Hooggerechtshof autoriseert inbeslagname rijbewijs schuldenaren

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Plaats reactie
Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Hooggerechtshof autoriseert inbeslagname rijbewijs schuldenaren

Bericht door Progresso » do jun 07, 2018 15:10

Het leven voor mensen die op iets te grote voet leven wordt weerwat moeilijker. De STJ, zeg maar het hooggerechtshof van Brazilië staat het nu toe het rijbewijs in beslag te nemen van burgers die grote schulden hebben om hen zo te dwingen te betalen.

Correctie 08/06/2018: In de bovenstaande regel stond eerst dat ook het paspoort kon worden afgepakt. Dat is dus niet zo. Met dank aan fortalezahouses.

https://g1.globo.com/politica/noticia/s ... itos.ghtml


Afbeelding



comulder
Artikels: 0
Berichten: 614
Lid geworden op: do jul 30, 2009 13:52

Re: Hooggerechtshof autoriseert inbeslagname rijbewijs schuldernaren

Bericht door comulder » do jun 07, 2018 16:37

Volledig van het padje daar.....Complete chantage. Echt te schandalig voor woorden. Laat ze eerst maar wat gaan doen aan de 12 termijnen of meer, zogenaamd zonder rente.



René
Artikels: 0
Berichten: 864
Lid geworden op: do mar 06, 2008 03:19
Locatie: Fortaleza, Brazilie
Contacteer:

Re: Hooggerechtshof autoriseert inbeslagname rijbewijs schuldernaren

Bericht door René » vr jun 08, 2018 07:37

@Progresso; we zitten er bijna allemaal wel eens naast (get the "bijna"?)
ltrzzzzz
Laatst gewijzigd door René op za jun 09, 2018 07:54, 1 keer totaal gewijzigd.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Hooggerechtshof autoriseert inbeslagname rijbewijs schuldernaren

Bericht door Progresso » vr jun 08, 2018 17:12

FortalezaHouses.com schreef:
vr jun 08, 2018 07:37
Pro zegt; De STJ, zeg maar het hooggerechtshof van Brazilië staat het nu toe om paspoort en rijbewijs in beslag te nemen van burgers die grote schulden hebben.
Ik ga mij ook diep schamen nu. Ondertussen heb ik het gecorrigeerd.



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Hooggerechtshof autoriseert inbeslagname rijbewijs schuldernaren

Bericht door Martinho » vr jun 08, 2018 18:48

Ach. Rijbewijzen zijn te koop. Ik heb mensen die schulden opbouwen zelf meegemaakt. Gewoon een jaar geen condo betalen. De administratie komt er veel te laat achter maar verhaalt het bedrag dan wel op de eigenaar. Daar valt iets te halen nl, niet bik de huurder, want bv bezlag leggen op onkomsten mag niet van de br wet.



René
Artikels: 0
Berichten: 864
Lid geworden op: do mar 06, 2008 03:19
Locatie: Fortaleza, Brazilie
Contacteer:

Re: Hooggerechtshof autoriseert inbeslagname rijbewijs schuldernaren

Bericht door René » za jun 09, 2018 08:06

@Martinho; Rijbewijzen te koop... steeds moeilijker to bijna onmogelijk (echte rijbewijzen, vlase zijn natuurlijk overal in de wereld te verkrijgen).
"Gewoon een jaar geen condo betalen. De administratie komt er veel te laat achter" De administratie is daar ongeveer 3 dagen na vervaldatum van op de hoogte. Maar tot 2 jaar geleden duurde kon een gerechtelijke procedute tot 15 jaar duren... en als er kinderen in het spel waren of het appartement het enige OG in bezit was, stond de wet aan de kant van de wanbetaler.
Ongeeer twee jaar geleden is die wet verandert en kan de wanbetaler binnen twee jaar op straat gezet worden, mag gas en warm water waarvan consumptie in de servicekosten zitten afgesloten worden en gaan verschillende condominiums in extreme gevallen van achterstallige betalingen over tot het afsluiten van koud water. Officieel bij de wet verboden, maar in de hoop dat de wanbetaler de VVE voor de rechter daagt (het is namelijk heel vaak voor de VVE onmogelijk om de eigenaar voor de rechter te krijgen; appartement staat nog op naam van de bouwer; eigenaar woont in het buitenland en kan dus niet gedagvaard worden).
Ltrzzzz



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Hooggerechtshof autoriseert inbeslagname rijbewijs schuldernaren

Bericht door Martinho » za jun 09, 2018 17:17

Inderdaad, het administratiekantoor zat helemaal fout in dit geval. Maar de syndico (een neef) is ons niet vriendelijk gezind (een understatement) en dreigde met een proces. We hebben uiteindelijk maar betaald, 20 mille. Dat kon toen nog net. We hebben ook een advocaat er op gezet, we wisten het nieuwe adres van de wanbetaler. Maar mooi niks noppes.

Over rijbewijzen: ik had een leuk akkefietje daarmee. Mijn voorlopige br rijbewijs was al jaen geleden verlopen, had ik natuurlijk moeten verlengen maar toen was ik zo druk dat het er niet van kwam. Dat ging goed totdat ik een keer werd aangehouden. Tja, bijna de auto in beslag genomen.
Daarna ben ik op alle mogelijke manieren gaan proberen dat ding alsnog te verlengen. Dat wilde niet lukken omdat volgens zeggen de Detran de informatie kwijt was.
Het nieuwe plan was om dan gewoon wat rijlessen te nemen en examen te doen. Eigelijk had ik natuurlijk alleen wat theorie nodig, ik weet nog steeds niet alle borden en regels hier, niet dat het veel uitmaakt maar ach. Toen bleek dat je VERPLICHT 40 lessen moest volgen, gecontroleeerd met vingerafdruk, Dat ging me wat te ver.
Toen hoorde ik dat een kennis van ons valse rijbewijzen kan leveren. Dat stond me niet zo aan eigenlijk.
De laatse optie was mijn NL rijbewijs te verlengen en dan weer de omwisselingsprocedure in te gaan. Het nieuwe rijbewijs is nu binnen, maar ik blijk naar Rio te moeten om het in te ruilen. Eerst naar een door Detran voorgeschreven oogarts en een andere arts, dus dat worden minimaal twee dagen Rio.

Terug naar het onderwerp: gezien de slechte controle daarop in ieder geval in de provincie lijkt het in beslag nemen van een rijbewijs niet echt problematisch. Het beslag leggen op inkomsten zou dat wel zijn (of in het gevang zetten wat bij alimentatieschuldenaren dus WEL mag) maar dat is dus bij de wet verboden. En dus konden we naar ons geld fluiten.



Plaats reactie