Wake up Brazil!

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Baiano
Artikels: 0
Berichten: 530
Lid geworden op: di mar 20, 2018 22:48

Wake up Brazil!

Bericht door Baiano » wo mei 30, 2018 19:39

Het is tot op dit moment niet 100% duidelijk wie er precies verantwoordelijk is voor de chaos van de voorbije week, de onderbrekingen in de bevoorrading van het land, en de verwarring die de Braziliaanse burgers beleefden. Het ontbreekt niet aan analyses en beschuldigingen allerlei, zowel aan het adres van de vrachtwagenbestuurders, hun bazen en ook aan diverse politieke strekkingen die de hand zouden gehad hebben in dit alles.

Het is echter een feit dat Braziliaanse burgers, belastingbetalers, kiezers, consumenten en jawel, ook inwijkelingen zoals ik te maken kregen met de beslissingen van lui die hun wil wensen op te leggen aan de Braziliaanse maatschappij. Dat is des te erger als je bedenkt dat het om een volstrekte minderheid gaat, een 'half dozijn' mensen die over de nodige macht beschikken om de problemen op te lossen, dewelke dat ook mogen zijn.

De terugkeer van de normale leveringen aan benzinestations, supermarkten e.d. meer zal nog wat tijd in beslag nemen, en zal zeker het nodige geduld vragen van de meerderheid van de Brazilianen die machteloos moeten afwachten. Wie afhankelijk is van andere middelen om zich te verplaatsen dan een fiets of de eigen schoenen, is de pineut, het slachtoffer van het gebrek aan verantwoordelijkheid van het groepje van een 'half dozijn'. Wie tevoet, of met de bus, naar een Posto de Saúde gaat om er wat medische hulp te krijgen, loopt nog steeds het risico dat er niemand is om hem of haar te helpen.

Wie zal het uiteindelijk oplossen? Temer? De PT? Bolsonaro? Een andere 'Messias'? Het STF? Nobody knows.

Ondertussen stel ik vast dat het opportunisme nog maar eens bevestigd wordt, niet alleen het politieke opportunisme, maar ook en vooral het opportunisme van gewone Brazilianen die geen kans onbenut laten om profijt te halen uit een situatie als dit. Plots betaal je het dubbele tot het driedubbele voor dingen die je anders al te duur vond. Een fles keukengas kost plots R$ 120 tot 150 (normaal R$ 65 of zo), groenten en fruit verdriedubbelen, idem dito voor rundsvlees of andere proteïne bronnen, een karton eieren in de dagelijkse 'carro do ovo' kosten plots R$ 15 i.p.v. de gebruikelijke R$ 10 'em promoção'. Solidariedade? Vergeet het maar.

Ik blijf Brazilië leuk vinden, een mooi land, maar dergelijke dingen maken het er niet makkelijker op.

Daarom ben ik ervan overtuigd dat Brazilië enkel kan veranderen als de Brazilianen veranderen. Er zijn voorbeelden genoeg op onze planeet waar het wel kon. Waarom zou het hier niet kunnen, een land met vele rijke bronnen, inclusief mogelijkheden zat om het toerisme in te zetten als een ernstige bron van inkomsten, hetgeen nog steeds sterk verwaarloosd wordt door de beleidsvoerders die zich nog altijd laten meeslepen door een polarisatie die niet meer van deze tijd is.

Mijn gedacht.



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Wake up Brazil!

Bericht door Martinho » wo mei 30, 2018 21:40

In grote lijnen mee eens.
De indruk bestaat dat niet de chauffeurs zelfs, maar hun grote bazen dat geintje bedacht hebben. En daar zal heus wel een politieke agenda achter schuilen. Temer moet hoe dan ook weg, zoveel is wel duidelijk.

Hoe het afloopt is geheel onduidelijk. Ik hoop nog steeds dat er geen gekke dingen gebeuren zoals een militair ingrijpen. Of een terugkeer van de keizer (er zit er een op het vinketouw hier in Petropolis).

Aan de andere kant zou ik een voorstander zijn van het afschaffen van de immuniteit van politici, en het levenslang verbieden van het verkiesbaar zijn van mensen die voor corruptie zijn veroordeeld. Dat dus inclusief Lula en zijn vriendjes.

Wat de uitbaters betreft: Hier in Petropolis is de Procon erg druk met het verbaliseren van zwarthandelaren. Ik denk dat het helpt, in ieder geval kochten we vandaag de gasfles voor 75 reais, dat is weliswaar 5 meer dan vorige week maar niet het dubbele.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Wake up Brazil!

Bericht door borsjea » wo mei 30, 2018 22:06

Ik heb geen idee hoe het zit met de verhouding van de stakers eigen rijders of in dienst verband.
Weet wel dat vakbonden hier hier Brazilie de werknemers onder druk zetten en verplichten deel te nemen doe je dat niet dan beschermen ze je in het vervolg niet meer, dit gebeurt niet alleen bij stakingen maar ook bij demonstraties tbv bepaalde politieke partijen en leiders.

Waar de vrachtwagenchaufeurs staakten ivm de hoge dieselprijzen stonden vele uren in de rij om een veel te hoge benzineprijs te betalen ook hier kregen de brandstoflveranciers ook de procom op bezoek en moeten ze met inkoopnota´s aan tonen of de verkoopprijs redelijk is zo niet dan worden ze bestraft. Denk dat het goed is dat straks lokale facebook pagina´s de namen en adresen van deze woekeraars op hun pagina zetten met de oproep deze posten de komende tijd niet te gebruiken.

Uber en 99taxi hadden een aantal dagen geen wagens beschikbaar gisteren was Uber wel weer in dienst met een verdubbeling van hun tarief.
Groente en fruit was er gewoon niet op wat uien en aardappels na die rond de R$ 7,00 p/kg kosten op zich nog geen schandelijke prijs,overige artikelen normale prijs woon in een toeriste gemeente en merk hier dat als er weer vrije dagen of vakanties aan komen de prijzen in de supermarkt een stuk stijgen. Verder klagen horeca ondernemers al jaren dat het steeds stiller wordt maar denken wel R$ 15,00 voor een blikje bier te kunnen rekenen of R$ 30,00 voor een bordje friet. Vreemd vinden ze het dat de eigen inwoners uit de gemeente nooit komen.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Wake up Brazil!

Bericht door Felix » wo mei 30, 2018 22:10

Hoe het afloopt is geheel onduidelijk. Ik hoop nog steeds dat er geen gekke dingen gebeuren zoals een militair ingrijpen. Of een terugkeer van de keizer (er zit er een op het vinketouw hier in Petropolis).
Er wordt de laatste 24 u via autoriteiten en justitie zo vaak tegen een militaire ingreep en voor het behoud van de democratie gesproken dat je slechts tot de conclusie kunt komen dat er een zeker gevaar voor een ingreep bestaat.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Wake up Brazil!

Bericht door borsjea » wo mei 30, 2018 23:06

Als ik nu zie dat de militaire die de tankwagens begeleiden als soort volkshelden met veel gejuig worden ontvangen dan ben ik bang dat het aantal voorstanders voor militair ingrijpen alleen maar groeit. Maar vele Brazilianen moeten ook de hand in eigen boesem steken, klagen over de ander maar zelf soortgelijke streken uithalen.



Plaats reactie