De brand op Largo do Paiçandu, een symbool dossier?
Geplaatst: zo mei 06, 2018 17:47
Ik volg al een tijdje de media in Rusland en daar zag ik vaak flatgebouwen van communistische leest die in brand vlogen, dat was nationaal nieuws, maar dit geraakte zelden internationaal bekend. Waarom is de brand in de Largo do Paiçandu op 1 mei, wel wereldnieuws?
Toen ik in São Paulo woonde woonde ik vlak bij de Largo do Paiçandu , daarmee dat ik toch een keer moest gaan zoeken op de kaart of er geen vrienden in dat gebouw woonden, maar na een zoektocht van een halfuur bleek dat het allemaal nog wel mee viel. Ik herinnerde mij van de Largo do Paiçandu dat er voor de kerk veel Afrikaanse vluchtelingen sliepen, dat verklaart waarschijnlijk de diverse groep aan inwoners in het gebouw, die het trouwens allemaal overleefden, behalve één iemand, die nog gezocht wordt.
In een land waar de overheid nog niet heel het territorium geformaliseerd heeft, is het duidelijk dat een bezettingsbeweging goed kan aarden. Op het platteland kennen we de MST, en nu in de stad MTST van Guilherme Boulos. Het afdrijgen van de bezittende klasse en het bezetten van hun privé-bezit draait op volle toeren in Brazilië. In een land met de grootste ongelijkheid ter wereld is het wel duidelijk dat er nood is aan zo'n bewegingen om de extremen te bedienen.
Toch is de vraag, in São Paulo zijn er 70 gebouwen zoals op de Largo do Paiçandu waar ongeveer 4000 gezinnen in precaire omstandigheden leven, daarbij komen nog eens 200 gebouwen die in handen zijn van krakers, daar leven voornamelijk avonturiers en enkele mensen die echt nood hebben aan deze vorm van wonen omdat ze met hun loon geen appartement op de privé-markt kunnen kopen.
Dit zijn vaak vluchtelingen, artiesten en travestieten. Travestieten omdat ze vaak niet terecht kunnen in de alberges van de stad São Paulo voor daklozen omwille van geweld en discriminatie van de andere bewoners. Vluchtelingen omdat ze vaak informeel in het land zitten, dit komt omdat er in Brazilië amper een asielsysteem is en als het er al is het heel slecht geörganiseerd is. Artiesten omdat ze vaak aan lager wal geraken.
Natuurlijk zijn er ook veel migranten uit Latijns-Amerika en Afrika die in deze gebouwen wonen, de Afrikanen studeren vaak of zijn ambulante straatverkopers. De latino's hebben vaak jobs in de informele sector en worden uitgebuit.
Het is dus een politiek interessante mix van mensen die zich daar bevind, kwa tongen vertelden dat de Largo do Paiçandu in handen was van de MTST van Boulos. Toen bleek dat deze organisatie niet verantwoordelijk was, riepen de critici op dat Boulos het bezetten van leegstaande huizen weer populair heeft gemaakt en dat hij dus verantwoordelijk is voor dit drama. Ondertussen is er ook een nieuwe beweging geboren de MSLM, een beweging voor krakers.
Het lijkt er dus op dat de brand wereldnieuws werd omdat de man die de wereld in brand zal steken: Guilherme Boulos hier eventueel een hak mee kon worden gezet. Het was dan ook 1 mei, companheiro?
Toen ik in São Paulo woonde woonde ik vlak bij de Largo do Paiçandu , daarmee dat ik toch een keer moest gaan zoeken op de kaart of er geen vrienden in dat gebouw woonden, maar na een zoektocht van een halfuur bleek dat het allemaal nog wel mee viel. Ik herinnerde mij van de Largo do Paiçandu dat er voor de kerk veel Afrikaanse vluchtelingen sliepen, dat verklaart waarschijnlijk de diverse groep aan inwoners in het gebouw, die het trouwens allemaal overleefden, behalve één iemand, die nog gezocht wordt.
In een land waar de overheid nog niet heel het territorium geformaliseerd heeft, is het duidelijk dat een bezettingsbeweging goed kan aarden. Op het platteland kennen we de MST, en nu in de stad MTST van Guilherme Boulos. Het afdrijgen van de bezittende klasse en het bezetten van hun privé-bezit draait op volle toeren in Brazilië. In een land met de grootste ongelijkheid ter wereld is het wel duidelijk dat er nood is aan zo'n bewegingen om de extremen te bedienen.
Toch is de vraag, in São Paulo zijn er 70 gebouwen zoals op de Largo do Paiçandu waar ongeveer 4000 gezinnen in precaire omstandigheden leven, daarbij komen nog eens 200 gebouwen die in handen zijn van krakers, daar leven voornamelijk avonturiers en enkele mensen die echt nood hebben aan deze vorm van wonen omdat ze met hun loon geen appartement op de privé-markt kunnen kopen.
Dit zijn vaak vluchtelingen, artiesten en travestieten. Travestieten omdat ze vaak niet terecht kunnen in de alberges van de stad São Paulo voor daklozen omwille van geweld en discriminatie van de andere bewoners. Vluchtelingen omdat ze vaak informeel in het land zitten, dit komt omdat er in Brazilië amper een asielsysteem is en als het er al is het heel slecht geörganiseerd is. Artiesten omdat ze vaak aan lager wal geraken.
Natuurlijk zijn er ook veel migranten uit Latijns-Amerika en Afrika die in deze gebouwen wonen, de Afrikanen studeren vaak of zijn ambulante straatverkopers. De latino's hebben vaak jobs in de informele sector en worden uitgebuit.
Het is dus een politiek interessante mix van mensen die zich daar bevind, kwa tongen vertelden dat de Largo do Paiçandu in handen was van de MTST van Boulos. Toen bleek dat deze organisatie niet verantwoordelijk was, riepen de critici op dat Boulos het bezetten van leegstaande huizen weer populair heeft gemaakt en dat hij dus verantwoordelijk is voor dit drama. Ondertussen is er ook een nieuwe beweging geboren de MSLM, een beweging voor krakers.
Het lijkt er dus op dat de brand wereldnieuws werd omdat de man die de wereld in brand zal steken: Guilherme Boulos hier eventueel een hak mee kon worden gezet. Het was dan ook 1 mei, companheiro?