Brazilie Nieuws: Bonus: lezersbrief

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Redactie
Artikels: 2008
Berichten: 2256
Lid geworden op: di nov 14, 2017 16:18
Contacteer:

Brazilie Nieuws: Bonus: lezersbrief

Bericht door Redactie » zo dec 29, 2019 15:43

Brazilie Nieuws: Bonus: lezersbrief
by Redactie


Afbeelding
Het was niet de bedoeling om berichten te publiceren tussen Kerst en Nieuwjaar, maar we kregen een lezersbrief toegestuurd van een bezoeker van Brazilië Nieuws, naar eigen woorden een “expat met meer dan 20 jaar Brazilië-ervaring”, die we graag delen in deze stille periode. We vroegen hiervoor eerst toelating aan de schrijver die akkoord ging, onder voorwaarde dat we enkel zijn initialen zouden...

Read more



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7214
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Brazilie Nieuws: Bonus: lezersbrief

Bericht door Progresso » zo dec 29, 2019 16:08

Heel mooi geschreven.

Maar de schrijver zou juist het debat aan moeten gaan. Langs de zijlijn staan en uitsluitend observeren lost niets op en lijkt mij uiterst onbevredigend.

Ja, en dat debat mag best wel scherp zijn.



Gebruikersavatar
Baiano
Artikels: 0
Berichten: 530
Lid geworden op: di mar 20, 2018 22:48

Re: Brazilie Nieuws: Bonus: lezersbrief

Bericht door Baiano » zo dec 29, 2019 16:29

Progresso schreef:
zo dec 29, 2019 16:08
Maar de schrijver zou juist het debat aan moeten gaan. Langs de zijlijn staan en uitsluitend observeren lost niets op en lijkt mij uiterst onbevredigend.
Ik heb gelijkaardige ervaringen en kan heel goed begrijpen dat je in de praktijk liever buitenspel blijft. Brazilianen kunnen erg rancuneus zijn. Ik doe mee op dit forum omdat ik hier meestal op een verstandige manier kan debatteren en zie dat anderen dat ook doen. Mocht dat plots niet meer kunnen, dan zou ik het ook voor bekeken houden, net zoals ik hier al enkele mensen heb zien verdwijnen, om dezelfde reden.



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Brazilie Nieuws: Bonus: lezersbrief

Bericht door Martinho » zo dec 29, 2019 16:36

Discussieren heeft weinig zin als men niet naar elkaar luistert.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4634
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Brazilie Nieuws: Bonus: lezersbrief

Bericht door Felix » zo dec 29, 2019 23:06

Ik ben aan de brief begonnen maar heb hem nog niet uit, vooral ook omdat hij nauwelijks is onderverdeeld in paragrafen en alinea's en zo een scherm vol letters laat zien, bijna zo'n puzzel waarin je woorden moet zoeken.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4634
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Brazilie Nieuws: Bonus: lezersbrief

Bericht door Felix » zo dec 29, 2019 23:35

Ik heb het artikel even ergens anders wat meer onderverdeeld en voor mij leesbaar gemaakt.
Wel, als je in Brazilië woont als buitenlander, dan moet je jezelf gedeisd houden op dat vlak, dat was mijn les. Dat is inmiddels jaren geleden maar nooit of nimmer zal ik er nog aan beginnen.
Heeft hij daar niet een beetje gelijk in? Je bent hier te gast!

Volgens de wet mag je je trouwens zelfs als buitenlander ook helemaal niet met Braziliaanse politiek bezig houden en inderdaad politiek is hier een heet gebeuren. Ik weet niet of het nóg zo is maar van de dag voor de verkiezingen tot en met de dag erna is het daarom verboden alcoholische dranken te verkopen en zijn de café's dicht.

Ook in NL is het moeilijk om met mensen vriend te blijven als die er echt heel andere politieke meningen op na houden want dat houdt dan ook in dat ze een heel andere visie op het leven hebben dan jij. Ik begin met bepaalde mensen in mijn omgeving bewust niet over politiek en bepaalde vriendschappen heb ik inderdaad laten stranden vanwege politieke opstellingen.

Zowel lula, dilma als bolsonaro wakkeren en wakkerden de polatrsatie bewust heel erg aan, maar lula was toch veel diplomatieker en wist zich veel amaibeler te gedragen dan een bolsonaro die niet meer diepte heeft dan een houten vlondertje en écht voortdurend en bewust op het conflict uit is.

Nu ik je hele brief gelezen heb blijft bij mij toch de vraag over: 'Wat bedoel je nu eigenlijk, wat probeer je eigenlijk te zeggen?' Wat dat betreft heeft het iets gemeen met een toespraak van een politicus die met veel woorden weinig zegt. Mij ontbreekt het tenminste aan een conclusie.



