Vervoersstaking

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Vervoersstaking

Bericht door Martinho » vr mei 25, 2018 22:35

Maar eens een onderwerpje van mezelf, iets wat wat dichter bij huis (en de dagelijkse gang van zaken) is.

De staking dus die met name de vervoerssector nu al dagen heeft platgelegd. Ik had dat tot gisteren niet zo in de gaten, maar nu lijkt het rampzalige proporties aan te nemen. Er is simpelweg geen aanvoer meer, omdat de grote wegen geblokkeerd worden. Dus geen brandstoffen voor de benzinestations, maar b.v. ook geen levensmiddelen en voorraden aan winkels en supermarkten.

Hamsteren, of niet, dat is de vraag.



Gebruikersavatar
Baiano
Artikels: 0
Berichten: 530
Lid geworden op: di mar 20, 2018 22:48

Re: Vervoersstaking

Bericht door Baiano » vr mei 25, 2018 23:05

Hier hetzelfde. Nog niet meteen een groot gebrek aan voedingswaren, maar stelde toch vast dat het aanbod verse groenten & fruit begint te minderen, of zelfs dingen ontbreken, bvb bananen. Veel benzinepompen staan al droog. Heb niet gehamsterd maar heb altijd wat voorraad in huis. Zag ook veel drukte in de supermarkt, wat meer dan gewoonlijk. Maar of dat te wijten is aan hamsteren, weet ik niet. Wie geneesmiddelen nodig heeft, doet wel best een voorraadje in denk ik. Kan wel vervelend worden voor reizigers; luchthavens zonder kerosine... dan kan er niet gevlogen worden. Kreeg al vragen van over de grote plas: raad je me aan om thuis te blijven? Misschien niet, maar best eerst even informeren bij je luchtvaartmaatschappij.



WillemJan
Artikels: 0
Berichten: 216
Lid geworden op: wo apr 04, 2018 19:56

Re: Vervoersstaking

Bericht door WillemJan » vr mei 25, 2018 23:07

Niet hamsteren, de prijzen stegen op wereldschaal enkele dagen, maar begonnen weer snel te dalen, dit heeft te maken met de crisis rond Iran, ondertussen hebben Angola en Venezuela hun steun toegezegd aan Palestina, Brazilië is ook redelijk pro opec-landen en Palestina, dus de leveringen zullen wel terug opgang komen de prijzen zullen automatisch ook weer dalen in Brazilië. Dit is de eerste schok dus die jullie voelen na de Iran crisis.

Binnekort wordt de pre-sal geëxploiteerd door de Fransen en de Britten, dus de schokken zullen minder te voelen zijn, nu is het een kwestie om een alternatief transport systeem voor goederen en commudities te lanceren, zoals boot, trein, pipe, ...

Volg je mij Matinho? of maak ik een verkeerde of onvolledige analyse?



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Vervoersstaking

Bericht door Martinho » za mei 26, 2018 04:27

Ik hoorde van mijn vrouw dat Brasila al haar luchthaven heeft gesloten wegens gebrek aan kerosine. Dat is echt grappig, zitten de parlementariers daar het hele weekeinde :)
Eigen schuld, want het was Temer die dacht de failliete boedel wat op te kunnen krikken door de brandstofprijzen sterk te verhogen. Dat is wat ik begrepen heb tenminste, verbeter me maar als dat mis is, maar ik zie geen Iran als schuldige (crisis? what crisis?)

Ik nodig je uit om een op een kaart te kijken. Er zijn wel een paar spoorlijntjes (en slechts een of twee voor personenvervoer) maar die zijn volgens mij niet geëlektrificeerd, m.a.w daar moet een dieselloc voor, en die lijnen brengen je spullen zelden bij de deur. Dat schiet niet erg op. Boten lopen ook op diesel, en idem. Dus idem. Pijpleiding kan alleen met vloeistof, in bulk.



WillemJan
Artikels: 0
Berichten: 216
Lid geworden op: wo apr 04, 2018 19:56

Re: Vervoersstaking

Bericht door WillemJan » za mei 26, 2018 04:47

Moeten we ondergerust zijn over Brazilië, of wordt er gewoon een vuist gemaakt?



Gebruikersavatar
Baiano
Artikels: 0
Berichten: 530
Lid geworden op: di mar 20, 2018 22:48

Re: Vervoersstaking

Bericht door Baiano » za mei 26, 2018 13:54

WillemJan schreef:
za mei 26, 2018 04:47
Moeten we ondergerust zijn over Brazilië, of wordt er gewoon een vuist gemaakt?
Moet zijn: er worden vuisten gemaakt, meervoud. Afgezien van de buitenlandse invloeden op de olieprijzen in Brazilië, gaat het er vooral om hoe die prijs binnen het land samengesteld wordt en wat de gevolgen zijn voor de verschillende segmenten van de Braziliaanse samenleving.

