Dias úteis/ ‘Nuttige dagen’

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Plaats reactie
Luc Vankrunkelsven
Artikels: 10
Berichten: 11
Lid geworden op: zo okt 22, 2017 14:00
Locatie: Brazilië
Contacteer:

Dias úteis/ ‘Nuttige dagen’

Bericht door Luc Vankrunkelsven » za jun 09, 2018 19:22

Dias úteis/ ‘Nuttige dagen’
door LUC VANKRUNKELSVEN

Reizen van Juiz de Fora in Minas Gerais naar Seropédica/Rio de Janeiro is een feest. Je rijdt dan door de Mata Atlântica. Er is veel ontbost voor het vee, maar toch schiet er nog heel wat over. De resterende wouden op de bergen troosten me. We passeren Petrópolis en wat zie ik daar?: ‘Gemeentelijke...
Lees meer...



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Dias úteis/ ‘Nuttige dagen’

Bericht door Felix » za jun 09, 2018 19:42

‘t Ja, voor wie was deze golpe nuttig?
Er is helemaal geen golpe geweest, zo simpel is het.



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Dias úteis/ ‘Nuttige dagen’

Bericht door Martinho » za jun 09, 2018 21:35

Voor wie is deze posting nuttig?



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Dias úteis/ ‘Nuttige dagen’

Bericht door Progresso » za jun 09, 2018 21:56

Martinho schreef:
za jun 09, 2018 21:35
Voor wie is deze posting nuttig?
Deze vraaag stelde ik mijzelf ook bij jouw reactie.

Ik ga mij niet verantwoorden voor de inhoud van de blogs. Zeker niet of ze al of niet nuttig voor iemand kunnen zijn en of ze wel nut hebben. Ik denk dat je ellenlange discussies krijgt die tot niets lijden, behalve dan dat er geen bloggers meer komen.

Ik probeer een zo'n breed mogelijk spectrum aan bloggers te krijgen. Op zich al niet makkelijk, omdat de mensen zich op het forum toch ook snel beledigd of aangevallen kunnen voelen door reacties van leden. De meeste hebben ook nog gewoon een baan of andere maatschappelijke functies.

Je kunt ook met een nieuwsgierige blik naar deze posting kijken en je in de positie van de ander verplaatsen. Wist jij toen je net hier was wat er bedoeld werd met "Dias úteis". Zolang we bij RTL Nieuws nog berichtjes kunnen lezen van Braziliaanse kindertjes die een nylonkoortje van een bezem gebruiken om een beugeltje te faken zie ik mij niet genoodzaakt om een leuk verhaal van iemand die met zijn volle overtuiging keihard in Brazilië aan het werk is niet te plaatsen.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Dias úteis/ ‘Nuttige dagen’

Bericht door Felix » za jun 09, 2018 22:28

Voor wie is deze posting nuttig?
Ik neem vaak graag kennis van de kijk op zaken van een ander, ook als ik het er misschien niet mee eens ben.
Moet iets altijd direct nut hebben? Als je dat criterium aan gaat houden dan blijft er in het leven maar weinig over.



Gebruikersavatar
Baiano
Artikels: 0
Berichten: 530
Lid geworden op: di mar 20, 2018 22:48

Re: Dias úteis/ ‘Nuttige dagen’

Bericht door Baiano » za jun 09, 2018 22:39

Beste Luc, ik heb je stukje met genoegen doorgenomen en zelfs enkele waarheden vastgesteld. Het klopt dat Brazilianen van feesten en smartphones houden, naar mijn gevoel zelfs overdreven. Persoonlijke geneugtes zijn belangrijker dan het algemene belang, zo lijkt het wel. Misschien is dat eigen aan de mensheid, niet in het minst bij de Brazilianen die al dagelijks te maken krijgen met de misbruiken van hen waarvan verondersteld wordt dat zij het land naar een betere toekomst moeten leiden. Lijden met lange "ij" is hier meer van toepassing, voor velen.

Je wandelde door Urca, een van de wijken in Rio de Janeiro waar ik veel tijd heb doorgebracht, een leuke en rustige wijk, maar voorbehouden aan de kapitaalkrachtigen (waar ik niet bijhoor, helaas haha!), zoals vele leuke en rustige wijken in Brazilië. De wijk werd gisteren opgeschrikt door een hevige schietpartij tussen de militaire politie en drugsdealers uit de nabije favela's Chapéu Mangueira en Babilônia. Het vliegverkeer van en naar de luchthaven van Santos Dumont werd voor een kwartiertje stilgelegd. Uiteraard, wie wil nou een of meer kogels in het vliegtuig dat net landt of opstijgt? Ook de kabellift naar de top van de suikerbroodrots werd geblokkeerd voor een halfuurtje, idem dito. Je zal maar net boven staan te genieten van het prachtige uitzicht terwijl de kogels rond je hoofd vliegen. Beneden in een leuk historisch etablissement genieten van een caipirinha is leuker nietwaar. Ik las op dit forum onlangs een reactie van iemand die zei: "Arm zijn is geen keuze". Honderd procent mee akkoord. Bandiet zijn en drugs dealen is wel een keuze. Ik heb, na bijna 20 jaar Brazilië, het verschil leren kennen.