Gebruikersavatar
Baiano
Artikels: 0
Berichten: 530
Lid geworden op: di mar 20, 2018 22:48

Re: Brazilie Nieuws: Bonus: lezersbrief

Bericht door Baiano » ma dec 30, 2019 00:04

Felix schreef:
zo dec 29, 2019 23:35
Nu ik je hele brief gelezen heb blijft bij mij toch de vraag over: 'Wat bedoel je nu eigenlijk, wat probeer je eigenlijk te zeggen?' Wat dat betreft heeft het iets gemeen met een toespraak van een politicus die met veel woorden weinig zegt. Mij ontbreekt het tenminste aan een conclusie.
Ik interpreteer het als een uitleg over de vaststelling dat er niet gereageerd wordt op het weblog in kwestie. Hier wel maar hier gaat het dan ook om een specifiek forum over Brazilië dat gewoon de stukjes van die blog overneemt. De schrijver zoekt volgens mij een verklaring waarom er niet gereageerd wordt en linkt dat aan zijn eigen motivatie om eveneens niet te reageren. Hij kiest duidelijk geen partij, en het ganse verhaal leidt er uiteindelijk toe dat beide polen fouten maken, dat geen van hen er na al die jaren in slaagde om van Brazilië een rechtvaardiger maatschappij te maken. En daar ben ik het wel mee eens. Al die armoede en het daaruit voortvloeiende geweld, dat is niet van vandaag. De overheid heeft het laten groeien, al vele decennia lang. I.p.v. met elkaar te vechten zouden ze beter samen knokken om die schrijnende ongelijkheden uit de wereld te helpen. Nu staat de ideologie in de weg.

Ik kan het mis hebben, maar dat is zowat de boodschap. Denk ik. Jullie mogen me verbeteren hoor, heb ik geen probleem mee.

En nogmaals, ik heb gelijkaardige ervaringen waardoor ik al lang geleden besloot om me in het gezelschap van Brazilianen in te houden. Het kwam bij mij nooit zover dat een van hen me moest terechtwijzen, zo van "Als je kritiek hebt, wat kom je hier dan doen? Keer dan terug naar je eigen land". Dat heb ik hen wel horen zeggen tegen andere buitenlanders, vaker dan eens. Felix heeft gelijk: politiek is een hete aardappel in Brazilië en als je daarin bijt, zijn er gevolgen.

Tenslotte is er de evolutie die ook beschreven wordt in die brief: vriendschappen gingen echt naar de haaien omwille van de politiek, ik heb het eveneens zien gebeuren. Ook ik vermijd het om over politiek te praten, tenzij ik mijn gesprekspartner goed genoeg ken, wat niet wil zeggen dat hij/zij mijn standpunten moet delen. Maar ik kan jullie verzekeren dat het hier om erg weinig mensen gaat, die ik op een hand kan tellen.



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Brazilie Nieuws: Bonus: lezersbrief

Bericht door Martinho » ma dec 30, 2019 06:11

In veel landen is er een sterke polarisatie gaande, al jaren eigenlijk. Gedeeltelijk is dat opkomend populisme, gedeeltelijk een beweging naar rechts, en gedeeltelijk een zich afwenden van politiek in het algemeen. Over het algemeen zie ik die ontwikkelingen niet als positief, maar ik weet dat er mensen zijn die veel belang hechten aan het gebruik van sociale media die m.n. die popularisering in de hand heeft geholpen. Hoe dan ook, we moeten er mee leren leven.
En dat laatste gaat steeds minder mensen goed af. We zijn erg bedreven om elkaar om de oren te slaan met ons insziens steekhoudende argumenten, maar de andere kant wordt vaak niet gehoord. Ik weet het: ook ik viel wel eens in die val. Hand in eigen boezem...

Politieke standpunten innemen is tegenwoordig minder mijn stijl. Niet dat ik mij nog GAST voel, dat zeker niet, ik ben wel degelijk inwoner met over het algemeen dezelfde rechten als alle andere inwoners, maar geen stemrecht. Niet dat ik dat echt zou willen hebben, hoor, maar daarom is het maar beter niet al te hoog van de toren te blazen.
En zeker nu, met een president die de emoties voor en tegen zo heeft opgeklopt, vermijdt ook ik een politieke discussie zelfs met vrienden en familieleden. Een enkele keer een steekje richting Bolsonaro hier laat ik me nog wel eens ontvallen, dat is het wel.