De wet zegt dat de benzine moet aangevuld worden met etanol, meer bepaald 27% per liter. Dit gebeurt door de distributeurs die de brandstof aankopen bij de raffinaderijen, m.a.w. bovenop die aankoopprijs komt ook de prijs van de etanol die zij aankopen bij de etanol fabrieken.

De prijzen die door Petrobras gevraagd worden maken 1/3 uit van de eindprijs. De etanol vertegenwoordigt 11%, 12% gaat naar de kosten en de winsten van de distributeurs. 45% gaat naar de geheven taksen: Pis, Cofins, Cide (federaal); ICMS (soort BTW, deelstaten). De federale taksen zijn vaste bedragen per liter: R$ 0,7925 (Pis/Cofins), R$ 0,10 (Cide). De ICMS is een percentage dat geheven wordt op de verkoopprijs, m.a.w. telkens die verhoogt, innen de deelstaten meer belastingen.

Diesel

Hier is 55% van de eindprijs voor Petrobras; 7% is voor de verplichte toevoeging van 10% biodiesel en 9% voor de kost en winst van de distributeurs. De taksen maken 29% uit, hetzij 16% ICMS voor de deelstaten), 13% Cide/Pis/Cofins (federaal).

Petrobras (een staatsbedrijf) past een nieuwe prijzenpolitiek toe sinds 3 juli van vorig jaar wat resulteerde in een verhoging van de frequentie van de prijsstijgingen, soms zelfs dagelijks, afhankelijk van de internationale prijsstijgingen, ook van de dollarprijs. Sinds juli van vorig jaar verhoogde de benzineprijs hierdoor met 54,51%, die van de diesel met 55,09% (gegevens Valor Online).

Er gingen stemmen op om de CEO van Petrobras, Pedro Parente) te vervangen, maar Temer hield dat tegen. De deelstaten willen uiteraard niet hun inkomsten zien verminderen. De regering claimt hetzelfde. Grote transportbedrijven zagen hun winsten kelderen door dit alles; er zijn, volgens minister Jungmann, sterke aanwijzingen dat de staking een lockout was, m.a.w. gestimuleerd door de patroons, een strafbaar feit. Men moet daarbij weten dat de gemiddelde vrachtwagenbestuurder een maandloon heeft tussen 1 en 3 minimumlonen (van R$ 954 tot R$ 2.862, dat is van 225 tot 674 euro). Een vrachtwagen kan op 1 dag tot R$ 2.000 aan diesel verbruiken. Daar hoeft allemaal geen tekening bij gemaakt te worden. Zowel onafhankelijke vrachtwagenbestuurders, als zij die in dienst staan van een bedrijf, hebben reden tot klagen.

De staking werd een krachtmeting. Temer kondigde gisteren aan dat het leger opdracht kreeg om in te grijpen. Zij mogen stakers dwingen om de weg vrij te maken, zelfs om zelf weg te rijden met hun voertuig indien nodig. Minister Alexandre Moraes van het STF vaardigde een besluit uit dat geweld mag gebruikt worden om blokkeringen op te heffen, alsmede dat er (hoge) boetes mogen opgelegd worden aan hen die weigeren mee te werken. Dit alles draagt zeker niet bij tot een verhoging van de populariteit van Temer en zijn regering, integendeel, ook al beweerde hij op de TV dat dit alles nodig was omdat hij niet kan toestaan dat het land lam gelegd wordt, hospitalen, scholen, bedrijven, de handel enz. in moeilijkheden komt. Hij had het over een "radicale minderheid" die zijn wil oplegt aan de meerderheid.

De bevolking is het jarenlange geknoei en de corruptie kotsbeu. Petrobras was een slachtoffer van dat geknoei en die corruptie, verloor hierdoor miljarden. Dat moet rechtgezet worden. Vandaar ook de kreet "Jullie zijn de grote schuldigen en wij mogen daarvan niet het slachtoffer zijn, maar krijgen nu wel de rekening voorgeschoteld!"

Tel daarbij het gehuil van diverse politieke strekkingen die profijt willen halen uit deze crisis, niet in het minst via de sociale media, de niet ophoudende ontwikkelingen in het Lava Jato proces, de komende verkiezingen, het geroep (van sommigen) voor een terugkeer van de militairen en een regering die duidelijk het noorden kwijt is. Geen vuist dus, maar vuisten.



