Mei '68 in Brazilië, reden van huidige misdaadgolf?
Mei '68 in Brazilië, reden van huidige misdaadgolf?
In België is het voortdurend in het nieuws, 50 jaar geleden vond mei '68 plaats. Niet zo maar een datum, maar een moment van wereldwijde ontketening tegen seksuele normen, conformisme en het politieke ancien regime. Het begon allemaal met de stakersgolven in Frankrijk en het groeide uit tot een wereldwijde revolutie van jongeren. Wat zijn de gevolgen vandaag voor een land zoals Brazilië.
Zuenir Ventura schreef dat mei '68 in Brazilië nooit voorbij is gegaan. De studenten die zich hadden ontwikkeld in machtige studentenunies organiseerden zich tegen de militaire dictatuur. Er werd een vuist gemaakt, maar het ultieme doel van de omverwerping van de militaire dictatuur faalde. Sommige jongeren radicaliseerden zo ontstonden verschillende guerrilha bewegingen zo wel op het platte land als in de stad in Brazilië.
Een historische betoging was die van de 100.000 in Rio de Janeiro, één van de bekenste coups tegen het imperium was de kidnapping van de Amerikaanse Ambassadeur, die beklijvend beschreven staat in: O qué è isso, companheiro? van Fernando Gabeira, die nog steeds de VS niet binnen mag omwille van het feit dat hij deelnam aan deze kidnapping.
Allemaal geen probleem, de strijdbijl werd begraven en de leiders van de dictatuur werden niet berecht en de revolutionairen kwamen terug uit ballingsschap en kregen amnestie. In 1985 werd Brazilië dan ook weer een democratisch land, na een zekere verstrenging van de militaire junta na mei '68.
Toch is de vraag of met de amnestie van de jonge revolutionaire garde we een antwoord hebben kunnen bieden op de problematiek die er ontstond tussen de militairen enerzijds en de jongeren anderzijds. Wie zijn geschiedenisboeken goed heeft gelezen merkt dat de politici die na amnestie uit deze revolutionaire bewegingen kwamen, ergens de 'noblesse de robe' waren. Goede geschiedschrijving leert ons dat er een harde kern tot op vandaag de wapens blijft dragen.
De groep van radicale extreem-linkse militanten begon banken en geldtransporten te overvallen, ze kwamen in contact met drugkartels en kleine criminelen. Hierdoor ontstond er een monster verbond tussen criminelen en linkse doorwinterde activisten die zich zouden enten op de sociale en economische problemen in de communidades van Rio de Janeiro, São Paulo en andere steden. Dit allemaal omwille van de vervolgingen door het militaire regime.
We beseffen het vaak niet maar de Commando Vermelho's en Primeiro Commando da Capital zijn rasechte guerrilha bewegingen die hun reputatie tegen hebben omdat ze gezien worden als criminelen. Wel, je kan ze hoogenaamd geen grootste idealen toe schenken, maar ze zorgen wel door hun aanpak dat het een pak minder erg is in de gebieden waar de overheid niet komt.
Zijn het revolutionaire die hun waarden van mei '68 moeten afstoffen, in iedereen geval, geloof ik niet dat een herlezing van de feiten van mei '68 een uitweg zijn uit de huidige impasse in Brazilië. Zoals Che een icoon is geworden van het kapitalisme is de guerrilha in de communidades een dekmantel voor criminaliteit op zijn Braziliaans.
Zuenir Ventura schreef dat mei '68 in Brazilië nooit voorbij is gegaan. De studenten die zich hadden ontwikkeld in machtige studentenunies organiseerden zich tegen de militaire dictatuur. Er werd een vuist gemaakt, maar het ultieme doel van de omverwerping van de militaire dictatuur faalde. Sommige jongeren radicaliseerden zo ontstonden verschillende guerrilha bewegingen zo wel op het platte land als in de stad in Brazilië.
Een historische betoging was die van de 100.000 in Rio de Janeiro, één van de bekenste coups tegen het imperium was de kidnapping van de Amerikaanse Ambassadeur, die beklijvend beschreven staat in: O qué è isso, companheiro? van Fernando Gabeira, die nog steeds de VS niet binnen mag omwille van het feit dat hij deelnam aan deze kidnapping.
Allemaal geen probleem, de strijdbijl werd begraven en de leiders van de dictatuur werden niet berecht en de revolutionairen kwamen terug uit ballingsschap en kregen amnestie. In 1985 werd Brazilië dan ook weer een democratisch land, na een zekere verstrenging van de militaire junta na mei '68.
