Toekomst van het forum

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Toekomst van het forum

Bericht door Martinho » vr jun 15, 2018 15:23

JimVe weet ik: die is twee jaar geleden overleden. De anderen moet je aan de crowd van Fortaleza vragen.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7210
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Toekomst van het forum

Bericht door Progresso » vr jun 15, 2018 15:44

Ja, dat brengt me gelijk op iets anders natuurlijk. De leden die je nu ziet zijn natuurlijk de actieve leden van het oude "fortalezacorner" plus de nieuwe leden sinds 2017. Het oude Brazilieforum is gearchiveerd. Daar zat natuurlijk een wat breder publiek. Ik heb nooit de moeite genomen om die mensen te benaderen. Als men interesse heeft komt men vanzelf hier.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7210
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Toekomst van het forum

Bericht door Progresso » zo jun 17, 2018 02:15

Tot zover bedankt met het meedenken en kritisch beschouwen van de "kijkcijfers". Dat heeft mij enorm geholpen in ieder geval. Ik laat het journalistieke project even voor wat het is. Dat vraagt enerzijds erg veel commitment qua tijd, energie en toch ook wel geld, waar de vraag dan rijst of het iets toevoegt. We gaan gewoon door op de oude voet. Interessante stukken plaatsen en voorzien van complimenten dan wel (opbouwende) kritiek.

Wel ga ik aan de slag met het idee van Quasimodo om de Engelstalige community erbij te betrekken. Wellicht, als blijkt dat er inderdaad behoefte is bij de andere gringo-communities breiden we het uit naar Frans en Duits.

Helaas is de phpbb software waar het forum op draait niet de meest ideale keuze om een multi-linguaal forum te maken, maar daar moeten we maar mee leren leven.

Wat ik de komende weken ga doen is het aantal huidige subforums (Fortalezacorner, Bioscoop, Reizen, Emigratie) consolideren. Ook het menu zal wat verengelsen, de kennisbank (knowledge base :)) gaat een iets prominentere positie krijgen. En er komt natuurlijk een apart Engelstalig sub-forum

De samenwerking met Brazilie Nieuws loopt zeer goed. Ik kan nu de hele tekst automatisch als forumbijdrage plaatsen. Voorheen deed ik dat handmatig. Eerst in het blog, waarna automatisch een extract als forumbijdrage verscheen. Dat scheelt een hoop werk.

Voor het Engelstalige forum ben ik op zoek naar een soortgelijke samenwerking met één of meer bloggers. Ik heb al wat tips gekregen maar ik hou me aanbevolen voor meer. Ik wil eigenlijk eerst wat content hebben en dan de boel promoten via Facebook, Twitter etc. Ik kijk even bij het oude forum van Gringoes.com wat de hot-topics waren.

De vormgeving van het forum blijft voorlopig hetzelfde. Lekker saai en old-fashioned. Ik hoop dat het forum verschoond kan blijven van advertenties en trackers. Mocht de hoeveelheid traffic door de nieuwe doelgroep echt fors toenemen dan kan er een punt komen dat er op de een of andere manier wat inkomsten moeten komen, maar zover zijn we nog lang niet.


Alle tips en adviezen zijn nog steeds welkom.



louis
Artikels: 0
Berichten: 113
Lid geworden op: wo nov 22, 2017 22:03

Re: Toekomst van het forum

Bericht door louis » zo jun 17, 2018 10:39

Misschien een idee om aan afgehaakte, voorheen actieve, forumleden eens te vragen waarom ze afgehaakt zijn.
Ben er zelf een. Reden, discussies werden/worden overheerst door Felix en in iets mindere mate Progresso, die bij regelmaat weigeren op bepaalde aangevoerde feiten en argumenten in te gaan. Ze doen alsof ze niet geschreven zijn, ofwel discussie op basis van argumenten en feiten is hier niet mogelijk. Verspilde tijd dus en ben daarom afgehaakt. Vermoed dat om die reden anderen ook niet inhaken.
Dat zij een discussie overheersen is uiteraard niet hun fout, maar een redelijke discussie onmogelijk of i.i.g. uitermate moeizaam maken wel.
Ook erger ik me aan de subjectieve journalistieke bijdragen, waarbij met regelmaat zeer relevante informatie moedwillig wordt weggelaten of gekleurd wordt weergegeven.
grt.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4092
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Toekomst van het forum

