Brazilie Nieuws: Bye Bye Twitter

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 5114
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Brazilie Nieuws: Bye Bye Twitter

Bericht door quasimodo » ma jul 27, 2020 16:04

Een regeringsvorm zou in een democratie ook aanpasbaar moeten zijn als de meerderheid van het volk hier een voorstander van is. In Nederland gaan ook stemmen op om de 1e kamer te moderniseren of af te schaffen omdat ze zich niet aan zijn taken houden. Geld overigens ook voor de beroemde burgemeester en hoe het provincie bestuur nu werkt. Het is juist niet democratisch dat hier veel geregeld wordt d.m.v. vriendjespolitiek.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4771
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Brazilie Nieuws: Bye Bye Twitter

Bericht door Felix » ma jul 27, 2020 16:26

En als er dan strafbare dingen gezegd of gedaan worden dit aanpakken.
En die gebeuren nu juist. De 'gedupeerden' hebben echter beroep aangetekend, dat kan in een democratie en het is dus mogelijk dat ze dit nog winnen.
Een regeringsvorm zou in een democratie ook aanpasbaar moeten zijn als de meerderheid van het volk hier een voorstander van is. In Nederland gaan ook stemmen op om de 1e kamer te moderniseren of af te schaffen omdat ze zich niet aan zijn taken houden. Geld overigens ook voor de beroemde burgemeester en hoe het provincie bestuur nu werkt. Het is juist niet democratisch dat hier veel geregeld wordt d.m.v. vriendjespolitiek.
Nederland met zijn indirecte verkiezingen is m.i. lang niet zo democratisch als het over het algemeen denkt. Maar je kunt er dit soort dingen bespreken zonder meteen reclame voor een dictatuur te maken.

Een boek als mein kampf van Hitler is (was?) in NL voor lange tijd verboden iets wat mij betuttelend over komt, maar, ik kan me wel voorstellen wanneer de staat het actief verspreiden van nazistische ideeën verbiedt en strafbaar stelt.

In Brazilië had je tot een paar weken terug een situatie waar journalisten werden bedreigd en zelfs fysiek aangevallen, waarbij een paramilitaire gewapende groep wekenlang bij parlement en hoger gerechtshof kampeerden en dat laatste symbolisch aanvielen met vuurwerk raketten. Ook vielen leden van deze groeperingen verplegers aan die vreedzaam en stilstaand demonstreerden om aandacht voor de pandemie en hun overleden collega's te vragen.
Verplegers.jpeg
verplegers 1.jpg



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7478
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Brazilie Nieuws: Bye Bye Twitter

Bericht door Progresso » ma jul 27, 2020 17:15

Felix schreef:
ma jul 27, 2020 15:50
Wei gaat bepalen welke mening anti-democratisch is?
De wet en de eigenaren van twitter, facebook, etc.

Het moge duidelijk zijn dat groeperingen die zich inzetten voor een militaire dictatuur en voor afschaffing van het parlement anti-democratisch zijn.
Die eigenaren van twitter en Facebook kunnen dat in ieder geval zelf bepalen. Je mag je dan direct afvragen hoe gevaarlijk dat is. Deze netwerken hebben door hun omvang een enorme machtsbasis en vaak een marktwaarde die menig BBP van een land overstijgt. Hun business model is gebaseerd op het feit dat jij al jouw privacy opgeeft zodat zij zo goed mogelijk advertenties kunnen verkopen. In tegenstelling tot kranten en nieuwsorganisaties is er maar weinig sprake van enige toetsing.

Als ik jouw laatste opmerking neem dan zie je dat juist in bestaande democratieën stapje voor stapje wordt afgebouwd. Nederland is daarbij wel een sprekend voorbeeld. Nagenoeg de volledig macht van het Nederlandse parlement is overgeheveld naar Brussel. Referenda zijn afgeschaft, andere landen en vreemde rechters bepalen wat er in Nederland gebeurd, militairen worden ingezet om de rechtsorde te handhaven en noodwetten die de absolute macht aan de regering geven worden doorgevoerd.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4771
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Brazilie Nieuws: Bye Bye Twitter

Bericht door Felix » ma jul 27, 2020 18:03

Als ik jouw laatste opmerking neem dan zie je dat juist in bestaande democratieën stapje voor stapje wordt afgebouwd. Nederland is daarbij wel een sprekend voorbeeld. Nagenoeg de volledig macht van het Nederlandse parlement is overgeheveld naar Brussel.
Ik ken de Nederlandse situatie niet van dichtbij omdat ik op een paar maanden na al 50 jaar in Brazilië ben. Maar, ik heb wel de indruk dat de EEG positief was en de EU zich veel te veel en onnodig met details bemoeit.

Maar, het gaat hier natuurlijk om de Braziliaanse situatie. Diegenen die hun kanalen al of niet tijdelijk kwijt zijn kunnen ook een ander communicatiemiddel opstarten, Orkut was hier bv. razend populair.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7478
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Brazilie Nieuws: Bye Bye Twitter

Bericht door Progresso » ma jul 27, 2020 20:20

:) Orkut. Ja, geweldig was dat. Daar kwam de Braziliaanse cultuur wel tot uiting.



Plaats reactie