Toch is de vraag of met de amnestie van de jonge revolutionaire garde we een antwoord hebben kunnen bieden op de problematiek die er ontstond tussen de militairen enerzijds en de jongeren anderzijds. Wie zijn geschiedenisboeken goed heeft gelezen merkt dat de politici die na amnestie uit deze revolutionaire bewegingen kwamen, ergens de 'noblesse de robe' waren. Goede geschiedschrijving leert ons dat er een harde kern tot op vandaag de wapens blijft dragen.
De groep van radicale extreem-linkse militanten begon banken en geldtransporten te overvallen, ze kwamen in contact met drugkartels en kleine criminelen. Hierdoor ontstond er een monster verbond tussen criminelen en linkse doorwinterde activisten die zich zouden enten op de sociale en economische problemen in de communidades van Rio de Janeiro, São Paulo en andere steden. Dit allemaal omwille van de vervolgingen door het militaire regime.
We beseffen het vaak niet maar de Commando Vermelho's en Primeiro Commando da Capital zijn rasechte guerrilha bewegingen die hun reputatie tegen hebben omdat ze gezien worden als criminelen. Wel, je kan ze hoogenaamd geen grootste idealen toe schenken, maar ze zorgen wel door hun aanpak dat het een pak minder erg is in de gebieden waar de overheid niet komt.
Zijn het revolutionaire die hun waarden van mei '68 moeten afstoffen, in iedereen geval, geloof ik niet dat een herlezing van de feiten van mei '68 een uitweg zijn uit de huidige impasse in Brazilië. Zoals Che een icoon is geworden van het kapitalisme is de guerrilha in de communidades een dekmantel voor criminaliteit op zijn Braziliaans.
Laatst gewijzigd door WillemJan op wo mei 02, 2018 07:07, 4 keer totaal gewijzigd.
Re: Mei '68 in Brazilië, reden van huidige misdaadgolf?
Revoluties hebben bijna altijd negatieve gevolgen, dat is uit de geschiedenis te leren.
En mensen kunnen in de loop van hun leven veranderen. Soms in hun nadeel. Of de revolutionairen van TOEN het NU nog steeds beter zouden weten is een grote vraag, ik persoonlijk denk dat het niet zo is. Ze DENKEN het wellicht, maar hoe is de praktijk? Het eindigt meestal zoals in het boek van Orwell, je weet wel: alle dieren zijn gelijk, maar sommige dieren zijn meer gelijk dan andere.
Wat de inleiding betreft: ik woonde in Amsterdam en daar was geen bepaalde datum voor het begin van de roerige jaren 60. In 68 was ik 18 en zat op zondagen met mij totaal onbekenden wat muziek te maken in het Vondelpark. Flower Power. Provo deelde krenten uit bij het Lieverdje, allemaal heel vreedzaam (behalve dat de politie toendertijd ging meppen, waarom was onduidelijk). We waren tegen "Vietnam" en omstreeks die tijd gebeurde Woodstock. Mei 68 zegt mij niets, er was ook niet zozeer een revolutie al heette het soms zo. Die hele Che kon me geen bal schelen, al hadden vrienden wel die bekende poster aan de muur.
Ik denk zelf dat Brazilie van na de dictatuur dynamischer en vooruitstrevender was dan nu. Ik heb ergens veel bewondering voor die Kubicek, al was die ook niet zonder zonden natuurlijk. Nu is het land hopeloos verdeeld tussen links en rechts, waar net als in de VS niet meer naar elkaar wordt geluisterd en waar men elkaar vliegjes afvangt met juridische truuks. Daar help geen Che tegen.
En mensen kunnen in de loop van hun leven veranderen. Soms in hun nadeel. Of de revolutionairen van TOEN het NU nog steeds beter zouden weten is een grote vraag, ik persoonlijk denk dat het niet zo is. Ze DENKEN het wellicht, maar hoe is de praktijk? Het eindigt meestal zoals in het boek van Orwell, je weet wel: alle dieren zijn gelijk, maar sommige dieren zijn meer gelijk dan andere.
Wat de inleiding betreft: ik woonde in Amsterdam en daar was geen bepaalde datum voor het begin van de roerige jaren 60. In 68 was ik 18 en zat op zondagen met mij totaal onbekenden wat muziek te maken in het Vondelpark. Flower Power. Provo deelde krenten uit bij het Lieverdje, allemaal heel vreedzaam (behalve dat de politie toendertijd ging meppen, waarom was onduidelijk). We waren tegen "Vietnam" en omstreeks die tijd gebeurde Woodstock. Mei 68 zegt mij niets, er was ook niet zozeer een revolutie al heette het soms zo. Die hele Che kon me geen bal schelen, al hadden vrienden wel die bekende poster aan de muur.