Bericht door borsjea » zo jun 17, 2018 17:08

Hoewel ik zelf geen inzicht in cijfers heb krijg ik het gevoel dat er weer een groei in forums zit.
Waar een aantal jaren geleden velen overstapte naar facebook(FB) ken ik al vele die hun FB account hebben geschrapt.
Overzichtelijkheid van Facebook is ver te zoeken wat bij een forum toch anders is inclusief de zoekoptie´s
De Brazilië prikborden/forums volg ik als actief lid al meer dan 15 jaar. De huidige fussie partner van dit forum Fortaleza corner was ik volgens mij alleen maar een lezer, zie dat ik pas vanaf 2015 geregistreerd sta, of ik had ook een dubbel geschoont account.
Heb vele forums waar ik lid van was zien verdwijnen, de meeste volgde ik al niet meer. Het aantal forums wat ik regelmatig bezoek (minimaal 1x pw) is op één hand te tellen.
.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4092
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Toekomst van het forum

Bericht door borsjea » zo jun 17, 2018 17:25

Heb in mijn bookmarks nog een aantal links staan met persoonlijke blogs van personen over Brazilië deze ook al tijden niet meer bezocht.
net even snel gekeken en ook hier vrijwel nergens updates.Las vroeger regelmatig de belevenissen van de schrijvers met veel plezier, ooit bij mij vertrek naar Brazilie ooit overwogen om met enige regelmaat wat te posten op een eigen blog met name om vrienden en bekenden op de hoogte te houden, nooit wat van gekomen. FB account kort voor het vertrek aangemaakt en ook daar doe ik weinig mee op min eigen pagina.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7210
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Toekomst van het forum

Bericht door Progresso » zo jun 17, 2018 17:39

@louis: Dat discussies "overheerst" worden heeft natuurlijk ook te maken met de relatief kleine hoeveelheid mensen die het forum als doelgroep heeft. Niet iedereen heeft behoefte om overal op te reageren of heeft overal een mening over. Hoewel het geen correcte vergelijking is kijk ik wel eens naar een zustersites van GeenStijl, autobahn.eu en DasKapital, welke natuurlijk een veel groter bereik heeft. Maar ook daar zie je maximaal 25 reacties van de vaste "bewoners".

De reden dat ik af en toe niet op discussies inga is simpelweg omdat ik geen zin heb in een herhaling van zetten en af en toe ook geen zin om uit een ellenlang stuk, waar de schrijver het vertikt om goed te citeren maar moet gaan zoeken wat er bedoeld is. Als ik ergens fout zit heb ik de onhebbelijke gewoonte om die fout ook gewoon toe te geven. Begrijpen ze hier nooit in Brazilië, waar nooit iemand iets fout doet en niemand ooit schuld ergens aan heeft. Maar, mocht ik ergens iets gemist hebben, open het desbetreffende topic maar weer met een reactie en met veel plezier zal ik mijn standpunt daar verdedigen.

Verder zeg je dat de journalistieke bijdragen regelmatig zeer relevante informatie ontbreekt. Hier moet je specifiek zijn (wederom weer in de forum bijdrages, niet hier). Het kan zijn dat je journalistieke bijdrage verward met blogbijdrage. Ja, in de blogs hebben de bloggers de vrijheid om hun mening te uiten, en die is altijd per definitie gekleurd. Maar ja, zoals ik al aangaf, de weg naar verdere professionalisering heb ik voor het moment even op een zeer laag pitje gezet.

@Borsjea

Het is evident dat Facebook en consorten veel "traffic" weg hebben gelaten bij de diverse fora. Ik heb 7 jaar geleden Facebook gedelete, althans dat dacht ik. Toen ik weer met forum begon zat daar ook een tweetal Facebook pagina's bij. Noodgedwongen moest ik weer een nieuwe Facebook account aanmaken, wat schetst mijn verbazing, mijn oude account is nooit in zijn geheel verwijderd. Ik ben ook lid geworden van "Nederlanders in Brazilië" en daar zie ik toch bijna om de week de vraag opkomen "hoe werkt dat met een apostile" en "waar vind ik een beëdigd vertaler". Ik denk als die vluchten van KLM echt zo veel volk trekken als men bij KLM beweert dat men over enkele weken de vragen gat krijgen "hoe trouw ik", "hoe stuur ik geld", een jaar later "hoe naturaliseer ik mijn kind" en 2 jaar later "hoe kun je scheiden". Volgens mij is dat soort informatie veel makkelijker te vinden op het forum.

Voorlopig hou ik nog even de Facebook login en de mogelijkheid om snel een bericht op Facebook of twitter te delen, maar zodra ik het gevoel heb dat dat er af kan stop ik met Facebook.



