Tarsila do Amaral tot 6 juni in het MoMa* in New York
Tarsila do Amaral tot 6 juni in het MoMa* in New York
Toen ik vorig jaar in São Paulo naar de Pinacoteca ging vielen mij de schilderijen van Tarsila do Amaral op. Zij is een bekend product van het Braziliaanse modernisme van het begin van de 20ste eeuw. Ze liet zich inspireren door het kubisme, was tijdens haar leven leerling van Fernand Léger en reisde naar de Sovjet-Unie van Stalin, waar ze zich specialiseerde in arbeidersportretteren.
Társila do Amaral is een kind van een rijke aristocratische familie uit de koffieplantages, ze kwam op jonge leeftijd in contact met het leven op de koffieplantage in São Paulo. Hierdoor werd ze sociaal voelend. Echter verloor ze haar fortuin in de grote depressie van 1928.
Társila do Amaral is bij het grote publiek vooral bekend vanwege haar schilderij uit 1928 'O Abaporu' hetgeen in Tupi-Guarani taal betekent: 'De Kannibaal'. Dit werk zou haar man Oswald de Andrade (schrijver en toneelschrijver) op het idee gebracht hebben van de 'Kannibalisme Beweging' een beweging die de buitenlandse cultuur zou opeten en haar in de Braziliaanse cultuur doen opgaan. 'De groep van vijf' is hieruit ontstaan met naast Do Amaral: Anita Malfatti, Oswald de Andrade, Mário de Andrade en Menotti Del Picchia. Hou ouder ze werd, hoe feller haar kleuren werden in haar schilderijen, zoals de tropische kleuren van Brazilië. Na een stage bij Fernand Léger in Parijs, die ze beschrijft als haar vormende jaren, in het begin van de jaren '20 kreeg ze interesse in de zogenaamde arbeiderskunsten omwille van het lidmaatschap van Léger bij de Franse communistische partij.
In haar leven experimenteerde ze met het kubisme, futurisme en expressionisme. Tijdens haar verblijf in Europa leerde ze over deze stijlen, maar haar leraren in het oude continent zoals Renard, Léger en Lhote waren ook geïnteresseerd in Afrika. Do Amaral, haalde bij haar terugkeer naar Brazilië haar inspiratie uit de afro-Braziliaanse en inheemse cultuur zoals haar leraren in Europa uit Afrika. Ze geraakte steeds meer geïnteresseerd in deze ‘naïeve’, ‘authentieke’, ‘exotische’ of ‘cerebrale’ elementen uit andere culturen of gemeenschappen.
Na haar reis naar de Sovjet-Unie begin jaren '30 nam ze na de staatsgreep tegen communistische leider Júlio Prestes, toen aangesteld als President van Brazilië, maar voor zijn inhuldiging als President uit het zadel gelicht door Getulio Vargas, deel aan de ‘a revolução constitucionalista’ in São Paulo in 1932. De revolutie was gericht tegen Vargas, maar werd in de kiem gesmoord.
Daarna ging ze in 1935 in Rio de Janeiro wonen en schreef artikels voor 'o diario de São PAulo', midden jaren '50 begon ze weer stilletjes aan te schilderen, toen werd ze wereld bekend, maar ze geraakte in de vergelheid en nu 50 jaar later is ze terug op het internationale toneel met een exclusieve tentoonstelling in het MoMa*.
Het is redelijk uitzonderlijk dat een schilder uit São Paulo doorbreekt tot in het MoMa*, dit is een onderscheiding voor heel de modernistische schilderkunst in Brazilië.
*MoMa = Museum of Modern Art (MoMA) te New York
Willemjan is blogger. Bekijk zijn werk op facebook en op zijn website.
Társila do Amaral is een kind van een rijke aristocratische familie uit de koffieplantages, ze kwam op jonge leeftijd in contact met het leven op de koffieplantage in São Paulo. Hierdoor werd ze sociaal voelend. Echter verloor ze haar fortuin in de grote depressie van 1928.
Társila do Amaral is bij het grote publiek vooral bekend vanwege haar schilderij uit 1928 'O Abaporu' hetgeen in Tupi-Guarani taal betekent: 'De Kannibaal'. Dit werk zou haar man Oswald de Andrade (schrijver en toneelschrijver) op het idee gebracht hebben van de 'Kannibalisme Beweging' een beweging die de buitenlandse cultuur zou opeten en haar in de Braziliaanse cultuur doen opgaan. 'De groep van vijf' is hieruit ontstaan met naast Do Amaral: Anita Malfatti, Oswald de Andrade, Mário de Andrade en Menotti Del Picchia. Hou ouder ze werd, hoe feller haar kleuren werden in haar schilderijen, zoals de tropische kleuren van Brazilië. Na een stage bij Fernand Léger in Parijs, die ze beschrijft als haar vormende jaren, in het begin van de jaren '20 kreeg ze interesse in de zogenaamde arbeiderskunsten omwille van het lidmaatschap van Léger bij de Franse communistische partij.
