Mei '68 in Brazilië, reden van huidige misdaadgolf?

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.

Felix
Artikels: 0
Berichten: 4611
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Mei '68 in Brazilië, reden van huidige misdaadgolf?

Bericht door Felix » wo mei 16, 2018 15:56

De zogenaamde commissão da verdade heeft ondanks propaganda, reclame en hulp van linkse acteurs geen enkel enthousiasme kunnen opwekken bij het publiek.

We werken tot op dit moment met halve documenten met vele doorhalingen en zonder context. Voor zover toentertijd al bekend leverde de CIA martelexperts aan Brazilië.

Geisel heeft indertijd Minister Sylvio Frota ontslagen omdat hij het niet eens was met diens hardliner acties. Ik meen dat de verantwoordelijkheid voor de dood van Wladimir Herzog de reden van dit ontslag was. In het leger bestonden ook stromingen. Het is ook een feit dat Geisel voorzichtig aan een democratische opening begon.

Dat er eventueel mensen geëxecuteerd zijn is een gevolg van de oorlog, de maoïstische benden deden precies dat. Oorlog is geen videogame voor huiskamernerds. Het is keiharde realiteit.

Naderhand ben ik de militaire regeringen beter gaan begrijpen en van mij zou 80% van het parlement nu geëxecuteerd mogen worden want de schaamteloze uitbuiting van ons land door de politieke maffia gaat onverminderd voort en er is geen sprake van een justitie die werkelijk werkt.

https://www1.folha.uol.com.br/poder/201 ... -eua.shtml

Ik kan je nog steeds aanraden om het boek over Geisel te lezen, niet dat je het met hem eens hoeft te zijn maar wel om de legercultuur en ook het tijdsbeeld beter te begrijpen.

Trouwens, iemand op dit forum had het nog over corruptie tijdens de militaire regeringen. De comissão da verdade heeft de militairen hiervan nooit beschuldigd en het is ook niet bekend dat er ooit een generaal rijk is geworden van die regeringen.



Gebruikersavatar
Baiano
Artikels: 0
Berichten: 530
Lid geworden op: di mar 20, 2018 22:48

Re: Mei '68 in Brazilië, reden van huidige misdaadgolf?

Bericht door Baiano » wo mei 16, 2018 16:31

Felix schreef:
wo mei 16, 2018 15:56
Trouwens, iemand op dit forum had het nog over corruptie tijdens de militaire regeringen. De comissão da verdade heeft de militairen hiervan nooit beschuldigd en het is ook niet bekend dat er ooit een generaal rijk is geworden van die regeringen.
Ik weet niet of er ooit een generaal rijk is geworden door corruptie. Maar het bestond wel tijdens de periode van het militaire regime. Corruptie is een oud zeer in dit land en erg moeilijk uit te roeien. Marcelo Freire geeft in het onderstaand stuk, gepubliceerd bij UOL op 1 april 2015, tien voorbeelden van corruptie in die periode. Denk niet dat het om een aprilgrap ging.

https://noticias.uol.com.br/politica/ul ... ilitar.htm



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4611
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Mei '68 in Brazilië, reden van huidige misdaadgolf?

Bericht door Felix » wo mei 16, 2018 20:45

Maar het bestond wel tijdens de periode van het militaire regime. Corruptie is een oud zeer in dit land en erg moeilijk uit te roeien.
Het is echter nooit een periode geweest die speciaal bekend stond om zijn corruptie, eerder het tegendeel. De beschuldigingen zijn toen en zeker ook daarna maar zeer beperkt gebleven.
In het eerste geval dat genoemd wordt zijn de subalterne officieren die de corruptie pleegden bovendien behoorlijk gestraft.
Ik kan me ook nog een geval herinneren over ex-minister Delfim Netto, later ambassadeur te Parijs met de zogenaamde 'Polonetas'.
Newton Cruz herinner ik me ook nog en de verdwijning en/of de moord op Baumgarten. Ik geloof dat Newton Cruz, een heethoofd, nog een van de weinige overlevende generaals is. Hij speelde overigens een secundaire subalterne rol. Ik had nog niet gezien dat hij in verband is gebracht met corruptie.

