Brazilie Nieuws: Van de regen in de drup

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Redactie
Artikels: 2008
Berichten: 2256
Lid geworden op: di nov 14, 2017 16:18
Contacteer:

Brazilie Nieuws: Van de regen in de drup

Bericht door Redactie » zo nov 01, 2020 16:05

Brazilie Nieuws: Van de regen in de drup
by Redactie


Afbeelding
De catarinenses (ook wel barrigas-verdes – groenbuiken genoemd), inwoners van de zuidelijke staat Santa Catarina, hebben blijkbaar geen geluk met hun gouverneurs. Carlos Moisés (PSL) werd voor 180 dagen gerechtelijk ontzet uit zijn ambt wegens het onrechtmatig toekennen van een salarisverhoging voor de procureurs van zijn staat, en kijkt nu aan tegen een impeachment procedure, net als zijn...

Read more



Gebruikersavatar
Baiano
Artikels: 0
Berichten: 530
Lid geworden op: di mar 20, 2018 22:48

Re: Brazilie Nieuws: Van de regen in de drup

Bericht door Baiano » zo nov 01, 2020 18:27

Redactie schreef:
zo nov 01, 2020 16:05
Wie regelmatig omgaat met Brazilianen is vast al iemand tegengekomen die zonder blikken of blozen verklaart dat “die Hitler nog niet zo slecht was”.
Het is me al eens overkomen. Wist niet meteen goed wat te antwoorden. De kerel kwam uiterst sympathiek over, maar begon plots over politiek waarbij hij met dat zinnetje eindigde. Ben intussen wel tot de vaststelling gekomen dat velen niet eens vertrouwd zijn met de recente geschiedenis van Europa en ook niet goed weten wat er allemaal gebeurde in WOII, áls ze al weten dat die plaatsvond.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7403
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Brazilie Nieuws: Van de regen in de drup

Bericht door Progresso » zo nov 01, 2020 20:20

Op school wordt het zover ik weet nauwelijks onderwezen. De ouders van de kindertjes kennen Hitler hooguit van een paar films die hier ooit vertoond zijn.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4743
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Brazilie Nieuws: Van de regen in de drup

Bericht door Felix » zo nov 01, 2020 20:27

Het is me al eens overkomen. Wist niet meteen goed wat te antwoorden. De kerel kwam uiterst sympathiek over, maar begon plots over politiek waarbij hij met dat zinnetje eindigde.
Toen ik ooit in de jaren zestig voor een uitzendbureau ergens als arbeider werkte, schrok ik ervan dat collega arbeiders (beroeps) tijdens schaft hetzelfde beweerden: 'Dat hitler echt niet zo gek was geweest en we nog wel een hitlertje konden gebruiken'. En die mensen hadden de geschiedenis nog geleefd!

Wat Brazilië betreft heb ik ooit wel iemand gekend die bij de Braziliaanse hitlerjugend had gezeten en die hun ideeën nog zonder welke schaamte dan ook trouw was.

Zuid-Brazilië is meestal erg trots op zijn duitse afstamming (er zitten ook veel Italianen) en vinden zichzelf meer dan andere Brazilianen. Er bestaan ook afscheidingsideeën. Wat dan weer opvalt is dat ze even corrupt zijn als de rest van Brazilië waar ze zich zo boven verheven voelen.



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 822
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Brazilie Nieuws: Van de regen in de drup

Bericht door Martinho » ma nov 02, 2020 19:56

Volgens mij wordt geschiedenis, zelfs de eigen geschiedenis, nauwelijks onderwezen. Als je nagaat dat B zonder blikken of blozen kan beweren de militaire dictatuur terug te willen die toch ook in Brazilie flink heeft huisgehouden, zegt dat vrees ik al genoeg.
Dat ze dan onvoldoende weten over een van de ergste schurken die er waren, maar dan ver weg. verbaast mij niets. Er zijn er zelfs in Nederland, dat toch onder de voet is gelopen door de nazi´s en gekreund heeft onder hun ideologie, die kennelijk vergeten zijn wat dat betekende.

En helaas zie ik ook veel andere Europeanen, niet alleen Duitsers en hun afstammelingen, die zich superieur wanen boven Brazilianen. Nederlanders zijn er ook heel goed in hoor, want we weten alles beter. Nou is het waar, dat het gemiddelde opleidingsniveau in Brazilie te wensen overlaat, maar dat is een ander verhaal.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4123
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Brazilie Nieuws: Van de regen in de drup

Bericht door borsjea » ma nov 02, 2020 22:27

Martinho schreef:
ma nov 02, 2020 19:56
Volgens mij wordt geschiedenis, zelfs de eigen geschiedenis, nauwelijks onderwezen. Als je nagaat dat B zonder blikken of blozen kan beweren de militaire dictatuur terug te willen die toch ook in Brazilie flink heeft huisgehouden, zegt dat vrees ik al genoeg.
Ik ken er zelf één die dat zegt terwijl haar vader jaren noodgedwongen ergens op een fazenda ondergedoken heeft gezeten op de vlucht voor de militairen.



Plaats reactie