WillemJan
Artikels: 0
Berichten: 216
Lid geworden op: wo apr 04, 2018 19:56

Re: Vervoersstaking

Bericht door WillemJan » za mei 26, 2018 16:49




Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7174
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Vervoersstaking

Bericht door Progresso » za mei 26, 2018 18:48

Volgens mij is er nu een akkoord over het verlagen van een drietal belastingen en accijnzen op de diesel. Ik lees echter niets over verlaging van de belastingen van gasolina en LNG. Volgens mij gaan dan de Ubers, mototaxis en taxis steigeren. In Fortaleza/Ceará staan er nu zo'n 1000 van de 1600 tankstations droog. De bussen rijden al op zondagsdienst, de supermarkten zijn al redelijk leeg, op straat is het extreem rustig. Bij Pinto martins is het einde van de reserve van de kerosine in zicht.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4610
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Vervoersstaking

Bericht door Felix » za mei 26, 2018 19:44

Het punt is toch ook dat de regering wel belooft en afspreekt maar er geen decreet over uitvaardigt. Omdat men in eerdere gevallen al bedonderd is willen de stakers hardere garanties.

Daarbij komt nog dat het niet alleen om de brandstofprijzen gaat maar om algehele onvrede met deze 'regering'.

Interessant is ook dat de media steeds informeren dat er een groot aantal blokkades is opgeheven maar dat daar praktisch geen beelden van te zien zijn.

Maar ja, wie de communicatiemiddelen in de hand heeft kan de publieke opinie manipuleren en dat wordt dan ook zeer geprobeerd.

Minister Jungmann van Veiligheid laat ook voortdurend zien dat hij 0,0 waard is, de man lost niks op, vroeger al niet met het leger op de Rocinha, etc. en nu niet met de zogenaamde interventie in Rio. En nou heeft hij het over een lockout, net alsof dat de feiten verandert. Het is theater van bedroevende kwaliteit.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7174
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Vervoersstaking

Bericht door Progresso » za mei 26, 2018 20:04

Die hele regeringsploeg is naturlijk volledig derde keus. Ik heb de exacte cijfers even niet bij de hand, maar volgens mij is de helft al voortijdig opgestapt. Nu de verkiezingen in aantocht zijn moesten een aantal ministers ook terugtreden en zijn vervangen door een stel kneuzen.

Je kunt beter een stel bavianen uit de diergaarde halen.



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Vervoersstaking

Bericht door Martinho » za mei 26, 2018 20:28

Vandaag (eindelijk) de kans naar de supermarkt te gaan. Vanwege de afstand (ruim 15 km) moet dat met de auto, maar ik had een volle tank diesel (ik had hem al ruim twee maanden niet gebruikt) dus dat was geen probleem.
Tot mijn verrassing had de supermarkt nog vrijwel alles, dus we kunnen weer een weekje verder.

Ik haal daar ook altijd wat geld voor de kleine uitgaven. Dat ging mis, ik kreeg niks en alleen een vage foutmelding.Een langskomende man vertelde dat het geld op was, dus ik nietsvermoedend naar de drogist voor de wekelijkse dosis pillen en poedertjes. Daar deed mijn nl-kaart het ook niet, in drie machientjes geprobeerd. Nog een mazzel dat ik een br rekening heb.

Thuisgekomen eens bij de site van de ING rondgeneusd. Daar is alles nieuw, en zoals te verwachten viel: niet elke verandering is een verbetering. Het bleek dat je de pinpas nu ook voor de wereld moet openzetten, en dat kan slechts maximaal een jaar. Was dus niet het geval, zonder waarschuwing.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7174
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Vervoersstaking

Bericht door Progresso » za mei 26, 2018 21:19

Ik dacht dat ING al die rekeninghouders buiten Europa had opgezegd?



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Vervoersstaking

Bericht door Martinho » za mei 26, 2018 22:27

Nee, dat was ABN/AMRO



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4080
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Vervoersstaking

Bericht door borsjea » zo mei 27, 2018 14:19

vrijdag en zaterdag de markt bezocht, groente vrijwel niet verkrijgbaar de meeste verkopers waren niet eens gekomen.
Zaterdag boodschappen bij de makro gehaald, hier ook geen groente verkrijgbaar overige levensmiddellen zijn volop verkijgbaar.

Benzine is inmiddels niet meer te verkijgen de pompen die vrijdag nog wat hadden rekende woekerprijzen, gelukkig heeft Procom deze posten bezocht wie meer dan R$ 4,45 rekende heeft een procesverbaal gekregen en moet op korte termijn met bewijs komen die deze prijs rechtvaardigd ander volgt er een sanctie



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4610
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Vervoersstaking

Bericht door Felix » zo mei 27, 2018 14:24

Vanaf as. woensdag houden de werknemers van de olieraffinaderijen een 'waarschuwingsstaking' van 72 uur.
https://www1.folha.uol.com.br/mercado/2 ... eira.shtml



Gebruikersavatar
Baiano
Artikels: 0
Berichten: 530
Lid geworden op: di mar 20, 2018 22:48

Re: Vervoersstaking

Bericht door Baiano » zo mei 27, 2018 14:53

De krant Folha weet eveneens te melden dat de economische schade, aangericht door deze staking, volgens de eerste berekeningen oploopt tot 10,2 miljard reais. Dat is meer dan het dubbele van het bedrag dat de regering zal betalen aan Petrobras tot aan het einde van dit jaar om de dieselprijs onder controle te houden.

