Brazilie Nieuws: Bye Bye Twitter

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Gebruikersavatar
Redactie
Artikels: 2008
Berichten: 2256
Lid geworden op: di nov 14, 2017 16:18
Contacteer:

Brazilie Nieuws: Bye Bye Twitter

Bericht door Redactie » za jul 25, 2020 08:00

Brazilie Nieuws: Bye Bye Twitter
by Redactie


Afbeelding
Door een gerechtelijk bevel werden gisteren de Twitter- en Facebook accounts van 16 Bolsonaro-aanhangers geblokkeerd. Onder hen bevinden zich ex-volksvertegenwoordiger Roberto Jefferson (nu partijvoorzitter PTB), de bloggers Allan dos Santos en Bernardo Küster, de extremiste Sara Winter, zakenlui Luciano Hang (Havan) en Edgard Corona (Smart Fit), en Otávio Fakhoury (van de website Crítica...

Read more



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7215
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Brazilie Nieuws: Bye Bye Twitter

Bericht door Progresso » za jul 25, 2020 16:14

Tot zover de vrijheid van meningsuiting in Brazilië.



Gebruikersavatar
Baiano
Artikels: 0
Berichten: 530
Lid geworden op: di mar 20, 2018 22:48

Re: Brazilie Nieuws: Bye Bye Twitter

Bericht door Baiano » za jul 25, 2020 20:27

Progresso schreef:
za jul 25, 2020 16:14
Tot zover de vrijheid van meningsuiting in Brazilië.
Niet echt. Het gaat gewoon door. Jefferson begon al opnieuw, via het account van zijn dochter waar hij schreef dat het bevel van Alexandre de Moraes pure tirannie is. Luciano Hang doet het nu via Instagram. Allan dos Santos gebruikt al een tweede, niet officieel Twitter account. De rest zal ook snel weer ergens opduiken.

Verder denk ik dat het hier niet zozeer om het uiten van een mening gaat, maar wel om laster, nepnieuws en scheldpartijen. Als dat toegelaten is omdat het om een "mening" gaat, dan zijn er geen grenzen. Ik krijg dagelijks van die bullshit toegestuurd, wens de afzenders niet te blokkeren om persoonlijke redenen, maar het is me wel duidelijk dat het in de meeste gevallen niet om hun "mening" gaat, maar wel om bagger die klakkeloos doorgezonden wordt, zonder even na te gaan of het wel klopt, en/of er niet buitenmaats gescholden wordt.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7215
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Brazilie Nieuws: Bye Bye Twitter

Bericht door Progresso » zo jul 26, 2020 05:23

Baiano schreef:
za jul 25, 2020 20:27
Verder denk ik dat het hier niet zozeer om het uiten van een mening gaat, maar wel om laster, nepnieuws en scheldpartijen. Als dat toegelaten is omdat het om een "mening" gaat, dan zijn er geen grenzen.
Onderstaande beide heren leven niet meer omdat hun mening niet werd getolereerd. Menig moslim vond de mening van bijvoorbeeld Van Gogh laster. Hoe ga je bepalen of iets nepnieuws is. Gaat de overheid dat doen? Menig complottheorie welke vroeger zou zijn weggezet als nepnieuws blijkt heden ten dage gewoon de volle waarheid te zijn. Scheldpartijen? Waar leg je die grens? Menig Braziliaan is al beledigd als je een te kort of direct antwoord geeft.

De wijze les is dat de grens ligt bij het oproepen tot geweld.

https://m.youtube.com/watch?v=zFuJnAE6qX4



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Brazilie Nieuws: Bye Bye Twitter

Bericht door borsjea » zo jul 26, 2020 13:49

Vrijheid van meningsuiting is een belangrijke zaak maar heeft op veel punten niets met fake nieuws te maken.
De leugens die de afgelopen maanden de revu mbt corona hebben gepasseerd is zo´n punt waar wat mijn betreft hard mag worden opgetreden. Zelf heb ik de afgelopen weken diverse FB posts gerapporteerd, het is jammer dat Whatsapp hier onvoldoende middelen voor bied. Het is te triest voor woorden wat er op dat punt wordt gedeeld vaak kunnen deze zaken met een simpele zoekopdracht worden gecontroleerd, en ook is vaak even helder denken voldoende. Ik ken mensen die dankzij dit soort berichten lakser waren, zelfs het hele corona gebeuren niet geloofde of geloofde in een medicijn en ziek zijn geworden, één heeft het zelfs zijn leven gekost.

De testfase van de vaxins veroorzaakt een reactie bij de anti vaxxers ook een groep idioten die bewust levens van andere in gevaar brengen, talloze sites en Facebook pagina´s van dit soort idioten zijn actief hier gaat het niet om een vrijheid van meningsuiting maar om het verspreiden van levens bedreigende fake nieuws berichten dit soort pagina´s mogen wat mij betreft plat worden gelegd.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4634
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Brazilie Nieuws: Bye Bye Twitter

Bericht door Felix » zo jul 26, 2020 14:33

Het gaat m.i. nergens om de vrijheid van meningsuiting. Het gaat om het moedwillig verspreiden van duizenden onware en dikwijls onwettige berichten, geruchten enz. via robots en valse identiteiten. Niemand is verplicht twitter of facebook te gebruiken en die bedrijven passen nu eindelijk regels toe, het werd tijd!



