Brazilie Nieuws: Het getreuzel van de president

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Redactie
Artikels: 2008
Berichten: 2256
Lid geworden op: di nov 14, 2017 16:18
Contacteer:

Brazilie Nieuws: Het getreuzel van de president

Bericht door Redactie » di nov 10, 2020 14:07

Brazilie Nieuws: Het getreuzel van de president
by Redactie


Afbeelding
Door het getreuzel van president Bolsonaro om de overwinning van Joe Biden in de Amerikaanse verkiezingen te erkennen, dreigt hij Brazilië te isoleren van de rest van de wereld. Het land liep al een flinke deuk op door het gebrekkige milieubeleid, en door andere meningsverschillen m.b.t. internationale thema’s.

Het argument van Bolsonaro is in feite hetzelfde als dat van Donald Trump: zolang...

Read more



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4634
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Brazilie Nieuws: Het getreuzel van de president

Bericht door Felix » di nov 10, 2020 14:31

Het lijkt mij voor Brazilië echt niks uit te maken of het de overwinning van Biden of over een tijd erkent. Trouwens, vice president Mourão sprak gisteren al over president Biden.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7215
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Brazilie Nieuws: Het getreuzel van de president

Bericht door Progresso » di nov 10, 2020 14:43

Het uitspreken van felicitaties, waarbij het helemaal nog niet zeker is wie er daadwerkelijk heeft gewonnen, lijkt mij erg voorbarig. Als Biden nu overweldigend had gewonnen is dat wat anders natuurlijk, maar zo is de situatie momenteel niet.

In 2000 dachten gerenommeerde kranten dat Al Gore had gewonnen en openden hun voorpagina's met dat nieuws. Ik ben nog eens gaan kijken op de Wikipedia maar ik kom daar echt geen president Al Gore tegen.

Stel, ik acht de kans overigens klein, dat Trump toch gaat winnen, dan sta je als land toch diplomatiek helemaal voor schut.



Gebruikersavatar
Baiano
Artikels: 0
Berichten: 530
Lid geworden op: di mar 20, 2018 22:48

Re: Brazilie Nieuws: Het getreuzel van de president

Bericht door Baiano » di nov 10, 2020 14:54

Progresso schreef:
di nov 10, 2020 14:43
Stel, ik acht de kans overigens klein, dat Trump toch gaat winnen, dan sta je als land toch diplomatiek helemaal voor schut.
Je kan het ook omkeren: de kans is erg groot dat Trump uiteindelijk met de staart tussen de benen moet ophoepelen. Ik ben van mening dat Bolsonaro een diplomatieke blunder maakt, niet door Biden niet te feliciteren (dat kan later nog), maar door niet toe te geven dat Biden meer stemmen haalde voor zover nu bekend. Niet alleen dat: de Amerikanen trokken deze keer massaal naar de stembus, een groot deel daarvan omdat ze Trump niet meer willen. Bolso moet doen wat goed is voor Brazilië, niet voor hem en zijn fanatici.

Wat vicepresident Mourão betreft: het is meer dan duidelijk dat het niet goed gaat tussen Bolso en Mourão. Bolso zei gisteren nog dat hij Mourão nergens in betrekt.

https://www.poder360.com.br/governo/bol ... m-assunto/



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7215
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Brazilie Nieuws: Het getreuzel van de president

Bericht door Progresso » di nov 10, 2020 15:35

Baiano schreef:
di nov 10, 2020 14:54
Ik ben van mening dat Bolsonaro een diplomatieke blunder maakt, niet door Biden niet te feliciteren (dat kan later nog), maar door niet toe te geven dat Biden meer stemmen haalde voor zover nu bekend
Dat zou dan wel een heel bijzondere interpretatie zijn. In Amerika gaat het niet om de "populair vote". Het zijn de kiesmannen die hun stem uitbrengen en dat doen ze pas ergens in December. Hoe zij gaan stemmen staat nog niet vast en het is onmogelijk voor Bolsonaro om dat te weten.

Maar misschien begrijp ik je niet goed. Moet Bolsonaro Biden dan feliciteren omdat hij de "popular vote" heeft gewonnen. Dat zou raar zijn. Dilma (of was het Temer) heeft dat in 2016 ook niet gedaan toen Clinton de "popular vote" won.

