Belgisch erfgoed in Fortaleza?

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Plaats reactie
Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7211
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Belgisch erfgoed in Fortaleza?

Bericht door Progresso » wo apr 18, 2018 23:13

Belgisch erfgoed in Fortaleza?
door Progresso

Gisteren had ik het genoegen om met Marc Storms van de website BelgianClub om vrijblijvend te spreken over een samenwerking tussen het Braziliëforum en BelgianClub. Het was een zeer aangenaam gesprek. Op de prachtige website van BelgianClub is een inventarisatie van het Belgische cultureel erfgoed...
Lees meer...



WillemJan
Artikels: 0
Berichten: 216
Lid geworden op: wo apr 04, 2018 19:56

Re: Belgisch erfgoed in Fortaleza?

Bericht door WillemJan » do apr 19, 2018 00:26

Marc is ook een heerlijke gids in São Paulo, toen mijn moeder mij kwam bezoeken in São Paulo heeft hij ons rondgeleid in het centrum van de stad. Zijn uitleg was doorspekt met weetjes en kennis over het Belgische Patrimonium in São Paulo. Heerlijk, aanrader die man!



Marc Storms
Artikels: 0
Berichten: 1
Lid geworden op: do apr 19, 2018 14:34

Re: Belgisch erfgoed in Fortaleza?

Bericht door Marc Storms » do apr 19, 2018 14:57

Bedankt voor je lovende woorden, Richard. Ik kijk ook uit naar onze samenwerking.
Dank ook voor je melding van de reizigersspoorwegwagon in Fortaleza. Je voorlaatste foto toont het logo van het bedrijf "Compagnie Centrale de Construction Haine-Saint-Pierre" met melding van de naam Pierre Hiard (en niet Pierre Miard noch MAire St Pierre). Deze was inderdaad de stichter van de Compagnie - zie hierover http://belgianclub.com.br/nl/creator/co ... -1871-1961. Pierre overleed in 1881, waarna zijn zoon Leon het bedrijf overnam. De wagon is dus wellicht voor 1881 geleverd (of - ook mogelijk - de voorraad metalen logo's van het bedrijf werden nog verder gebruikt na zijn dood). De andere foto's doen vermoeden dat de Compagnie assemblage-activiteiten uitvoerde in Brazilië via een vestiging in São Paulo. Stof voor verder onderzoek!
De Compagnie was erg actief in het noordelijk deel van Brazilië en maakte o.a. de Koepel van het Amazonas theater in Manaus en de Spoorwegbrug over de rivier Quixeramobim (CE). Via een omweg kwam ook "Het ijzerenhuis van de familie Brennand" gemaakt door dit bedrijf in Recife terecht. Meer info op de website http://belgianclub.com.br/nl



Plaats reactie