Gezocht: Manieren om stempapieren digitaal en veilig te versturen

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Gebruikersavatar
Redactie
Artikels: 2008
Berichten: 2256
Lid geworden op: di nov 14, 2017 16:18
Contacteer:

Gezocht: Manieren om stempapieren digitaal en veilig te versturen

Bericht door Redactie » di apr 17, 2018 18:56

Gezocht: Manieren om stempapieren digitaal en veilig te versturen, zodat kiezers in het buitenland ten alle tijden hun stempapieren ontvangen.

Stel, je hebt die Braziliaanse schone achterna gereisd en besluit je te settelen in Brazilië, zonder jouw Nederlanderschap op te geven. Vanwege je interesse in de Nederlandse politiek en verbondenheid met Nederland, wil je graag alsnog deelnemen aan de Nederlandse verkiezingen. Dat kan!

De stempapieren worden per post verzonden naar de woonadressen van kiezers in het buitenland en ook per post naar een briefstembureau teruggestuurd. Maar de post komt niet altijd aan en wij zijn afhankelijk van buitenlandse posterijen waar wij geen controle of invloed op hebben.
Wij willen als Nederlandse overheid dat iedere staatsburger zo eenvoudig mogelijk haar stem kan uitbrengen en als kiesgerechtigde in het buitenland moet het uitbrengen van een democratische stem zo veilig en makkelijk mogelijk zijn. De gemeente Den Haag maakt het mogelijk, voor Nederlandse kiezers woonachtig in het buitenland, om te kunnen stemmen voor nationale verkiezingen.

Wij, als opdrachtgever, zoeken naar een oplossing om ervoor te zorgen dat kiezers op tijd en veilig stempapieren ontvangen, denk hierbij aan het digitaliseren van het briefstembewijs. Wij hopen in het 3e kwartaal van 2018, met hulp van de startup, het proefproces te realiseren. Daarmee hopen wij dat het proces in het 2e kwartaal van 2019, met de Europese Parlementsverkiezing, in werking treed. Om dit proces te realiseren is er budget beschikbaar. Wij kijken vooral op lange termijn naar een eventuele kostenbesparing voor de gemeente. Dit proces is met name bedoeld om de serviceverlening naar kiezers te verbeteren.

Waar zijn we naar op zoek?

Wij hebben ons te houden aan de wet- en regelgeving van de Kieswet. Hierin staat onder andere dat het stemmen per brief moet geschieden. Wij zijn in goed gesprek met de wetgever om daar verandering in te brengen. Het ministerie staat open om delen te digitaliseren, mits heel goed beveiligd. Maar het gehele proces digitaliseren is dus voorlopig nog geen optie. Wij zoeken een oplossing voor de digitalisering van het versturen van stempapieren, omdat het terugsturen waarschijnlijk nog per post zal gaan.
De briefstembureaus (ambassades) in het buitenland zijn geen vast gegeven. Het aantal fluctueert per verkiezing en het kan zelfs zijn dat het Ministerie afziet van het instellen van briefstembureaus in het buitenland. Hierdoor ontstaat de mogelijkheid dat alle post wereldwijd terug naar Den Haag gestuurd moet worden.
Waar zijn we niet naar op zoek?
Wij zijn niet op zoek naar een volledige digitalisering van het proces. In de Kieswet moet alles nog per post, het ministerie staat open voor verandering, maar is heel huiverig vanwege fraude en hacking.
Wij zijn niet op zoek naar een oplossing met track & trace. Deze mogelijkheden zijn met PostNL al besproken en niet mogelijk. Het realiseren hiervan kost te veel tijd en die tijd is er niet.
Wij zijn niet op zoek naar een oplossing met Digi-D. Helaas is het zo dat niet iedere kiezer in het buitenland hierover beschikt. Daarnaast willen wij het niet nog ingewikkelder maken voor kiezers die daardoor van alles moeten regelen of aanvragen. Het proces moet simpel, helder en veilig zijn.

Wat is er te winnen?
Na de inzending

Uit alle inzendingen nodigen we een selecte groep startups uit om deel te nemen aan een bijzonder programma waarin jij intensief met jouw oplossing aan de slag gaat. Gedurende deze drie weken is er heel veel aandacht voor valideren en testen. I.p.v. maanden van testen en valideren, weet jij na drie weken wie jouw gebruikers zijn, hoe zij tegen jouw product aankijken en of zij bereid zijn om hiervoor te betalen. Afsluitend kun jij in een heldere en inspirerende pitch uitleggen aan de gemeente dat jouw oplossing perfect aansluit op het probleem van de stad en de behoeften van de gebruikers.

Na de pitches
Na de pitches worden de beste oplossingen/startups geselecteerd en uitgenodigd om deel te nemen aan ons Startup in Residence Programma:

Gedurende 4 maanden krijg je de mogelijkheid om deel te nemen aan een groot aantal trainingen en masterclasses om samen met de opdrachtgever jouw oplossing verder uit te werken tot MVP/Prototype. In het gehele traject zijn experts beschikbaar die jou kunnen coachen.
We bieden jou ons netwerk aan en zorgen voor een testomgeving zodat je jouw product/dienst kunt testen in de stad.
Bovendien ontvang je €7.000,- opstartbudget voor het ontwikkelen van jouw MVP/prototype.
Na het Startup in Residence programma
Aan het eind van het programma pitch je opnieuw jouw oplossing aan de gemeente Den Haag. Geloven wij in jouw oplossing dan gaan we je opnieuw verder helpen:

Zo kun je een bijdrage verwachten van minimaal €20.000,- om je oplossingen verder door te ontwikkelen naar een concreet product of dienst.
Bovendien heeft de gemeente Den Haag de intentie om op te treden als Launching Customer en jouw product/dienst als eerste klant af te nemen.
Belangrijk: je blijft eigenaar van jouw idee/ prototype/ ontwikkelde product. Dit biedt mogelijkheden om jouw oplossing ook aan andere gemeenten/ organisaties aan te bieden en jouw startup schaalbaar te maken.