Maar voor de rest leef ik hier in vrede. Ja, die tegenstellingen zijn heel groot en ik heb niet (meer) de gedachte dat "we" dat op afzienbare termijn kunnen oplossen, maar aan de andere kant hebben wij zolang als we hier wonen gewoon omgegaan met allerlei slag van allerlei rangen en standen, en we respecteren iedereen die ons ook respecteert.



Gebruikersavatar
Baiano
Artikels: 0
Berichten: 530
Lid geworden op: di mar 20, 2018 22:48

Re: Brazilie Nieuws: Bonus: lezersbrief

Bericht door Baiano » ma dec 30, 2019 14:51

Martinho schreef:
ma dec 30, 2019 06:11
Politieke standpunten innemen is tegenwoordig minder mijn stijl. Niet dat ik mij nog GAST voel, dat zeker niet, ik ben wel degelijk inwoner met over het algemeen dezelfde rechten als alle andere inwoners, maar geen stemrecht. Niet dat ik dat echt zou willen hebben, hoor, maar daarom is het maar beter niet al te hoog van de toren te blazen.
Dat lijkt mij de kern van het verhaal, overigens ook bevestigd door Felix. Als buitenlander ben je hier inderdaad "te gast", ook al heb je dat gevoel niet meer na lange tijd in dit land te wonen. We zijn en blijven "gringos", over het algemeen goed aanvaard door de Brazilianen, zolang we maar niet luidop beginnen te toeteren hoe het moet, zeker niet wat de politiek betreft.

Ik zeg altijd als het gesprek die kant uitgaat en er vragende ogen op me gericht worden: sorry jongens, maar dit moeten jullie oplossen in de stembus. Een gringo heeft trouwens geen stemrecht, tenzij hij zich liet naturaliseren (dacht ik toch).

En daarom ben ik het niet eens met Progresso die vindt dat je net het debat moet aangaan, toch niet met de inwoners en stemgerechtigden van dit land (op dit forum kan dat uiteraard wel). Ik begrijp dat een goed debat bevredigend kan zijn, zeker als je met je eigen zienswijze iemand anders kan doen inzien dat hij of zij het misschien toch niet bij het rechte eind heeft (dit toegeven is al veel moeilijker). Dit laatste (tot de vaststelling komen dat je ongelijk hebt) is me al vaker dan eens overkomen in het leven. Vele jaren geleden had ik een leraar die tegen me zei: het wordt een meester hij die beseft dat je altijd een leerling blijft.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7214
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Brazilie Nieuws: Bonus: lezersbrief

Bericht door Progresso » ma dec 30, 2019 21:24

@Baiano, met Brazilianen ga ik in het algemeen ook niet in discussie. Ach, ik plaag ze wel eens. Ik zeg altijd dat ze in een democratie leven en zelf verantwoordelijk zijn voor de keuze van hun burgemeesters en gouverneurs. Nu heb ik wel het geluk dat Ceará en de gemeente waar ik woon voor Braziliaanse begrippen helemaalniet zo slecht wordt bestuurd. Ze vragen altijd hoe dat in Nederland of Zwitserland gaat. Ik zeg dan altijd dat een leraar of een politieagent in het voortgezet onderwijs meer verdient dan een parlementariër, burgemeester of wethouder. Ze kijken mij dan altijd vol ongeloof aan.

Tot zover de discussie met Brazilianen. Echter briefschrijver doelt op meer dan Brazilianen. Hij heeft het over Twitter, Facebook en dat soort media. Van Facebook heb ik eigenlijk wel afscheid genomen, zeker van een groep Nederlanders in Brazilië. Twitter daarentegen vind ik daarentegen weer een wat rijkere bron. Alle journalisten, ngo's, politieke partijen en opiniemakers zitten er op.

Helaas zitten er ook een aantal randdebielen die alles nazist, fascist, racist, bruinhemden enzovoort noemen. Mensen die volledig vast zitten in hun eigen gelijk. Veel waarde voegen dit soort mensen niet toe aan de maatschappij en als ze dan een punt hebben dan zijn ze door hun eerdere gescheld niet meer serieus te nemen.

Laten we deze gekkies, zowel ter linker als rechterzijde even voor wat het is om ze in hun eigen bubbel gaar te laten koken blijft er genoeg over om in debat te gaan.

Grote media outlets als NOS, NRC, De Groene, NGO's en politieke partijen gebruiken Twitter als hun marketing- en nieuwskanaal. Zoals we tijdens de bosbranden hebben gezien is er door die partijen nogal wat onzin geschreven over de Amazone waarbij gewoon wetenschappelijke feiten genegeerd werden. Ik ga die discussie aan. Spreek direct de journalist, ngo of redactie in kwestie aan als men onzin delibreert. De goede media en serieuze media zie je toch rectificeren. Ook politieke partijen zie je vaak terugkomen op hun eerder genomen standpunt als je ze met feiten confronteert. Er zijn wel uitzonderingen. Er zijn ook journalisten en mediahuizen die het plaatsen van foute informatie halfslachtig vergoelijken, niet alles corrigeren of heinmelijk corrigeren.

