Vastgoed kopen geeft weer een permanent visum

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Vastgoed kopen geeft weer een permanent visum

Bericht door Martinho » ma nov 26, 2018 21:38

Terug van weggeweest: het kopen van vastgoed, zoals een huis om in te wonen, geeft weer de mogelijkheid een permanent visum te krijgen.
De eis dat het werkgelegenheid geeft komt dus in dit geval te vervallen.
Dit stond recent in de DOU, ik weet niet of de normen en regels al gepubliceerd zijn.
Het minimum te investeren bedrag is 1 miljoen reais.

Twee jaar na afgifte voorlopig, na eerste verlenging permanent.



Gebruikersavatar
Baiano
Artikels: 0
Berichten: 530
Lid geworden op: di mar 20, 2018 22:48

Re: Vastgoed kopen geeft weer een permanent visum

Bericht door Baiano » ma nov 26, 2018 23:25

Martinho bedankt voor de tip!



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Vastgoed kopen geeft weer een permanent visum

Bericht door Progresso » di nov 27, 2018 00:44

Mooi nieuws ik ga gelijk adverteren.



René
Artikels: 0
Berichten: 864
Lid geworden op: do mar 06, 2008 03:19
Locatie: Fortaleza, Brazilie
Contacteer:

Re: Vastgoed kopen geeft weer een permanent visum

Bericht door René » di nov 27, 2018 04:16

Misschien een link?



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Vastgoed kopen geeft weer een permanent visum

Bericht door Progresso » di nov 27, 2018 18:39

CONSELHO NACIONAL DE IMIGRAÇÃO

RESOLUÇÃO NORMATIVA Nº 36, DE 9 DE OUTUBRO DE 2018

https://www.jusbrasil.com.br/diarios/21 ... 018-pg-162


Minimumbedrag in het Noord-Oosten RS 700.000, zeg maar zoñ beetje €150.000.




borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Vastgoed kopen geeft weer een permanent visum

Bericht door borsjea » di nov 27, 2018 19:59

Martinho schreef:
ma nov 26, 2018 21:38
De eis dat het werkgelegenheid geeft komt dus in dit geval te vervallen.
Het minimum te investeren bedrag is 1 miljoen reais.
Bij een woning in deze prijsklasse heb je wel een Empregador Doméstico nodig!



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Vastgoed kopen geeft weer een permanent visum

Bericht door Martinho » di nov 27, 2018 21:53

Wel twee, maar dat is dus geen eis.

Ik begrijp nu wel, dat er een eis is dat het huis daadwerkelijk wordt onderhouden, het bewijs daarvoor moet worden gegeven bij de verlenging.
Nu maar hopen dat de president elect dat niet na zijn aantreden met één pennenstreek weer ongedaan maakt. Als hij Trump echt nadoet vrees ik het ergste, al weet ik niet of hier het regeren per decreet ook mogelijk is.

Ik weet wel dat tot een jaar of 10 geleden er vreselijk gesjoemeld werd met het toenmalige investeringsvisum. Op papier een gepland huisje kopen van minimaal 50 mille en ziedaar: een permanent visum zonder "prazo". Natuurlijk naast het "adopteren" van een 16 jarig meiske, of de aanschaf van een diplomatiek paspoort. Ik weet niet of die tijden terugkeren, of zouden moeten terugkeren.

Ik ben ook een beetje in verwarring gebracht door het bezigen van de term "indeterminado" dat vroeger gewoon iets anders was dan "permanente".



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Vastgoed kopen geeft weer een permanent visum

Bericht door borsjea » wo nov 28, 2018 13:21

Martinho schreef:
di nov 27, 2018 21:53
Nu maar hopen dat de president elect dat niet na zijn aantreden met één pennenstreek weer ongedaan maakt. Als hij Trump echt nadoet vrees ik het ergste, al weet ik niet of hier het regeren per decreet ook mogelijk is.
De gekozen president heeft voor dat hij gekozen werdt aangeven dat hij met betrekking tot handelsbetrekking meer wilde richten op landen buiten Zuid Amerika en negatief buitenlander beleid lijkt mij daarom niet logisch.



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Vastgoed kopen geeft weer een permanent visum

Bericht door Martinho » wo nov 28, 2018 15:20

Het aanknopen van handelsbetrekkingen buiten Zuid-Amerika (volgens mij heeft China al een grote rol, en er was ook wel wat met landen in het midden-oosten die nu voor het hoofd worden gestoten, Europa en met name Nederland is een belangrijke partner maar dan moet je niet al te vijandig tegen de inheemse bevolking zijn) is natuurlijk wel even wat anders dan het mogelijk maken van privé-investeringen. Ik zal niet ontkennen dat het aantrekken van rijke big-spenders waarschijnlijk wat trickle-down effecten heeft, ze hebben toch gauw een dienstmeisje en tuinman nodig en iemand om het zwembad schoon te houden, maar of het terugkeren van de toestanden van voor 2009 in met name het N-O (we kennen het verhaal van Lagoinha vast nog wel, maar dat stond echt niet op zichzelf, tal van grote en kleine projectontwikkelaars waren er bezig en hebben elk tal van slachtoffers gemaakt) zo goed is. Het immigratiebeleid op dat punt was echt niet voor niets aangescherpt.
Maar goed, er is nu in ieder geval een proefperiode van twee jaar. Misschien ook dat het bezigen van de status "indeterminado" in plaats van "permanente" ook betekent dat het visum kan worden ingetrokken als het mis gaat. Afwachten maar.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Vastgoed kopen geeft weer een permanent visum

