Sandra Korstjens: Ja betekent nee

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Plaats reactie
Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7212
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Sandra Korstjens: Ja betekent nee

Bericht door Progresso » vr apr 27, 2018 16:33

Bij RTL Nieuws niet of nauwelijks aandacht voor echt nieuws uit Brazilië Daarentegen wel ruimte voor de aardige stukjes van Sandra Korstjens over het dagelijkse leven in Brazilië.

https://www.rtlnieuws.nl/columns/column ... tekent-nee



WillemJan
Artikels: 0
Berichten: 216
Lid geworden op: wo apr 04, 2018 19:56

Re: Sandra Korstjens: Ja betekent nee

Bericht door WillemJan » vr apr 27, 2018 22:57

Ik sprak altijd over 'Horario de Londres in São Paulo, dan weten ze dat precies op dat uur afspreken.. '



Gebruikersavatar
Baiano
Artikels: 0
Berichten: 530
Lid geworden op: di mar 20, 2018 22:48

Re: Sandra Korstjens: Ja betekent nee

Bericht door Baiano » vr apr 27, 2018 23:49

Wel ik zou best willen betaald worden om dergelijke dingen te schrijven over Brazilië, of, bij nader inzicht toch maar niet.

Wat het openen van een bankrekening betreft: even rondneuzen op het internet volstaat om wat wijzer te worden, bijvoorbeeld via deze pagina: https://link2brazil.com/brazilie/emigreren/ Met die kennis in je bagage stap je pas naar een bank als je er klaar voor bent.

Ook wat banken betreft is Brazilië een klasse maatschappij. João Modaal mag al tevreden zijn als hij een rekening kan openen bij de Caixa (Económica). Maar ook bij de anderen sta je in de file, tenzij je genoeg inkomsten hebt om een rekening te openen bij Itaú Personnalité of Santander Van Gogh. Dan gaat het wat vlotter. Bij de eerste krijg je zelfs een kopje koffie aangeboden. In een gewoon agentschap is het aanschuiven, tenzij je ouder dan 60 bent, dan heb je recht op een 'atendimento prioritário'. Helaas zijn er in Brazilië ook alsmaar meer ouderen en dan helpt dat ook niet. Geduld is een deugd, in Brazilië een 'must have'.



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Sandra Korstjens: Ja betekent nee

Bericht door Martinho » za apr 28, 2018 21:09

Soms verbaas ik me best wel over dit soort persoonlijke ontboezemingen. Ik heb bijvoorbeeld niet meegemaakt dat Brazilianen geen NEE mogen zeggen.

Ik heb op FB tegen haar wel wat geklaagd over dat eindeloze gezeur over te laat komen en onbetrouwbaar zijn. Tegenwoordig (en afgaande op de foto hoort Sandra bij die generatie die het niet zo nauw neemt met oude regeltjes) is ook de Nederlander niet meer zo stipt.
En moeilijke vragen stellen over vaccinaties? Ik weet niet hoor, ik hoop niet dat ze vroeg of dat soms autisme veroorzaakt.

Een bankrekening openen is inderdaad niet zo heel gemakkelijk. Je moet op zijn minst inkomen hebben, en een verblijfsvergunning. Ik heb geen idee waar Sandra "verblijft" maar ik heb de indruk in het NO. Misschien dat het toch eens goed is weer te waarschuwen tegen onvoorbereid emigreren naar exotische landen met een totaal andere sociale en economische structuur. Maar als je zo bang bent voor terroristen (wanneer was voor het laatst een terroristische aanslag in Nederland?) of oorlogen (herdenken we 4 en 5 mei nog eigenlijk?) is Brazilie toch wel het laatste land waar je aan moet denken, qua veiligheid. De cijfers liegen niet.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7212
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Sandra Korstjens: Ja betekent nee

Bericht door Progresso » za apr 28, 2018 21:36

Volgens mij zit Sandra in Sao Paulo. dat vind ik persoonlijk een moedige keus. De meeste correspondenten gaan naar Rio, zitten daar in hun eigen bubbel, in hun eigen uitgaansgelegenheden en draaien daar om een aantal "bekende" buitenlandse correspondenten. In SP en Brasilia gebeurt het echter allemaal, daar is de beurs, daar is het zakenleven, daar is de politiek. Tja, dat kun je natuurlijk ook vanuit Rio volgens vanachter je Twitteraccount en Globo aan op de TV, maar ik denk dat de invloed "Rio" niet goed is voor de meeste journalisten.

Ik heb een reportage van Sandra gezien aan de Venezulaanse grens. Hoop respect. Ik vond het goed en dit is eigenlijk wat je wilt als kijker/lezer. Goed geinformeerd worden over wat er gebeurt in Zuid-Amerika. Helaas is het gebleven bij deze ene reportage. Nederlandse gemeenten worden ondertussen ook al ovrespoeld met vluchtelingen uit Venezuela. En daar ontbreekt het een beetje aan doorzettingskracht bij RTL Nieuws.

Ik heb geen enkel probleem ondervonden met het openen van mijn bankrekeningen. Ik zat bij HSBC in Zwitserland en het leek mij wel makkelijk om bij dezelfde bank te blijven. Helaas heb ik nog nooit zo'n dramatische bank als HSBC Brasil meegemaakt. Wat een drama, nog een slagje erger als TAP bijvoorbeeld. Het heeft HSBC in ieder een lucratieve klant in Zwitserland gekost en volgens mij zag ik een paar maanden geleden opeens een heel ander logo bij HSBC in Fortaleza.

