap ook gaan maken. Denk aan Venezuela, Iran, Libië en nog een aantal van die schurkenstaten. Dan gaat het zeg maar om olieleveranties in miljardenhoogte.

Het zou de wereld weleens volledig op zijn kop kunnen zetten.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Bitcoin eft goedgekeurd in Brazilië.

Bericht door quasimodo » zo okt 17, 2021 09:48




Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7214
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Bitcoin eft goedgekeurd in Brazilië.

Bericht door Progresso » zo okt 17, 2021 15:42

Ondertussen in Jericoacoara
Bitcoin Beach Brazil's experiment at Jericoacoara, Ceará, is building a local Bitcoin economy using the Lightning Network. Our own local full node is using MyNodeBTC for educational purposes, as a great beginning for the local crypto economy. With the hand of the BTC Pay Server, every unbanked person or small store of the village will be able to accept bitcoin as a payment method. Open your channel with us and get connected with paradise.

Hardware
Dell Laptop Intel i7-2GHz, 12gb ram, SSD 256GB + External HDD 1TB + 2 hours on Batery

Networking
100mb cable +4g 50mb redundance
Bitcoin Beach Brazil refereert aan het eerste project in El Salvador wat een paar maanden geleden begonnen is als een grass roots experiment in El Salvdaor op een kite surf strandje.

Zo'n MyNodeBTC is de software en hardware waarop een zogenaamde Lightning Node werkt. Die nodes staan in verbinding met tienduizenden andere nodes die het op die manier mogelijk maken om tegen extreem minimale kosten bedragen te kunnen verzenden. De organisatoren van dit experiment hebben een redelijk dure oplossing, maar je kunt het ook gewoon op een RaspberryPi van €35 laten werken. Die BTC Pay server die op diezelfde Raspberry draait en er voor zorgt dat je eigen bank wordt. Je kunt dus zelf alle betalingen verwerken en bent niet meer afhankelijk van dure banken die jouw bedrijfje belasten met 3% per transactie en dan pas een week later je geld vrijgeven.

Is dat allemaal te moeilijk (is het niet) dan heb je als bedrijf niets anders nodig dan een wallet die je in een handomdraai op je telefoon installeert. Daarmee genereer je een factuurtje in de vorm van een QR-code. De klant leest de QR-code en betaalt met zijn wallet de factuur. Als consument heb je dus niets anders nodig dan een wallet op je telefoon.

Het grootste voordeel voor de winkeltjes is natuurlijk dat ze verlost worden van de enorme kostenpost die gerelateerd is aan het betalingsverkeer. Al die pinautomaatjes in winkeltje lijken allemaal heel goedkoop, maar ze vreten de marges weg van de middenstanders.

Nu het met PIX niet meer mogelijk is 's-avonds na 8 uur grote bedragen (€150 :))) ) over te maken ligt hier natuurlijk ook een kans voor pousadas.

Daarnaast is het natuurlijk ook perfecte marketing, zeker als je als eerste badplaats er aan begint. Je krijgt natuurlijk een volledig nieuw publiek. Een publiek die al bekend is met Bitcoin en die hoogstwaarschijnlijk (early adopters) gewoon veel te spenderen hebben.

Van El Salvador weet ik dat dat badplaatsje aldaar overstroomd werd met Bitcoiners uit de hele wereld. Enkele honderden zijn het zeker geweest, waaronder ook een tiental Nederlanders. Mensen die anders nooit naar El Salvador zouden zijn gegaan.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7214
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Bitcoin eft goedgekeurd in Brazilië.

Bericht door Progresso » zo okt 17, 2021 20:28

Progresso schreef:
zo okt 17, 2021 15:42
Daarnaast is het natuurlijk ook perfecte marketing, zeker als je als eerste badplaats er aan begint. Je krijgt natuurlijk een volledig nieuw publiek. Een publiek die al bekend is met Bitcoin en die hoogstwaarschijnlijk (early adopters) gewoon veel te spenderen hebben.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Bitcoin eft goedgekeurd in Brazilië.

Bericht door quasimodo » do apr 28, 2022 23:55

Laatst gewijzigd door quasimodo op zo mei 01, 2022 09:27, 1 keer totaal gewijzigd.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Bitcoin eft goedgekeurd in Brazilië.

Bericht door quasimodo » zo mei 01, 2022 09:26




Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Bitcoin eft goedgekeurd in Brazilië.

Bericht door quasimodo » wo jun 15, 2022 10:54




Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7214
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Bitcoin eft goedgekeurd in Brazilië.

Bericht door Progresso » wo jun 15, 2022 18:16

RTL nieuws, joh laten we eens een kop met een vraagteken plaatsen en dan iets tussen aanhalingstekens neerzetten.

Top journalistiek.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Bitcoin eft goedgekeurd in Brazilië.

Bericht door borsjea » do jun 16, 2022 18:56

Ook in de telegraaf een trouwe Bitcoin promoter aandacht voor de sterke daling uiteraard met een positieve kop: "Bitcoin verliest 70%, maar fans houden moed: ’Hij gaat altijd weer omhoog’

Artikel staat helaas achter de betaalmuur voor wie toegang heeft alhier de link:

https://www.telegraaf.nl/financieel/124 ... eer-omhoog


Al met al blijft het natuurlijk een hoop lucht met dit soort munten



Plaats reactie