Bericht door Progresso » wo nov 28, 2018 15:45

@martinho

Ik denk dat een hoop mensen in Europa het een beetje zat zijn. In welke richting je ook in Europa kijkt is er wel een fors conflict. Heb je nu een flinke overwaarde op je huis, lekker verkopen en met een AOW en een klein pensioen is het hier goed uit te houden. In het Noord-oosten kun je met zijn tweeen goed levenhier met een inkomen van rond de R$10.000. Als je kleine kinderen hebt zou ik nog lekker een paar jaar in Nederland blijven en daar nog geld verdienen en proberen wat te sparen. Zijn ze het huis uit en kun je je inkomsten vanuit of in Brazilië verdienen dan zou ik een ieder adviseren om lekker hier te komen wonen.

De nadelen om hier te wonen (Noord-Oosten):

Criminaliteit
Onderwijs voor je kinderen
Burocratie
Streng drugsbeleid

De voordelen

Goede gezondheidszorg, zowel prive als SUS, met de aantekening dat prive wel heel duur is, zeker als je ouder wordt en SUS kampt met veel logistieke problemen (soms zeer lange wachtijden).
Zeer lage belastingen op inkomen, geen vermogensbelasting
Vrijheid
Natuur
Goedkoop leven
Ruimte

Ik denk dat de nieuwe regels weer een hoop volk hier naar toe gaat brengen.



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Vastgoed kopen geeft weer een permanent visum

Bericht door Martinho » wo nov 28, 2018 16:13

Het is met een klein pensioen en op zijn hoogst 80% van de AOW wel te doen omdat de real op dit moment zo lekker laag staat. Meer dat 4 reais voor een Euro, dat scheelt een boel. Er waren tijden dat het maar iets meer dan twee reais voor een euro was, en dan kom je er met je pensioentje echt niet.

Het zwitserlevengevoel is echt wel een beetje geweest volgens mij. Natuurlijk, mensen die een eigen huis (hypotheekvrij het liefst) te verkopen hebben hebben een voorsprong, maar het investeren in stenen die geen huur oid opbrengen (omdat je zelf ergens moet wonen) vereist andere bronnen om aan die minimaal 10 mille te komen (ik spendeer meer, met name door de verzekering e.d.).



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Vastgoed kopen geeft weer een permanent visum

Bericht door Progresso » do nov 29, 2018 00:13

Maar volgens mij zijn Rio en Sao Paulo fors duurder. Ik schrok mij rot een paar maanden geleden in Rio en SP.

Tja, ziektekostenverzekeringen zijn erg duur en je kunt de keus maken om het niet te doen.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Vastgoed kopen geeft weer een permanent visum

Bericht door borsjea » do nov 29, 2018 14:05

Woon op zo´n 65km van São Paulo en hier zie je al een behoorlijk verschil in kosten levensonderhoud.
Wat woning betreft voor een miljoen heb je in São Paulo een van 80m2 een beetje buiten die stad heb je voor dat bedrag minimaal het dubbelen.



joaninha
Artikels: 0
Berichten: 493
Lid geworden op: ma sep 25, 2017 20:48

Re: Vastgoed kopen geeft weer een permanent visum

Bericht door joaninha » do nov 29, 2018 18:48

Ik heb een beetje van Brazilië gezien. Maar als ik gepensioneerd ben zou ik er niet gaan wonen. Dan zijn er in het rustige en veilige Europa betere mogelijkheden buiten Nederland. Ik woon al 20 jaar gedeeltelijk in Tsjechië en het bevalt me er goed. Beter als in Nederland. Het bier is er net zo duur als in Brazilië, maar beter. Veel dingen zijn er goedkoper als in Nederland en Brazilië. motorrijtuigenbelasting geen BPM. Redelijk goede en betaalbare gezondheidszorg, misschien wel beter als in Nederland. Geen ingewikkelde regels. Niet wonen achter een hoge muur met bewaking. Alleen de winter bevalt me er niet. Maar dan kan ik later misschien een paar maanden per jaar naar Brazilië.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Vastgoed kopen geeft weer een permanent visum

Bericht door Progresso » vr nov 30, 2018 17:17

Ieder land heeft zijn voor- en nadelen. Heel af en toe ben ik het ook wel eens helemaal zat hier. In zo'n depressief moment kijk ik dan naar een herhaling van "De Rijdende Rechter" (die met Mr. Visser, niet met die rare snuiter met zijn sjaaltje). Dan weet ik het weer. Ik ben blij dat ik hier mag wonen.