Enkel al in de varkens- en kippenindustrie zou het verlies in vijf dagen R$ 1,8 miljard bedragen.

Daar zat de Braziliaanse kreunende economie nou net allemaal op te wachten...



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7174
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Vervoersstaking

Bericht door Progresso » zo mei 27, 2018 19:29

Baiano schreef:
zo mei 27, 2018 14:53
Daar zat de Braziliaanse kreunende economie nou net allemaal op te wachten...
Dat lijkt mij een juiste observatie. Ik heb een beetje het idee dat niemand een dergelijke blokkade van de economie goed heeft doordacht. Uiteindelijk lijden alle Brazilianen een enorme schade door dit geneuzel om wat hogere dieselprijzen.

Dan heb ik het nog niet eens over gevolgen op zeer korte termijn, zoals het wegvallen van bijna 7 werkdagen, de enrome korte termijn-inflatie door woekerprijzen aan de benzinepomp, supermarkt, personentransport, bedorven waar en dergelijke, maar ook de gevolgen voor de middellange termijn.

Hoogst waarschijnlijk gaat de rente verder omhoog, de wisselkoers zal nog ongunstiger worden, de inflatie zal een behoorlijke stijging laten zien, doordat er fors minder belastingen binnen komen neemt de overheidsschuld verder toe en nog een aantal van dat soort logische effecten.

Het kan niet anders dan dat de volgende regering hard moet gaan ingrijpen. Dat betekent wederom een arbeidsmarkt hervorming en een versnelde hervorming van het pensioenstelsel. Allemaal zaken ten nadele va de gewone Braziliaan. Hopelijk komt er ook een visionair die de Braziliaanse afhankelijkheid van fossiele brandstoffen sterk verminderd. Ofwel, alle stadsbussen op zo'n kort mogelijke termijn electrificeren, de grote vervoersassen vervangen van weg-transport naar binnen- en kustvaart en spoorvervoer, de salarissen en voordeeltjes van alle politieke ambtsdragers verlagen tot maximaal 10 salario-minimos en de doodstraf op corruptie.



Gebruikersavatar
Baiano
Artikels: 0
Berichten: 530
Lid geworden op: di mar 20, 2018 22:48

Re: Vervoersstaking

Bericht door Baiano » zo mei 27, 2018 21:47

Progresso schreef:
zo mei 27, 2018 19:29
Het kan niet anders dan dat de volgende regering hard moet gaan ingrijpen. Dat betekent wederom een arbeidsmarkt hervorming en een versnelde hervorming van het pensioenstelsel. Allemaal zaken ten nadele van de gewone Braziliaan. Hopelijk komt er ook een visionair die de Braziliaanse afhankelijkheid van fossiele brandstoffen sterk verminderd. Ofwel, alle stadsbussen op zo'n kort mogelijke termijn electrificeren, de grote vervoersassen vervangen van weg-transport naar binnen- en kustvaart en spoorvervoer, de salarissen en voordeeltjes van alle politieke ambtsdragers verlagen tot maximaal 10 salario-minimos en de doodstraf op corruptie.
Wishfull thinking... utopie... maar ik kan het daar mee eens zijn.



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Vervoersstaking

Bericht door Martinho » zo mei 27, 2018 22:46

Comunicado da Unimed Petrópolis - Devido à greve dos caminhoneiros em todo o território nacional, o Hospital Unimed Petrópolis está colocando em ação um plano de contingências e suspendeu todas as cirurgias eletivas da unidade. Os pacientes estão sendo remarcados para início de junho.
Como as mercadorias e materiais de consumo não estão sendo entregues conforme a programação de compra e ainda não há previsão de normalização, O Hospital Unimed Petrópolis está adotando modificações nos cardápios, lanches servidos bem como o uso do enxoval do hospital.
Quanto a gases medicinais, medicações e material hospitalar, o Hospital Unimed Petrópolis dispõe de estoque suficiente para o atendimento dos pacientes e, buscando a otimização destes recursos, estamos suspendendo as cirurgias eletivas, focando assim nos pacientes internados e nos atendimentos emergenciais e de urgências.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7174
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Vervoersstaking

Bericht door Progresso » zo mei 27, 2018 23:08

In Fortaleza worden alle tankstations weer bevoorraad. Vliegveld heeft nog kerosine tot morgen, maar wordt waarschijnlijk ook bijgevuld.

http://diariodonordeste.verdesmares.com ... -1.1945163



Plaats reactie