“Mijn grootste stommiteit waarvoor ik heb geboet"

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Redactie
Artikels: 2008
Berichten: 2256
Lid geworden op: di nov 14, 2017 16:18
Contacteer:

“Mijn grootste stommiteit waarvoor ik heb geboet"

Bericht door Redactie » di mei 08, 2018 22:26

“Mijn grootste stommiteit waarvoor ik heb geboet"
door Redactie

Hij overleeft al maanden op straat met een koffer, een strandstoeltje en een geïmproviseerd tafeltje waarop hij zijn metalen kunstwerken verkoopt. Voorbijgangers stoppen hem af en toe wat toe; een deken, wat fruit, een bakje eten. Geld neemt hij niet aan, alleen als je zijn kunst wilt kopen. Mario...
Lees meer...



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7211
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: “Mijn grootste stommiteit waarvoor ik heb geboet"

Bericht door Progresso » wo mei 09, 2018 00:26

De beste man heeft zelfs Globo gehaald.

https://oglobo.globo.com/rio/o-holandes ... a-22614555

Toch blijf ik het een raar verhaal vinden. Ik denk dat er toch wel het een en ander is fout gegaan in de communicatie tussen Reclassering Bureau Buitenland en het consulaat in Brazilië. Wellicht heeft de beste man zelf afgezien van die hulp. Al met al een heel vaag verhaal.



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: “Mijn grootste stommiteit waarvoor ik heb geboet"

Bericht door Martinho » wo mei 09, 2018 01:19

Ben ik met je eens. Op facebook was er een bedelactie om de man naar Nederland te halen, hij zou daarvoor nog 4000 reais nodig hebben. Beetje ruim begroot voor een vliegticket, want eenmaal in Nederland is er vast wel opvang (HVO) of vrienden/kennissen/familie.
Bovendien zou hij 5000 reais hebben gekregen uit een Bangu-fonds (nooit van gehoord, maar ik heb daar ook nooit verbleven natuurlijk) wat later werd verbeterd tot 15000 reais, zou worden genoemd in een youtube filmpje.

Ondanks dat, en ondanks de hulp van welwillende winkeliers daar, zou hij niet genoeg te eten hebben.

In een ander artikel stelt hij dat hij zijn Nederlandse paspoort "kwijt" is (?) en zijn Braziliaanse ID nummer "vergeten". Dat laatste lijkt mij vreemd, of had hij misschien een permanent visum? Hoe dan ook, Ipanema is op loopafstand van het Nl consulaat, een paspoort willen ze daar niet meer verlengen, maar ze kunnen toch vast wel een laissez passer afgeven. Ze zullen zelfs van zijn geval op de hoogte zijn als het goed is.

Al met al, een zeer zwak verhaal met kenmerken van flessetrekkerij. Het spijt me dat te zeggen, maar ik heb ervaringen met zwervers in Amsterdam. Des te verrassender dat zelfs de meest voorzichtig gestelde kritiek tot een storm van verontwaardiging leidde.



René
Artikels: 0
Berichten: 864
Lid geworden op: do mar 06, 2008 03:19
Locatie: Fortaleza, Brazilie
Contacteer:

Re: “Mijn grootste stommiteit waarvoor ik heb geboet"

Bericht door René » di mei 22, 2018 08:24

Zelfs zonder 1 real... gewoon ff naar een NL consulaat lopen... ticket Fortaleza-NL 220 reais... Lijkt mij een onzin verhaal... Maar als het waar is... koop een busticket voor deze man naar een EU consulaat...



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: “Mijn grootste stommiteit waarvoor ik heb geboet"

Bericht door Felix » di mei 22, 2018 14:04

Het kan zijn dat hij voorwaardelijk vrij is en nog niet weg mag reizen. Mocht hij dat wel dan zou de PF na een tijd zijn ticket betalen en hem uitzetten.