Ik denk zelf dat Brazilie van na de dictatuur dynamischer en vooruitstrevender was dan nu. Ik heb ergens veel bewondering voor die Kubicek, al was die ook niet zonder zonden natuurlijk. Nu is het land hopeloos verdeeld tussen links en rechts, waar net als in de VS niet meer naar elkaar wordt geluisterd en waar men elkaar vliegjes afvangt met juridische truuks. Daar help geen Che tegen.
Re: Mei '68 in Brazilië, reden van huidige misdaadgolf?
Je kunt niet stellen dat de studentenopstanden in mei 1968 een begin of de inspiratie van guerillabewegingen in Zuid Amerika hebben gevormd. Die bestonden doorgaans echt al langer. Bovendien waren de opstanden in Parijs geen ontketening en lont voor andere opstanden, ze waren juist het gevólg van het toenmalige tijdsbeeld het kookte en stoomde overal.
Revoluties zijn in Zuid-Amerika bijna een traditie. WillemJan, ik kan je van harte het boek 'Geisel' aanbevelen. Het gehele boek bestaat uit een routine van interviews met generaal bd. en ex-president Geisel. Je ziet er in hoe de militaire periode en het militaire instituut van binnen uit werkt(e). Interessant is ook dat hij Bolsonaro (toen al!) een slechte militair noemt. Het boek is bij de tweedehands boekhandel verkrijgbaar. Straks ga je nog beweren dat Bob Dylan, Marten Luther King en Ferre Grignard volgers waren van de in Frankrijk actieve Duitser Cohn Bendit die de opstand leidde en de Duitse militant Rudi Dutschke die hetzelfde deed in Duitsland en die zo tragisch (maar was ook wel komisch) zijn einde vond in de douche waar hij over een stuk zeep uitgleed.
Halverwege de jaren zestig was er protest. Ferre Grignard in 1965:
https://www.youtube.com/watch?v=hyU69gIG4sg
Revoluties zijn in Zuid-Amerika bijna een traditie. WillemJan, ik kan je van harte het boek 'Geisel' aanbevelen. Het gehele boek bestaat uit een routine van interviews met generaal bd. en ex-president Geisel. Je ziet er in hoe de militaire periode en het militaire instituut van binnen uit werkt(e). Interessant is ook dat hij Bolsonaro (toen al!) een slechte militair noemt. Het boek is bij de tweedehands boekhandel verkrijgbaar. Straks ga je nog beweren dat Bob Dylan, Marten Luther King en Ferre Grignard volgers waren van de in Frankrijk actieve Duitser Cohn Bendit die de opstand leidde en de Duitse militant Rudi Dutschke die hetzelfde deed in Duitsland en die zo tragisch (maar was ook wel komisch) zijn einde vond in de douche waar hij over een stuk zeep uitgleed.
Halverwege de jaren zestig was er protest. Ferre Grignard in 1965:
https://www.youtube.com/watch?v=hyU69gIG4sg
Re: Mei '68 in Brazilië, reden van huidige misdaadgolf?
Ja, dat is de kat de bel aanbinden wat je doet. Ik spreek hier over enkele heethoofden die de MR-8, VPR en militie van bahia da guanabara hebben opgericht. Het is trouwens zo Lamarca (VPR), een beroepsmilitair is die tegen de ouwe lieden van de militaire dictatuur is beginnen vechten.Felix schreef: ↑di mei 01, 2018 23:36 Je kunt niet stellen dat de studentenopstanden in mei 1968 een begin of de inspiratie van guerillabewegingen in Zuid Amerika hebben gevormd. Die bestonden doorgaans echt al langer. Bovendien waren de opstanden in Parijs geen ontketening en lont voor andere opstanden, ze waren juist het gevólg van het toenmalige tijdsbeeld het kookte en stoomde overal.
Wat '65 betreft, dat is inderdaad correct, maar dat was de zogenaamde eerste golf van communisten van de PCdoB die het land moesten verlaten. Met de militaire staatsgreep van '64 die de President João Goulard overwierp moesten andersdenken uit linkse hoek het land verlaten. Het is dus zeker zo dat er al ongeregeldheden waren voor '68.
De staatsgreep van '64 is nog niet verteerd in Brazilië, ergens op een heuveltje van een favela zit de kleinzoon van Goulard, eerstelijnsgeneeskunde te geven met een diploma geneeskunde uit Cuba. Die familie heeft een historische vengance.