In haar leven experimenteerde ze met het kubisme, futurisme en expressionisme. Tijdens haar verblijf in Europa leerde ze over deze stijlen, maar haar leraren in het oude continent zoals Renard, Léger en Lhote waren ook geïnteresseerd in Afrika. Do Amaral, haalde bij haar terugkeer naar Brazilië haar inspiratie uit de afro-Braziliaanse en inheemse cultuur zoals haar leraren in Europa uit Afrika. Ze geraakte steeds meer geïnteresseerd in deze ‘naïeve’, ‘authentieke’, ‘exotische’ of ‘cerebrale’ elementen uit andere culturen of gemeenschappen.
Na haar reis naar de Sovjet-Unie begin jaren '30 nam ze na de staatsgreep tegen communistische leider Júlio Prestes, toen aangesteld als President van Brazilië, maar voor zijn inhuldiging als President uit het zadel gelicht door Getulio Vargas, deel aan de ‘a revolução constitucionalista’ in São Paulo in 1932. De revolutie was gericht tegen Vargas, maar werd in de kiem gesmoord.
Daarna ging ze in 1935 in Rio de Janeiro wonen en schreef artikels voor 'o diario de São PAulo', midden jaren '50 begon ze weer stilletjes aan te schilderen, toen werd ze wereld bekend, maar ze geraakte in de vergelheid en nu 50 jaar later is ze terug op het internationale toneel met een exclusieve tentoonstelling in het MoMa*.
Het is redelijk uitzonderlijk dat een schilder uit São Paulo doorbreekt tot in het MoMa*, dit is een onderscheiding voor heel de modernistische schilderkunst in Brazilië.
*MoMa = Museum of Modern Art (MoMA) te New York
Willemjan is blogger. Bekijk zijn werk op facebook en op zijn website.
Laatst gewijzigd door WillemJan op ma apr 30, 2018 20:10, 12 keer totaal gewijzigd.
Re: Tarsila do Amaral tot 6 juni in het MoMa in New York
Júlio Prestes werd in 1930 tot president gekozen maar werd vanwege de staatsgreep van Getúlio Vargas nooit beëdigd. Hij heeft het ambt daarom nooit bekleed. (Hij is echter wel 'president' van de deelstaat São Paulo geweest, gouverneurs heetten toen presidenten).
Társila do Amaral (1886 - 1973) is bij het grote publiek vooral bekend vanwege haar schilderij uit 1928 'O Abaporu'
hetgeen in Tupi-Guarani taal betekent: 'De Kannibaal'. Dit werk zou haar man Oswald de Andrade (schrijver en toneelschrijver) op het idee gebracht hebben van de 'Kannibalisme Beweging' een beweging die de buitenlandse cultuur zou opeten en haar in de Braziliaanse cultuur doen opgaan.
Társila do Amaral (1886 - 1973) is bij het grote publiek vooral bekend vanwege haar schilderij uit 1928 'O Abaporu'
hetgeen in Tupi-Guarani taal betekent: 'De Kannibaal'. Dit werk zou haar man Oswald de Andrade (schrijver en toneelschrijver) op het idee gebracht hebben van de 'Kannibalisme Beweging' een beweging die de buitenlandse cultuur zou opeten en haar in de Braziliaanse cultuur doen opgaan.
Re: Tarsila do Amaral tot 6 juni in het MoMa in New York
*MoMa = Museum of Modern Art (MoMA) te New YorkHet is redelijk uitzonderlijk dat een schilder uit São Paulo doorbreekt tot in het MoMa
Re: Tarsila do Amaral tot 6 juni in het MoMa in New York
Ik moest bij dit bericht ook onmiddellijk denken aan het latere 'Tropicalisme' dat ons met Gal Costa, Caetano Veloso, Gilberto Gil, de Mutantes enz. enz. eind jaren zestig, begin jaren zeventig zoveel vibrerende, soms lekker surrealistische, muziek heeft gebracht.
https://en.wikipedia.org/wiki/Tropic%C3%A1lia
https://en.wikipedia.org/wiki/Tropic%C3%A1lia
Re: Tarsila do Amaral tot 6 juni in het MoMa in New York
https://news.artnet.com/art-world/tarsi ... Y.facebook
Dit is een interessante kritiek op de autofagia beweging in Brazilië.
Dit is een interessante kritiek op de autofagia beweging in Brazilië.
Re: Tarsila do Amaral tot 6 juni in het MoMa in New York
http://www.brusselblogt.be/2018/03/19/h ... onger.html
Ik schreef er een inspiratie stukje over Brussel met als zelfde thema.
Ik schreef er een inspiratie stukje over Brussel met als zelfde thema.
Laatst gewijzigd door WillemJan op wo apr 25, 2018 18:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Tarsila do Amaral tot 6 juni in het MoMa in New York
Caetano spreekt in het filmpje over het schilderij 'Boi na Floresta' (Ox in the Forest) dat lijkt daar te hangen want hij wijst, maar wordt niet getoond: