Verengelsing is niet gelijk aan internationalisering

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Verengelsing is niet gelijk aan internationalisering

Bericht door Martinho » di mei 29, 2018 20:17

In 2000 kwam mijn vrouw naar Nederland (met papieren) en heeft daar gewoond en gewerkt tot wij emigreerden, in 2005.

Een van de eerste jaren toonde ik haar Den Haag, niet alleen Madurodam (wat ze geweldig vond) maar zeker ook het Binnenhof en omgeving. Bij het passeren van het Mauritshuis riep ze: ons goud terug !

Later heb ik gelezen dat Johan Maurits inderdaad op zoek was naar goud, en wel naar de mythische plaats waar dat te vinden zou zijn, ergens in de binnenlanden. Maar zoals we weten is hij nooit verder gekomen dan Bahia.....

Ik wist gelukkig toen al wel wie die Maurits was, en wat hij met Brazilie van doen had. Daar werden we op gewezen op onze "huwelijksreis" naar o.a. Recife, in een fort daar kwam ik geheel onverwacht een schilderijtje van Slot Dillenburg tegen, het geboortehuis van Willem van Oranje. Het vreemde is, dat deze geschiedenis in mijn herinnering niet op school werd onderwezen, het was een onbetekenend incidentje tijdens de 80-jarige oorlog denk ik.

Leuk dus te lezen, die overeenkomst van Den Haag. Wist ik ook niet echt. Wat ik wel wist dat het een enorme som geld was (20 ton goud is veel hoor) maar dat was niet het enige. Er was volgens andere bronnen meer: een aandeel in de zoutmijnen van Portugal, en het alleenrecht op handel in Pernambuco-hout (het hout van de Brazil-boom, wat een rode kleurstof geeft), die werd verwerkt in de zogenoemde rasphuizen (met veroordeelden als werkkrachten) in Amsterdam b.v.



Plaats reactie