Felix, dat de militaire dictatuur een geoliede machine was daarvan ben ik overtuigd, maar ik zal u milde mening over hun blijven ontmaskeren. Het is een zeer harde periode geweest voor een bepaald deel van de bevolking.
Wel ik woonde aan de minhoção in São Paulo, dus ik snap voldoende waarom die militaire dictatuur zo zalig was voor sommige: te veel file voor dictator Cosme e Silva, we bouwen gewoon een brug over de file zodanig dat we snel op ons werk zijn. Dat was een beetje het idee van de dictatuur.
Toch ben in geen untermensch, ik zal dat boek van Geisel eens lezen. Lees jij dan Zuenir Ventura: O ano que não terminou. Dan blijven we beide de democratie onderschrijven.
Re: Mei '68 in Brazilië, reden van huidige misdaadgolf?
Beste Felix,Felix schreef: ↑di mei 01, 2018 23:36 Straks ga je nog beweren dat Bob Dylan, Marten Luther King en Ferre Grignard volgers waren van de in Frankrijk actieve Duitser Cohn Bendit die de opstand leidde en de Duitse militant Rudi Dutschke die hetzelfde deed in Duitsland en die zo tragisch (maar was ook wel komisch) zijn einde vond in de douche waar hij over een stuk zeep uitgleed.
Kwestie van het vuur in onze discussie te houden en elkaar te blijven stimuleren met de hyperbool en diametraal staande meningen. Het geen ik allemaal vertel komt uit getuigenissen en boeken van studenten van mei '68 en van communisten die gevlucht zijn na '64. Dus ik vind het spijtig dat je de verbanden van mijn denken zo in twijfel trekt, terwijl ik eigenlijk enkel citeer uit die boeken.
Gegroet,
Freddy Mercury
Re: Mei '68 in Brazilië, reden van huidige misdaadgolf?
Je bent meer iemand voor science fiction denk ik vaak. Iemand die leert fietsen uit een boek.
Mei (en juni) 68 was een symptoom en geen oorzaak van een tijdsbeeld kijk bv. alleen maar eens naar de muziek van voor 1968. De talloze protestsongs.
Ga je het boek van Geisel lezen? Je zult er ongetwijfeld meer inzicht door krijgen in een andere kant van de structuur.
Fernando Henrique Cardoso een vroeger linkse socioloog, zoon van een generaal, ex banneling in Parijs en aldaar professor aan de Sorbonne, en ex-president, heeft boeken geschreven die je kunt lezen en misschien zou je hem ook wel eens kunnen interviewen, hij is best wel toegankelijk.
Maar Geisel verheldert meer en geeft een zeldzame kijk vanuit een ander raam.
De roversbenden van het heden hebben vaak meer invloed van militairen dan van oud guerilheiros. Niet zelden hebben ze militairen in dienst die hen cursussen geven voor vechten in een urbane omgeving etc. De zogenaamde milícias zijn voor een groot deel afkomstig van benden die wortels hebben binnen de politie.
Mei (en juni) 68 was een symptoom en geen oorzaak van een tijdsbeeld kijk bv. alleen maar eens naar de muziek van voor 1968. De talloze protestsongs.
Is wat in een boek staat per definitie waar?terwijl ik eigenlijk enkel citeer uit die boeken.
Ga je het boek van Geisel lezen? Je zult er ongetwijfeld meer inzicht door krijgen in een andere kant van de structuur.
Fernando Henrique Cardoso een vroeger linkse socioloog, zoon van een generaal, ex banneling in Parijs en aldaar professor aan de Sorbonne, en ex-president, heeft boeken geschreven die je kunt lezen en misschien zou je hem ook wel eens kunnen interviewen, hij is best wel toegankelijk.
Maar Geisel verheldert meer en geeft een zeldzame kijk vanuit een ander raam.
De roversbenden van het heden hebben vaak meer invloed van militairen dan van oud guerilheiros. Niet zelden hebben ze militairen in dienst die hen cursussen geven voor vechten in een urbane omgeving etc. De zogenaamde milícias zijn voor een groot deel afkomstig van benden die wortels hebben binnen de politie.
Re: Mei '68 in Brazilië, reden van huidige misdaadgolf?
Wel Felix, als het gaat over revolutie, gewapendverzet en criminaliteit dan ken ik de theorie maar niet de praktijk. Dat lijkt me zeer logisch, misschien wat minder voor u?
