Brazilie Nieuws: Pix, PicPay en Whatsapp Pay

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Redactie
Artikels: 2008
Berichten: 2256
Lid geworden op: di nov 14, 2017 16:18
Contacteer:

Brazilie Nieuws: Pix, PicPay en Whatsapp Pay

Bericht door Redactie » ma jul 06, 2020 16:40

Brazilie Nieuws: Pix, PicPay en Whatsapp Pay
by Redactie


Afbeelding
Een nieuwe manier om betalingen en overschrijvingen uit te voeren, met onmiddellijk effect gedurende 24h per dag, werd aangekondigd door de Braziliaanse Centrale Bank. De aankondiging dateert al van 19 februari laatstleden. Het gaat om een nieuw betaalmiddel met de bedoeling om de kosten van betalingen en overschrijvingen te verlagen.

Tot op vandaag gebeuren overschrijvingen via “TED’s”...

Read more



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7402
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Brazilie Nieuws: Pix, PicPay en Whatsapp Pay

Bericht door Progresso » ma jul 06, 2020 18:20

Het gaat hard met de digitalisering in Brazilië.

Dit betekent het einde van die vage kantoortjes waar je je boletos betaalt.

Hoogstwaarschijnlijk ook een einde aan het contante geld.

En daarmee een einde aan tienduizenden banen die dagelijks in de weer zijn met dat geld.

Ik denk niet dat veel mensen dit beseffen.



Wade
Artikels: 0
Berichten: 1016
Lid geworden op: za mei 05, 2007 23:16
Locatie: Bélgica

Re: Brazilie Nieuws: Pix, PicPay en Whatsapp Pay

Bericht door Wade » ma jul 06, 2020 19:37

Progresso schreef:
ma jul 06, 2020 18:20
Het gaat hard met de digitalisering in Brazilië.

Dit betekent het einde van die vage kantoortjes waar je je boletos betaalt.

Hoogstwaarschijnlijk ook een einde aan het contante geld.

En daarmee een einde aan tienduizenden banen die dagelijks in de weer zijn met dat geld.

Ik denk niet dat veel mensen dit beseffen.

En dat biljet van 50 real standaard in je broekzak, om af te geven als je overvallen wordt... de boefjes gaan lachen als je zegt dat je enkel bitcoins hebt.

Effe serieus: als je er over nadenkt besef je dat de Braziliaanse maatchappij, veel mer dan de west-Eurpese draait rond contant geld. Je kan die bankzaken en betalen in winkels wel digitaliseren, maar al die straatventers, twee real voor de jongen die je geparkeerde auto in de gaten houdt, een bedelaar, iemand die je ramen komt wassen aan het rode licht... zo veel voorbeelden. gaat dat niet leiden tot meer criminaliteit? Ik denk dat je die mentaliteit moeilijk weg krijgt.



joaninha
Artikels: 0
Berichten: 495
Lid geworden op: ma sep 25, 2017 20:48

Re: Brazilie Nieuws: Pix, PicPay en Whatsapp Pay

Bericht door joaninha » di jul 07, 2020 08:57

Ook bij steeds meer straatventers is het mogelijk om digitaal te betalen. Velen hebben een betaal apparaatje bij zich. En als Nederlander is het bij de meeste winkels in Brazilië ook gewoon mogelijk om met je bankpasje te betalen. Van de geldautomaten die steeds hogere kosten rekenen hoef je daardoor minder gebruik te maken.
Ik ben wel blij dat steeds meer via internet geregeld kan worden. Ook veel zaken worden er goedkoper door omdat je dure bankkosten kunt omzeilen.
Natuurlijk verdwijnt er werk. Maar er komt ook nieuw werk bij. Neem alleen al die koerierdiensten die pakjes en eten etc. Bezorgen .
Het geld blijft rollen. Ook al is het digitaal. Misschien boek je eerder een pousada of een uitje omdat je dat eenvoudig via booking.com kunt doen. Misschien neem je meer een taxi of laat je eten bezorgen omdat je dat via een app op je smartphone kunt doen tegen lagere kosten. De burocratie wordt minder omdat je dingen online kunt doen en regelen. Dit zorgt dat drempels die de boel afremmen worden verminderd. Taalbarrières verminderen door appjes etc. die in meerdereI talen werken. Ik ben niet zo pessimistisch dat digitalisering leidt tot werkloosheid. Ik denk eerder tot een verschuiving van werk. En meer belasting inkomsten. Waarmee weer veel publieke dingen mee betaald kunnen worden en ook zorgt voor werk.



Wade
Artikels: 0
Berichten: 1016
Lid geworden op: za mei 05, 2007 23:16
Locatie: Bélgica

Re: Brazilie Nieuws: Pix, PicPay en Whatsapp Pay

Bericht door Wade » di jul 07, 2020 11:17

joaninha schreef:
di jul 07, 2020 08:57
Ook bij steeds meer straatventers is het mogelijk om digitaal te betalen. Velen hebben een betaal apparaatje bij zich. En als Nederlander is het bij de meeste winkels in Brazilië ook gewoon mogelijk om met je bankpasje te betalen. Van de geldautomaten die steeds hogere kosten rekenen hoef je daardoor minder gebruik te maken.
Ik ben wel blij dat steeds meer via internet geregeld kan worden. Ook veel zaken worden er goedkoper door omdat je dure bankkosten kunt omzeilen.
Natuurlijk verdwijnt er werk. Maar er komt ook nieuw werk bij. Neem alleen al die koerierdiensten die pakjes en eten etc. Bezorgen .
Het geld blijft rollen. Ook al is het digitaal. Misschien boek je eerder een pousada of een uitje omdat je dat eenvoudig via booking.com kunt doen. Misschien neem je meer een taxi of laat je eten bezorgen omdat je dat via een app op je smartphone kunt doen tegen lagere kosten. De burocratie wordt minder omdat je dingen online kunt doen en regelen. Dit zorgt dat drempels die de boel afremmen worden verminderd. Taalbarrières verminderen door appjes etc. die in meerdereI talen werken. Ik ben niet zo pessimistisch dat digitalisering leidt tot werkloosheid. Ik denk eerder tot een verschuiving van werk. En meer belasting inkomsten. Waarmee weer veel publieke dingen mee betaald kunnen worden en ook zorgt voor werk.
Uiteraard, ik ben er mee akkoord dat je heel erg veel zaken kan (en dat zal ook in die richting evolueren) digitaliseren. Dat heet mee gaan met de tijd.
Maar de circulatie van cash geld 100% laten verdwijnen? In Europa (de meeste landen toch): ja, in Brazilië (bij uitbreiding Latijns-Amerika): nee.



joaninha
Artikels: 0
Berichten: 495
Lid geworden op: ma sep 25, 2017 20:48

Re: Brazilie Nieuws: Pix, PicPay en Whatsapp Pay

Bericht door joaninha » di jul 07, 2020 11:27

Daar ben ik het ook mee eens. Naast digitaal moet er ook normaal betaald kunnen worden. Maar wat ik wilde zeggen is dat door digitalisatie werk verdwijnt, maar er ook nieuw werk door ontstaat.
En uiteraard moet het ook eerlijker. Zodat niet een groot deel van het geld als provisie naar bedrijven als Uber, Facebook, Booking etc. gaat. Die via ingewikkelde constructies belasting ontwijken en het geld doorsluizen naar de aandeelhouders in bijvoorbeeld de Verenigde Staten.



Plaats reactie