Brazilie Nieuws: Het nieuwe normaal: geen files meer in banken?

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Redactie
Artikels: 2008
Berichten: 2256
Lid geworden op: di nov 14, 2017 16:18
Contacteer:

Brazilie Nieuws: Het nieuwe normaal: geen files meer in banken?

Bericht door Redactie » do jun 25, 2020 20:06

Brazilie Nieuws: Het nieuwe normaal: geen files meer in banken?
by Redactie


Afbeelding
Eerder deze maand werd hier al melding gemaakt van de versnelde digitalisatie van de Braziliaanse maatschappij. Wat de banken betreft, begon die digitalisatie al eerder. De Banco Inter, voorheen Banco Intermedium (gehuisvest in Belo Horizonte – Minas Gerais), bood in 2014 al een volledige...

Read more



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Brazilie Nieuws: Het nieuwe normaal: geen files meer in banken?

Bericht door borsjea » za jun 27, 2020 21:12

Het mooie van een aantal digitale banken is dat deze geen DOC/TED kosten in rekening brengen.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Brazilie Nieuws: Het nieuwe normaal: geen files meer in banken?

Bericht door Progresso » zo jun 28, 2020 15:17

Het is nog niet zo lang geleden dat ik om de 3 maanden bij staatsbank BB in een enorme rij moest staan om een nieuwe onmogelijk te onthouden lettercombinatie moest ophalen om gebruik te maken van de bankdiensten. Wat een horror, minimaal een halve dag volledig naar de verdoemenis.

Nog even afgezien dat men ook meende om ieder half jaar te moeten staken.

Ik heb nu Inter en ik kan zeggen dat het een verademing is.

Ik ben wel benieuwd wat er met die tienduizenden volstrekt nutteloze beambten bij die staatsbanken gaat gebeuren.



Gebruikersavatar
Baiano
Artikels: 0
Berichten: 530
Lid geworden op: di mar 20, 2018 22:48

Re: Brazilie Nieuws: Het nieuwe normaal: geen files meer in banken?

Bericht door Baiano » zo jun 28, 2020 18:54

Progresso schreef:
zo jun 28, 2020 15:17
Ik ben wel benieuwd wat er met die tienduizenden volstrekt nutteloze beambten bij die staatsbanken gaat gebeuren.
Die gaan hun baan verliezen, simpel. Trouwens, in al die jaren heb ik erg veel ervaringen opgebouwd met diverse Braziliaanse banken. Heb er zelden iemand ontmoet die een poging deed om het verschil uit te maken. Dienstverlening staat niet op hun lijstje van prioriteiten, zelfs niet nu dat de digitalisatie aan een versneld tempo verloopt. Probeer maar eens een probleem op te lossen, ALS je er al in slaagt om een menselijk wezen aan de telefoon te krijgen in plaats van een robot.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Brazilie Nieuws: Het nieuwe normaal: geen files meer in banken?

Bericht door Progresso » zo jun 28, 2020 20:29

Ja, die verliezen hun baan. Dat is mij ook wel duidelijk.

Die Corona-crisis laat zien dat juist Brazilië een enorme inhaalslag maakt waar andere landen decennia over hebben gedaan. Bij veel ICT projecten werd er altijd veel beloofd maar de werkelijkheid was vaak weinig rooskleurig.

Brazilië hoeft vaak niet meer het hele wiel uit te vinden en kan daarom in een razendsnel tempo processen digitaliseren.

Voorbeeldje, ik moet mijn RNE weer verlengen. Het hele proces, alle documenten, uittreksels en benodigde certificaten kon ik in een half uurtje online invullen de afspraak kon ik netjes online agenderen. Ik kan me nog herinneren dat ik de vorrige keer minimaal 3 keer op en neer moest naar de Policia Federal, ergens een foto moest laten maken en ergens in zo'n handig betaalkantoortje door een gleuf wat geld moest steken waarachter dan achter een geblindeerd raam iemand wat codes op je factuur printte die dan als bewijs diende dat je betaald had. Dan moest je nog naar een cartorio waar je uren in de rij stond om een gewaarmerkt kopie van je paspoort te bemachtigen.

Kortom, een hoop nutteloze banen gaan in zeer korte tijd verloren.

Dat kan niets anders betekenen dat er miljoenen werklozen bij komen. En om eerlijk te zijn zie ik niet hoe al die mensen die nauwelijks een middelbaar schooldiploma hebben zichzelf nieuwe skills aanmeten.

Ik zie ook geen enkel visionair plan hoe Brazilië deze miljoenen mensen een perspectief gaat bieden.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Brazilie Nieuws: Het nieuwe normaal: geen files meer in banken?

Bericht door borsjea » wo jul 01, 2020 13:14

Het Coronavirus heeft er voor gezorgd dat de file niet meer in de bank staat maar er buiten :D
Het caixa beeld, lange rijen tot ver buiten de bank zie je nu ook bij de andere banken, alleen de automaten zijn vrij toegankelijk. Automaten die vrijwel alle tele-banking zaken kunnen regelen iets waar Brazilië veel verder is dan Brazilië. Toch zie je nog een enorme groep die hun bolleto aanhet lokket betaald, verbaas mij dat er hier ook niets extra voor wordt gerekend de kosten van dit proces komen zo bij de klanten vd bank te liggen.



Plaats reactie