Ik moet ook eerlijk toegeven dat ik met een zekere nostalgie kijk naar mei '68 en dat dit gevoed is door mijn lezing van zowel fictie als non-fictie, toch besef ik dat veel mensen hier een zware kluif aan hebben gehad en dat dit hun leven heeft verbrod. Ik kan ook toegeven dat ik voornamelijk de andere kant van de medaille ken. De discussie is daarover nog steeds zeer gepolariseerd en in zekere zin heeft de militaire dictatuur in Argentinië de krijtlijnen van de huidige maatschappij bepaald, voor Brazilië ken ik dat zo niet.
Heeft u echter voldoende u lessen getrokken uit de grieven van de jongeren van mei '68 op dat moment en waarom zij deze militaire staatsvorm hebben verworpen zowel in Brazilië als met Dutschke in Duitsland die oude nazi's niet als functionarissen wilde? Wilt toch zeggen dat dit systeem verre van ideaal is en heeft u wel voldoende u lessen getrokken uit het falen van dit systeem? Denk maar aan de onmogelijkheid om de inflatie te controleren en jongeren een degelijk leven te geven en vakbondsvrijheid te garanderen.
Het mes snijd langs beide kanten in een discussie.
Ik moet ook eerlijk toegeven dat ik met een zekere nostalgie kijk naar mei '68 en dat dit gevoed is door mijn lezing van zowel fictie als non-fictie, toch besef ik dat veel mensen hier een zware kluif aan hebben gehad en dat dit hun leven heeft verbrod. Ik kan ook toegeven dat ik voornamelijk de andere kant van de medaille ken. De discussie is daarover nog steeds zeer gepolariseerd en in zekere zin heeft de militaire dictatuur in Argentinië de krijtlijnen van de huidige maatschappij bepaald, voor Brazilië ken ik dat zo niet.
Heeft u echter voldoende u lessen getrokken uit de grieven van de jongeren van mei '68 op dat moment en waarom zij deze militaire staatsvorm hebben verworpen zowel in Brazilië als met Dutschke in Duitsland die oude nazi's niet als functionarissen wilde? Wilt toch zeggen dat dit systeem verre van ideaal is en heeft u wel voldoende u lessen getrokken uit het falen van dit systeem? Denk maar aan de onmogelijkheid om de inflatie te controleren en jongeren een degelijk leven te geven en vakbondsvrijheid te garanderen.
Het mes snijd langs beide kanten in een discussie.
Re: Mei '68 in Brazilië, reden van huidige misdaadgolf?
Ik kan niet helemaal volgen wat je nou precies wilt beweren WillemJan. Nostalgie is naar mijn oordeel iets waar je op terug kijkt dat je aan de lijve hebt meegemaakt, niet iets dat je uit boeken hebt gelezen.
Wat bij nadere lezing (ik zag ook een artikel in de NRC) blijkt is dat het over de studentenopstanden ging. Maar zoals Felix al opmerkt, die beweging is eerder een gevolg dan een oorzaak. Het is niet zo dat we in mei 68 opeens op slag bewust werden van een nieuwe tijd, het was iets dat al in het begin van de jaren 60 langzaam begon. Het was gelukkig ook lang niet alleen zie zogenoemde democratiseringsgolf van de studenten, want om heel eerlijk te zijn was dat gewoon flauwe kul.
Geen enkel systeem is IDEAAL, dat moet zo langzamerhand toch bekend zijn. Winston Churchill zei het al: het democratische systeem is het minst erg. Maar dat moet je niet willen teweeg brengen met gewapende acties of terrorisme, zoals bepaalde op communistische leest geschoeide groepen in Brazilie destijds wilden. (en ja, daar deed Dilma aan mee). Jongeren een degelijk leven geven is een plicht voor elke regering, maar dan wel met een behoorlijke scholing en dat is iets waar Brazilie in te kort schiet. En een degelijk leven voor iedereen kan ook niet met de gigantische inkomensverschillen. Wat die vakbondsvrijheid er mee te maken heeft snap ik niet, ligt aan mij.
Wat bij nadere lezing (ik zag ook een artikel in de NRC) blijkt is dat het over de studentenopstanden ging. Maar zoals Felix al opmerkt, die beweging is eerder een gevolg dan een oorzaak. Het is niet zo dat we in mei 68 opeens op slag bewust werden van een nieuwe tijd, het was iets dat al in het begin van de jaren 60 langzaam begon. Het was gelukkig ook lang niet alleen zie zogenoemde democratiseringsgolf van de studenten, want om heel eerlijk te zijn was dat gewoon flauwe kul.