Ook bij Banco do Brasil heb ik geen problemen ondervonden. Het is mij zelfs gelukt om gewoon een gratis account daar te hebben, met alles er op en eraan. Ik betaal voor één dienstverlening, namelijk het sturen van een SMS bij iedere transactie, kosten R$5/maand.



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Sandra Korstjens: Ja betekent nee

Bericht door Martinho » zo apr 29, 2018 04:25

Ik had met HSBC goede en slechte ervaringen. Helaas veel slechte, en naar wat ik begrepen heb kwam dat door slecht bestuur en regelneverij.

Het is verleden jaar overgenomen door Bradesco, meteen 10x beter. Ik hoefde zelfs niet persoonlijk naar het agentschap om mijn gegevens te actualiseren, de gerente belde ons. Bij HSBC lieten ze dat na, daar kwam je zelf wel achter als je rekening opeens geblokkeerd was. Overigens een van die mallotige overheidsregels geloof ik, maar goed.
Ik doe alles via internet, dus op het agentschap kom ik uiterst zelden. Maar ALS, dan is de rij voor de idosos een pracht oplossing. Overigens mag je klagen bij PROCON als de wachttijd langer is dan 30 minuten. Niet dat het direct helpt natuurlijk, maar het is beter dan klagen op een forum :)



Gebruikersavatar
Baiano
Artikels: 0
Berichten: 530
Lid geworden op: di mar 20, 2018 22:48

Re: Sandra Korstjens: Ja betekent nee

Bericht door Baiano » zo apr 29, 2018 13:55

Zit al 15 jaar bij Itaú en mag niet klagen, zeker niet nadat ze me zowat een jaar geleden uitnodigden bij een agentschap van Itaú Personnalité. Maandelijkse kosten gingen wat omhoog, maar dat heb ik er voor over. Vervelend bij de Caixa Económica is dat je zelf geen favorieten kan registreren, dat moet je dan eerst vragen aan de gerent. Bij Itaú doe je dat gewoon zelf. Ook vervelend: sommige overheidstaksen kunnen enkel betaald worden via de Caixa of Banco do Brasil want de andere banken hebben geen "convênio" met de uitgever van de 'boleto', m.a.w. internetbanking werkt dan niet. En dan kan je het verschuldigde bedrag meenemen naar een van hun agentschappen en daar aanschuiven in de rij. De rij voor 'idosos' is inderdaad een pracht oplossing. De IPVA (jaarlijkse voertuigenbelasting) kan enkel bij de Banco do Brasil. Eerst even naar de automaat, gegevens (inschrijvingsnummer) van het voertuig ingeven, en een briefje afdrukken met alle info. En dan aansluiten bij de file aan de kassa. Dit heb ik kunnen oplossen via een vriend met een rekening bij die bank. Ik schrijf het bedrag over op zijn rekening, hij betaalt via internetbanking en een maand of zowat later valt de nieuwe groene kaart in de bus. Een soort 'jeitinho' als het ware, maar het werkt.



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Sandra Korstjens: Ja betekent nee

Bericht door Martinho » ma apr 30, 2018 22:54

Ik heb mijn IPVA wel degelijk gewoon via internetbanking van Bradesco betaald. Wel eerst even op de site van de detran (?) de beleto laten genereren.
Die groene kaart echter heb ik niet. ik dacht dat je die pas kreeg na de verplichte vistoria.
Het is mogelijk dat het niet in alle deelstaten zo kan.
Ik weet dat IPTU via internet betalen alleen kan in SP.



Gebruikersavatar
Baiano
Artikels: 0
Berichten: 530
Lid geworden op: di mar 20, 2018 22:48

Re: Sandra Korstjens: Ja betekent nee

Bericht door Baiano » ma apr 30, 2018 23:27

Er zijn inderdaad verschillen tussen de deelstaten, op vele vlakken. Die groene kaart is overal hetzelfde dacht ik, heet voluit Certificado de Registro e Licenciamento de Veículo waarop de Renavam (Registro Nacional de Veículo) code vermeld staat. Met die code krijg je dan toegang op de regionale website van Detran. Die groene kaart vormt ook een bewijs dat je in regel bent met de verplichte verzekering DPVAT (Seguro de Danos Pessoais Causados por Veículos Automotores de Vias Terrestres - jawel, de Brazilianen houden van dergelijke afkortingen) en is hét document dat de politie opvraagt bij wegcontroles (blitz). Belangrijk is de DUT (Documento Único de Transferência), goed bewaren! Wanneer je je voertuig verkoopt, is dat het document dat door beide partijen moet getekend worden, met 'autenticação' van de handtekeningen in het cartório (niet hetzelfde als 'reconhecer firma'). De 'DUT' vrijwaart je van mogelijke toekomstige problemen. Immers, dit vormt het bewijs dat je voertuig een nieuwe eigenaar heeft, niet onbelangrijk bij ongevallen, boetes e.d. meer.

Hier (in Salvador) lukt het ook om de IPTU te betalen via het internet.



Plaats reactie