Militair Kapitalisme: Brazilië vs Egypte

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Plaats reactie
WillemJan
Artikels: 0
Berichten: 216
Lid geworden op: wo apr 04, 2018 19:56

Militair Kapitalisme: Brazilië vs Egypte

Bericht door WillemJan » zo apr 29, 2018 21:56

Hierbij een wetenschappelijk artikel gevoegd dat een verband trekt tussen Brazilië en Egypte op het vlak van Militair Kapitalisme. Dit soort kapitalisme zorgt ervoor dat defensie actief in de economie gaat ingrijpen. Er worden verschillende voorbeelden aangehaald over megaprojecten in beide landen, waar defensie een belangrijke rol speelt. In Brazilië was dit o.a. door de Olympische Spelen te laten doorgaan op een militair domein Deodoro , en ga zo maar door. Zeker een interessant artikel om te lezen voor mensen geïnteresseerd in de militarisering van Brazilië.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Militair Kapitalisme: Brazilië vs Egypte

Bericht door Felix » ma apr 30, 2018 02:20

Er is momenteel geen sprake van militarisering van Brazilië alhoewel daar onder de bevolking behoorlijk wat steun voor zou zijn te vinden.



WillemJan
Artikels: 0
Berichten: 216
Lid geworden op: wo apr 04, 2018 19:56

Re: Militair Kapitalisme: Brazilië vs Egypte

Bericht door WillemJan » ma apr 30, 2018 03:10

Dat is nu éénmaal het punt niet van het artikel, het gaat over het feit dat de militairen actief op zoek gaan naar fondsen en een rol in de braziliaanse maatschappij om hun machtsbastion uit te breiden. Er is geen sprake van dat defensie alleen maar geld krijgt van de Braziliaanse staat maar het gaat zelf als handelaar en investeerder op zoek naar fondsen om haar activiteiten uit te breiden.

Ik geef u echter gelijk dat er zeker geen sprake is van militarisering in Brazilië, omdat defensie nog geen politieke functies heeft, maar er zijn ondertussen wel al verschillende 'push en pull' factoren geweest om dat wel te doen, en er is ook al aan stalte gemaakt door generaal Villas Boas. (ik ben redelijk gefocussed op mijn onderwerp, ik weet niet of jij mij de relatie politiek en defensie kan uitleggen.)

Toch blijkt uit dit artikel dat defensie verweven is met de privé economie en dus niet onder controle staat van de staat en dus als al oude latijns-amerikaanse traditie als onafhankelijk instituut werkt ten aanzien van de staat.



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Militair Kapitalisme: Brazilië vs Egypte

Bericht door Martinho » ma apr 30, 2018 22:47

Ik zie het "wetenschappelijke" niet in appels en peren vergelijken. Egypte is een totaal andere maatschappij met een andere politieke basis dan Brazilie.

Er is inderdaad een groep mensen die de militairen willen laten ingrijpen, omdat ze op een andere manier hun zin niet krijgen (Lula aan de macht). Dat is een gevaarlijke ontwikkeling, maar eerder te vergelijken met het vergaande populisme van Trump. Het is mogelijk dat men de dagen van de militaire dictatuur alweer vergeten is, of nooit heeft geweten. Maar of die ooit terugkomen betwijfel ik sterk, er zijn heus ook nog verstandige mensen ook al schreeuwen ze niet zo hard.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Militair Kapitalisme: Brazilië vs Egypte

Bericht door Felix » ma apr 30, 2018 23:31

Er is inderdaad een groep mensen die de militairen willen laten ingrijpen, omdat ze op een andere manier hun zin niet krijgen (Lula aan de macht). Dat is een gevaarlijke ontwikkeling, maar eerder te vergelijken met het vergaande populisme van Trump. Het is mogelijk dat men de dagen van de militaire dictatuur alweer vergeten is, of nooit heeft geweten.
Martinho, het gaat er niet om dat mensen hun zin niet krijgen maar omdat de politiek op alle niveau's en in alle partijen een oceaan van corruptie blijkt en omdat het hogere gerechtshof geheel op handen van de witte boorden misdaad lijkt te zijn.

Ik denk niet dat men de dagen van militaire regeringen vergeten is, dikwijls was het niet echt prettig maar er viel goed mee te leven. Echter terugkijkend was het wel beter dan nu.

De kans dat de militairen terugkomen lijkt me niet heel erg groot. Ze hebben geen zin om deze wantoestand te gaan beheren want daar valt weinig eer aan te behalen. Bovendien zit je nu in een heel andere wereld met snelle communicatie, internet en snel vervoer.

De geschiedenis leert wel dat er altijd sprake lijkt van golfbewegingen, dus wie weet.



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Militair Kapitalisme: Brazilië vs Egypte

Bericht door Martinho » di mei 01, 2018 05:07

In ieder geval heeft het militaire ingrijpen in Rio ook al geen moer geholpen, als ik de berichten goed begrijp.

Alles is relatief he. Ik kan heel goed met Temer leven, want ik krijg leuk veel reais voor mijn karige euro´s. Maar er zijn vast veel mensen die daar anders over denken, logisch. Onder een militaire dictatuur leven gaat vast ook wel, als je geen waarde hecht aan vrije meningsuiting en dergelijke. De democratie in Brazilie is rampzalig, dus daar is weinig aan verloren, maar we moeten blijven hopen op verbetering en dat is niet met een dictator.



Plaats reactie