Nu er in dit topic allerlei zaken naar boven gehaald worden valt het me op hoeveel je ondanks de censuur vaak via kranten en nieuws te horen kreeg. Bv. over Wladimir Herzog, de onenigheden met generaal Frota en zijn aanhangers, corruptie van Delfim Netto etc. De krant die m.i. het meest openlijk aan opositie deed was de Estado de São Paulo (Estadão). Maar ook het toen toonaangevende Jornal do Brasil publiceerde hilarische columns over politici - ook van de regeringspartij Arena.

Na de militaire regeringen werd een deel van de politici die tijdens de militairen posities als minister, gouverneur, burgemeester, senator en parlementair waren geweest nog regelmatig via rechtstreekse verkiezingen op ambten gekozen. Er is/was blijkbaar weinig sprake van wraakgevoelens of van beschuldigingen van de kant van de Braziliaanse bevolking.
Veel van de negatiefste gevoelens heersen bij de jeugd die vooral via TV programma's over de militaire regeringen gehoord hebben maar zelf nog niet geboren waren. Op zich is dat een opvoedkundig, maar misschien wel getekend, succes.



WillemJan
Artikels: 0
Berichten: 216
Lid geworden op: wo apr 04, 2018 19:56

Re: Mei '68 in Brazilië, reden van huidige misdaadgolf?

Bericht door WillemJan » wo mei 16, 2018 23:00

Felix schreef:
wo mei 16, 2018 20:45
Veel van de negatiefste gevoelens heersen bij de jeugd die vooral via TV programma's over de militaire regeringen gehoord hebben maar zelf nog niet geboren waren. Op zich is dat een opvoedkundig, maar misschien wel getekend, succes.
Ik zou graag nog toevoegen dat dit staat te herhalen, die films zoals tropa de elite, cidade de deus die zijn ook allemaal getekend door de PSOL. De geschiedenis herhaalt zich dus, toch weet ik niet of die films zo bekend zijn in Brazilië. Toch herinner ik mij dat er een stripfiguur is van een kind dat zich verkleed als Napoleon.
32549700_10156224256926236_3877197772738265088_n.jpg
32549700_10156224256926236_3877197772738265088_n.jpg (24.26 KiB) 6816 keer bekeken
Toch blijf ik u (felix) een soort guerilla strijder vinden die denk dat het nog oorlog is, terwijl die al 30 jaar gedaan is. En je ligt ergens als een sluipschutter in een putje te wachten tot de vijand langskomt, maar het is eigenlijk al lang vrede...



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4611
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Mei '68 in Brazilië, reden van huidige misdaadgolf?

Bericht door Felix » do mei 17, 2018 00:00

Dat kindje heeft op zichzelf weinig met Napoleon te maken al kan het een keer die pose aannemen, het is het Menino Maluquinho van Ziraldo.
https://pt.wikipedia.org/wiki/O_Menino_Maluquinho



WillemJan
Artikels: 0
Berichten: 216
Lid geworden op: wo apr 04, 2018 19:56

Re: Mei '68 in Brazilië, reden van huidige misdaadgolf?

Bericht door WillemJan » do mei 17, 2018 02:28

ja, die is ook van de PSOL! Ze zitten in het dna van Brazilië... #MariellePresente

https://t.co/jRnMy22eKX



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4611
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Mei '68 in Brazilië, reden van huidige misdaadgolf?