Voor het overige heb ik niets aan te merken op je stukje. Of toch? Jawel. Met name je opmerking "Voor wie was deze golpe nuttig?"

Laat mij duidelijk zijn. Ik ga ermee akkoord dat politieke krachten geprofiteerd hebben van de fouten van de arbeiderspartij, inclusief die van Lula en Dilma. Is dat een golpe, een coup, een staatsgreep? In zekere zin wel. Maar het stoort mij dat jij, net zoals je collega's bij MO en soortgelijke websites de fouten van de PT beperkt tot te zeggen dat ook die partij zich bezondigde aan corruptie, maar wel uitvoerig ingaat op de "safadesas" van de rest. Je kan stellen dat Dilma te hard werd aangepakt, dat Lula niet zonodig moest opgesloten worden voor een misdrijf waarbij te weinig harde bewijzen werden geleverd, maar je kan niet beweren dat de PT vrijuit gaat. Andere opgesloten "petistas" als Antonio Palocci, José Dirceu, André Vargas, Delubio Soares en João Vaccari Neto vormen het bewijs van deelname aan het aloude begrip 'jeitinho'. Als je dat begrip niet onmiddellijk kan vatten, Google it up. Een van de synoniemen bestaat uit zakkenvullen. Wake up Luc, WillemJan e.a. iconen van links, je kent Brazilië niet door hier enkele maanden per jaar te komen doorbrengen, en voor het overige jullie gekleurde meningen te verkondigen vanuit een ivoren torentje, ergens in de lage landen.

Met andere woorden, de sluitingszin van jouw bijdrage is volgens mij eenzijdig. Het antwoord op je vraag "Voor wie was deze golpe nuttig?" is eenvoudig: voor niemand.

Brazilië kijkt aan tegen verkiezingen waarbij tot nog toe geen enkele kandidaat enig alternatief kan vormen, vernieuwing kan brengen. Het is een keuze van "de minst slechte". Mijn echtgenote zegt: "Voor wie zal ik kiezen? Zoals er het nu uitziet, voor niemand."

Brazilianen zijn op zoek naar een alternatief, mogelijk een centrumfiguur, iemand die ver staat van alle corruptie, geloofwaardig overkomt en bekwaam is om het land te leiden. De kandidaten die tot op heden als dusdanig naar voren traden, bieden geen uitweg. Henrique Meireles (MDB) draagt de last mee om een minister geweest te zijn van Temer, waarschijnlijk de meest onpopulaire president in de geschiedenis van het land; Geraldo Alckmin (PSDB) heeft geen charisma en wordt onderzocht voor corruptie; Flavio Rocha is enkel bekend in de wereld van de ondernemers en bij de evangelische kerk Igreja Universal; Marina Silva (Rede) heeft enkel een kleine partij achter zich en haar idealen zijn allesbehalve duidelijk; Alvaro Dias (Podemos) heeft een zuivere reputatie maar een kleine partij achter zich, met weinig tijd op de TV; Rodrigo Maia (DEM, kamervoorzitter) vormt slechts een vervanger voor ACM Neto die afhaakte en gouverneur wil worden in Bahia.

Je kan de komende verkiezingen vergelijken met de keuze tussen 10 gerechten waarbij er geen enkele zit die je eigenlijk echt zou lusten, of met smaak zou willen verorberen. Wat doe je dan? Je kiest er eentje die je honger stilt, zondermeer. Het alternatief? Een extreme kandidaat als Bolsonaro (die het heel zeker niet zal kunnen oplossen), een kletskous als Ciro Gomes?

Zelfs de PT zal uiteindelijk moeten toegeven dat hun circus omtrent Lula pure zelfmoord is.

Het wordt meer dan hoog tijd dat links Brazilië met een alternatief op de proppen komt. Zoniet dreigt een herhaling van toestanden zoals in 1989 toen Collor verkozen werd. Ah ja, ook hij is opnieuw kandidaat, 29 jaar na de feiten.

Maar ik geef het toe, een caipirinha kan lekker smaken.



Plaats reactie