Geen enkel systeem is IDEAAL, dat moet zo langzamerhand toch bekend zijn. Winston Churchill zei het al: het democratische systeem is het minst erg. Maar dat moet je niet willen teweeg brengen met gewapende acties of terrorisme, zoals bepaalde op communistische leest geschoeide groepen in Brazilie destijds wilden. (en ja, daar deed Dilma aan mee). Jongeren een degelijk leven geven is een plicht voor elke regering, maar dan wel met een behoorlijke scholing en dat is iets waar Brazilie in te kort schiet. En een degelijk leven voor iedereen kan ook niet met de gigantische inkomensverschillen. Wat die vakbondsvrijheid er mee te maken heeft snap ik niet, ligt aan mij.
Re: Mei '68 in Brazilië, reden van huidige misdaadgolf?
Martinho, het is zoals je zegt, nostalgie is niet het correcte woord, maar het is echt waar dat het links of rechts terrorisme van in de jaren '70 te maken heeft met mei '68, of toch wel die periode van revolutie en ontboezeming.
De studentenbeweging in Brazilië was eerst gebaseerd op hervormingen binnen het onderwijssysteem, maar al snel kregen de anti-systemische gevoelens de bovenhand.
Dit wordt allemaal duidelijk beschreven in enkele bekende Braziliaanse boeken. Ik moet toe geven dat ik veel over de gewapende strijd in Latijns-Amerika heb gelezen, dat is een beetje mijn beeld van latijns-amerika: de latino met AK-47 in de hand met militair uniform tussen de boeren in een tropische omgeving. Toch hebben al die ideeën zich rond een jeugdige fascinatie voor avontuur gekristaliseerd. Ik, Jan Cremer is dan ook mijn lievelingsboek.
Hierbij een autobiografisch artikel, de bedoeling is dat dit ooit een boek wordt:
http://community.dewereldmorgen.be/blog ... -dagboeken
Veel leesplezier!
De studentenbeweging in Brazilië was eerst gebaseerd op hervormingen binnen het onderwijssysteem, maar al snel kregen de anti-systemische gevoelens de bovenhand.
Dit wordt allemaal duidelijk beschreven in enkele bekende Braziliaanse boeken. Ik moet toe geven dat ik veel over de gewapende strijd in Latijns-Amerika heb gelezen, dat is een beetje mijn beeld van latijns-amerika: de latino met AK-47 in de hand met militair uniform tussen de boeren in een tropische omgeving. Toch hebben al die ideeën zich rond een jeugdige fascinatie voor avontuur gekristaliseerd. Ik, Jan Cremer is dan ook mijn lievelingsboek.
Hierbij een autobiografisch artikel, de bedoeling is dat dit ooit een boek wordt:
http://community.dewereldmorgen.be/blog ... -dagboeken
Veel leesplezier!
Re: Mei '68 in Brazilië, reden van huidige misdaadgolf?
Ja, dat het blijkbaar toch minder faalde dan het huidige.heeft u wel voldoende u lessen getrokken uit het falen van dit systeem?
De jongeren van vroeger met al hun grieven, begrijpen nu vaak meer van het systeem uit het verleden en de redenen daarvan.
Het is eigen aan de jongeren van alle tijden dat ze doorgaans meer idealist dan realist zijn.
De ware revolutionaire inspiratie in Brazilië kwam uit Cuba. Castro werd bijna een heilige.
Guerrilheiros, maar ik geloof dat dat niet aan de orde was, vochten overigens zelden of nooit voor democratie, zij spiegelden zich vaak aan het Mao communisme. MST leider Stédile heeft al tijden geleden verklaard dat hij de democratie niet erkent.
Communisme zou op zich een heel mooi en christelijk systeem zijn als het niet door mensen werd beheerd. Kijk naar de tekenfilm van Orwell heel mooi en zover ik me herinner ook ontroerend:
https://www.youtube.com/watch?v=1Ibe-BgqwNg
De echt enorme inflatie was onder Sarney, toen waren de militairen al weg. Producten waren 's middags duurder dan 's morgens. Je wist totaal niet meer of iets nou goedkoop of duur was. Het voordeel was wel dat je al snel miljonair was, dat dan weer wel.
Re: Mei '68 in Brazilië, reden van huidige misdaadgolf?
Felix, ik vind onze discussie heel interessant, maar het probleem is dat we over mei '68 spreken en voor zover ik weet was Fidel één van de langst regerende staatslieden die nu toch al enkele jaren dood is.