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4952
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Brazilie Nieuws: Bye Bye Twitter

Bericht door quasimodo » zo jul 26, 2020 14:57

Er zijn ook genoeg voorbeelden te geven waarin door officiële instanties voorlichting wordt gegeven die naderhand niet waar blijkt te zijn en veel levens kost. Doordat iedereen vrij zijn mening mag verkondigen is de informatie voorziening niet eenzijdig en kun je zelf onderzoek doen. Bovendien dwingt het mensen hun beweringen te onderbouwen zodat er meer informatie beschikbaar komt. Wat de sociale media nu doet door bij sommige berichten waarschuwingen te plaatsen is goed. Ik ben geen voorstander van helemaal weghalen.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4634
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Brazilie Nieuws: Bye Bye Twitter

Bericht door Felix » zo jul 26, 2020 16:04

Er zijn ook genoeg voorbeelden te geven waarin door officiële instanties voorlichting wordt gegeven die naderhand niet waar blijkt te zijn en veel levens kost.

Geef eens een paar voorbeelden van wat jij bedoelt?

De valse berichtgeving die nu uit de lucht werd gehaald komt ook vaak via officiële instanties. In het presidentiële paleis is er zelfs een speciale afdeling voor ingericht, maar ook via parlementsleden worden dit soort zaken verspreid. Het is een hele Fake News industrie.

Het gaat nog niet eens over de inhoud van de berichten van een particulier, alhoewel men daar ook naar kijkt. Maar wel over het gebruik van valse gebruikersprofielen en robots die deze geruchten en verzonnen informatie verspreiden. Men kijkt hierbij trouwens niet alleen naar Brazilië.

Niemand is verplicht om facebook, instagram of twitter te gebruiken, de bedrijven zijn in het verleden, voor zover ik me herinner, in de VS als eens aansprakelijk gesteld voor bepaalde berichtgeving van hun klanten.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4952
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Brazilie Nieuws: Bye Bye Twitter

Bericht door quasimodo » zo jul 26, 2020 17:44

Massa vernietigens wapens. Niet verslavende pijnstillers. Niet kankerverwekkende bestrijdingsmiddelen. Gezond voedsel. Medicijnen zonder bijwerkingen. Rekenrentes. Corruptie. Enzovoorts.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4634
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Brazilie Nieuws: Bye Bye Twitter

Bericht door Felix » zo jul 26, 2020 18:49

Geen concrete voorbeelden?

In Brazilië gaat het bv. om ophitsingen tegen de democratie en zijn instituties, oproepen voor een militaire dictatuur, en dat soort dingen zijn bij de wet verboden.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7215
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Brazilie Nieuws: Bye Bye Twitter

Bericht door Progresso » zo jul 26, 2020 23:46

In Nederland was godslastering en majesteitsschending ook lange tijd voor de wet verboden.

Tot aan de Hoge Raad Is men meermaals gegaan.

En ook nu weer zie je in Nederland de rechterlijke macht ingrijpen bij een parlementariër. Als je het proces Wilders ook maar een beetje hebt gevolgd dan zie je hoe een smerig spel hier door de regeringspartij VVD is gespeeld.

Het spel van meningsverschillen moet in de politiek gespeeld worden en niet via een rechtbank.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4634
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Brazilie Nieuws: Bye Bye Twitter

Bericht door Felix » ma jul 27, 2020 01:16

Het spel van meningsverschillen moet in de politiek gespeeld worden en niet via een rechtbank.
Dan moet de politiek de wet eerst afschaffen en niet andersom.

Het gaat hier trouwens niet zo zeer om meningsverschillen maar wel vaak om de verspreiding van ophitsingen om de democratie omver te werpen en dat is geen spel meer.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7215
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Brazilie Nieuws: Bye Bye Twitter

Bericht door Progresso » ma jul 27, 2020 02:05

Felix schreef:
ma jul 27, 2020 01:16
Dan moet de politiek de wet eerst afschaffen en niet andersom.
Nee hoor. Dat hoeft niet. Rechters hebben de vrijheid om de wet te interpreteren. Dat is eigenlijk hun werk, zeker op het allerhoogste niveau.
Felix schreef:
ma jul 27, 2020 01:16

Het gaat hier trouwens niet zo zeer om meningsverschillen maar wel vaak om de verspreiding van ophitsingen om de democratie omver te werpen en dat is geen spel meer.
Deze redenering consequent volgend zou de Koran ook niet meer mogen worden verspreid. Eens?



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4634
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Brazilie Nieuws: Bye Bye Twitter

Bericht door Felix » ma jul 27, 2020 03:46

Nee hoor. Dat hoeft niet. Rechters hebben de vrijheid om de wet te interpreteren. Dat is eigenlijk hun werk, zeker op het allerhoogste niveau.
Rechters zijn inderdaad geen robots maar blijkbaar zijn zij wel van mening dat het gaat om opruiende geschriften tegen de democratie en interpreteren zij dat die tegen de wet ingaan. Maar, het zijn politici die de wet kunnen veranderen. (Voor veranderingen in de grondwet, wanneer daar sprake van is, hebben ze een grotere meerderheid en meer stemmingsronden nodig.)