Ik kan eigenlijk geen reden bedenken waarom democratische leiders op dit moment al felicitaties moeten uitbrengen, zonder dat er sprake is van een officiele uitslag. Ik vind dat voor landen die zeggen dat ze de rechtsstaat respecteren raar. Zeker omdat er in de Amerikaanse geschiedenis al eerder gebleken is dat de echte verkiezingsuitslag anders kan zijn als de media ons doen willen geloven.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4634
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Brazilie Nieuws: Het getreuzel van de president

Bericht door Felix » di nov 10, 2020 16:12

dan sta je als land toch diplomatiek helemaal voor schut.
Dat lijkt me volstrekt overdreven. Het gaat helemaal niet over tierlantijntjes maar om harde zaken waarbij het uiteindelijk weinig zal uitmaken wie wie feliciteerde of juist niet en wanneer.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Brazilie Nieuws: Het getreuzel van de president

Bericht door borsjea » di nov 10, 2020 16:43

Officieel zijn de uitslagen nog niet bekend maar de verschillen zijn dit keer zo groot dat Biden de benoeming niet meer kan ontgaan. Hertelling zal op veel locaties juridisch niet mogelijk zijn omdat daar het verschil te groot is. Fraude is niet aangetoond. De aangekondigde processen zijn bedoeld om geld binnen te halen niet voor het proces maar voor 60% om de campagne schulden af te lossen. Trump zal al snel volgend jaar voor diverse rechters moeten verschijnen van wegen diverse aanklachten.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7215
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Brazilie Nieuws: Het getreuzel van de president

Bericht door Progresso » di nov 10, 2020 17:16

borsjea schreef:
di nov 10, 2020 16:43
de verschillen zijn dit keer zo groot dat Biden de benoeming niet meer kan ontgaan.
CNN en RealClearPolitics hebben beiden hun keutel ingetrokken. Bij CNN staat Biden op een marginale winst van 9 kiesmannen. Bij RealClearPolitics staat Biden gewoon onder het aantal benodigde kiesmannen.

Zoals Biden terecht heeft gesteld zal iedere stem moeten worden geteld. Pas dan weet je wie de nieuwe president is en pas dan kun je iemand feliciteren.

Felix schreef:
di nov 10, 2020 16:12
Het gaat helemaal niet over tierlantijntjes maar om harde zaken waarbij het uiteindelijk weinig zal uitmaken wie wie feliciteerde of juist niet en wanneer.
Als het dan niets uitmaakt is het wellicht verstandig om even te wachten met de felicitaties.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4634
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Brazilie Nieuws: Het getreuzel van de president

Bericht door Felix » di nov 10, 2020 17:25

Als het dan niets uitmaakt is het wellicht verstandig om even te wachten met de felicitaties.
Het maakt niets uit en daarom is het ook niet verstandig of onverstandig. Het doet er helemaal niet toe.

CNN en RealClearPolitics hebben beiden hun keutel ingetrokken. Bij CNN staat Biden op een marginale winst van 9 kiesmannen. Bij RealClearPolitics staat Biden gewoon onder het aantal benodigde kiesmannen.
Tot op dit moment is echter geen enkel bewijs voor substantiële fraude aangedragen.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Brazilie Nieuws: Het getreuzel van de president

Bericht door borsjea » wo nov 11, 2020 18:43

Even in de cijfers gedoken staten waar de cijfers al vast staan en waar de verschillen tussen Biden en Trump kleiner dan 1% zijn:

Wisconsin verschil 0,6% ruim 20.500 kiezers (10 kiesmannen)
Pennsylvania verschil 0,7% ruim 47500 kiezers (20 kiesmannen)

Lopende stemmingen
Arizona +Biden verschil 0,4% ruim 13.000 kiezers (11 kiesmannen)
Georgia +Biden verschil 0,3% ruim 14.000 kiezers (16 kiesmannen)
Nort Corolina +trump 0,3% ruim 35.000 kiezers (15 kiesmannen)

Het wordt voor team Trump nog een hele klus om dit om te keren, hertellingen hebben in het verleden wat ik heb begrepen nooit meer dan 250 stemmen opgeleverd. vele duizenden stemmen ongeldig laten verklaren lijkt mij ook een zware klus.
Wat de hertellingen betreft als de staten de 0,5% norm hanteert dan lijkt dat daar kansloos



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Brazilie Nieuws: Het getreuzel van de president

Bericht door Martinho » wo nov 11, 2020 22:02

Alle lawsuits tot op heden zijn al verworpen, simpel omdat er geen bewijs van de beweerde fraude is.

Alleen in Georgia zou een hertelling komen (maar misschien proberen ze er meer te krijgen, wederom, daar moet wel een geloofwaardige aanleiding voor zijn). Maar zelfs daar is de kans dat een hertelling een significant verschil zou maken ongeveer nul.

In 2000 werd er in Florida eindeloos herteld, tot iedereen er gek van werd. Tenslotte aan Bush gegeven, maar het verschil in stemmen was veel kleiner.



Plaats reactie