Toverwoord "PROCON"
Geplaatst: ma dec 03, 2018 16:02
Ik denk dat iedereen het wel kent. Een probleem met je telecomprovider, je bank, een grote retailwinkel, luchtvaartmaatschappij, postbezorger of één andere dienstverlener.
Klagen moet meestal via een website die zo is opgezet dat je al moeilijk het nummer kan vinden om je beklag te doen. Mocht het lukken om je beklag telefonisch (via het zogenaamde SAC-nummer) te doen dan kom je via een lange wachtrij in contact met een callcentre medewerker die zo is opgeleid dat ze zegt dat het allemaal heel erg is wat er gebeurd is maar het resultaat is altijd dat je van het kastje naar de muur wordt gestuurd en je alsnog naar je geld kunt fluiten.
Ik heb aan dat soort praktijken een pesthekel en toon altijd weinig geduld. Ik vraag altijd even om een schriftelijk bevestiging van het gesprek met daarin het protocolnummer van het gesprek. Die callcentre medewerkers hebben nog wel eens de neiging om dan de verbinding te verbreken (gebeurt ook steeeds minder), maar bij de communicatie per e-mail gaat het dan weer makkelijker.
Nu heb je een officiele instantie die heet Procon. (Programa de Proteção e Defesa do Consumidor), zover ik weet in iedere gemeente van Brazilië.
Ik geef de dienstverleners altijd één kans om het op te lossen. Komt er een standaard kletsverhaal dan vraag ik altijd schriftelijk om de juiste bedrijfsgegevens, dus CNPJ, adres, juiste bedrijfsnaam etc. en stuur dan een beleefd mailtje met in de kop "Procon" en het nummer van het protocol.
Alleen het sturen van dit mailtje, waarin je duidelijk maakt dat je aangifte gaat doen bij de Procon is bij mij de afgelopen jaren in nagenoeg alle gevallen succesvol geweest. Het gaat dan om bedragen van een paar tientjes tot enkele honderden reais. In een geval (de internetprovider van een andere website die ik beheer, die mijn domeinnaam heeft laten vervallen) heb ik daadwerkelijk aangifte gedaan. De schade was vele honderden reais, maar de aangifte was de deur nog niet uit en alsof het een magisch wonder betrof was de casus binnen enkele uren opgelost.
Mocht je dus een "stoere" partij tegenover je vinden, dan moet je dus gewoon die aangifte doen. Dat gaat heel makkelijk. Als je in Fortaleza woont kun je gewoon een [ur=https://play.google.com/store/apps/deta ... &hl=pt_BRl]app-je downloaden[/url].
Klagen moet meestal via een website die zo is opgezet dat je al moeilijk het nummer kan vinden om je beklag te doen. Mocht het lukken om je beklag telefonisch (via het zogenaamde SAC-nummer) te doen dan kom je via een lange wachtrij in contact met een callcentre medewerker die zo is opgeleid dat ze zegt dat het allemaal heel erg is wat er gebeurd is maar het resultaat is altijd dat je van het kastje naar de muur wordt gestuurd en je alsnog naar je geld kunt fluiten.
Ik heb aan dat soort praktijken een pesthekel en toon altijd weinig geduld. Ik vraag altijd even om een schriftelijk bevestiging van het gesprek met daarin het protocolnummer van het gesprek. Die callcentre medewerkers hebben nog wel eens de neiging om dan de verbinding te verbreken (gebeurt ook steeeds minder), maar bij de communicatie per e-mail gaat het dan weer makkelijker.
Nu heb je een officiele instantie die heet Procon. (Programa de Proteção e Defesa do Consumidor), zover ik weet in iedere gemeente van Brazilië.
Ik geef de dienstverleners altijd één kans om het op te lossen. Komt er een standaard kletsverhaal dan vraag ik altijd schriftelijk om de juiste bedrijfsgegevens, dus CNPJ, adres, juiste bedrijfsnaam etc. en stuur dan een beleefd mailtje met in de kop "Procon" en het nummer van het protocol.
Alleen het sturen van dit mailtje, waarin je duidelijk maakt dat je aangifte gaat doen bij de Procon is bij mij de afgelopen jaren in nagenoeg alle gevallen succesvol geweest. Het gaat dan om bedragen van een paar tientjes tot enkele honderden reais. In een geval (de internetprovider van een andere website die ik beheer, die mijn domeinnaam heeft laten vervallen) heb ik daadwerkelijk aangifte gedaan. De schade was vele honderden reais, maar de aangifte was de deur nog niet uit en alsof het een magisch wonder betrof was de casus binnen enkele uren opgelost.
Mocht je dus een "stoere" partij tegenover je vinden, dan moet je dus gewoon die aangifte doen. Dat gaat heel makkelijk. Als je in Fortaleza woont kun je gewoon een [ur=https://play.google.com/store/apps/deta ... &hl=pt_BRl]app-je downloaden[/url].