Bericht door Felix » do mei 17, 2018 02:33

Ik kan het weer niet lezen (geen abonnement). Maar, we zitten nog steeds maar met doorgestreepte documenten buiten hun context, etc. Je vraagt je natuurlijk ook af waarom zo'n José Montenegro - O Magrão verhaal nu weer boven komt drijven. Vooralsnog geloof ik weinig van wat deze hardcore ortodoxe communisten beweren waarom zou je trouwens een injectie voor paarden op deze manier verspillen? De roodjes willen van het moment profiteren en de pers wil nieuws verkopen, of dat al of niet fake is interesseert hen niet, want 'zij mogen dat'. De campagne tegen Bolsonaro - voor wie ik geen enkele sympathie heb - is begonnen vandaar dus.
https://pcb.org.br/portal2/10466/jose-m ... a-ditadura

Trouwens, vocht de Juventude Comunista voor de democratie??? Echt niet!



WillemJan
Artikels: 0
Berichten: 216
Lid geworden op: wo apr 04, 2018 19:56

Re: Mei '68 in Brazilië, reden van huidige misdaadgolf?

Bericht door WillemJan » do mei 17, 2018 20:21

ja, maar dat is gedaan, lees hier eens hoe actueel hij is... https://www.cartacapital.com.br/blogs/d ... a-ditadura



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4611
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Mei '68 in Brazilië, reden van huidige misdaadgolf?

Bericht door Felix » vr mei 18, 2018 16:19

Toch wel héél snel! In mei 1968 had je de onlusten in Parijs en al in oktober 1968 werd José Dirceu, voorheen een brave bakkersleerling en tevens verdienstelijk korfballer, 'geheel geïnspireerd en omgeturnd' door de 'baanbrekende helden uit Parijs' (merci merci merci!), al gevangen genomen!
https://josiasdesouza.blogosfera.uol.co ... -alegoria/



WillemJan
Artikels: 0
Berichten: 216
Lid geworden op: wo apr 04, 2018 19:56

Re: Mei '68 in Brazilië, reden van huidige misdaadgolf?

Bericht door WillemJan » vr mei 25, 2018 06:28

Felix schreef:
do mei 17, 2018 02:33
Vooralsnog geloof ik weinig van wat deze hardcore ortodoxe communisten beweren waarom zou je trouwens een injectie voor paarden op deze manier verspillen? De roodjes willen van het moment profiteren en de pers wil nieuws verkopen, of dat al of niet fake is interesseert hen niet, want 'zij mogen dat'. De campagne tegen Bolsonaro - voor wie ik geen enkele sympathie heb - is begonnen vandaar dus.
Hiervoor zou je van het forum moeten vliegen, je roept op tot geweld



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Mei '68 in Brazilië, reden van huidige misdaadgolf?

Bericht door Martinho » ma mei 28, 2018 02:46

Ik kan de post van Felix waar dit citaat uit zou komen niet in deze draad terugvinden, ligt dat aan mij of zijn er berichten gewist?

Een oproep tot geweld zie ik ook al niet. Vreemd allemaal.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4611
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Mei '68 in Brazilië, reden van huidige misdaadgolf?

Bericht door Felix » ma mei 28, 2018 04:57

@Martinho, het staat hier: Felix » do mei 17, 2018 02:33



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Mei '68 in Brazilië, reden van huidige misdaadgolf?

Bericht door Martinho » ma mei 28, 2018 05:16

O ja, gelukkig maar. Sorry voor het misverstand.

Nu de oproep tot geweld nog onderbouwen.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik vrij weinig weet van de geschiedenis van Brazilie, behalve de sporadische verhalen van mijn vrouw dan. Maar die was toen ook wel te jong om er wat mee te maken te hebben denk ik. Daarom houd ik mij liever buiten die discussie.
Maar over de jaren 60 en 70 in Amsterdam mag je me alles vragen hoor, daar hoef je geen boek voor te lezen want dat heb ik persoonlijk meegemaakt.



WillemJan
Artikels: 0
Berichten: 216
Lid geworden op: wo apr 04, 2018 19:56

Re: Mei '68 in Brazilië, reden van huidige misdaadgolf?