Achtergrondinformatie
Wie zijn wij?
De gemeente Den Haag draagt zorg voor mensen die in het buitenland woonachtig zijn, nog wel de Nederlandse nationaliteit bezitten en graag willen stemmen. Kiezers die buiten Nederland wonen, mogen meedoen aan de Tweede Kamerverkiezingen, Europese Parlementsverkiezingen en raadgevende referenda. Wij zijn namens het ministerie van Binnenlandse Zaken (BZK) en het ministerie van Buitenlandse Zaken (BUZA) het uitvoerend orgaan voor Kiezers Buiten Nederland (KBN). De afdeling KBN valt onder de unit Verkiezingen, die permanent bij de gemeente Den Haag werkzaam is. Wij hopen op een goede samenwerking met voldoende tijd en ruimte om met elkaar het proces te bespreken en mogelijk te maken.

Hoe ziet het proces eruit?
Mensen kunnen zich bij de afdeling KBN permanent registreren en krijgen bij aanvang van een verkiezing automatisch de stempapieren per post toegestuurd. Bij KBN werken wij binnen de kaders van de Kieswet, wat inhoudt dat wij ons aan deze wet- en regelgeving moeten houden zoals deze in de Kieswet beschreven staat. In de Kieswet staat onder andere dat het stemmen per brief (per post) moet geschieden. Daarnaast hebben wij bij aanvang voor een verkiezing te maken met verschillende deadlines, wat de tijd voor verzending van de stempapieren beperkt tot 5 à 6 weken.

Kiezers krijgen per post een briefstembewijs, een stembiljet met lege envelop, een informatiefolder en een oranje retourenvelop. Wij versturen deze stempapieren per priority post naar het desbetreffende woonadres van de kiezer. Nadat de kiezer zijn stempapieren heeft ingevuld, stuurt hij/zij de stempapieren in de oranje retourenvelop terug naar het dichtstbijzijnde briefstembureau. Momenteel fungeren een aantal Nederlandse ambassades in het buitenland als briefstembureau gedurende een verkiezing. Zo kunnen kiezers in Australië bijvoorbeeld de stempapieren naar de ambassade in Canberra sturen, in plaats van terug naar Den Haag. Het aantal briefstembureaus in het buitenland verschilt per verkiezing en wordt mede bepaald door het ministerie van BZK en het ministerie van BUZA.

Momenteel mag het stembiljet wel per e-mail verstuurd worden, maar het briefstembewijs (stempas) niet, omdat deze echtheidskenmerken bevat. Een briefstembewijs is voorzien van gegevens van de kiezers, een hologramfolie en een unieke barcode.

Per verkiezing gaat het om ongeveer 60.000 tot 80.000 kiezers in het buitenland, waarvan ongeveer 80% aangeeft de stempapieren via de digitale weg te willen ontvangen.

Het gaat gelukkig om een relatief klein aantal kiezers waar de stempapieren niet aankomen op het woonadres, maar wij willen dat iedere kiezer zeker mag zijn de stempapieren op tijd te kunnen ontvangen. Het moet altijd mogelijk zijn om te kunnen stemmen, ongeacht waar je in de wereld woonachtig bent.



voorbeeld briefstembewijs


Jouw inzending
Wij ontvangen graag twee documenten (PDF) waarin de volgende onderdelen zijn uitgewerkt:

Document met een beschrijving van het concept (PDF, max 4 A4): Geef een zo’n concreet mogelijke beschrijving van jullie toepassing/ serviceconcept.
Document waarin je antwoord geeft op de vragen in deze ‘Vragenlijst’.
Belangrijke documenten
Aanbestedingsdocument
Vragenlijst
Voorwaarden deelname
Om kans te maken op een opdracht van de gemeente Den Haag dien je:

Een startup te zijn, die niet langer dan vijf jaar is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel of een soortgelijke handelskamer in jouw land (peildatum mei 2018); vanaf 5 september 2018 moet je ingeschreven zijn bij de Kamer van Koophandel.
Kennis te hebben genomen van het Aanbestedingsdocument en akkoord gaan met de beschreven regels en voorwaarden.
Actief deelnemen aan het Startup in Residence programma. In principe volgen alle deelnemers alle onderdelen van het programma.
Vragen?
Heb je vragen over deze challenge of over het programma? Stuur dan een mail naar startupinresidence@denhaag.nl.


Timeline challenge
10 april: Challenge gepubliceerd
26 april: Informatiebijeenkomst 15.00-17.00 uur
22 mei: Deadline inschrijving challenge
12 juni: Bekendmaking startups die mogen deelnemen aan de validatie training
28 juni: Deep-dive sessie met gemeenteambtenaren
13 aug-3 sept: Validatie training
4 september: Pitches
5 september: Start programma Startup in Residence
Eind december: Afronding programma Startup in Residence

Meer informatie: https://starthubs.co/den-haag/stemmen_zonder_grenzen



Plaats reactie