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Vastgoed kopen geeft weer een permanent visum

Bericht door Martinho » vr nov 30, 2018 18:54

Het is niet alleen die rijdende rechter (waar je inderdaad depressief van wordt) maar eigenlijk de hele atmosfeer. Het zal zijn dat er te veel mensen op elkaars lip zitten, maar het viel mij steeds meer op dat in steden en bijvoorbeeld de café´s steeds meer en vaker verbaal geweld, en helaas soms ook fysiek geweld voorkwam. Nog erger voor iemand die getrouwd is met een allochtoon is de haat tegen buitenlanders, die aanzienlijk is toegenomen met name na het intreden van het radicale populisme met Fortuijn.

Ik weet niet wat de toekomst brengt wat dat betreft, maar ik heb veel goede kennissen en vrienden gemaakt in Brazilie, en eigenlijk maar een paar echte vijanden. Die laatste (het is er eigenlijk maar 1) gedroeg zich zoals de eisers bij de rijdende rechter, en ik heb dan ook een rechtszaak aan mijn broek gehad voor iets onbenulligs (ik had geprotesteerd tegen zijn bewind als subsyndico waarbij er duidelijk werd gesjoemeld met het geld, ONS geld) en die hij ook verloor, mede dankzij mijn vrouw die tenminste echt Portugees kan schrijven (iets dat een OAB advocaat niet zelden mist) en bovendien de wet wel kent. Sindsdien heb ik weer wat vertrouwen in de rechtsgang hier.



joaninha
Artikels: 0
Berichten: 493
Lid geworden op: ma sep 25, 2017 20:48

Re: Vastgoed kopen geeft weer een permanent visum

Bericht door joaninha » za dec 01, 2018 10:28

Het grootste bezwaar voor mij om later in Brazilië te gaan wonen zijn de zorgkosten. Als oudere is het natuurlijk hartstikke duur om je er te verzekeren. In de EU heb je dit probleem niet. Ook heb je binnen de EU geen korting op de AOW. Ik kan wel max 2 x 90 dagen per op vakantie in Brazilië en ben dan verzekerd via mijn reisverzekering als ik daar ziek zou worden. Als ik daarom een extra vliegticket moet kopen is dat altijd nog goedkoper. Maar misschien koop ik later wel een niet te duur appartementje voor mijn vriendin en mij als ik gepensioneerd ben en mijn woning in Nederland heb verkocht. Ik huur daar dan wel een kamer of koop een chalet waar ik in Nederland kan verblijven. Maar zo ver is het nog niet. Misschien zijn over 10 jaar de regels weer anders.



René
Artikels: 0
Berichten: 864
Lid geworden op: do mar 06, 2008 03:19
Locatie: Fortaleza, Brazilie
Contacteer:

Re: Vastgoed kopen geeft weer een permanent visum

Bericht door René » ma dec 03, 2018 05:56

@Progresso; Beter eerst even goed lezen voordat je onzin gaat adverteren.

@Martinho; "Terug van weggeweest: het kopen van vastgoed, zoals een huis om in te wonen, geeft weer de mogelijkheid een permanent visum te krijgen. De eis dat het werkgelegenheid geeft komt dus in dit geval te vervallen".

Art. 1º O Ministério do Trabalho PODERA conceder autorização de residência, nos termos do art. 35 da Lei nº 13.445, de 24 de maio de 2017, e dos art. 42 e 151, caput, do Decreto nº 9.199, de 2017, à pessoa física que pretenda, com recursos próprios de origem externa, realizar INVESTIMENTO imobiliário no Brasil com potencial para GERACAO DE EMPREGOS ou de renda no País.

Vrij vertaald, het ministerie van werkgelegenheid KAN toestemming geven voor een verblijfsvergunningals het gaat om investeringen in OG, niet de aanschaf van een eigen woning. Deze investeringen in OG moeten de potentie hebben om werkgelegenheid te creeeren.... die eis is dus niet vervallen



René
Artikels: 0
Berichten: 864
Lid geworden op: do mar 06, 2008 03:19
Locatie: Fortaleza, Brazilie
Contacteer:

Re: Vastgoed kopen geeft weer een permanent visum

Bericht door René » ma dec 03, 2018 06:03

@Joaninha; "Het grootste bezwaar voor mij om later in Brazilië te gaan wonen zijn de zorgkosten. Ook heb je binnen de EU geen korting op de AOW.
Geen idee waar je het over hebt. Als je gewoon in NL blijft ingeschreven, heb je geen korting op je AOW, en heb je gewoon je nl zorgverzekerin welke in Br geldig is. Ik meen dat je wel minimaal 3 maanden per jaar in NL moet verblijven. Hoe ze dat willen checken is mij niet duidelijk.
Probleem is hoe je 9 maanden per jaar in BR wil verblijven.



Plaats reactie