Gebruikersavatar
Baiano
Artikels: 0
Berichten: 530
Lid geworden op: di mar 20, 2018 22:48

Re: Toekomst van het forum

Bericht door Baiano » zo jun 17, 2018 20:43

louis schreef:
zo jun 17, 2018 10:39
Reden, discussies werden/worden overheerst door Felix en in iets mindere mate Progresso, die bij regelmaat weigeren op bepaalde aangevoerde feiten en argumenten in te gaan. Ze doen alsof ze niet geschreven zijn, ofwel discussie op basis van argumenten en feiten is hier niet mogelijk. Verspilde tijd dus en ben daarom afgehaakt. Vermoed dat om die reden anderen ook niet inhaken.

Dat zij een discussie overheersen is uiteraard niet hun fout, maar een redelijke discussie onmogelijk of i.i.g. uitermate moeizaam maken wel. Ook erger ik me aan de subjectieve journalistieke bijdragen, waarbij met regelmaat zeer relevante informatie moedwillig wordt weggelaten of gekleurd wordt weergegeven.
@Louis, neem het me niet kwalijk maar ik vind dat je drogredenen aanhaalt om af te haken. Wanneer bepaalde leden niet verder ingaan op een discussie, dan heb je geen tijd verspild. Het is aan die leden om hun ongelijk al dan niet toe te geven. Zwijgen is toestemmen, zo wordt gezegd. Misschien is een lid aan het einde van zijn verhaal, heeft hij geen argumenten meer, m.a.w. toegeven, net zoals @Progresso schreef.

Ik ben nog niet lang lid van dit forum, maar ben niet zo eng om niet toe te geven dat ik er wat van leer. Is het niet net de bedoeling van een forum om de mening van anderen te lezen, en hierbij mogelijk je eigen mening bij te schaven?

Het is niet de eerste maal dat ik lees dat iemand zich ergert aan een "gekleurde" mening. Wat had je dan gedacht? Het is toch de bedoeling dat forumleden meedoen, dingen rechtzetten waar nodig, hulp verlenen aan minder ervaren leden, of niet?

Indien jij je ergert aan subjectieve journalistieke bijdrages (laten we niet overdrijven, het gaat veelal om bloggers), dan ben je vast niet de enige. Ook ik erger me aan sommige bijdrages, maar denk dan wat na en vraag mezelf af om het de moeite loont om te reageren. Soms is dat zo, soms niet. Enkel als er gescholden wordt, dan is dat voor mij een reden om niet meer mee te doen aan een bepaalde discussie.

Een forum is wat het is: een plek op het internet waar mensen van diverse strekkingen en meningen van gedachten wisselen. Ik ben ervan overtuigd dat alle deelnemers er iets van kunnen opsteken. Je wordt pas een meester als je beseft dat je in gans je leven een student bent.

Als er iets staat waarbij relevante informatie wordt achtergelaten, is dat een uitstekende kans om die leegte in te vullen. Sommigen doen dat al op dit forum, en ik vind dat positief.

Afhaken is vluchten, daarmee los je niks op.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Toekomst van het forum

Bericht door Felix » zo jun 17, 2018 21:47

Misschien is een lid aan het einde van zijn verhaal, heeft hij geen argumenten meer, m.a.w. toegeven, net zoals @Progresso schreef.
Misschien heeft hij/zij gewoon geen zin om er verder maar over door te blijven zagen. Ik persoonlijk ga bv. echt mijn tijd niet verspillen om van alles na te yahoohen, ik ga uit van de feiten zoals ik ze me herinner. Ik voel mij niet geroepen aan andermans verwachtingen te moeten voldoen en het spel volgens hun richtlijnen te spelen.



Gebruikersavatar
Baiano
Artikels: 0
Berichten: 530
Lid geworden op: di mar 20, 2018 22:48

Re: Toekomst van het forum

Bericht door Baiano » zo jun 17, 2018 22:13

Felix schreef:
zo jun 17, 2018 21:47
Ik persoonlijk ga bv. echt mijn tijd niet verspillen om van alles na te yahoohen, ik ga uit van de feiten zoals ik ze me herinner. Ik voel mij niet geroepen aan andermans verwachtingen te moeten voldoen en het spel volgens hun richtlijnen te spelen.
Daar kan ik niets tegen inbrengen. En hoeft ook niet denk ik.