De MST, wel ik ken me niet zo goed daarin, je hoort hem al komen, ik heb het boek nog niet gelezen, maar het ligt op in mijn boekschatkamer, dat is toch ook al een relatief oude organisatie die haar beste jaren heeft gekend.
Ik denk dat de verjaardag van mei '68 eigenlijk puur folklore is, ik denk dat iedereen 'animal farm' nu wel gelezen heeft. Toch vraag ik mij af wat er in Venezuela en Bolivië gebeurd op dit moment en of de PT werkelijk zo revolutionair was als ik van hoorde als jonge student aan de universiteit geneeskunde.
Heeft u geen goede boeken die de huidige impasse in Brazilië kunnen verklaren? Leest u nog? Soms heb ik schrik dat mensen nog alleen maar bezig zijn met hun mening te ventileren op de sociale media.
Soms denk ik dat mei '68 gisteren was, omdat we vandaag nog zoveel van die ideeën omarmen. Is het niet tijd dat we naar een soort post-modernisme gaan waar links en rechts, militairen en activisten elkaar om armen en zeggen: we gaan er iets nieuws van maken.
In Venezuela hebben ze dat gedaan, daar hebben ze 'het socialisme van de 21ste eeuw' uitgevonden, buiten de inflatie en hun affiniteit met hezbollah heb ik daar nooit veel van begrepen. Venezuela laat mij koud, wat ik weet is dat ze daar aan de hand van campagne's sociale en economische verbetering wilden brengen, maar dat is zelf nog maar in den beginnen, je hoort me weer komen, een dode leider, en zelf al sinds enkele jaren, Chavez. En nu een spierballen rollende caudillo, die het socialisme van de jaren stillekes heeft heruit gevonden.
Het enige dat ik geleerd heb in Brazlië is 'sociale inclusie', dat is zo een beetje mijn buzz-woordje als ik dan toch iets positief over de PT moet vertellen, er moeten toch meer nieuwe recepten in Brazilië zijn buiten een herhaling van de geschiedenis of het saga van de economische conjunctuur... Bolsa de familia dat is toch een eeuwen oud economische tool...
Wat kunnen wij uit Brazilië en de rest van Latijns-Amerika halen van de laatste decennia, waarvan we kunnen zeggen dat is nu iets inventief, nieuws en goed idee dat de laatste decennia is ontstaan in Latijns-Amerika? Of is er sprake van volledige stilstand op dat vlak?
Je ziet ik kan mij openstellen voor andere meningen!
De MST, wel ik ken me niet zo goed daarin, je hoort hem al komen, ik heb het boek nog niet gelezen, maar het ligt op in mijn boekschatkamer, dat is toch ook al een relatief oude organisatie die haar beste jaren heeft gekend.
Ik denk dat de verjaardag van mei '68 eigenlijk puur folklore is, ik denk dat iedereen 'animal farm' nu wel gelezen heeft. Toch vraag ik mij af wat er in Venezuela en Bolivië gebeurd op dit moment en of de PT werkelijk zo revolutionair was als ik van hoorde als jonge student aan de universiteit geneeskunde.
Heeft u geen goede boeken die de huidige impasse in Brazilië kunnen verklaren? Leest u nog? Soms heb ik schrik dat mensen nog alleen maar bezig zijn met hun mening te ventileren op de sociale media.
Soms denk ik dat mei '68 gisteren was, omdat we vandaag nog zoveel van die ideeën omarmen. Is het niet tijd dat we naar een soort post-modernisme gaan waar links en rechts, militairen en activisten elkaar om armen en zeggen: we gaan er iets nieuws van maken.
In Venezuela hebben ze dat gedaan, daar hebben ze 'het socialisme van de 21ste eeuw' uitgevonden, buiten de inflatie en hun affiniteit met hezbollah heb ik daar nooit veel van begrepen. Venezuela laat mij koud, wat ik weet is dat ze daar aan de hand van campagne's sociale en economische verbetering wilden brengen, maar dat is zelf nog maar in den beginnen, je hoort me weer komen, een dode leider, en zelf al sinds enkele jaren, Chavez. En nu een spierballen rollende caudillo, die het socialisme van de jaren stillekes heeft heruit gevonden.
Het enige dat ik geleerd heb in Brazlië is 'sociale inclusie', dat is zo een beetje mijn buzz-woordje als ik dan toch iets positief over de PT moet vertellen, er moeten toch meer nieuwe recepten in Brazilië zijn buiten een herhaling van de geschiedenis of het saga van de economische conjunctuur... Bolsa de familia dat is toch een eeuwen oud economische tool...