Het gaat hier trouwens niet zo zeer om meningsverschillen maar wel vaak om de verspreiding van ophitsingen om de democratie omver te werpen en dat is geen spel meer.
Deze redenering consequent volgend zou de Koran ook niet meer mogen worden verspreid. Eens?
Persoonlijk ben ik het daar zeker mee eens. Ik ben in de koran niet verder gekomen dan de eerste paar Sura's waarin men wordt opgeroepen de ongelovigen af te maken. Ik dacht eerst nog dat het om de koran van één bepaalde stroming ging maar dat bleek niet het geval. Ik weet niet of de koran ook de democratie aanvalt maar het oproepen tot moorden is al voldoende.

Wat dat betreft, hoeveel is er uit hoofde van het Christelijke geloof al niet vermoord, niet alleen door oorlogen maar ook via de inquisitie. Maar er staat weer niet letterlijk in de bijbel dat je ongelovigen af moet maken.

Ik ben dus wel nog steeds erg blij dat de Braziliaanse ondergravers van de democratie tot nader order door facebook en twitter gehinderd worden. Als ze dat ook met andere groeperingen willen doen, prima! Dat doen ze dacht ik trouwens ook.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4952
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Brazilie Nieuws: Bye Bye Twitter

Bericht door quasimodo » ma jul 27, 2020 14:02

Een democratie is juist synoniem met ophitsen van het volk. Jij probeert een meerderheid van het volk achter je te krijgen om vervolgens de macht te krijgen. Zolang je van tijd tot tijd verkiezingen houdt blijft het een democratie. Dit gaat vaak gepaard met leugens en valse beloftes.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4634
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Brazilie Nieuws: Bye Bye Twitter

Bericht door Felix » ma jul 27, 2020 15:17

Een democratie is juist synoniem met ophitsen van het volk.
Men hitst hier op tegen democratische instellingen en voor een militaire dictatuur en dat is verboden.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7215
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Brazilie Nieuws: Bye Bye Twitter

Bericht door Progresso » ma jul 27, 2020 15:32

Felix schreef:
ma jul 27, 2020 03:46
Als ze dat ook met andere groeperingen willen doen, prima! Dat doen ze dacht ik trouwens ook.
Daar zit precies het gevaar. Wei gaat bepalen welke mening anti-democratisch is?

Antifa? De krakersbeweging ( jaren 60), de voorstanders van het vrouwenkiesrecht in Zwitserland nog geen 30 jaar geleden.

Ik kan me nog de haat en hetze van nagenoeg geheel Nederland voor me zien tegen de politicus Janmaat. Kijk je naar de huidige politiek dan zie je dat veel van zijn standpunten zijn overgenomen door keurige politieke partijen. Zelfs vertegenwoordigers van PvdA gaan regelmatig verder dan Ja maat destijds (Marokkanen moet je vernederen, Marokkanen hebben een ethnisch monopolie op geweld).

Wil je als maatschappij vooruit dan zul je open moeten staan voor alle geluiden, hoe extreem dan ook.

Het verbieden in de wet lost niets op. De gedachte gaat gewoon ondergronds. In de 2e wereld oorlog ging dat wat moeizaam omdat je stiekem ergens krantjes moest drukken. Tegenwoordig zijn er voldoende alternatieven op internet. Netwerken waar geen discutabele gedachtenpolitie de orde bewaard, zoals het geval is bijTwitter, Facebook, Google die altijd moeten vrezen voor hun reclameinkomsten.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4952
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Brazilie Nieuws: Bye Bye Twitter

Bericht door quasimodo » ma jul 27, 2020 15:47

Dat het hooggerechtshof in Brazilië democratisch is kan sterk betwist worden. Die rechters worden politiek benoemd en zitten er voor het leven. Dat is over je graf regeren. Het gerechtshof zou los van de politiek moeten werken met als enige doel de rechtsstaat bewaken door de wetten van het land uit te voeren. Waarbij politici verantwoordelijk zijn voor het maken van wetten met een voorafgesproken meerderheid.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4634
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Brazilie Nieuws: Bye Bye Twitter

Bericht door Felix » ma jul 27, 2020 15:50

Wei gaat bepalen welke mening anti-democratisch is?
De wet en de eigenaren van twitter, facebook, etc.

Het moge duidelijk zijn dat groeperingen die zich inzetten voor een militaire dictatuur en voor afschaffing van het parlement anti-democratisch zijn.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4952
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Brazilie Nieuws: Bye Bye Twitter

Bericht door quasimodo » ma jul 27, 2020 15:51

En ik ben het met Progresso eens dat verbieden geen zin heeft. Het is beter dat het debat in de openheid gevoerd wordt hoe radicaal ook. En als er dan strafbare dingen gezegd of gedaan worden dit aanpakken.



Plaats reactie