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Toekomst van het forum

Bericht door Martinho » zo jun 17, 2018 23:03

@louis:
Er zijn hier op dit moment een 3-tal zeer eigenwijze lieden, en daar behoor IK zeker ook bij, die ongezouten hun mening geven. Die lieden zijn zeker ook zeer geroutineerde forumleden, in veel gevallen al vele jaren, met kennis van veel zaken. Ik zeg niet dat hun mening ALTIJD goed onderbouwd is met feiten en argumenten, maar vaak wel. Mocht het niet zo zijn, dan kan je er altijd op wijzen. Iedereen heeft zijn eigen waarheden, wat lang niet altijd DE waarheid is.
Een echte goede discussie moet je voeren als je hoopt je eigen gezichtspunten te toetsen aan die van de ander en dat ook daadwerkelijk probeert. Een slechte discussie gaat over WINNEN, dat loopt zelden goed af. Vanaf het overnemen van het nieuwe management tot op heden zie ik geen reden om aan te nemen dat de discussianten hier niet willen luisteren naar elkaar.

Dat geldt in veel mindere mate voor de bloggers. Helaas. Die vertonen zendingsdrang, en dat combineert kennelijk slecht met op feiten gebaseerde argumentatie. Ik betreur dat, misschien moet ik dat duidelijk maken. IK heb de wijsheid ook niet in pacht, maar ik probeer me wel over onderwerpen die me interesseren voor te laten lichten door meerder bronnen en echt onafhankelijke kennisbronnen. DAT zou naar mijn smaak echt professionele journalistiek zijn.

Ik heb in al de jaren dat ik aan forums over Brazilie meedeed (vanaf ca 1997) altijd geprobeerd op redelijke vragen een onderbouwd antwoord te geven. Dat was een van de redenen voor Rudolf om destijds de Braziliewiki te beginnen, zowel op het gewone forum als op media als FB verdwijnen vraag en antwoord veel te snel. Helaas deed vrijwel niemand er iets mee, het bleek verloren moeite, en bovendien verouderde de info. Er komen jaarlijks 5 a 10 Resolucoes Normativo´s uit met aangepaste of nieuwe regels omtrent het verstrekken van visa, en dat is nog alleen maar over visa´s en werkvergunningen. Het vernieuwen van het rijbewijs bijvoorbeeld gaat nu ook heel anders dan toen. Het gebeuren met apostilles idem.

Dat zijn de praktische zaken. Zaken die kennis en onderzoek vereisen. En dat is vaak nodig ook, want ik zie om de haverklap of FB dingen die gewoon onjuist zijn, maar met alle stelligheid worden geponeerd. Je moest eens weten wat je allemaal naar je hoofd krijgt als je dat probeert recht te zetten.
Gelukkig heeft FB de mogelijkheid mensen automatisch te negeren.

Minder praktisch zijn politieke zaken, en bovendien veel gevaarlijker omdat die niet zelden leiden tot ruzie. Ik liet me hier even verleiden tot een kleine discussie over Trump, dat zal ik maar niet meer doen. En nogmaals: ik mag in Brazilie niet stemmen, dus ik zie niet in waarom ik me moet mengen in politieke discussies over Braziliaanse politici. Het leidt nergens toe.

Graag dus iets anders als gespreksonderwerp. Ik weet het een en ander over bloemen en planten, en dieren. Maar nog veel te weinig over die van Brazilie. Ik ben geinteresseerd in inheemse talen en gebruiken, maar ook daar weet ik weinig van. Maar wat niet is kan nog komen. Misschien begin ik binnenkort met een beschouwing over het leven van de Kolibrie, is dat wat?



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7210
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Toekomst van het forum

Bericht door Progresso » ma jun 18, 2018 20:18

Ik heb wat eerste aanpassingen gedaan.

De standaard taal is aangepast naar Engels. Waarschijnlijk blijf je alle menu's en dergelijke gewoon in het Nederlands zien omdat de phpbb software kijkt naar je browsersettings. Als die standaard als voorkeurstaal Nederlands heeft dan zou het zo moeten zijn dat je alles in het Nederlands ziet. Mocht dat niet zo zijn dan kun je in je gebruikersprofiel (rechtsboven onder de zoekfunctie) je taalvoorkeur aanpassen.

Ik heb een aantal forums aangemaakt gericht op de Engelstalige gemeenschap en enkele al wat kunnen vullen. Wellicht dat jullie nog andere onderwerpen hebben.

De landingspage is weer terug gezet naar brazilieforum.nl/index. Je komt niet meer uit op de blogsectie. Bijkomend voordeel is dat het forum ietsje sneller is geworden.

De menu-items Bioscoop en Nieuws heb ik uitgeschakeld. Verder een paar tekstuele aanpassingen voor de Engelstaligen.