Wat kunnen wij uit Brazilië en de rest van Latijns-Amerika halen van de laatste decennia, waarvan we kunnen zeggen dat is nu iets inventief, nieuws en goed idee dat de laatste decennia is ontstaan in Latijns-Amerika? Of is er sprake van volledige stilstand op dat vlak?
Je ziet ik kan mij openstellen voor andere meningen!
Re: Mei '68 in Brazilië, reden van huidige misdaadgolf?
Het probleem is dat jij mei 68 als lont voor revoluties/guerilhas in Zuid Amerika ziet en per se wil zien, en er dan ook nog bij fantaseert dat de gebeurtenissen uit 68 iets met de 'huidige misdaadgolf in Brazilië' te maken zouden hebben. Je meent ook steeds dat europa het zo goed weet en anderen de les moet lezen.maar het probleem is dat we over mei '68 spreken
De MST is nog steeds erg actief en bij zowat elk PT gebeuren is ze actief aanwezig.De MST, wel ik ken me niet zo goed daarin
Nee.Leest u nog?
Misschien toch dat deze tekenfilm meer tot de verbeelding spreekt.ik denk dat iedereen 'animal farm' nu wel gelezen heeft.
En iemand die nog steeds tot veler verbeelding spreekt en tot op heden nog heel veel mensen en maatschappelijke bewegingen inspireert.voor zover ik weet was Fidel één van de langst regerende staatslieden die nu toch al enkele jaren dood is.
Re: Mei '68 in Brazilië, reden van huidige misdaadgolf?
felix, ben je een grapjas? https://www.amazon.com/Ernesto-Geisel-P ... 8522502307
Re: Mei '68 in Brazilië, reden van huidige misdaadgolf?
Pintje trakteren als je een exemplaar hebt liggen , hij gaat 120 dollar tweedehands! Nieuw 1626 Dollar!
Re: Mei '68 in Brazilië, reden van huidige misdaadgolf?
Hier R$ 15 (+ frete R$ 11,58, samen nog altijd minder dan R$ 30, wel voor bezorging in Brazilië):
https://www.estantevirtual.com.br/livro ... 1581525193
https://www.estantevirtual.com.br/livro ... 1581525193
Re: Mei '68 in Brazilië, reden van huidige misdaadgolf?
Zal even moeten wachten, ik ben momenteel in België...
Re: Mei '68 in Brazilië, reden van huidige misdaadgolf?
Dit artikel is van het betere werk dat ik al heb gelezen, zegt toch dat mei '68 ontstaan is in frankrijk en dat de definitie een verzameling van evenementen is in de wereld die daar uit voortvloeiden. Er wordt gesproken over de radicalisering van de studenten beweging en de daaruit volgende bewapening van het verzet. Er wordt wel geen link gemaakt met de samenwerking met cartels en kleine criminelen om na de ontmanteling van deze organisaties te overleven in Brazilië onder de radar van het regime. (ik herinner me toch dat ik daar een boek over heb gelezen)
https://www.nexojornal.com.br/explicado ... 1525567431
https://www.nexojornal.com.br/explicado ... 1525567431
Re: Mei '68 in Brazilië, reden van huidige misdaadgolf?
Artikelen kunnen zeggen wat ze willen en dat doen ze dan ook maar al te vaak.zegt toch dat mei '68 ontstaan is in frankrijk en dat de definitie een verzameling van evenementen is in de wereld die daar uit voortvloeiden.
Kijk alleen maar eens naar de muziek die je in de jaren vóór 1968 had en hoeveel protest daar al in doorklonk en ook hoeveel alternatieven voor een nieuwe samenleving er geopperd werden. Nogmaals, ik zie mei (en juni) 1968 niet als baanbrekend, het was een gevolg en geen begin.
Che Guevarra werd al in 1967 vermoord en de inspiratie hier kwam vooral van Cuba.
De door jou genoemde Fernando Gabeira, O Que é isso Companheiro, heeft ook een tijd op Cuba doorgebracht, even als PT voorman José Dirceu die er een guerillaopleiding ontving.
Wat Brazilië betreft had je te maken met de censuur, maar die was er waarschijnlijk voor het grote volk want een blad als Time, met soms toch artikelen met kritiek op het beleid in Brazilië was gewoon te koop bij de kiosk op de hoek.
Ook was het weer raar dat Caetano verbannen was maar dat zijn plaat die in Londen werd opgenomen gewoon te koop was. Voor elk TV programma kreeg je het goedkeuringscertificaat van de censuur te zien.