Gitarist Baden Powell

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Gitarist Baden Powell

Bericht door Martinho » zo jun 24, 2018 18:58

Ik zag in de Engelse afdeling een blog over Baden Powell, overgenomen uit gringoes.com

Heel interessant.
Baden Powell? Dat was toch die gast die lang geleden de padvinderij oprichtte? Ja, dat was m, maar dit is een Braziliaan die "gewoon" (zoals dat vaker gebeurt hier) de naam heeft gekregen van een een of andere beroemdheid. Vermoed ik, het kan een een nickname zijn.

Ik kende hem niet. Misschien niet verbazend, je kan niet iedereen kennen tenslotte, maar ik ben musicus (*) en al heb ik weinig met gitaar, iemand die niet meteen onder MPB van de laagste soort (of nog erger: rap) valt vind ik wel interessant. Ik ben dus even gaan zoeken op youtube en ja hoor, heel aangename muziek tussen klassiek, jazz en samba in, maar toch weer anders dan Bossa Nova.

Aanrader dus voor al diegenen die hem net als ik over het hoofd hebben gezien.

Dat brengt mij op Braziliaanse muziek in het algemeen. Al sinds ik wat belangstelling heb voor Brazilie (het nadert de 20 jaar) verbaas ik me over de hype van Braziliaanse muziek in o.a. Nederland. Alsof alles wat uit een in hun ogen exotisch land komt ook per definitie leuk of goed is. Dat is helaas niet zo, al moet je natuurlijk altijd rekening houden met zoiets als "smaak" waarover zoals iedereen weet niet valt te twisten.
Hoe dan ook, niemand in Nederland weet van bovengenoemde Baden. Maar wel van forro artiesten om maar een voorbeeld te noemen.

Toen ik de Bistro nog zelf bestierde met mijn vrouw, hadden wij een eenmans orkestje elke vrijdagavond ("happy hour") die een zeer breed repertoire had. Hij kon op verzoek ook de betere forro (soms best wel leuk, vooral als er bij gedanst wordt natuurlijk) en de betere MPB, naast een leuk repertoire van Engelse en Amerikaanse hits uit de jaren 70-80. Soms vergiste hij zich, ik herinner mij een keer dat hij zo´n platvloerse Braziliaanse hit deed waarop een van de dames gore gebaren ging maken, met vettig gelag van de heren. Toen heb ik hem verboden dat soort rommel te brengen. Paste echt niet in mijn concept vond ik, gelukkig vond hij dat ook.

(*) Vanaf mijn 8 ste levensjaar kreeg ik lessen in muziektheorie en blokfluit. Later ging ik lessen volgen in solfege, harmonieleer en compositie, speelde een jaar of 10 in een band (Andromeda) en dirigeerde een ensemble. Vandaar dat ik rond 1980 ook koordirectie ging studeren, en als oefening belandde ik als dirigent van een koor, later nog een paar en tenslotte een kamerorkest.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Gitarist Baden Powell

Bericht door Felix » zo jun 24, 2018 19:34

Baden Powell de Aquino (Varre-Sai, 6 de agosto de 1937 — Rio de Janeiro, 26 de setembro de 2000)



Plaats reactie