Ik heb heel even geexperiment met Google Translator, welke automatisch de Nederlandse teksten vertaalde in het Engels, Duits of Frans. Dat vond ik een beetje te verwarrend. Kunnen we later nog een keertje naar kijken.

De automatische feed van Brazilië Nieuws heb ik iets verbetert. Als het goed is ziet de opmaak er in de komende berichten beter uit.

Deze week ga ik een aantal beheerders van Engelstalige blogs benaderen om te kijken of men geinteresseerd is om op een zelfde manier als Brzilië Nieuws bij te dragen aan het forum. Graag suggesties.



Bert
Artikels: 0
Berichten: 645
Lid geworden op: di apr 29, 2008 18:57
Locatie: Fortaleza

Re: Toekomst van het forum

Bericht door Bert » wo jun 20, 2018 11:07

Progresso schreef:
vr jun 15, 2018 14:51
Zo, de boel nog iets verder opgeschoond. Nu nog maar 436 leden. Ik kom nu zo'n beetje aan bij de leden als JimVe, Rap, Veger en Blik, Heineiken Rob, Kale Rob, Von Smalhausen etc. Geen idee of die nog leven.
Jimve is overleden.



Burdie65
Artikels: 0
Berichten: 6
Lid geworden op: ma jan 20, 2020 15:12

Re: Toekomst van het forum

Bericht door Burdie65 » za jan 25, 2020 03:21

Doorgaan met dit forum...., altijd handig om nuttige informatie te krijgen van Nederlanders die al wat langere tijd in Brazilië verblijven.
Daar waar mogelijk zal ik ook wat info toevoegen. Heb reeds een kleine bijdrage mogen leveren over de onroerend goed markt. Mochten daarover vragen zijn kun je me ook een persoonlijk berichtje sturen!

Vriendelijke groet uit Curitiba.

Bart van Vroenhoven
Makelaar
CRECI F-31513



Gebruikersavatar
rap
Wijnkenner
Artikels: 0
Berichten: 829
Lid geworden op: zo mar 04, 2007 04:48
Contacteer:

Re: Toekomst van het forum

Bericht door rap » ma jan 27, 2020 11:11

Rap is stil Alive!!!


Life is beautiful

Gebruikersavatar
Ivan Bahia
Artikels: 0
Berichten: 189
Lid geworden op: za jul 21, 2018 16:19
Locatie: Salvador / Bahia
Contacteer:

Re: Toekomst van het forum

Bericht door Ivan Bahia » zo feb 09, 2020 00:17

Progresso,
Voor jouw info, kijk even naar het verloop op de franstalige fora.
De belangrijkste die nog echt over Brazilië actief zijn vind je hierna
- forum du routard, link : https://www.routard.com/forum/bresil/18.htm
behoorlijk actief en bevat redelijk wat informatie
- voyageforum, link : https://voyageforum.com/forum/bresil/
van deze laatste moet toch worden gezegd dat de activiteit de laatste 2 jaar behoorlijk verminderd is ivm Brazilië
- de franstalige versie van de tripadvisor, link : https://www.tripadvisor.fr/ShowForum-g2 ... razil.html
ook niet echt bijzonder actief
Op engelstalig gebied kan je natuurlijk onmogelijk rondom de tripadivsor, link : https://www.tripadvisor.com/ShowForum-g ... razil.html
die behoorlijk actief is, alleen vraag ik mij af hoe je daar gaat tegen op boksen ;-)
Groet
Ivan Bahia


Je leeft maar één keer, maak er het beste van en ... geniet :D
Je kan ons steeds bereiken voor Bahia-informatie via onze site https://ivan-salvador-bahia-guide.com.br/

Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7210
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Toekomst van het forum

Bericht door Progresso » zo feb 09, 2020 16:52

@Ivan Bahia bedankt voor de info. Dat Franse forum kende ik inderdaad nog niet. En zo te zien ook redelijk actief. De doelgroep is ook fors groter lijkt mij.Uiteraard ken ik Tripadvisor wel.

In beide gevallen zit ik nu weer opgescheept met allerlei advertenties in mijn tijdlijnen van Twitter, Google News en mijn abo van Wapo, NRC etc.

Ik heb het forum volledig vrij willen houden van advertenties. Om mijn eigen nieuwsgierigheid te bevredigen staat er een tracker van Google Analitics.

De reden is dat ik de vaste overtuiging heb dat er een veilige plaats op het internet moet zijn waar een ieder zijn mening kan en mag geven. Geen censuur zoals bij Facebook, waarbij moderators van groepen deelnemers monddood maken.



Plaats reactie