We hebben ook NGOs die gewoon leugens verkondigen, denk maar aan die pastoor van de Wervel die wist te vertellen dat de windmolens hier voor mijn deur op gestolen grond lagen.

En dan heb je nog de voorbijgangers die vanuit hun rijke Nederland en België oproepen tot boycotten, het liefst zien dat Brazilianen geen kansen krijgen om uit hun armoede te ontsnappen en het lieft zien dat 2 miljoen Brazilianen in bijvoorbeeld Amazone hun vergane voedsel in een pantervel bij elkaar sprokkelen.

Ik ga met die mensen wel de discussie aan. Ik merk dan vaak dat men een beeld heeft van Brazilië welke door toch wel eenzijdige journalistiek is gecultiveerd. Laat je de andere kant van het verhaal zien dan zie je toch wel vaak dat men bijdraait.

Tja, en soms heb ik er ook geen zin. Een paar weken geleden lag er voor jouw kust een olievlek van meer dan 50km2. Een Nederlandse journalist schrijft het verhaal over zonder alles te checken. Blijkbaar is in die paar weken de hele olievlek verdampt. Nooit meer iets over gehoord, maar of het verhaal klopte?

Kortom, ik denk dat we het er over eens zijn dat een discussie of debat met Brazilianen weinig toegevoegde waarde heeft. Daarentegen ben ik van mening dat juist met betrokken Nederlanders het nut heeft om de discussie en het debat wel aan te gaan. Juist omdat het in Brazilië vaak net even iets anders in elkaar zit als dat het in eerste instantie lijkt te zijn.



Gebruikersavatar
Baiano
Artikels: 0
Berichten: 530
Lid geworden op: di mar 20, 2018 22:48

Re: Brazilie Nieuws: Bonus: lezersbrief

Bericht door Baiano » ma dec 30, 2019 22:43

Heb nog nooit een Twitter account gehad, zie ook niet goed in wat ik er allemaal zou tweeten. Anderzijds, als je vindt dat Twitter een rijke bron vormt voor een discussie, go ahead. Ik herken me wel in dat Whatsapp verhaal, gebruik het voor contacten met vrienden & familie, of voor professionele doeleinden, maar krijg ook regelmatig allerlei bullshit (ook politiek getint) toegezonden van Braziliaanse oorsprong waar ik niet op reageer en meteen verwijder. Bij Facebook blijf ik nauwelijks stilstaan, tenzij er weer eens een Mister Bean filmpje voorbijkomt. De discussies aldaar zijn werkelijk bedroevend. Heb de brief nog eens herlezen, denk niet dat de schrijver op meer doelt dan de Brazilianen. Het gaat per definitie over Brazilië, Braziliaanse toestanden, Braziliaanse politiek, en het is juist dat Brazilianen voor een zeer groot deel hun gelijk willen halen via dergelijke media. Buiten een forum als dit denk ik dat er minder belangstelling is voor Brazilië dan wat wij hier misschien veronderstellen. De brief eindigt er ook mee: "Anderzijds is dit allemaal een niche en zal dit weblog nooit veel lezers hebben, denk ik zo". Hij zou weleens gelijk kunnen hebben.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7214
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Brazilie Nieuws: Bonus: lezersbrief

Bericht door Progresso » di dec 31, 2019 00:35

Wel, als de briefschrijver het heeft over Brazilianen dan kan ik hem alleen maar gelijk geven. Dan heeft discussie of debat weinig zin.

Ik observeer die soms levende discussies met enige gelatenheid. Denk er het mijne van en geloof het eigenlijk wel. Ik merk ook thuis wel dat als we ergens heen gaan of als het huis vol is dat ik me steeds verder terug trek. Erg veel diepgang zit er niet in de gesprekken en goed beargumenteren lukt de meesten ook niet. Ik moet zeggen dat ik dat wel een gemis vind.

Tja, en wat de kijkcijfers betreft. Natuurlijk is het een niche, maar daarom niet minder waardevol. Omdat het forum de artikelen van Brazilie Nieuws mag overnemen kan ik aan de statistieken gewoon zien dat men de artikelen leest. Dat men ze ook daadwerkelijk leest blijkt gewoon uit de tijd die men verbrengt op de aparte webpagina's. Dat zijn geen duizenden lezers natuurlijk.



Plaats reactie