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: “Mijn grootste stommiteit waarvoor ik heb geboet"

Bericht door Martinho » di mei 22, 2018 22:06

Als hij nog niet mocht reizen is die bedelactie ook onzin.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: “Mijn grootste stommiteit waarvoor ik heb geboet"

Bericht door quasimodo » ma jun 04, 2018 12:21




Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: “Mijn grootste stommiteit waarvoor ik heb geboet"

Bericht door quasimodo » ma jun 04, 2018 12:41

Hij is dankzij de inzameling weer terug in Nederland.



Gebruikersavatar
Redactie
Artikels: 2008
Berichten: 2256
Lid geworden op: di nov 14, 2017 16:18
Contacteer:

Re: “Mijn grootste stommiteit waarvoor ik heb geboet"

Bericht door Redactie » vr jun 08, 2018 22:24




René
Artikels: 0
Berichten: 864
Lid geworden op: do mar 06, 2008 03:19
Locatie: Fortaleza, Brazilie
Contacteer:

Re: “Mijn grootste stommiteit waarvoor ik heb geboet"

Bericht door René » za jun 09, 2018 07:27

Los van het feit dat ik de wereldwijde wetgeving welke de verkoop van nicotine en alchohol heeft gelegaliseerd, maar de verkoop van coke tot wiet criminaliseert en daardoor mensen als dit figuur voor 4 jaar in een hok opsluit... een belachelijke hypocrite wetgeving vind, zet ik mijn vraagtekens bij dit verhaal.... Met een beetje bijstand van consulaat, wordt je over het algemeen vrij snel (1-2 jaar) uitgezet naar NL op kosten van de NL staat en/of de luchtvaartmaatschappij die onverkochte stoeltjes heeft...
Toedels



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7211
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: “Mijn grootste stommiteit waarvoor ik heb geboet"

Bericht door Progresso » za jun 09, 2018 17:02

Ja, het kan niet anders dan dat er hier iets grondig mis is gegaan tussen reclassering en Buitenlandse zaken. Wat precies weet je natuurlijk ook niet en die Mario zal natuurlijk ook wel zijn eigen verhaal hebben. Het kan zijn eigen keus zijn geweeest om alle geboden hulp af te slaan.

Toch hebben we de afgelopen jaren weer flater op flater gezien van BuZa als het gedetineerden betreft in Buitenlandse gevangenissen. Het bekenste recente voorbeeld is toch wel Romano van der Dussen waar door complete incompetentie van BuZa iemand jaren lang ten onrechte in de gevangenis heeft gezeten.



Je moet je toch als land de ogen uit de kop schamen als je je eigen burgers met zo'n verhaal op de Braziliaanse nationale TV haalt (Globo), dan sla je toch echt een pleefiguur als Nederlandse overheid.



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: “Mijn grootste stommiteit waarvoor ik heb geboet"

Bericht door Martinho » za jun 09, 2018 17:31

Ik blijf grote vraagtekens bij dit verhaal houden. Maar de goeddoeners zijn gerustgesteld en kunnen weer jaren voort zonder te hoeven denken aan al die anderen die op straat moeten wonen.
Een mooie opsteker voor al diegenen die een leuke zakcent denken over te houden aan smokkel: het komt altijd goed



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7211
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: “Mijn grootste stommiteit waarvoor ik heb geboet"

Bericht door Progresso » za jun 09, 2018 20:44

Martinho schreef:
za jun 09, 2018 17:31
Een mooie opsteker voor al diegenen die een leuke zakcent denken over te houden aan smokkel: het komt altijd goed
Ik geloof niet als je hier een paar jaar in de bak hebt gezeten het ooit nog met je goed komt.

Maar ik ga wel een eind met je mee. Aan dit verhaal zitten vele kanten. Ik blijf het een uiterst vaag verhaal vinden. Ik ben blij voor hem dat die uit Brazilië is, ik denk inderdaad dat de donoren een goed kerstgevoel hebben en het is te hopen dat de Nederlandse overheid eens goed voor haar burgers gaat zorgen.

Ik denk dat niemand die van plan is om drugs te smokkelen dit als een goede opsteker ziet, eerder het tegendeel. Maar nogmaals, er ontbreken mij te veel details om hier echt iets over te vinden.



Plaats reactie