Met binnenschip langs 200 meter hoge stuwdam?

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Plaats reactie
Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7214
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Met binnenschip langs 200 meter hoge stuwdam?

Bericht door Progresso » vr mei 25, 2018 19:46

Witteveen+Bos heeft opdracht gekregen voor een onderzoek naar de haalbaarheid van een scheepvaartverbinding langs de Itaipu-stuwdam in de Paraná-rivier de op de grens van Brazilië en Paraguay.


Die is met een lengte van bijna acht kilometer en een maximale hoogte van bijna tweehonderd meter, na de Chinese Drieklovendam, ‘s werelds grootste stuwdam. Het ingenieursbureau denkt dat een ‘bypass’ voor de scheepvaart langs de dam een forse impuls aan de economische ontwikkeling van de regio en de verduurzaming van de transportsector kan geven. Opdrachtgever is de Braziliaans/Paraguayaanse beheermaatschappij Itaipu Binacional.

Witteveen+Bos onderzoekt de technische, economische, ecologische en sociale haalbaarheid van zo’n bypass over de Paraná. Die moet een hoogteverschil van 125 meter overbruggen, wat mogelijk is met drie of vier sluizen. Het bureau levert een technisch ontwerp, een analyse van de invloed op het milieu en de samenleving en een economische kosten-batenanalyse. Met de bouw zou een investering van honderden miljoenen euro’s gemoeid zijn. De resultaten moeten eind 2018 bekend zijn.

https://www.nieuwsbladtransport.nl/best ... e-stuwdam/



WillemJan
Artikels: 0
Berichten: 216
Lid geworden op: wo apr 04, 2018 19:56

Re: Met binnenschip langs 200 meter hoge stuwdam?

Bericht door WillemJan » vr mei 25, 2018 20:27

Progresso, dat is weer een fantastisch project, de vraag is natuurlijk zijn zo'n projecten niet corruptie prone. Toen ik 17 was stond ik voor itaipu, dan snap je wat voor een mega-projecten dit zijn. Interessant stuk, bedankt!



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Met binnenschip langs 200 meter hoge stuwdam?

Bericht door Martinho » vr mei 25, 2018 22:46

ELK project van enige omvang is "corruptie prone" en er is al eerder aangetoond dat het gunnen aan Nederlandse bouwers die kans niet echt verminderd.
Ik druk me vriendelijk uit, zoals je begrijpt.

Dit is echter een haalbaarheidsstudie, nog niet eens een echte ontwerpfase (al wordt dat wel genoemd, dat is vreemd) of zelfs maar een bouwopdracht.
Hoe dan ook: er staat weer eens "duurzaamheid" in dat artikel, dus iedereen gelooft meteen dat vervoer via water beter is dan via de weg. Laat ik daar nou net niet in geloven.



Plaats reactie