Mijn Brazilië Fruitbier als wapen tegen vernietigende kettingzagen en massale ontbossing

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mijn Brazilië
Artikels: 114
Berichten: 196
Lid geworden op: zo okt 28, 2018 11:05
Locatie: Nederland
Contacteer:

Mijn Brazilië Fruitbier als wapen tegen vernietigende kettingzagen en massale ontbossing

Bericht door Mijn Brazilië » za mar 13, 2021 12:25

Mijn Brazilië Fruitbier als wapen tegen vernietigende kettingzagen en massale ontbossing
by Mijn Brazilië

Eerlijk Fruit-keurmerk ter bescherming van de Amazone en de inheemse gemeenschappen Fair Fruit 2.0 Campagne Een keurmerk voor 'Eerlijk Fruit' dat staat voor de bescherming van de bedreigde Amazone en de locale inheemse families. Dat is de inzet voor een internationale campagne die pleit voor de introductie van een kwaliteitslabel op Nederlandse voedingsmiddelen en zuivelproducten. …
...

Read more



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Mijn Brazilië Fruitbier als wapen tegen vernietigende kettingzagen en massale ontbossing

Bericht door borsjea » zo mar 14, 2021 15:01

Tussen de vele keurmerken kan er altijd wel eentje bij. Wat de waarde voor de consument is is nog maar de vraag. Heb begrepen dat zelfs illegaal gekapt tropisch hardhout via een buurland met keurmerk aan het buitenland wordt verkocht.



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Mijn Brazilië Fruitbier als wapen tegen vernietigende kettingzagen en massale ontbossing

Bericht door Martinho » ma mar 15, 2021 04:24

Een wildgroei van keurmerken is nergens goed voor.

Een ronkende kop boven een weinig informatief artikel ook niet.

Er zijn tal van aanmerkingen te maken. Om te beginnen probeert men kennelijk in te haken op een trend in Nederland om "superfood" te willen, quinoa enzo. De Keuringsdienst van Waarde heeft daar al jaren geleden een uitzending aan gewijd, waarin vogelzaad met vrij geringe waarde in de betreffende natuurwinkels werd opgewaardeerd tot superfood. Het werkt even, maar als de hausse over is valt het wel weer een beetje weg. Het is een niche markt.
Hier gaat men dan over tot het promoten van diverse "exotische" vruchten. Uit de Amazone, dat valt vast goed bij de groene actievelingen. Zou het? Is dat onderzocht? Vast niet, weet dat die vruchten al redelijk te verkrijgen zijn, bij de Surinaamse toko´s met name, maar het zou me niet verbazen als Albert Heijn dat ook heeft of wil hebben. Maar ook dat is een niche markt, want een drankje als guarana, wat in Brazilie echt veel gedronken wordt als frisdrank, willen de Nederlanders kennelijk niet. Ook al wordt het aangeprezen als een soort Haarlemmer Olie (het zit in Red Bull meen ik).
Bovendien zijn veel van die vruchten (en caju, wat een schijnvrucht is) zo zuur als de pip, daar moeten kilo´s suiker in wat weer slecht is voor de mens.

En van die niche markt neemt men dan een niche, namelijk fruitbier. Misschien een idee om eens te onderzoeken wat het marktaandeel van kriekbier is?
Ik geloof niet dat dit zelfs maar bij benadering als wapen tegen enz kan werken.

Ja, en zelfs ALS de Nederlander massaal aan het fruitbier uit de Amazone gaat, hoe goed is dat voor het milieu met alle vervoer en wat er bij komt kijken (ik meen dat wegen in de Amazone niet goed vallen bij het groene volk, want dan worden er weer bomen gekapt enzo). En hoe lang duurt het dan voordat er grote jongen komen die geweldige plantages met dat spul aanleggen? Kortom: bezint eer men begint.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Mijn Brazilië Fruitbier als wapen tegen vernietigende kettingzagen en massale ontbossing

Bericht door borsjea » di mar 16, 2021 17:05

Ik koop het merendeel van mij groente en eieren rechtstreeks bij een biologische boer, niet direct uit ideologische omstandigheden maar meer gemakzucht. Ontvangen wekelijks een lijst met de beschikbare producten en na een bestelling worden de producten een dag later al besteld. Vers en houdbaarheid is vele malen beter als de markt of supermarkt, de prijs is vergelijkbaar waardoor ook de producent een eerlijke prijs ontvangt en niet de supermarkt en tussenhandel er aan verdient. Hier in Curitiba krijgen ook locale/regionale producenten ruim baan op markten en zijn er op bepaald punten aangewezen waar producenten één of meerdere dagen in de week hun producten mogen verkopen.



Plaats reactie