Bericht door WillemJan » di mei 29, 2018 05:05

Martinho schreef:
ma mei 28, 2018 05:16

Ik moet eerlijk bekennen dat ik vrij weinig weet van de geschiedenis van Brazilie, behalve de sporadische verhalen van mijn vrouw dan. Maar die was toen ook wel te jong om er wat mee te maken te hebben denk ik. Daarom houd ik mij liever buiten die discussie.
Maar over de jaren 60 en 70 in Amsterdam mag je me alles vragen hoor, daar hoef je geen boek voor te lezen want dat heb ik persoonlijk meegemaakt.
De provo's hebben die niet het protest naar België gebracht, ik zie dat vaker dat revolutionairen uit nederland het nog eens willen proberen in België. Toch hebben wij in België de CCC, in duitsland de RAF gekend, in nederland was er niets, dat was allemaal gelijkaardig met brazilië.

Als er geen rood terrorisme is gebeurd in nederland moet daar toch een reden voor zijn. Zo gingen de RAF'kes schuilen in nederland, niet?



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Mei '68 in Brazilië, reden van huidige misdaadgolf?

Bericht door Martinho » di mei 29, 2018 05:30

De Provo "beweging" (zelfs ZO wilden ze niet genoemd worden) was niet echt vreselijk protesterig. Het had wel iets van "tegen de gevestigde orde" en vooral ook anti-autoritair, maar dat alles moest wel "ludiek" en vooral geweldloos. Diepgravende maatschappij-kritiek zag je vrijwel niet daar. Er was ook geen organisatie of niks, ik denk dat de BVD daar destijds wel naar gespeurd heeft hoor, want men was echt wel huiverig voor dat langharige tuig (zo werden wij genoemd door een dagblad). Ik zeg nu "wij, maar er was geen "wij" TINW

Er waren toendertijd wel fikse rellen, bijvoorbeeld bij datzelfde dagblad, maar dat had meer met de arbeiders te maken. Het ging om de toenmalige PVDA burgemeester van Amsterdam die werd ontslagen door de minister (Rotminister blijf met je rotpoten van onze rotburgemeester af) omdat de Telegraaf hem zwart had gemaakt meen ik me te herinneren, en natuurlijk de rellen rond de kroning met de befaamde rookbom van Provo maar helaas ook de gevechten met de krakers (wat WEL een georganiseerde beweging was).

En in de tussentijd de bezetting van het "maagdenhuis" door de studenten, die meer democratie eisten, ofzo. Wat dat betreft is het wellicht leuk het boek van WF Hermans "Onder Professoren" eens te lezen, dat gaat weliswaar over Groningen maar het blijft een rake beschrijving.

Bij mijn weten is Nederland tot noch toe gevrijwaard van echt terrorisme. Er waren een paar dingen die sommigen daartoe rekenen of willen rekenen, maar politieke moorden enzo is beperkt gebleven door een idioot die Pim neerschoot om verder tamelijk onduidelijke redenen.



WillemJan
Artikels: 0
Berichten: 216
Lid geworden op: wo apr 04, 2018 19:56

Re: Mei '68 in Brazilië, reden van huidige misdaadgolf?

Bericht door WillemJan » di mei 29, 2018 06:16

Martinho schreef:
di mei 29, 2018 05:30

Bij mijn weten is Nederland tot noch toe gevrijwaard van echt terrorisme. Er waren een paar dingen die sommigen daartoe rekenen of willen rekenen, maar politieke moorden enzo is beperkt gebleven door een idioot die Pim neerschoot om verder tamelijk onduidelijke redenen.
Misschien is de breuklijn in nederlands niet links-rechts... Sommige nederlanders zijn zo extreem qua drugs, ideeën en mentaliteit. Dat hebben wij hier toch niet in België, toch hebben wij zo'n virulente arbeidersstrijd gekend...



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Mei '68 in Brazilië, reden van huidige misdaadgolf?

Bericht door Martinho » di mei 29, 2018 16:45

Het gaat misschien wat ver om al te diep in te gaan op de Nederlandse of Belgische politieke verhoudingen.



Plaats reactie