Mijn Brazilië Canjica, een soort van Braziliaanse pap met witte mais en kokos

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mijn Brazilië
Artikels: 114
Berichten: 196
Lid geworden op: zo okt 28, 2018 11:05
Locatie: Nederland
Contacteer:

Mijn Brazilië Canjica, een soort van Braziliaanse pap met witte mais en kokos

Bericht door Mijn Brazilië » vr jan 03, 2020 17:05

Mijn Brazilië Canjica, een soort van Braziliaanse pap met witte mais en kokos
by Mijn Brazilië

Canjica Canjica is een Braziliaans recept wat je wel zou kunnen vergelijken met rijstepap alleen is het gemaakt van andere ingrediënten. Canjica is gemaakt van Braziliaanse witte mais en geraspte kokos en is erg populair in Brazilië. Het wordt vooral veel gegeten in de winter (in Brazilië rond de maand Juni) tijdens de Festas Juninas. …
Read More Read More

Source:...

Read more



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Mijn Brazilië Canjica, een soort van Braziliaanse pap met witte mais en kokos

Bericht door Martinho » za jan 04, 2020 05:15

Ik begrijp heel goed dat het moeilijk is, of vrijwel onmogelijk, om alles over Brazilie te weten, Ik waardeer het ook dat er een poging wordt gedaan om wat leuke onderwerpen te beschrijven. Zoals dit.
Maar het is oppassen met generaliseren. Het komt mij voor dat dit gerecht mogelijk heel populair is in het NO, of Ceara, maar ik ken het in Rio niet. Ik had zelfs nog niet van witte mais gehoord, ik dacht dat tapioca werd bedoeld dat ik wel in de supermarkt zie liggen, en in juni (voor de festas de juninho) zelfs in bergen. Misschien gebruiken ze het dan voor zoiets, dat weet ik dan weer niet.

Maar zo leer je nog eens wat.

Die junifeesten, hier in Petropolis gecombineerd met het bauernfest (of misschien heeft dat dezelfde achtergrond) zijn wel grappig, iets dat we volgens mij in Nederland niet kennen. Er staat een "boerenechtpaar" centraal, twee verklede personen... verder heb ik het niet erg goed begrepen hoor. Hier (RJ Petropolis) is het dan een straat doorlopend naar het glaspaleis met een soort braderie, veel eten en drinken, en op een podium allerlei Duits aandoende volksdansen en een hoempa orkest. Dat zal dan weer iets zijn dat meer uit het zuiden komt, waar veel Duitsers destijds heengingen.

Met oud-en-nieuw schijnt het dan weer de gewoonte te zijn om bakeljouw te eten. Stokvis dus. Dat moet haast wel weer uit Portugal stammen, waar volgens de verhalen 365 verschillende stokvisgerechten zijn, voor elke dag één. (Dit klopt vast niet, ik kreeg maar zelden stokvis in Portugal)



comulder
Artikels: 0
Berichten: 614
Lid geworden op: do jul 30, 2009 13:52

Re: Mijn Brazilië Canjica, een soort van Braziliaanse pap met witte mais en kokos

Bericht door comulder » ma jan 06, 2020 10:46

Geen idee of canjica typisch iets voor N-O Brazilië is. Wat ik wel weet is dat mijn schoonmoeder het vaak als avondeten eet en daarbij dan regelmatig zegt dat het muito forte is, comida dos Indios. Vergeef me a.u.b mijn geschreven Portugees.



Plaats reactie