Geld overmaken

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Plaats reactie
LeonBE
Artikels: 0
Berichten: 6
Lid geworden op: zo dec 17, 2017 15:29

Geld overmaken

Bericht door LeonBE » wo feb 20, 2019 22:45

Ik wil geld overschrijven van mijn Belgische rekening naar een rekening in Brazilie. Ik heb alle gegevens van de ontvanger waaronder de SWIFT code van de bank, maar ik kan bij mijn bank geen Braziliaanse real kiezen als valuta. Alleen dollar en wat andere valuta.
Hoe kan ik een exact bedrag in real overmaken naar een Braziliaanse rekening? Het gaat om de aankoop van een woning.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7211
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Geld overmaken

Bericht door Progresso » do feb 21, 2019 00:17




Gebruikersavatar
Baiano
Artikels: 0
Berichten: 530
Lid geworden op: di mar 20, 2018 22:48

Re: Geld overmaken

Bericht door Baiano » do feb 21, 2019 12:38

Je stuurt het geld in dollars of euros en bepaalt het bedrag op de wisselkoers, met wat overschot om zeker te zijn dat er genoeg aankomt. Der verkoper van de woning zal een câmbio (wissel) moeten uitvoeren bij de 'mesa do câmbio' van de bank waarbij er onderhandeld kan worden. Immers, de bank houdt altijd een wat lagere koers aan dan de officële dagkoers. Het geld moet ook geregistreerd worden bij de Centrale Bank van Brazilië, d.m.v. het verkoopscontract en een RDE (Registro Declaratório Eletrônico), de bank zal die documenten opvragen. De verkoper kan daarvoor zorgen i.s.m. de bank, ofwel met de hulp van een 'corretor de câmbio' (die rekenen wel een ereloon aan).



Gebruikersavatar
Ivan Bahia
Artikels: 0
Berichten: 189
Lid geworden op: za jul 21, 2018 16:19
Locatie: Salvador / Bahia
Contacteer:

Re: Geld overmaken

Bericht door Ivan Bahia » zo feb 24, 2019 00:35

Hou er ook rekening mee dat de Braziliaanse overheid en de banken graag van de gelegenheid gebruik maken om onderweg wat taksen te heffen (dit dus bovenop de lagere koers die de banken er op na houden) ... dit verklaart oa. waarom Baiano suggereert om 'met wat overschot' te storten ;-)

Mijn ervaring is (en blijft) dat een 'overschrijving' via Paypal nog steeds 1 van de meest efficiente manieren is om geld naar Brazilië over te maken.


Je leeft maar één keer, maak er het beste van en ... geniet :D
Je kan ons steeds bereiken voor Bahia-informatie via onze site https://ivan-salvador-bahia-guide.com.br/

Gebruikersavatar
Baiano
Artikels: 0
Berichten: 530
Lid geworden op: di mar 20, 2018 22:48

Re: Geld overmaken

Bericht door Baiano » zo feb 24, 2019 13:29

Ivan Bahia schreef:
zo feb 24, 2019 00:35
Mijn ervaring is (en blijft) dat een 'overschrijving' via Paypal nog steeds 1 van de meest efficiente manieren is om geld naar Brazilië over te maken.
Juist, of eventueel Transferwise. Maar de bedragen zijn beperkt, bij Transferwise bvb max. R$ 30.000 per keer en R$ 50.000/jaar. Een woning zal duurder zijn en dan gaat het niet op die manier.



LeonBE
Artikels: 0
Berichten: 6
Lid geworden op: zo dec 17, 2017 15:29

Re: Geld overmaken

Bericht door LeonBE » ma feb 25, 2019 21:20

Ik heb inmiddels begrepen dat ik de overschrijving kan doen via een correspondentbank. Informatie hierover staat ook op de website van Caixa. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik moet bij de overschrijving het rekeningnummer en SWIFT code van de correspondentbank (Commerzbank Frankfurt) invullen en in de omschrijving de gegevens van de ontvanger en de bank van de ontvanger. Maar ik heb geen idee of ik bij de overschrijving de naam en het adres van de ontvanger moet opgeven of van de correspondentbank.



Gebruikersavatar
Baiano
Artikels: 0
Berichten: 530
Lid geworden op: di mar 20, 2018 22:48

Re: Geld overmaken

Bericht door Baiano » di feb 26, 2019 02:01

LeonBE schreef:
ma feb 25, 2019 21:20
Maar ik heb geen idee of ik bij de overschrijving de naam en het adres van de ontvanger moet opgeven of van de correspondentbank.
Naam van de ontvanger (adres hoeft niet), zijn CPF nummer (of CNPJ als het om een vennootschap gaat), naam van de bank, IBAN code (kan de ontvanger opvragen bij zijn bank, ook via banking online), nummer van het agentschap (4 cijfers) en het bankrekeningnummer. Belangrijk: reden van de overschrijving vermelden (schenking, aankoop woning, investering....)



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Geld overmaken

Bericht door Martinho » di feb 26, 2019 03:05

... en als er ook maar een komma niet goed zit houdt de bank de vrijgave tegen.



Plaats reactie